Benden de şöyle bir video olsun o zaman. Kıyaslamak açısından...
http://www.youtube.com/watch?v=ERSgFbURRNQ
Benden de şöyle bir video olsun o zaman. Kıyaslamak açısından...
http://www.youtube.com/watch?v=ERSgFbURRNQ
Ktm in dakardaki başarısının altında yatan envayi çeşit ayak oyunlarıda var yalnız. Bunlarıda göz ardı etmemek lazım.
Adam lar türlü çeşitli alavere dalavere icad ettiler . Dakarı fethetmek için.
İçi gırtlağına kadar motosiklet yedek parçası dolu ve co pilotu teknisyen olan kamyonlarıından tutunda , sırf favori pilotlarına teknik ve parça desteği olması için bire bir aynı motorla yarış koşan yedek motosikletleri felan. Yarışta sıkıntı yaşayan sürücüye sadece bir yarışanın yardım edebileceği konusunu sonuna kadar istismar ettikleri konusunda iddialar var.
Enduro, offroad maksatlı sürüşe verilen bir isimdir sadece. Ne kadar bir alan kapsadığını çok fazla tartışmaya lüzum yok. Offroad sürüş yapmış kişiler bilir ki, bu tarz sürüşler yapacak makinelerde olması gereken en önemli husus hafiflik, sonra da dayanıklılıktır. Dünyanın en büyük enduro yarışı Dakar'a bakarak enduro denen şeyin hangi yönde ilerliyor olduğunu görebilirsiniz. Dakar'da 2000'lerin başından bu yana kazanan makineler KTM 690 ile KTM 450'dir. 2000 öncesinde hep daha 'ağır' bilinen modeller kazanıyorken, KTM bu işi değiştirmiştir. Ki zaten olması gereken de buydu zira tekrar diyeyim, arazide en önemli şey hafifliktir. Yukarda BMW 1200'leri enduro olarak tanımlayanlar olmuş. 1200 GS toprak zeminde gidebilir evet (Yamaha R1 de gidebilir. Zaten R1 ile dünya turu yapmış, çöller geçmiş kişiler var), ancak 1200 GS 250 kilo ağırlığında bir motosiklet. Bir kez yere düştü mü geçmiş olsun. Bunun çamuru var, aşırı bozuk zemini var.. var oğlu var.. Bu tarz yüksek hacimli makineleri 'enduro' diye tanımlıyorlar ancak bunların 'gerçek' birer enduro olması mümkün değil ne yazık ki. Siz KTM 1190'ı, Yamaha Super Tenere 1200'ü veya BMW 1200 GS'yi alıp 'gerçek' bir enduro gibi kullanamazsınız. Yukarda bir KTM 1190 videosu var, hani "bakın kullanılabiliyor işte" diye çekilmiş. Yani işi bilen kişiler için o video sadece bir show ve bu kadar. O videonun aynısını R1 ile de çekebilirsiniz, çekmek istedikten sonra.
Dakar'da yıllarca yarışmış bir adam vardı şimdi linki paylaşamayacağım, evde değilim. Bu kişi pek çok hacimde 'araziye girebilir' motoru kullanmış ve sonuç olarak KTM 690'ın 'enduro' sınıfı ıçın bir üst limit olduğuna karar vermiş. Tüm makaledeki asıl değindiği kriter ise 'ağırlık'tı (KTM 690 ıslak 150 kilo civarında).
Enduro ile motocrossu ayırmak gerek. Motocross olarak bilinen disiplin farklı. Genelde 2 zamanlı 250cc ile pistine/parkuruna göre 4 zamanlı 450cc arasında dönüyor iş MX'de. Enduroda önemli olan genelde tork iken, motocrossda saf güç daha önem teşkil etmekte. Ayrıca motocross makineleri genelde yarışma amacıyla kullanıldığından yakıt tankları falan daha da küçük oluyor. Parçaları daha da hafif imal ediliyor, ağırlık iyice düşük olsun diye.
'Bence', enduro denen şeyi şu video güzel tanımlıyor: http://www.youtube.com/watch?v=8xfpU0yIpG4 (2 zamanlı, 300cclik KTM EXC300). Sizin endurodan beklentiniz farklı olabilir. 1200 GS ile araziye girmek ve ona uygun sürüşler yapmak size keyif veriyorsa o şekilde yaparsınız. Ancak 250 kiloluk bir makinenin bu videodaki gibi sürüş yapmasının imkansız olduğu unutulmamalı.
