Acil durum frenini becerememek
Reklamlar
-
Geçen gün, bölünmüş karayolunda 140 km/s civarında bir hızla giderken önüme bir kediyi kovalayan iki köpek çıktı. Uzaktan görmeme ve hemen yapabildiğim kadar güçlü bir şekilde ön ve arka frene basmama rağmen çarpışmanın olacağı noktaya geldiğimde yavaşlamıştım ama hızım 0 olamamıştı. Köpekler önümden çekildikleri için çarpmadım. Ama o andaki hızımla çarpsaydım düşerdim. Bu olay sonrasında hatırladığım kadarıyla düşünebildiklerimi not edeyim.
Bakışım ileriye değil köpeklere doğruydu. Ön amortisörün kapanmasıyla beraber motor öne yığılırken gözlerim de öne yığıldı. Buna engel olamadım. Fren esnasında dümdüz ileriye bakmaya devam edebilmem gerekirdi. Kaçış manevrası yapmaya çalışmam gerekseydi bakışımı köpeklerden alabilir miydim emin değilim.
Debriyajı sıkmadım. Acil durum freni yaparken debriyajı sıkmak hem fren mesafesini kısaltır, hem de kaçış manevrasını çok daha keskin ve etkili bir şekilde yapmaya olanak tanır. Oysa benim debriyajım sıkılı değildi. Debriyajı çekmiş olmadığım için duramadığım zaman engelden kaçış manevrasını etkin bir şekilde yapamayacaktım.
Fren yaparken sonlara doğru ayna kontrolü yapabildiğim zaman ardımda hızla gelen motorcu arkadaşımı gördüm. Ben iyice yavaşlayınca o manevra yapıp hızla yanımdan geçti. Bana çarpabilirdi. Aynı durumda arkada ben olsaydım ben de duramazdım çünkü bazen seyahatler esnasında birlikte sürüş yapmanın verdiği haz ile yakından takip edebiliyorum. Birlikte sürdüğümüz arkadaşlar arasında takip mesafesi olayını konuşup (ben de dahil olmak üzere) yakın takip alışkanlığından vazgeçmemiz gerekir. Düşünsenize, bomboş yol ve birlikte seyahat eden iki motor birbirine çarpıp düşüyor. Saçmalık. Yol müsaitken sadece iki saniyelik minimum mesafeyi bırakmak değil geniş geniş aralıklarla seyretmek daha güvenli.
Eğitimlerde 50-70 km/s hızla acil durum freni ve engelden kaçış çalışıyorsam, 50 ile fren ve engelden kaçış yapmaya hazırım. Ama 140 ile giderken hiç acil durum freni pratiği yapmadım. 140 ile gideceksen 140 ile giderken durabiliyor olmam da gerekir. Ama anlaşılan o ki duramıyorum. Köpekleri yeterince uzak bir yerden itibaren görmüş ve hemen fren yapmaya başlamış olmama rağmen sadece köpekler önümde durmadıkları için çarpma gerçekleşmedi. Normalde sürdüğümüz hızlarda acil durum freni pratiği yapmak lazım.
VStrom'un freni zaten yetersiz bir de benim frenlemedeki eksikliğimle birleşince olay resmen şans ile kurtarılmış bir hadise halini aldı. Maddi imkanlar elverdiğinde böyle eksikliklerimi daha iyi tolere edebilecek daha güçlü frenlere sahip motorlara geçmek akıllıca olabilir. F700GS en güçlü aday.
Reklamlar
-
Öncelikle atlattığınız için şanslısınız, ve bilinçli bir sürücü olduğunuz için bu durumdan ders de çıkartmışsınız. Aslında hepimizin gönlünden geçen daha güvenli motosikletler ama, olacak olduktan sonra hiç görmediğiniz bir yerden kedi köpek veya ormanlık alanda seyahat ederken, bilimum hayvan önünüze cıkabilir veya atlayabilir. Mesela geçen hafta ağva dönüşünde bir çok tilki ile denk geldik, allahtan hızlı ve ürkek hayvanlar cok hızlı kaçıyorlar.
Benim naçizane fikrim acil durumlarda yeteri kadar mesafe olması durumunda kompresör olacaktır. Bir vites kücültmeniz size belki de güvenli durma mesafenizi sağlayabileceği düşüncesindeyim.. Geçmiş gitmiş olsun. Kazasız belasız.
