kafama takıldıda tek-çift silindir farkı ne oluyor? birde en fazla kaça kadar var bu silindir sayısı
kafama takıldıda tek-çift silindir farkı ne oluyor? birde en fazla kaça kadar var bu silindir sayısı
en fazla kaç silindir diyorsak rolls royce un bi motoru v 24 tür mesela 24 silindir v şeklinde dizilmiştir
(motosikletlerde ) bugüne kadar seri üretimi yapmış en fazla 6 silindirli motor var fakat el yapımı veya deney amaçlı sanırım 48 silindirdi. ahangi bakımdan fark soruyosun ? misal tek silindirli makinalar daha az masraflı olur titreşimi biraz daha fazla olur.
şöyle diyim mesela hız bakımından filan performans olarak yani örneğin cbr250 ve kawasaki 300 gibi biri tek diğeri çift silindir ya o anlamda yani
Bilimsel açıklaması uzundur ama kısaca aynı cc tek silindirli olanı daha torklu ama titreşimli, çok silindirli olanı ise maksimum hızı daha yüksek ama yakıt olarak daha fazla yakar.
yani kısaca rahat bir sürüş ve daha çok hız sağlıyor ama daha fazla yakıyor demek
Suzuki inazuma vs KTM Duke 200 e çevirek konuyu biri çift biri tek aradaki fark nedir?
Kaliteyi vs bir yana bırakıp sadece motorları inceleyecek olursak?
Bende merak ettim.
---------- Mesajlar birleştirildi - 22:30 ---------- bir önceki mesaj zamanı 22:28 ----------
suzuki 24 beygir ktm 25 yani fazla silindir fazla beygir degil demek.
Ne ise yarar ozaman?
Hem daha fazla yakıyor.
İnazuma 250 cc yalnız duke 200 cc
600cc tek silindir, bir silindirin hacmi 600cc olur.
600cc iki silindir, her silindirin hacmi 300cc olur.
600 cc 4 silindir'de aynı oranda her silindir hacmi 150cc olur.
Motogp'de 1000cc 4 silindir, veya 1300cc 2silindir gibi bi kural vardır, Ducati 2silindir, 1300 cc ile yarışır. Tabi orası uzay teknolojisi, fakat bu mantıkla bakarsak, 600cc tek silindir bir makine (mesela yamaha xt660) , 300 cc çift silindir bir makineye (mesela ninja300) eşit gibi birşey. Yani basit anlatmaya çalıştım, tabiki çok detay var benim bile bilmediğim.
"Arkadaslar
1- Tork'da tum olay teknoloji ve silindir geometrisine baglidir. Tum 4 zamanli motorlarda tork'un ust limiti lt basina 100 NM yada 10 KGM'dir (100 Newtonmetre yada 10 kilogrammetre) . Bugun dunyanin en teknolojik ustun makinesinde de tork lt basina 100 NM'yi gecemez. En berbat makine de de lt basina 80 NM'nin altina dusemez. Silindir geometrisi demisken uzun strok'lu motorlarda tork daha fazla olabilir. Ayni hacimde cift silindir demek daha az strok demektir. Bu sebeple tek silindirli motorlar genelde geometri olarak daha yuksek tork vermeye musaittir. Ancak cift silindirli bir motor tork acisindan geometrik olarak daha dezavantajli iken teknolojisi ile tek silindirliye gore ustunluk de saglayabilir. O zaman soyle diyelim ayni teknolojiye sahip ayni hacimdeki tek silindirli cift yada 4 silindirli motordan daha yuksek tork verir. Bu sebeple tek silindirli enduro motorlarda tork'u cok rahat hissedersiniz. XT600 ve ozellikle DR800'umde adami kopartan manyak bir tork hissederdim ama ayni hacimda 4 silindirli olan Fazer'imda tork'u o kadar hissedemezdim.
