Bir japon otomobil firmasinda elektronik müh. olarak görev yapmiş biri olarak konu hakkında bilgilerimi paylaşmak isterim.
Öncelikle bu yazdıklarınız analog km saatine sahip araçlar için geçerlidir. Analog km saatlerinde hata payı ortalama %10 ile %15 civarındadır.
Dijital km saatine sahip modellerde ise durum farklidir. Honda, toyota, citroen gibi birçok markanin modelinde halk arasinda "beyin" diye tabir edilen aracin işletim sistemine fabrikada orijinal lastik ebadı eşliğinde radar destekli cihazlarla hassas kalibre edilmiş referans hiz ayarları yüklenir. Kullanim sürecinde değişen her senaryoda beyin bu referans verileri baz alarak anlık hızınızı yorumlar.
Şayet kulllanici sonradan orjinal lastik ebadını "değiştirse dahi" (bizim milletin hastalığıdır doğru ve sağlam çalışan bir şeyle kulaktan dolma bilgilerle çok biliyormuş gibi oynayıp, kurcalamak) aracın beyni bu değişimi birkaç km içinde "algılar" ve fabrikada yüklenen referans değerlere göre yeni lastik değerleri ile hız göstergesini siz farkına varmadan eşitleyerek kalibre eder.
NOT;
Araçlardaki digital km göstergeleri logaritmik ve eşzamanli olarak yükselmezler. Bunun yerine belli ve düşük periyodlarda ekrandaki bilgi anlik olarak "update edilir" Bu da bize hiz göstergesinin sanki 3'er 5'er hoplaya-ziplaya yükseliyormuş veya hatali olduğu hissini uyandirir.
Bunun nedeni; insan gözünün her sn yüksek yoğunlukla değişen araç hızını aninda ekrana yansitan bir sistemi takip etmesinin ciddi olarak zor olmasıdır. Dahasi bu sürücünün dikkatini dağıtan ve yola konsantre olmasına engel bir durumdur.
Bu yüzden ve yukarıdaki nedenlerden dolayı digital göstergeler "yumuşak yumuşak" belli ve sık periyotlarda yapılan ölçüm degerlerini ekrana yansıtırlar...
Üst sınıf markaların (mercedes, bmw, volvo, porsche, audi vs) neden hala analog göstergeyi tercih ettiklerini ve vazgeçmediklerini daha iyi anlamışsinizdir umarım.
Yoksa 90'li yıllarda Tofaş, tempra'da yapılanı bir Mercedes veya Audi yapamıyormuydu sanıyorsunuz !!