niye birbirinize ateş ediyosunuz?
Racon bu sanirsam tadi cikmiyor aksi takdirde... Bu topic simdilik tamamdir bence, herkes bi dokuldu rahatladi, taa ki bir sonraki "ABS li mi ABS siz mi almaliyim, yardım arkadaslar" baslikli konu acilana kadar aslinda oldukca faydali oluyor biraz ortalik kizisinca ne yalan soyliyim, son bilgi kırıntıları bile dokuluyor ortaliga. Isteyen istedigi bilgiyi alir ozumser uygular gari...
Kısa yazayım. Daha 1 ay önce "eğitim ve tecrübe eksikliğim nedeni ile" panik fren yaptım ve motor altımdan kaydı gitti.
1. Eğitim olmazsa olmaz.
2. Artık ABS de olmazsa olmaz.
itirazı olan varsa bunu ciddi derecede zedelenmiş kaburga kemiklerime anlatsın.
ABS niz varsa akrobatik hareketleri yapamayabilirsiniz.
Mesela on frene abanip arkayi kaldiramazsiniz.
Veya arkaya abanip bi kaydiriim yapamazsiniz ...
1-ABS devredeyken motosiklette yön değiştirilebilir ki zaten ABS nin asıl amacı budur.
2-Virajda ABS li veya değil her motosiklet ile panik fren yapılabilir.
Eğitimlerde ne yapılıyor diye merak ediyorsanız işte en basiti yukarıdaki iki konu uygulamalı olarak öğretiliyor
Sevgilerimle
---------- Mesajlar birleştirildi - 23:51 ---------- bir önceki mesaj zamanı 23:26 ----------
Arkadaşlar boşuna tartışıyorsunuz,
ABS li veya ABS siz motorlar arasında doğru fren yapıldığı taktirde fark yoktur.
Asıl önemli olan fren esnasında tekerleklerin kilitlenmemesini sağlamaktır ,eğer bunu sağlayacak tecrübe artı bilgiye sahip değilseniz ABS önem kazanır ve sizin yaptığınız yanlışı bir miktar duruş mesafesini uzatarak absorbe eder. Halbuki ABS siz motorda aynı durumda asfalta sırtüstü uzanarak gökyüzüne doğru romantik ve acı dolu bakışlar atarken bulursunuz kendinizi
Sevgilerimle
Tamam Okan hocam 25'inde yanındayım Bugün eğitimleri fotoları detaylı inceleme fırsatım oldu. Hatta eğitim yerini bile tahmin ettim sanırım. Özelden bana irtibat numaranı gönderirsen ya da adresini ilk fırsatta yanına uğramak istiyorum. Hem tanışmış oluruz.
Sevgiler bizden...
Hak versem de vermesem de bu istatistiği doğru olarak kabul etmem. Motosikletler sadece abs vs non abs olarak değerlendirilip kaza oranlarını karşılaştırmak bence doğru değil. Forumda sürekli yazılır, kazaların %90 nından biz, motosiklet kullanıcıları sorumluyuz. Kazaya neden olmayacak şekilde risksiz sürebiliriz.
Absli motosiklet tercih edenlerin bir çoğu (belki yanlış gözlemlemiş olabilirim) motosikleti sakin süren, genellikle orta yaş ve üstü, heyecan aramayan hayatta kalmaya çalışan insanlar. Önceliği, abs olmayan, bunun için fazladan bir kaç bin dolar, euro vermeyi düşünmeyen sürücü kitlesi daha geniş bir kesim. Dikkat edin söylediklerimde abs iyidir kötüdür yorumu yok, gerekli şeyler söylendi zaten, sadece bu tabloya bakıp hımm demek bana yeterli gelmiyor
Arkadaslar dikkat ederseni actigim konu basligi siradan abs olmali mi olmamali mi sorusu ile ilgili degil, ama konu bu tarafa kaydi, benim ogrenmek istedigim abs si olan olmayan guclu makineye sahip kullanicilarin basindan gecen yasanmis olaylar, hangi mevsimdi kar kis islak sicak kaygan zemin hiz maneti nasil cektikleri (panikle, dozlu, agirlik transferi ile vs...) bunlara bakip bir fikir sahibi olmak... ama hala hap seklinde kisa bilgi verip geceni goremedim pek...