2- Guc olarak tek silindir 2 silindir 4 silindir arasinda farklar olabilir. Bunun sebebi tek silindirli motorlarda olu bolge diye adlandirilan ve pistonun ust ve alt noktalardaki gecislerinde olusan guc kayiplari cok silindirlilerde (ozellikle de 3 ve 5 silindirli motorlarda) daha azdir.
3- Cok silindirli motorlarda titresim daha az olur denilir. Bu bir yere kadar dogrudur. Ama titresimin esas kaynagi izolasyonun az yapilmasidir. Tek silindirli bir motor cok iyi sonumlenirse cok silindirli bir motordan daha titresimsiz olabilir. Ama ayni sonumleme ayni teknoloji ile cok silindirli motorlar kesinlikle daha az titresimlidir.
4- Ilk calisma rahatligi : Cok silindirliler bariz sekilde daha rahat calisir."
tırnak içerisindeki yazı motordelisi.com'dan alıntıdır
Google'a sırasıyla;
Motorda silindir hacmi,
Motorlarda silindir sayıları, V motor, Sıralı motor
Strok,
ve en önemlisi "Çap Strok Oranı" yazıp aradıktan sonra motorlar hakkında bir miktar fikir sahibi olunabilir. Yararlı yazılar bulunmakta.
Tek silindir titreşimli ise bu cbf150'ler ne ayak..
Silindir artıkça devir artar..
1300 CC Hayabusa kendini yırtarken..1300cc Harley onla beraber kır-kır-kır gider.
etkileyen tekşey silindir sayısı değil. 125cc 2 zamanlı tek silindir motor 2 silindir 600cc makineyi yeri gelir döver. Pistonun daha basık olması mesela. Cbr600rr lara yapılan piston modifiyesi gibi. Karbüratörün büyümesi?.. Arka dişli ön dişli muabbeti var hız faktörünü etkileyen. Hava filtresi benzin hava karışımı, Elektronik sistemler devir kesiciler beyinler ohoooooo sadece silindir olsaymış ozaman neden ducatilere 100binlerce tl veriyor insanlar 2 silindir için?
Ben mühendis değilim fakat motorun çalışma prensipleri üzerinde düşünülürse, nacizane fikrim; tek piston yanma sonucu aşağı itilirse tekrar yukarı çıkarken kendi hızıyla gücüyle çıkar. aşağı inmesi ile yukarı çıkması arasında zaman oluşur bu yanma zaman aralıkları titreşim olarak hissedilir. Çift silindirli de ise 1. piston aşağıda iken 2. piston yanarak aşağı itilir 2 biri yukarı iter krank sayesinde. 2 yanar 1i iter aynen bisikletin pedalı gibi ve yanma aralıkları tek pistona göre daha kısa olduğu için daha az titreşim hissedilir. Piston hareketinin birbirini tektiklemesinden dolayı daha fazla tork ortaya çıkar ama yanma olayı daha fazla olduğu için yakıt artar. 3 yada 5 silindir tercih edilmemesinin sebebide budur. 2 yada 4 olursa zamanlama birbirini tetikler; 1-3 2-4 şeklinde çalışır hareket üretir üretir. Birde çok silindir daha uzun ömürlü olur daha çok km yol yapar diye bir ön yargım var...tek başına testere ile odun kesmenin zor olduğu gibi yada tek pedal bisiklet sürmenin zor olduğu gibi çift silindirli motor herzaman daha iyidir...
beygir gücünü arttıran etken sadece silindir sayısı değildir.
piston kolunun uzunluğu da önemli. kısa kollu (kullandığım terim ne kadar doğru bilmiyorum) piston daha seri çalışıp daha çok beygir gücü üretir, daha çok devir çevirebilir ama torku zayıf olur, uzun kollu bir piston daha yüksek tork üretir, beygir gücü biraz daha düşük olur ve daha az devir çevirir.
Suzuki 24bg ile elektronik olarak sınırlandırılmış bir motor.
silindir ve güç olarak kıyaslama yapmak istiyorsan KTM200 ve 33bg ile sınırlandırılmış ninja250'yi de kıyaslayabiliriz.
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)