-
ders alman güzel geçmiş olsun
-
leopessia adlı üyeden alıntı
Öncelikle atlattığınız için şanslısınız, ve bilinçli bir sürücü olduğunuz için bu durumdan ders de çıkartmışsınız. Aslında hepimizin gönlünden geçen daha güvenli motosikletler ama, olacak olduktan sonra hiç görmediğiniz bir yerden kedi köpek veya ormanlık alanda seyahat ederken, bilimum hayvan önünüze cıkabilir veya atlayabilir. Mesela geçen hafta ağva dönüşünde bir çok tilki ile denk geldik, allahtan hızlı ve ürkek hayvanlar cok hızlı kaçıyorlar.
Benim naçizane fikrim acil durumlarda yeteri kadar mesafe olması durumunda kompresör olacaktır. Bir vites kücültmeniz size belki de güvenli durma mesafenizi sağlayabileceği düşüncesindeyim.. Geçmiş gitmiş olsun. Kazasız belasız.
Öncelikle geçmiş olsun.
Panik frende, vites küçültmeye çalışmak fren mesafesini uzatır diye biliyorum.
Debriyaja basmak yeterli birde limon gibi sıkmak. tabi insan başına gelince ne yapar o belli olmaz.
-
En önemli olanı duramayacağın hızlara çıkmamak. Motosiklette yeterli fren gücü olsa bile sürücünün acemiliği motoru yeteri kadar yavaşlatamamasına neden olur veya çok sert fren yapar kaydırır.
-
Cok guzel anlatmissiniz. Ama asil mesele 140km/saat hizla gitmek bence.
İhtimalleri dusunup hizi dusurmek lazim. 140 degil de 100km/saat hizla gitmek, duruma hazirlanmak icin epey vakit kazandirabilir.
-
Seni unutmayacağız
Nur içinde yat
Normalde 140km hız ile durma mesafeniz tahminen 70mt dir.
-
Debriyajı sıkmak nasıl fren mesafesini kısaltıyor o kısmı anlayamadım.
Çünkü debriyajı sıkmazsak motor frenide yapıyoruz bir yandan.
Debriyajı sıkınca motor freni iptal oluyor. İş sadece normal frenlere kalıyor.
Ben motor stop etmeye ramak kala debriyajı sıkıyorum. Yani olabildiğince motor freninden faydalanıyorum.
Doğrusu nedir ?
-
obarey adlı üyeden alıntı
Öncelikle geçmiş olsun.
Panik frende, vites küçültmeye çalışmak fren mesafesini uzatır diye biliyorum.
Debriyaja basmak yeterli birde limon gibi
sıkmak.
Panik fren demek zaten patladınız demektir, doğrusu Acil durum frenajı diye düzeltelim öncelikle. Ayrıca kim ne derse desin, fren yapıldığı zaman debriyaj çekilmez, kompresörü devre dışı bırakmak motosikletin salınımını arttırır, hele ki bir de ağır motosiklet ise maaazallah hiç durmaz, CBF 1000 ile 140 km hızla giderken debriyajı çekip fren yaparsanız 300 kilo aleti nasıl durdurursunuz?
-
beko12345 adlı üyeden alıntı
Ben motor stop etmeye ramak kala debriyajı sıkıyorum. Yani olabildiğince motor freninden faydalanıyorum.
Doğrusu nedir ?
Bu teknik Honda Güvenli Sürüş eğitimlerinde tavsiye edilen acil durum frenlemesidir.
-
Arkadaşlar Honda Güvenlik Eğitiminde debriyaj sıkılmaması durumu olduğunu sanmıyorum yada bir yanlış anlaşılma vardır, acil durum frenlemelerinde derhal debriyaj çekilerek motor gücü kompresyonu engellenir, tüm güc fren sistemine aktarılır, frenler sonuna kadar dozlanarak çekilir, Abs olsun olmasın dozlanarak çekilir.
140 km hız ile duruş mesafen her türlü şartlar düzgünse en az 70-80 metreyi bulur, 50 km ile yapılan frenlerde duruş mesafesi 35-36 metredir. Hızlı giderken bunların hepsine göz önüne alınız..
-
leopessia adlı üyeden alıntı
Panik fren demek zaten patladınız demektir, doğrusu Acil durum frenajı diye düzeltelim öncelikle. Ayrıca kim ne derse desin, fren yapıldığı zaman debriyaj çekilmez, kompresörü devre dışı bırakmak motosikletin salınımını arttırır, hele ki bir de ağır motosiklet ise maaazallah hiç durmaz, CBF 1000 ile 140 km hızla giderken debriyajı çekip fren yaparsanız 300 kilo aleti nasıl durdurursunuz?
