en iyisi virajı olabiliğinizce dik dönmektir
ha illa viraj yapacaksanız gidondan kontrol eğer viraj ın ucu gözüküyorsa tatlı gaz açmak gerisi kendiliğinden oluyor zaten
tabii en önemlisi kontra bilmek...
en iyisi virajı olabiliğinizce dik dönmektir
ha illa viraj yapacaksanız gidondan kontrol eğer viraj ın ucu gözüküyorsa tatlı gaz açmak gerisi kendiliğinden oluyor zaten
tabii en önemlisi kontra bilmek...
Naçizane bir düzeltme yapmak istiyorum;
Bir viraji en güvenli şekilde dönebilmenin püf noktalarından bir tanesi viraj içerisindeki stabilitedir. Motosiklet ne kadar stabil kalır ise, o kadar kararlı bir şekilde yol kat eder. Bu stabiliteyi sağlamanın tek yolu ise, gaz kontrolüdür (Lastiklerin, Amortisörlerin düzgün çalıştığını göz önünde bulundurursak). Gaz kontrolü; viraj'a sabit bir gaz ile girip, çıkışı gördüğünüzde, motosikleti kaldırmaya başlarken dozajlı bir şekilde gazı açmaktan geçer.
Bu gaz kontrolu motosikletin ağırlığını tekerleklere ve amortisörlere eşit olarak dağıtmayı sağlar, gazı açıp kapatmak anlık olarak ağırlığın arka tekerlek ve arka amortisöre aktarılması, ve akabinde o ağırlığın ön amortisör ve tekerleğe geçmesine sebep olur, bu durum ise stabiliteyi bozar ve motosiklete olumsuz etki eder, tedirginlik yaratır ve sonuç olarak gitmek istediğiniz yere gidememenize sebep olabilir. (Yüksek hızlarda herşey 1-2 saniyede gelişir ve biter zaten)
Bu durum viraj içerisinde fren yaptığınız zamanlarda da aynı şekilde gelişir, ön ya da arka hiç fark etmeksizin uyguladığınız fren, motosikletin ağırlığının ön amortisör ve ön lastiğe binmesine sebep olur, frenlemeyi bıraktığınızda ise, ağırlık arka ve ön arasında dengeyi bulana kadar bir iki kez gidip gelebilir.
Bu sebeplerdendir ki;
-Viraj içerisinde gaz ile oynanmaz, (Sabit tutulur, çıkışta dozajlı açılır)
-Yine viraj içerisinde fren yapılmaz.(Fren yapmak sanıldığı gibi stabiliteyi sağlamaz, aksine motosikletin dengesini bozar, ve yatık haldeki motosikleti dikleştirir, ve gitmek istediğiniz yöne gidememenize sebep olur)
Bu iki madde yüksek hızlarda çok önemlidir, düşük hızlarda hata telafi edilebilse de yüksek hızlarda affetmez.
Viraj'a girmeden önce dikkat edilmesi gereken ve uygulanması gereken bir sistematik vardir,
1- Keşif (Viraj, yol, çevre, ve diğer faktörler hk. bilgi toplayıp, işleme)
2- Hızın doğru ayarlanması, ve uygun vites.
3- Konumlanma (Motosikleti doğru konumlandırmak çok önemlidir)
4- Gaz kontrolü.
5- Bakış.
6- Dojazlı gaz açma. (Acceleration)
Yazdığım bilgiler naçizanedir, öğrendiklerim ve tecrübelerimdir.Beni bağlar.
Azrail'in ilgi alanı motosikletinizin kaç cc olduğu değildir. Think good, drive Safe!..
Foruma üye olmak için tıklayın!..
Facebook sayfamızı takip etmek için tıklayın!..
Instagram hesabımızı takip etmek için tıklayın!..
Forum kurallarını buradan okuyabilirsiniz!..
