Kaliteli ve düzgün işleyen elektronik destek sistemlerini destekleyen biri olarak demem şu ki bazı şeyleri bir türlü anlayamadınız gitti... Tartışma yaratmak niyetiyle yazmıyorum bunu öncelikle bunu söyleyeyim. Ben de çok kilitledim ön tekeri hatrı sayılır hızlarda, şükür hiç bundan dolayı yeri boylamadım. Sebebi malum, senin de yazdığın gibi fren yapmayı bilmek kilitlediğinde frenden elini çekip kaçış manevrası yapabilecek soğukkanlılığa ve kabiliyete sahip olmak. Bunun pratik ve trafik tecrübesiyle geliştiği açık...
Kuru zeminde ABS'li veya ABS'siz motosiklette daha çabuk durursunuz diye bir kaide yok, bunu nereden çıkartıyorsunuz anlamıyorum. ABS'li motosikletin ABS'siz olandan daha geç durması ancak şu kaide ile gerçekleşebilir;
Zemin aşırı kaygandır, sürtünme düşüktür. Islak(aşırı) veya yağlı-çamurlu, kaymak asfalt veya topraklı bir yolda teker sürekli kilitleyeceği ve ABS'den dolayı teker önünde biriken kum, su vs. maddelerin sürekli teker önünden atılmasından dolayı tekerin tekrar altında yabancı madde biriktirip tekrar ABS'ye düşeceği durumlarda ABS'siz daha erken durabilir. Neden? Çünkü tekeri kilitlersin, teker önünde biriken pislik bir direnç oluşturur ve frenlemeye yardımcı olur aynı zamanda da yolu süpüreceğin için sürtünme artacaktır yani temas yüzeyi asfalta inecektir. Bu sayede erken durabilirsin. Motosiklette bu ancak çok çok düşük hızlarda işe yarayabilir çünkü ABS'siz motosiklette kaygan zeminde yüksek hızlarda frenleme hatta manevra yapma şansın çok çok azdır. ABS'li de ise kurtarma şansın yüksektir. Bunun dışındaki şartlarda ABS'siz motosikletin ABS'liden erken durmasının mümkünatı yoktur, eşit şartlar gözetildiğinde. Yani öyle bir şey söylüyorsunuz ki fizik kuralları hiç oluyor... İstediğin şekilde, yerde, dilde araştırma yap bu dediğimin aksinde bir sonuçla emin ol karşılaşmayacaksın.
Son olarak, çoğu ABS videosunda fren yapmayı bilmeyen bir profilde frene yapışırlar yukarıdaki videoda olduğu gibi... Şu videoda fren yapmayı geyet iyi bilen ve limitlerde frenleme yapan kişiler var. Demek istediğimi daha iyi anlayacaksın dikkatli izler ve dinlersen.
http://www.youtube.com/watch?v=X6kO6ltk3a0
Bu tür konularda yanılgıya düşmemek için bir püf noktası vardır. Karşındaki kişiye fren yapmayı bilmiyor ithamı yerine, bu kişinin tecrübesini ölçmeye çalışırsın profil bilgileri vs. araçlarla veya sorular sorarak. Eğer bu kişinin hatrı sayılır bir tecrübeye sahip olduğuna kanaat getirebiliyorsan bu kişi neden böyle bir şey diyor sorusunu kendine sorup devamında durumu derinlemesine araştırmalısın.
---------- Mesajlar birleştirildi - 15:44 ---------- bir önceki mesaj zamanı 15:32 ----------
Ek olarak, hala ABS'nin tanımı ve çalışma mantığı üzerinde tam ve yeterli bilgisi olmadan gelip konuya yazan arkadaşlar var, gülümseterek okutuyorlar. Şöyle bir soru sorayım, ABS teker kilitlenince devreye girer malumunuz. Peki frenlemeyi bilen adam ne yapar, tekeri kilitlemez. O zaman frenlemeyi biliyorum diyenler ABS'ye ihtiyacım yok derler konuda yazıldığı gibi. E peki kardeşim ABS'yi devreye sokmuyorsun madem, ABS'li motosiklet neden geç duruyor bana bir açıklayın. Yani size bunu düşündürten şey ne? Türkiye'de yaşıyoruz, sen ne kadar frenlemeyi bilsen de tillahı da olsan kurtulamazsın bazı durumlarda. Tekeri kilitmeden devreye girmeyen sisteme tekeri kilitlemeden frenleme yapabiliyorum diyen adamlar niye çamur atıyor? Sen insansın, ne kadar fren çalışsan da panikle tekeri de kilitlersin, sen kilitlemezsin yol kaygandır kayar kendi kilitlenir. Sizin parmaklarınızda, bileklerinizde dinamometre falan mı var da tam verimle efektif frenleme yapabiliyorsunuz nedir yani bu kendine güven?