Fren yaparken debriyajı sık diye adı duyulmuş bir hoca eğitimde ısrarla söyledi ben de senin gibi düşünüyorum abi. Ne kadar anlatsam da boş hoca komprasyonu biliyor fakat motoru ileri götüreceğinden bahsediyoe ben bir mantık ilişkisi kuramadım.
Velhasıl zaferci hocam, siz kedi köpek fırlayabilecek bir yolda nasıl 140 ile seyredersiniz bu şaşırtıcı. Burada bir hatanız olduğu bariz ortada. Güvenli sürüş için yol şartlarını da iyi okuyup ona göre bir hız belirlemek gerekiyor.
Toprağı hatmeden asfalta hükmeder
Twitter/instagram @ywitcan
Yiğit Can
-
mucoist adlı üyeden alıntı
Bu teknik Honda Güvenli Sürüş eğitimlerinde tavsiye edilen acil durum frenlemesidir.
Düz bir çizgi çekin yola soldan sağa olacak şekilde. 2 tane aynı motosikler 100 km sürat ile bu çizgiye geldiklerinde gazı kapatsınlar, 1 tanesi debriyajı çeksin, diğeri çekmesin ve hiç bir şekilde frene basmasınlar. Eğer debriyajı çeken daha önce durursa, ehliyetimi kırıp atarım. Daha akıcı manevra yapabilmek adına debriyajı çekmenin doğru olduğu söyleniyor ama pratikte o iş öyle olmuyor malesef.
-
beko12345 adlı üyeden alıntı
Debriyajı sıkmak nasıl fren mesafesini kısaltıyor o kısmı anlayamadım.
Çünkü debriyajı sıkmazsak motor frenide yapıyoruz bir yandan.
Debriyajı sıkınca motor freni iptal oluyor. İş sadece normal frenlere kalıyor.
Ben motor stop etmeye ramak kala debriyajı sıkıyorum. Yani olabildiğince motor freninden faydalanıyorum.
Doğrusu nedir ?
Bence doğrusu da sizin yaptığınız.Araba da da aynı durum söz konusu.Debriyaj durmaya yakın basılır.Debriyaj fren mesafesini uzatır.Eğer debriyaja basarsanız devirlenir, hız artar ve sadece normal frenleri kullanabilirsiniz.Ama debriyaja basmadığınız zaman motor frenini de kullanabilirsiniz.
-
leopessia adlı üyeden alıntı
Düz bir çizgi çekin yola soldan sağa olacak şekilde. 2 tane aynı motosikler 100 km sürat ile bu çizgiye geldiklerinde gazı kapatsınlar, 1 tanesi debriyajı çeksin, diğeri çekmesin ve hiç bir şekilde frene basmasınlar. Eğer debriyajı çeken daha önce durursa, ehliyetimi kırıp atarım. Daha akıcı manevra yapabilmek adına debriyajı çekmenin doğru olduğu söyleniyor ama pratikte o iş öyle olmuyor malesef.
Leopessia kardeş, verdiğin örnek ile konu örtüşmüyor daha subjektif ve bilimsel örnekler verelim , hissiyat , tahmin vs ile olmaz dostum... Hem 4 tekerde hem 2 tekerde acil durum frenlemesinde debriyaja basılır...
Açacaksın gazı, vereceksin coşkuyu ...
-
telike adlı üyeden alıntı
Fren yaparken debriyajı sık diye adı duyulmuş bir hoca eğitimde ısrarla söyledi ben de senin gibi düşünüyorum abi. Ne kadar anlatsam da boş hoca komprasyonu biliyor fakat motoru ileri götüreceğinden bahsediyoe ben bir mantık ilişkisi kuramadım.
Velhasıl zaferci hocam, siz kedi köpek fırlayabilecek bir yolda nasıl 140 ile seyredersiniz bu şaşırtıcı. Burada bir hatanız olduğu bariz ortada. Güvenli sürüş için yol şartlarını da iyi okuyup ona göre bir hız belirlemek gerekiyor.
Yiğit bu işin testi çok basit, aşağıda yazdığım gibi bir adet soldan sağa düz çizgi, 2 motosiklet, yanyana birisi debriyaj çekip gazı kapatsın, diğeri de sadece gazı kapatsın, frenaj yapmasınlar.. Sonuca bir bakalım. Ben bunu tek başıma test ettim, bir ağacı referans noktam aldım, 100 km sürat ile geldiğimde bu ağaçta gazı kapattığımda durduğum mesafe ile debriyajı çektiğimde durduğum mesafe arasında burdan ekvatora yol oluyor. Bir de eğimli bir yol ise, o motosiklet boşta nasıl duracak merak ederim.