Darkcity2000 ABS li veya ABS siz motorla fren yapma konusu öyle hap gibi verilebilecek birşey değildir, söylenecek yada yanlış anlaşılabilecek tek kelime bile ölümlü kazaya sebebiyet verir. Bu yüzden tecrübesi olan kişiler bu konuda hap gibi bilgi vermekten çekinirler
Haklısın ama motorunda ABS isteyen sürücü profilinin genelde orta yaşın üzerinde, çoluk-çocuk sahibi, risk almayı çok sevmeyen, halim-selim kullanıcı olduğu ve kaza oranlarının bu yüzden düşük olduğu söylenebileceği gibi, motorunda ABS olanların bu sisteme güvenerek, daha hızlı gittikleri, daha güvenli durabilecekleri zannıyla daha fazla risk alabilecekleri de söylenebilir. Araştırmayı yapanlar bunu da düşünmüşler ve tümünü okursanız, aynı motosikletin ABS'li ve ABS'siz versiyonlarını tercih edenlerin profili arasında anlamlı bir faklılık bulunmadığını da belirtmişler.
---------- Mesajlar birleştirildi - 09:00 ---------- bir önceki mesaj zamanı 08:47 ----------
Motorum 2003 Aprilia Caponord. 2 sene önce satın aldığımda üzerinde ABS sistemi yoktu. Hızlı bir ana caddede 100-110 km. ile seyrederken birdenbire önüme kıran bir Renault Toros'a çarpmamak için panik fren yaptım. Arka lastik kilitlendi ve kaymaya başladı. İçgüdüsel olarak fren pedalındaki basıncı azalttım ve lastiğin yeniden dönmesini sağladım. Tabi bunlar saniyeler içinde oluyor. Yaklaşık 8 senedir motosiklet sürüyorum ve bu kadar korktuğumu hatırlamıyorum.
O gün motorumda ABS olmasına karar verdim. Caponord'ların 2004 ve sonrası ABS'lidir ancak ben motorumu elden çıkartmak istemediğimden uzun araştırmalar neticesinde ABS sistemini kendim monte etmeye karar verdim. Aylar süren parça araştırmaları, E-bay alışverişleri vb. sonrasında ABS'yi motoruma taktım. Harcamam iyi bir egzoz sisteminin yarısı kadar bile değil. Yararına paha biçilemez.
Bak kısaca profilimi de vereyim 41 yaşındayım. Evliyim, 2 çocuğum var. Evet, sürerken risk almayı sevmiyorum. Ölümsüz olmadığımın farkındayım. Yaşamayı seviyorum.
"I'm not sure whether I'm an actor who races or a racer who acts." Steve McQueen
Abs yi çok yanlış yorumlayan hatta abs den daha iyi fren yapabileceğini düşünen arkadaşlar var maalesef.
1- Kuru bomboş bir yolda panik fren yaptınız tekerleklerde hiç kilitleme olmadı, kayma yapmadı. Burada çoğu kişi hemfikir zaten abs li ile abs siz durma mesafeleri aynı.
2- Yağmurlu havada aşırı kaygan zeminlerde abs nin bariz üstünlüğü mevcut. Bunda herkes hemfikir.