Gaz açtığında highside riski doğuyor ama, her gün bir viraj daha dönebilmek için güvenli olanı tercih etmek daha cazip kanımca, zira aklım gidiyor highside konusunda. Viraj içerisinde ön freni kullanmak şart mı? Hızlı olmanın yolu gazı çekmekten geçiyor ise, fren yapmak nasıl bir ikili ilişki kestiremedim Haşmet.
Ayrıca dönmeye başlamış bir motosiklette fren yapmak da nesi? Viraj öncesi dersen hem fikirim.
Azrail'in ilgi alanı motosikletinizin kaç cc olduğu değildir. Think good, drive Safe!..
Foruma üye olmak için tıklayın!..
Facebook sayfamızı takip etmek için tıklayın!..
Instagram hesabımızı takip etmek için tıklayın!..
Forum kurallarını buradan okuyabilirsiniz!..
Olay şu sanırım: Viraja normalde olduğundan daha hızlı yaklaşıp yatmaya başlamadan biraz önce hızlı şekilde fren yapmaya başlamak ve yattıkça freni yavaşça bırakmak apex noktasından sonra da yavaşça gaz açmak. Ben de yanlış anlamış olabilirim. Tabi yurdumun nödüğü belirsiz yollarında hiçbir şekilde aldığınız riske değeceğini zannetmem ayrıca virajda dünya rekoru bile kırsanız kimsenin haberi de olmayacak zaten.
not: Viraja daha hızlı yaklaşma kısmı şart değil ama frenlemeniz normalden daha uzun süreceği için sizi hızlı yapan şey viraja hızlı girmeniz olacaktır. Büyük ihtimalle virajdan çıkış hızınız normalde olanla aynı olacaktır.
not2: Başka bir kaynakta da şöyle bir açıklama buldum. Sağlıklı bir şekilde frene uygulayabileceğiniz en büyük basınç %100 olsun. Gene benzeri şekilde virajda en çok yattığınız anki yatış açınız da %100 olsun. Viraja girmeden önce yatma açınız %0 iken %100 fren yapıyorsunuz sonra yattıkça freni azaltıyorsununuz; yatma açısı %25 iken fren %75, yatma açısı %75 iken fren %25, apex noktasında yani yatma açısının %100 olduğu yerde de freni bırakıp duruma göre hızlanmaya başlıyorsunuz.
not3: Kaynakların yalancısıyım
trail-braking denilen olay bizim crosscu abilerimizin kullandığı bir teknik değil mi ? Hani normal şekilde %25lik bir payla apexe girerken ön freni sıksam kendimi yerde bulurum. Bana pek mümkün gelmedi nedense videoda bulamadım düzgün çekilmiş.
Not: Sanırım buradaki olay hızlanma aşamasında sıkılan frenden sonra freni bırakmanın etkisiyle oluşan ivme ile motor gücünün birleşmesiyle birlikte daha hızlı bir acceleretion edilebilme olayı. Bakalım yarın denerim ben bunu.
Lastik ucu aslinda bayagi iyi tutuyor yolu, cunku motosiklet yattikca lastigin yerle temasi artiyor. Modern motosiklet lastigi profili ozellikle oyle dizayn edilmis:
Hizli viraj almaya calismak eninde sonunda highside doguracaktir, ve pis bir kaza turu. Cogumuz gibi amator suruculer icin traction control bu noktada onemli bir guvenlik sistemi. Nasil ABS tekeri kitleyip lowside'a sebep olabilecek kadar yuksek fren gucunu tekere yollamiyorsa, ayni sekilde TC de, tekeri kaydirip highside'a sebep olabilecek kadar yuksek motor gucunu tekere yollamiyor. Gazi kokleseniz bile, ECU, tekerin kaymadan yola iletebilecegi kadar gucu yolluyor arka tekere.
Hizli gitmenin yolu en az gaz kadar frenden de geciyor. Cunku yavaslamaya ne kadar az sure harcarsak, o kadar hizli oluruz. Virajin dibine kadar tam gaz gelip aninda yavaslayabilmek te guclu fren istiyor.
@Pangaea guzel anlatmis. Trail braking'i anlamaya calismadan once nasil hizli viraj alindigini ogrenmek lazim. Ama kisaca olay su:
Neden daha hizli?