-
Bu debriyaji bende cekiyorum fakat sanırım refleksten.Çıkıp denemek lazim bos bi alanda.deneyegim
-
http://www.artmotoakademi.com/akadem...eler.php?id=15
bakın makalede ne diyor ..
"Eğer, debriyajı çekmezseniz, arka lastikte var olan motor itme (engine pull) kuvvetini hala kullanıyor olursunuz. Motor kompresörü vasıtasıyla daha da çabuk yavaşlayacaksınız gibi gelse de, var olan fiziksel bir itiş kuvveti her zaman arka lastiğinizde mevcut kalacaktır. Bu aynı zamanda, özellikle acil frenleme için, ihtiyacınız olan maksimum ön lastik tutuşunuzun bir kısmını, ileri gitmeye yönelik olarak da çalacaktır (aynı zamanda, arka lastikteki, kompresör nedeniyle oluşan kasma, ağırlığın tam olarak ön lastiğe transferini geciktirir. Ağırlık, önde tam değilse, tam tutuş da yoktur). Yani, Ön lastikteki tutuş, hiç bir zaman tam tutuş performansında olamaz."
-
leopessia adlı üyeden alıntı
Yiğit bu işin testi çok basit, aşağıda yazdığım gibi bir adet soldan sağa düz çizgi, 2 motosiklet, yanyana birisi debriyaj çekip gazı kapatsın, diğeri de sadece gazı kapatsın, frenaj yapmasınlar.. Sonuca bir bakalım. Ben bunu tek başıma test ettim, bir ağacı referans noktam aldım, 100 km sürat ile geldiğimde bu ağaçta gazı kapattığımda durduğum mesafe ile debriyajı çektiğimde durduğum mesafe arasında burdan ekvatora yol oluyor. Bir de eğimli bir yol ise, o motosiklet boşta nasıl duracak merak ederim.
İki durumda da fren dozajlamanız acaba eşit miktardamıydı merak ettim ?
-
Darkcity2000 adlı üyeden alıntı
Leopessia kardeş, verdiğin örnek ile konu örtüşmüyor daha subjektif ve bilimsel örnekler verelim , hissiyat , tahmin vs ile olmaz dostum... Hem 4 tekerde hem 2 tekerde acil durum frenlemesinde debriyaja basılır...
Bakın ben kimseye burada eğitim vermiyorum, hoca da değilim, eğitmen de değilim, hiç bir eğitim sertifikam da yok, yaklasik 20 senedir motosiklet üzerindeyim. Bunu söylüyorum sadece şunu anlayın diye, konuştuklarım ve yaptıklarım tamamen kendi tecrübelerim doğrultusunda ki yorumlarım. Siz subjektif ve bilimsel örnek verelim diyorsunuz da biz bu motosiklet sürücülüğünün alaylısıyız, alaylı olmamız eğitime karşı olduğumuz anlamına gelmesin sakın, Eğitim çok faydalı, Herkese öneriyorum.. Ama bazı gerçekleri benden göz ardı etmemi de beklemeyin. Bu konu daha öncelerinde defaten konuşuldu, nerede bir vites değiştirme konusu, debriyaj konusu olsa, sayfalar boyu akıp gitti, önce debriyaj sonra fren vs.vs. diye. Ben çok çok yüksek süratlarde değilsem 200 ve üzeri hiç bir zaman viraja gelirken fren kullanmam, iyi bir zamanlama ile gazı kapatır yavaslar yeterli hıza düştüğümde deviri sabitler, virajdan çıkarkende açar giderim. Şimdi aynı hareketi fren kullanmadan yaptığınızı düşünün? Bu örnekler bilimsel değil, hayatsal örnekler. Ben kitap okuyup burada fikirlerimi paylaşmıyorum, Eğitimde söylenen her cümlenin noktası virgülüne doğru olduğu gerçeğini ortaya koymuyor. Kusura bakmayın lütfen. Ayrıca Barkın'ı herkes otorite olarak kabul ediyor, bakın vites değiştirirken ne diyor,
Lütfen 4.19 itibari ile söylediklerini bir gözden geçirin. Bakın ne diyor. Eğitim ise eğitim, Barkın da oldukça sosyokültürel eğitime ve oldukça yüksek motosiklet ve sürüş bilgisine sahip bir üstad.
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)