3- Ey abs den iyi fren yaptığını zanneden arkadaş, abs dediğin sistem saniyede "marka model değişkenlik göstermekle birlikte" 5-25 arası freni sıkar bırakır, kayma 0 diye bir olay yok kayma olduğu anda devreye girer kızaklamaya başlamadan tekeri serbest bırakır tekrar fren yapar. İnsanın bir reaksiyon süresi var oda bunun için antrenman yapan olimpik sporcuda bile 0,2 sn nin altına kolay kolay düşmez. Senin kayma olduğunu ilk anda fark edip freni sıkıp bırakman zaten en iyi ihtimal yarım saniye alır. Bu sürede artık kaç metre yol alırsın bilinmez, tekrar kayma olmayacağının garantiside yok. Eğer profosyonel değilsen ve tekerleğin kitlenmesini avantaj haline getiremiyorsan, ABS den iyi fren yapma ihtimalin yok. Hele hele boş alanda yaptığın tekerlek kilitlenince freni bırakma işini ciddi bi tehlike anında uygulama şansın çok daha az. Pratik yapmak iyidir tabi frenlemenin ne olduğu konusunda abs nin çalışmaması veya abs siz bir motor kullanma ihtimaline karşı işe yarar.
ufak bir hareketle bile absyi devreye sokan adam fren yapmayı bilmiyor bu kadar net. yağmurda daha iyi durur demek nasıl bir mantık dostum? kaydığın anda kurtarır seni de, anlayayım. senin söylediklerinden anlıyorum ki abs varsa korkma asıl frene kaymıyo nasıl olsa. aynen devam bunu alışkanlık haline getir. abssiz bi motora binmenle 30mt sonra asfaltla kucaklaşman bir olsun bravo.
absli motor ve abssiz motor yol lastik fren durumları aynı olsun kayma dışında sınır noktada aynı mesafede durur. ister yağmurda içter çamurda ister marsta plütonda kaydığı anda abs kurtarır abssizin kurtarması zordur. (fren ypaarken önü kaydırmama rağmen kurtardığım çok oldu.) üstlerde ustaların hocaların yazıları var hiç mi okuyup pay çıkartmıyorsunuz?
Toprağı hatmeden asfalta hükmeder
Twitter/instagram @ywitcan
Yiğit Can
İyi oku kardeş yazıyorum. Sorduğun sorunun net cevabı yok. Yorumu kendin yapacaksın, fazla teknik detaya girmemeye çalışacağım.
Kışın ne olur?
Kışın toprak, hava soğuk olur. Araç trafiği daha az olur, güneşli gün sayısı düşer ve güneş ışınları daha yatık açıyla vurur yeryüzüne. Bunun bir motosiklet boyutu var, birde insan boyutu var. Sen bizzat bir birey olarak kışın insan bedeninde yaşayabileceği sıkıntıları tahmin edebilirsin. Üzerindeki ekipman kaba olur, reflekslerin zayıflar, hareket esnekliğin zayıflar, hissizlik olur ve etrafta bir sürü şey senin dikkatini dağıtmaya adaydır. Motosiklette ne olur? Yolla bağlantın olan lastikler soğuk asfaltla birleşince iyice sertleşir ve tutunma kaybı yaşarsın. Ayrıca hareketli parçalarda, özellikle içerisinde hidrolik barındıran süspansiyon sistemi gibi parçalarda düşük sıcaklıktan dolayı içlerinde bulunan sıvıların viskozitesinin yani yoğunluğunun artmasından mütevellit, verimlilik kaybı olur. Yani yolun dezavantajlarını ortadan kaldırmaya çalışan süspansiyon sistemi ısınana işini verimli yapamaz. Yol ile tutunmayı kolaylaştıran süspansiyon yumuşaklığı bir süre elinden alınır. E lastikler soğuk, asfalt soğuk birde süspansiyon sistemi tam verimli değil ne olur? Tutunma kaybı yaşarsın. Kaymak asfaltta frenleme ve viraj esnasında kıç baş atmalar gırla gider. Ayrıca fren sistemi de hidrolik barındıran bir sistemdir ve soğuk balata-disk-kaliper frenleme düşmanıdır. Bunlar ısınınca tam verimli çalışan sistemler. Kaliteli asfaltta bir nebze olsun bunu tolere edebilirsin. İşin tekniğimsi boyutu bu, kısaca çok sıkıntı yaşarsın. Yüksek cc'de daha çok sıkıntı yaşarsın.