video güzelmiş işte enduro budur bencede
Aslında resmi tanımlardan ve ince detaylardan çok kafalardaki algı da önemli bence. Mesela bendeki algı şöyle
CROSS: Husaberg, Husqvarna, Tm racing gibi markaların modelleri. Ktm in birçok hafif modeli, Hondanın crf 250r 450r gibi modelleri. Yani arazinin toprağın çamurun tam hakkını verenler
ENDURO: Patikalar, piknik alanları, köy yollarına rahat girip çıkabilen, küçük derelerden geçebilecek kadar yüksek Ama asfaltta ve uzun yolda da kısmen konfor sağlayan, geniş göğüs, tur camı, yükleme imkanları olan biraz daha yüksek cc motorlar. Yamaha xt660z tenere gibi, Honda transalp gibi modeller
DUAL Purpose: ne cross ne enduro olamayan, ama ikisinide ucundan koklayan modeller. Benimde motorum olan Honda Crf250L ve yamaha wr serisi, kawasaki klx serisi
modelden gitmek sakıncalı.
yanlış biliyorsam düzeltin lütfen.
cross dediğiniz motosikletler yurtdışında mx ve sx olarak kategorilendirilen trafiğe çıkamayan 2 zamanlı 21 inç ön jant zincir aktarmalı vs vs sadece arazide kullanabileceğiniz doğru düzgün selesi olmayan hafif motosikletler.
enduro ise cross diye tabir ettiğiniz motorlarla aynı "kalıpta" ancak daha uzun dayanıklılık gerektiren yarışlarda kullanılan 4 zamanlı makineler.
enduro touring ise gs, ktm adventure, transalp gibi motorlar ki bu motorların hepsinin arazi/yol ağırlığı farklıdır. mesela xl650 arazi için daha çok tutulurken xl700 asfalt için konforlu (küçülen ön jant ve enjeksiyon). bu motorlar aslında touring için yapılmış ancak karşısına çukur çıktığında istifini bozmayanlar için tasarlanmıştır. enduro touring ler 4 zamanlı uzun yol ve konfor için tasarlanmış aletlerdir. arkadaşlar da bahsetmiş tamam araziye girip çıkarsınız da şasiyi elinize alma ihtimaliniz yüksektir.
gerçek enduro nedir merak edenler için tek bir gerçeklik vardır o da Graham Jarvis. lütfen videolarını izleyin.
scrambler eskinin enduro touringi. r80 r100 gibi motorlar vardı zamanında. bu arada ducati scrambler ı yeniden çıkarıyor.
Hoop sen virajda ön fren sıkın'diyin kamil değil misin ?
Her şeyide bilecen demi
Bkz:http://www.nedirnedemek.com/kamil-nedir-kamil-ne-demek
(Sonra kızmayında)
Dünyada taklit edilemeyen tek şey cesarettir.Doğrusunu bildiğim yalanları dinlemek çok hoşuma gidiyor.http://ulubahtsizhasan.blogspot.com.tr/ dan beni tanıyabilir,neler çektiğimi görebilirsin
ÇİRKİN MOTORA ENDURO DENİR (NO OFFENSE)
Genelde Amerikalılar yapar ama bu karışık busefer Avrupalıların bok yemesinden.
Enduro, motocross yada supercross motosiklet tarzı değil yapılan sporların adı... Motocross ve supercross genel olarak sunni yani sonradan inşa edilmiş parkurlarda hoplamalı zıplamalı hızlı dar dönüşlerle yapılır. Belli bir tur yada zaman içinde birinci olmaya çalışılır. Enduro ise genelde doğal ortamlarda dayanıklılık yarışı olarak yapılır. Bölgeye göre tepe tırmanışları inişleri, orman içi geçişler vs olarak hem motorun hemde sürücünün dayanıklılığı test edilir. Dakar bir rally olarak yapılır, enduro yarışı değildir. Ülkemizde bir benzer olarak Trans Anotolia yada Trans Toros yapılmaktadır. Gelelim motor olarak ele almaya,
Aynı motorla motocross yada enduro yapılabilir, bu motorların trafiğe çıkış izni yoktur. Genelde farı sinayli aynası olmaz, deposu 5-7 litre benzin alır, iki zamanlı yada 4 zamanlı olabilirler. Trafiğe çıkabilen ve aynı zamanda enduro yada motocross tarzı gezilerde kullanılan motorlara da dualpurpose yani çift maksatlı motorlar denmekte. Rally de kullanılan motorlar ise motor hacmi ve tip olarak GS tarzı macera-tur tarzı motorlara benzerler. Son olarak supermoto denen tür yine bir yarıştan türemiştir. Asfalt ve kum çamur tarzı bir etapta koşulur. 21 ve 18 inç arazi lastikleri yerine 17 inç jant ve asfalt-oynak zemin lastiği takılır.