Cunku modern motosikletler motor gucu ve fren gucu ile sinirli degiller. Tekerlegin yol tutusu ile sinirlilar. Fren yaparken on tekerler kitlenirse, gaz verince de arka teker kayarsa ne fren gucunun, ne de motor gucunun bir anlami var. Ve malesef 600cc ve ustu hemen hemen her SS ve naked bu kadar guclu bir donanima sahip. Onun icin de ABS ve TC profesyonel olmayan suruculer icin cok onemli guvenlik donanimlari. Konuya geri donecek olursak, hizli gitmek demek, tekerlerin yol tutus sinirina yakin kullanabilmek demek, yani yol tutusunu israf etmemek demek. Viraj oncesi motosikletin tum hizini kesmis olmak demek, viraj esnasinda yol tutusunu israf etmek demek. Ayni zamanda freni viraj oncesi aniden birakmak ta suspansiyonu gereksiz yere oynatmak, on-arka agirlik dengesini ve dahi yol tutusunu bozmak demek. Baska faydalari da var ama olayin tum ayrintilarina vakif degilim. Acikcasi cok da basarili sekilde uygulayan biri de degilim zaten.
Edit. Bu arada, yukaridaki viraj grafigi sanirim arabalar icin. "Trail braking"i aciklama yonunden faydali, ama motosiklette hizli virajin ideal yol cizgisi bundan farkli. Ortaya yakin bir yerde motosiklerin aniden yatmasi sonucu keskin bir donus gerekli. Yavas yavas yatmak demek yavas viraj almak demek.
Haşmet kardeş gösterdiğin grafikte motor karşı şeride geçiyor???
Açıklamalar için çok teşekkür ederim. Baya bilgilendirici oldu. Klavyenize sağlık
Ancak bu teknik normal yol koşullarında uygulanması pek mümkün değil. Özellikle bizim ülkenin asfalt kalitesinde. Pistlerde artık çok iyi süre kasanların arayıp yeni bulduğu tekniklerden biri sanırım.
Kötü asfalt veya kötü yol koşullarında yapılacak iş değil tabii ki.
Ama çok ütopik te değil. Hatta düzgün çizgiyi yakalayıp çabuk yatmayı becerdikten sonra eli mahkum bir şekilde uygulamaya başlıyor insan. Çünkü hız bir yana, motosikletin dengesini koruma adına da etkili...
Genel olarak ta SS'in temel üretim amacı, ve asıl zevki viraj almakta. O yüzden burada sadece hobi olarak amatör takılan insanlar bile ciddi iyi motosiklet kullanıyorlar. Yeni katıldığım grubu takip etmekte zorlanıyorum. Yolu iyice öğrenmişler, her virajda teker teker iskambil kağıdı gibi yatıyor millet. Benim kan ter içinde yüreğim ağzıma geliyor. Ayrı bi vakitte yanlız gidip çalışmam lazim yolu.
Bugün trail braking tekniğini trafiğe kapalı bir alanda kısacası basit bir kart pistinde denemeye kalktım. Tabi ki maçam yemedi tamamen ön freni kullanmaya ama bir iki kere deli cesareti ile ön frene dokunarak dönmeye çalıştım. Ama sanki ön frene dokunarak girince sanki dışarı doğru açılma vardı biraz. Zaten biraz kayma hissi almam ile bıraktım bu işi benim yiyebileceğim halt değil sanırım
Bu arada youtube'da motogp pilotları bildiğin ön frene abanarak virajlara girdiği oluyor. Elbet lastik farkı vs var ancak arka teker havada viraja giriyorlar resmen. Fiziğin sınırlarında geziyorlar...
https://www.youtube.com/watch?v=huGexZrovco
Şahsen deneyip şuanlık tasvip etmediğim benim totomun buna yetmiyeceği durum diyebilirim hatta şöyledir ki 2 gündür motora binmiyorum. :D Bir pist eğitimi alıp denemek isteyen arkadaşlar denesin derim.
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)