sadece silindir farkı yok ki arada. enjeksiyon beyninin içinden neler geçtiği, subap sayısı, subapların büyüklüğü, egzantirik sayısı, piston-silindir bileşimi...
iki ve daha fazla silindirin olma sebebi titreşim ve tekera aktarılan gücün devamlılığı. tek silindir de devamlılık olmuyor haliyle,tur başına tek silindirde 1 patlatma 2 boş
2 silindirde 2 patlatma 1 boş.
tek silindirde tork daha fazla olaması, torkun döndürme momenti kuvveti olması. bu ne demek? kuvvet*kuvvet kolu. bu ne demek?
1 metrelik levyeyle kanırtamadığın kapıyı, 2 metrelik levleyle kanırtabilirsin demek. motorda da levyenin boyu, strok mesafesi oluyor. pistonun aşağısı ile yukarısı arasındaki fark ne kadar çok ise, tork kuvveti o kadar fazla oluyor. yine bu mesafe ne kadar fazla ise motorun yapabileceği devir sayısı düşüyor. düşük devir, düşük eylemsizlik, düşük güç demek. yüksek süratlerde motor fazla devir çevirdiği için, yüksek hızlarda kullanılan hp dediğimiz güç. nm değil.
öte yandan yüksek devir çevirmek de kimyasal olarak verimsizliğe yol açıyor. araçların hızlı gidince çok yakmasının nedeni bu. benzin ile oksijenin birleşmesi yani yanması kimyasal bir olay. ve bu olayın gerçekleşebilmesi için belli bir zamana ihtiyaç var. sıkıştırma oranını arttırarak bu zamanı kısaltabiliyorsunuz ama yinede salisede 1'den fazla patlama işlemi gerçekleştiğinde, her benzincik, kendine bir oksijen hatunu düşüremiyor bir sap olarak egzostan atılıyor.
.
yani gt250 çok fazla devir çevirebilen makine. 48.8 stroğu var. bu kısacık mesafeyi alması çok az zaman aldığı için, pistonun bir sonraki patlatma için az zamanı oluyor, bu da daha fazla devir demek, daha fazla güç, daha fazla hız. v motor ile aynı noktaya bağlı olan pistonların kranka enerji iletimi daha direkt olduğundan devir gırla. (krankta şu kadar, arka lastikte bu kadar güç varmış dedikleri bu işte. v motorlarda bu israf görece biraz daha az olabiliyor.)
inazumada 55.2 strok var. bu mesafenin kat edilmesi daha uzun sürer ama pistonun çapı, yani bu mesafeyi kat ettirecek patlamanın kuvveti de az olduğundan ha deyince devirlenemiyor. ve bu pistonlardan 2 tane olduğu için sürtünmesi de 2 kat fazla.
z250sl'de 61,2mm strok 250cc motora göre fazla. tek silindir olsuğundan piston çapı da fazla. bu da uzun mesafeyi kat edecek pistonun, buna uygun güç üretebilecek patlayı yapabiliyor demek. işte bunun bir kötü yanı titreşim. gücün devamlılığının olması amatör sen ben gibi adam için iyi bir şey ama titreşim pek iyi değil. ama günümüzün teknolojisine ayak uydurmuş tek silindirliler o kadar titremiyor. o yüzden düşük cc'de tek silindir candır.