Model olarak yazarsak
CRF 250 R-X ile motocross enduro yapılır
WR250R yada KLR 650, XT660R dualpurpose
XT125X, XT660X super moto
GS1200, Supertenere macera-tur
Benim motorum Yamaha WR 125 R (Tipi herkesce malum)
Orjinal lastikleri %40 Asfalt, %60 Toprak yol... İşte bu Enduro'dur.
Kardeşi olan Yamaha WR 125 X ise, kasaları aynı olmakla beraber, sırf lastikten dolayı ( %100 cadde ) SüperMoto diye anılır.
Yahu ne acayip bir durum bu? Ne konuymuş ama. !!
ben yukarda cross enduro ayrımını bizim genel kullanımımıza göre yaptım. ayrıca xt660x supermoto değildir
bahaneyle güzel videolarım seyrettim yahu
Dipnot: Kros ve enduro makineler yaklaşık olarak aynıdır. Bu yoruma katılıyorum fakat genel olarak 'kros' kullanım için 4 zamanlı, 'enduro' kullanım için 2 zamanlı motorlar daha çok rağbet görmektedir. Ayrıca Kros için üretilen motorlar plakasız olmaktadır. Günümüz enduro motorlarının çoğu için pkala çıkarılabilmektedir. Modelle örneklemek gerekirse KTM ''SX'' serisi kros için ''ECX'' serisi enduro için üretilmiştir. Tabi arada istinalar da bulunmaktadır. Örneğin japon motorlarının hiçbiri için plaka çıkarılamamaktadır. ( Bkz.RM,Yz,Crf-r,x serileri)
Konuyu hortlatalim bence tamamen aciklik gelmemis bu konuya.
Cross ve enduro aynidir cross model trafige cikmaz trafik donanimi olan cross enduro diye isimlendirilir.
Supermoto ise amerikada abc kanalinin cross motorlar a sov amacli 17 inc lastik takip % 50asvalt % 50 toprak yol icin uyarlanmasidir sadece asvalt icindir diyenler bence once arastirsinlar .
Agir gs tarzi motorlar turingdir tak cantayi gez motorudur tutup da crosun arkasindan tepe cikmazsin sadece bozuk yoldada gidebilicek kkabiliyete sahiptir o kadar tiplerine aldanip dakar rallisindeki motorlarla kiyaslamayin onlar buyuk hacimli endurolardir motor cc olarak ağırlık olarak degil zamaninda tabiki gs ve o tarz motorlar lullanilmistir lakin son zamanlarda si...ik yarisinin cok yarisci telwf etmesi nedeniyle 450 cc hacime sabitlenmistir max genelde crf450 tarzi motorlar kullanilir ve pilaka navigasyon elektronik donanimlari vardir.
Tek ve son olarak da biz bence motorsiklet kullanicisi falan deiliz zevk almak yerine o kaka bu kotu benimki iyi su boyle dedi diye diye kendi zevkimizden olduk otv nin son durumj belli birlik olmak yerine cekememezlik bitirdi bizi
motorların ait oldukları sınıf adlarının bu kadar tartışılmasının sebebi nedir anlayamıyorum..
yani adam araziye girecek tecrübeye sahip ama hangi motoru tercih edeceğini mi bilmiyor ?
ha 3 çanta dolusu yük arkada yenge binlerce km gidecek seviyeye gelmiş ama la ne alsam acaba adı nedir mi demektedir?
yahut adam otobanda gazlayacak adrenalin yaşayacak,videolar izlemiş motorları yolda görmüş ama adını mı bilmiyor,bayiye gidince yanlış bişey almakdan mı korkuyor
Bu başlığı görmem çok iyi oldu. Üşenmeden bütün yorumları okudum. Ne kadar sallamasyon gördüm. Arada çok doğru tespitlerde bulunmuş insanlarda var. Tek tek kenara isim yazıyordum kim ne atmış kim doğru bilgi vermiş diye gecenin bir vakti vazgeçtim.
İş yerindeki ajandamda ise molalarda yaptığım araştırmaların notları var. Bir gün toplayıp burada "Motosiklet türleri" olarak yeni bir başlık altında yayınlayacağım. Neden mi? Çünkü etrafta "En iyi motor endurodur", "Bir gün herkes enurocu olacak" diye gezen adama ya da bu sayfada yazan adama ne motor kullanıyorsun dediğimizde DL 650 başta olmak üzere benzer motorları söylemekteler. Külliyen yalan. Bir kere o motor gerçekten enduro olsa sen onu kullanamıyor olurdun.