600-1000cc motosikletin rölantide verdiği güç/tork'u düşük cc motosikletler üst devirlerde ancak verebilir. Ağır da oldukları için özellikle ilk hareket esnasında düşme riski düşük cc'lere göre daha fazladır. Bu noktada çekiş kontrol sistemi, ABS, denge kontrol sistemi gibi sistemler devreye giriyor. Kompressor etkisi diye bahsedilen, esasında motorun kompresyona düşmesinden kaynaklı ataletini sürdürme kuvveti düşük cc'lere göre çok daha fazladır, bu da yol tutuşa ters etki eden bir kuvvet. Vites düşüşlerinde, ani gaz açmalarda ileri boyutlara varan sıkıntılar yaşayabilirsin. Bu anlattıklarımdan yola çıkarak ABS'nin, özellikle kışın yol şartlarından ve çevre şartlarından etkilenen sürücülerin trafik tehlikesini artırmasından kaynaklı problemlerde işe yarayacağını anlayabilirsin sanırım. Yüksek ve düşük cc farklarına da değinmeye çalıştım.
Bir başka nokta da şudur, birçok değişkene bağlı olarak kaliteli asfaltta büyük cc motosikletlerin yola ve şartlara daha rahat uyum sağladığını söyleyebilirim. Hem motosikletin ağırlığı, hem lastik temas yüzeyinin artması hem de güç/tork dolayısıyla daha rahat uyum sağlarlar düşük cc'lere göre.
Yazın durum benzerdir, aracın ve sen kış aylarına göre daha çabuk ve rahat uyum sağlarsın yola... Yazın da ülkemiz klasiği, eriyen ve yüzeye çıkan petrol türevi sıvıdan dolayı büyük küçük cc fark etmeksizin sıkıntı yaşarsın. Anlat anlat bitmez bu mesele, sana şunu da diyebilirim; büyük cc ile hızlı gidersin, belli bir tutunma seviyesinden sonra geniş temas yüzeyi ve ağırlık kaza riskinde aleyhine çalışır büyük cc daha risklidir dersin. Fakat tutunma kaybının çok olmadığı yollarda da düşük cc ince lastik, hafif ağırlık dolayısıyla yoldan daha kolay kopabilir. Uzar da uzar bu mesele neyse çok yazdım, konular da çok karışıp dağılıyor. Benden sana tavsiye, verimli ve iyi çalışan teknolojiyle dost ol. Keşke MSC'li, Çekiş Kontrol sistemli motosikletim olsa da kendimi daha güvende hissetsem. En kısa zamanda bütçem elverdiği kadarıyla da almaya çalışacağım bu güvenlik sistemlerine sahip bir motosikleti. Aklında kalan, sormak istediğin bir şey varsa sor. Ben kışın yeterli güvenlik sistemlerinin olmadığı motosikletlerde düşük cc'ye daha çok güvenirim. Şimdi yine uçup başka konuya konmuş olacağız ama, tutunma kaybının çok olduğu yerlerde ince lastik avantajdır, bilmiyorum hatırlar mısın bilir misin bilmem lisede basınç-basınç kuvveti konusunda buna değinilir. Bak ralli araçlarına(Özellikle kış şartlarındaki pistlerde kullanılan araçlara), enduro veya cross lastiklerine genel olarak ince tercih edilir. Ha asfalt cillop, drenaj mükemmel yolda su birikmiyor, yolların bir cm karesi buz tutmuyor olsa kış da olsa büyük cc tercih ederim. Güvenlik sistemleri olursa ballı kaymak...
@kadango
Ağzına sağlık. Çok bahsedilmeyen konuları da içeren güzel bir yazı olmuş keyifle okudum. Hem de serbest dalış yapıyorsun sanırım. Antalya'dayken 8 sene çok emek verdim bu spora. Şu an Ankara'dayım ve rüyalarıma giriyor bazen
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)