Bu başlıkla başlayan belki çok insan vardır ama bir de ben yazayım istedim...
İnterneti ve motor kullananları araştırınca bir çok şey buluyorsun...
Bugün bir sürücü kursuna tüm evraklarımı verip kaydoldum...(Bazı eksiklerim vardı bugün onları da hallettim)
Bunları burada yazmamın sebebi alakası olan arkadaşların faydalanması ya da bilgisi olan arkadaşların bilgi paylaşımında bulunması amacı iledir.
Bilindiği gibi artık skutırla ehliyet sınavına girilmiyor.
İllaki vitesli motor olacakmış.
Vitesli motor sınavına birtakım eğitici kişiler ya da kurumlar olmadan nasıl hazırlanacağız? O kişilere ya da kurumlara başvurmadan bu iş nasıl öğrenilebirir? Vitesli motoru olan bir tanıdığımız olmadan bu iş sadece o motoru satın alarak ya da kiralayarak olabilir.
Ben biraz şanslıyım. Yeğenimden gelen bir çapır motor ile işe başladım. İlk izlenimlerimi paylaşmak istedim.
Bir kere motor çok ağır ve araba kullanırken ki deneyimleriniz bir işe yaramıyor... Debriyaja ayağınla değil,elinle basmak ayrı bir sıkıntı iken,sağ elinle frene basmak durumunda gazı kesemiyorsun... Gazı ölümüne basıp motoru bağırttırmanız vazgeçilmez birşey! Fakat bu pratik yaparak halledilebilecek bir sorun.
Bu arada pratik demişken şunu anlatmadan geçemeyeceğim; motor kullanmada her sorun pratik yapmak ile aşılabiliyor... Eskiler bilir yenilerde öğrensin,el melekesi denen bir sey vardır! En basit tabiri ile tesbih çekmek gibi...Bir şeyi ne kadar çok yaparsanız elleriniz alışır ve onu daha kolay yaparsınız.Debriyaj,gaz,fren,vites,hepsini yaptıkça alışıyorsunuz. Bu işin sırrı daha çok pratik yapmak...
Şimdi zorluklarla mücadele etmek için en kolay yolları sıralamak istiyorum.
1- Elinizi başlangıçta debriyajdan ayırmayın...En sıkıntılı ve çaresiz durumlarınızda debriyaja asılmaktan korkmayın...Ben bu sayede birkaç kere duvara çakılmaktan kurtuldum. Hızınızın bir önemi yok! Zaten alıştırma devresinde olduğunuz için fazla hızlı gitmiyorsunuzdur muhtemelen... Kıçımız sıkıştığında debriyaja basıp (soldaki frene benzeyen nesne) motoru tekerden ayıralım...
2- ilk kalkışlarda yılların motorcusu gibi davranmamıza gerek yok! Apartmanın otoparkından ya da motoru ilk kaldırdığımız yer neresi ise oradan yarım ve kısa kısa debriyaj bırakmalarla gaza çok yüklenmeden yavaş yavaş ayaklarımız yerde hareket edelim... Gazı az verirsek motor stop eder..bırakın motor stop etsin. Bunun bir önemi yok! Gazı nerde tutarsak motorun stop ettiğini öğreniriz böylece...Yeniden motoru çalıştırmak sorun değil ki zaten.
3- İllaki birinci viteste kalkalım.Motor bağırırsa bağırsın...ikinci vitese canımız ve gönlümüz istemezse geçmeyelim... Birinci viteste de heryere gidilebilir,kafamıza takmayalım.
4-Kalktıktan bir müddet sonra duralım. Tekrar kalkmak iyi bir deneyimdir,bunu bir kaç kere yapalım... Fakat bu duruşu ayak freniyle yapalım. (Unutmayalım ama...debriyaj iyi bişeydir!Ona sıklıkla basıp o makinenin kontrolümüz altında bir afacan olduğunu hatırlayalım
)
5-Bir kaç tur böyle gidip gelmek çok zevklidir ama bir de dönüşler var... Dönüşlerde insan korkuyor ama bunun da bir çaresi var... Bir sokağın ağzına geldiniz ve sağa dönmek istiyorsunuz,tabiatıyla gaz kestiniz ve dönüşü yavaş yapayım ki düşmeyeyim diyorsunuz... Dönüşün yarısına kadar bu düşünceniz doğru! Bisiklet kullandığımız zamanları hatırlayın...Dönüş yaparken yavaşlayınca düşmeyelim diye biriki pedal basıp hızlanırdık,burada da hafifce gaza basıyoruz sadece...biraz fazla gaza bassanız da sorun yok...makine sizin hatanızı çabucak toparlıyor...İşte dönüşünüz oldu bitti bile!
Buraya kadar olanları bende yaşadım... ki, halâ yaşıyorum. Daha motor üstüne çıkalı 3 gün oldu...
Bir de bunlarla beraber yapılacak şeylerden bahsedeyim ki bunları da internetten öğrendim...
6- a) her halükârda sıkışınca debriyaja bas kardeşim...
b) Her zaman güvenle duracağın hızda gitmeye özen göster
c) kask,eldiven kullan...
7- Biraz daha iyi hissettiğinde, alt sokak ve üst sokaktan biraz daha fazlasına ihtiyaç duyduğunda bilinç frenini sık! Ehliyetin yok senin! Lokasyonun daha fazlasına izin verse de kendini frenle...Kişisel eğitimine aynı lokasyonda devam et.
8- Ecnebiler bir eğitim sistemi uygulayıp baş harflerinden bir sistem uygulamışlar. Aynısını Türkçe kelimelerle biz de uygulayalım. TATKU bu sitemin adı... Biraz daha iyi sürmeye,durup kalkmaya daha bir kontrollüce başlayınca buna geçelim.
9- TATKU
T Tara (Seyir esnasında her yeri gözlerinle tara)
A Algıla (Sana nereden ne zarar gelebilir,kimler yoluna girebilir)
T Tahmin et (Algıladıklarından hangisi saana tehdit oluşturabilir?)
K Karar ver. (Ne yapmalısın?)
U Uygula! ( Kararını verdiğin şeyi uygula ve bunu psiko motor uygulamasıuygulaması haline getir.)
10-Sınav için arası 3-5 metrelik kukalar yapılmış bir platform hazırlayıp aralarından geçmek çok faydalı bir alıştırma olur bence...
11- Çapı 6 metre olan bir dairenin etrafında tam tur dönmek de sınavda yapılacak işlerdendir...Faydası olacağı kanaatinde olduğum için böyle bir parkur hazırlayacağım...
12-Faydalı gördüğüm bir uygulamayı da yazmadan geçemeyeceğim... Ehliyet sınavında slalom ve sekiz (8) uygulaması için yine bu forumun sayfalarında gördüğüm bir uygulama; SLOW RACE! (En düşük hızda düşmeden ve ayakları yere koymadan en düşük viteste ilerleme çalışması! ) Bunun çok faydasının olacağını söylüyorlar...
Buradaki ustalardan çekinerek ve söylediklerimin doğruluğundan imtina ederek bunları yazdım... Elbette daha iyi fikirleri olan arkadaşlar vardır ama şu anda yaşadıklarım ve yaptıklarım bunlardır...Ehliyet almak için yaptıklarım bundan ibarettir...Daha iyisini yaptığını söyleyen arkadaşlarım varsa dinlemek ya da okumaktan mutluluk duyarım.