Yukarıdaki paragrafa devam edeceğim ama önce gelelim motor tiplerine. Şimdilik hızlı geçeceğim ama yakında tamamen yayınlayacağım. Sallamasyon değil altta referans vererek akademik makale gibi vereceğim ki destekli olsun. Motor tipleri dediğimizde temel olarak 6 tip motor ile başlar.
1- Standard (Naked, Roadster, Muscle bike)
2- Cruiser (Custom, Chopper, Bobber)
3- Sportbike (SS,RR)
7- Sport touring (ara segment)
4- Touring
5- Dual-sport ya da Dual-purpose (On/off bikes, Supermotos (road racing, track racing ve motocross olmak üzere 3 dalda birden yarışılır)
6- Scooter, Underbone (Cup), Moped
Bütün bunlar asfaltta gidecek "Street Legal" yani trafiğe çıkma izni olan motorlardır. Bunlar ana bölümler olarak verilmiştir. Ara bölüm olan bir sürü motor tipi vardır. Scrambler gibi, Cafe racer gibi.
Birde asfaltta gitmeyecek şekilde olanları vardır. Off-road bike'lar. Bunlarda kendi içinde yaklaşık olarak Motocross, Enduro, Rally Raid, Trial, Trail ve Track racing.
Gelelim sizin endurolara. Bazı arkadaşların dediği gibi "endurance" kelimesinden gelir. Motosiklet dayanıklı ve güvenilir olmalıdır. Ve özel amaçla kullanılır. Kesinlikle bir DL 650 değildir. Redbull Sea to the Sky'da görmediyseniz işte bu sebeptendir. Peki bunlar nedir.
Motocross ya da MX (M=Moto, X=Cross). Enduro motorların kullanıldığı kısa zamanlı parkur motorlarıdır. Motor kullanılır bakıma alınır. Hafiftir, depo yok kadardır. Trafiğe çıkamazlar.
Enduro. Arazi motorudur. Dayanıklılık ön plandadır. Uzun süreli ve sert ortamlarda kullanılır. Her kullanımdan sonra neredeyse servis vardır. Abartılmışı Paris-Dakar'dır. Depo nispeten büyüktür. "Street Legal" olması için gereken far, sinyal, korna, ayna, plaka falan yoktur. İstisna modeller vardır.
Yol burada 2ye ayrılıyor. Motorları arazi için büyütmeye devam ederseniz CRF 450 Dakar ya da Yamaha Tenere gibi motorlara çıkarsınız. Biz araziden asfalta doğru gidelim.
Endurodan sonra Dual-Sport ya da Dual-Purpose (Çift-Amaç) motorlar gelir. En iyi örnek CRF 250L'dir. Bunlar enduro motorların motor olarak daha sadesi, şehir kullanıcısına hitap eden (her kullanımdan sonra bakıma girmeyen) ve trafiğe çıkabilmesi için gerekli ekipmanları olan motorlardır. Asfaltta işinizi görür, yol biter o devam eder ama ne endurodur ne de adbenture tam olarak. Jant ve lastik değişirse Supermoto olur. Bir örnek CRF 250M. Ha yarışlardakiler gibi derseniz o zaman bir üst başlıktaki motoru çevirmeniz gerekir.
Diyelimki araziye gireceğiz. Ama amaç gezinti. Eh çantalarda var, yolda uzun. İşte o zaman büyük depolu, çanta uyumlu, rahat ve daha alçak seleli (genelde 2 kişilik) motorlar gelir. Zaten sitelerine bakarsanız Honda, Yamaha, Suzuki de bu motoları adventure olarak nitelendirmiştir. Enduro ile alakaları maymun-insan akrabalığı gibi. Ne olur bu motorları kullananlar artık enduro yazıp durmasın.
Bunun bir üstü de touring oluyor ama tam olarak değil. Çünkü motorlar çok çeşitli ve kesin ayrım çizgisi yok. SS motordan Sport touringe oradanda yine touringe varabiliyoruz. Cruiser motorda biraz çanta ile yine touringe doğru yol alıyor.
Ha bu sınıfları belirlerken motor hacmine göre bölünmelerde var. SS lerde, Scooterlarda falan var. Araştırmalarımı bitirince size daha detaylı, fotoğraflı, videolu, referanslı bir yazı hazırlayacağım. Ama internet araştırması için zaman, kitap için para görseller ve videolar içinde çaba gerekiyor. Birazcık sabredin.
İyi geceler.
CRF 250L 11000 Km, GW 250 12000 Km, XT 660Z 39000 Km, VFR 800X 6000 km
Google gorsellere Enduro yaz ve arama yap. Sonra cikan resimleri say kac tanesi cross kac tanesi touring. Boylece dunyada yabancilar enduro deyince aslinda hangi motorsikleti kastettiklerini anlarsin.
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)