mesajın muhatabı belli olsun diye.
konuya cevap olarak ise:
evet, uzun yolda rodaj yapılan motorun rodajı iyi olmamıştır. rodaj demek, çalışan parçaların birbirini törpülemesi, birbirine alışması demek. fabrikadan ne kadar pürüzsüz gibi çıksa da, piston, silindir, dişliler gibi işi birinci derece çalışmak olan parçaların üzerinde, kalıpları ya da imalat teknolojileri gereği mikronluk girinti ve çıkıntılar bulunur. bunların törpülenmesi için motorun zorlanmadan, değişken hızlarda ve tüm çalışan parçaların eşit oranda çalışacak şekilde kullanılması gerekir.
uzun yolda rodaj yaparsanız, motor 5000km'ye geldiğinde, 5. vites dişlisinden başka hiç bir parçanın rodajı tamamlanmamış olur. rodaj bitti diye basarsanız da, bu törpüleme işi, adete zımparalamaya dönüşebilir. o yüzden, değişken hızlarda ve şehir içinde motosikletin kullanılması demek, işleyen bütün parçaların birbirine eşit seviyede alışması ve bunu zorlanmadan yapması demektir.
biz mesele (uzay bilimcisi olarak
) teleskop aynası yaparken, aynayı 8 - 9 farklı hızda, 8 - 9 farklı aşındırma malzemesiyle saatlerce aşındırırız. bu bir çeşit rodaj gibi düşünülebilir. başlarda milimetrik olan pürüzler, sonraları mikronlara düşer. aynanın üzerinde sanki yağ varmış gibi olur. böyle bir silindir olsa, motor yağına ihtiyaç duymayacakmış gibi gelir bana.
rodaj önemlidir. uzun yolda rodajı yapılmış ve yeni rodajı bitti denilen motor alınmaz değil, alınır. ama sizin o aslında yapılmamış olan rodajı tekrar yapmanız gerekir. eğer rodaj uzun yolda yapılmış ve üzerinde çok geçmiş ise, geri dönüşü olmayan yine mikronluk çizikler olma ihtimali çok yüksektir motorun içinde.
eoyrmlamam bu gadar.