İyi akşamlar komple fren balatası nı değiştiriyorum değiştirmişken hidrolik de değişsin istiyorum ama DOT 3-4-5 felan diyor farkı nedir hangisi tercih edilmelidir bilgisi olan varmı ?
İyi akşamlar komple fren balatası nı değiştiriyorum değiştirmişken hidrolik de değişsin istiyorum ama DOT 3-4-5 felan diyor farkı nedir hangisi tercih edilmelidir bilgisi olan varmı ?
Fren hidrolik sıvısının/yağının tiplerine gelince, kimyasal olarak 2 ye ayrılır:
1. Silikon temelli yağlar (DOT 5):
a. Silikon içerir
b. Boyaya zarar vermez
c. Daha fazla sıkıştırılabilir olduğu için frenlerde süngerimsi bir his oluşturur.
d. Suyla karışmaz dolayısı ile fren sisteminde su/yağ/su/yağ şeklinde bir durum oluşur. (Zararı
konusuna daha sonra geleceğiz)
2. Polyglycol Ether temelli yağlar (DOT 3, DOT 4, DOT 5.1):
a. Boyalı ve plastik yüzeylere ciddi şekilde zarar verir. Kullanırken son derece dikkatli olunmalıdır. Aynı şekilde deri ve gözler ile teması kesinlikle önlenmelidir. Temas durumunda hemen
çok bol su ile yıkanmalıdır.
b. Su ile karışabilir.
c. Silikon temelli sıvılar gibi frenlerde süngersi bir hisse yol açmaz.
DOT nedir?
Department of Transportation (Ulaştırma Birimi) kelimelerinin kısaltmasından oluşturulmuş bir
Amerikan standardını belirtir. DOT sayıları fren sıvılarının KURU ve ISLAK kaynama derecelerine göre
belirlenir.
Fren sıvısının kaynama derecesi DOT tipine ve içindeki su miktarına bağlı olarak değişir. Fren
sıvısı havanın içindeki nemi çeker. İşte bu yüzden fren sıvılarını kullandıktan sonra kutunun
kapağını hemen sıkıca kapatmanız gerekir. En sağlıklısı küçük ambalajlarda alıp ihtiyaç kadarını
kullanıp kalanını uygun şekilde yok etmektir.
DOT 3–4–5–5,1 karşılaştırması
DOT dereceleri ıslak ve kuru kaynama derecelerini belirtir. Kuru kaynama derecesi, içinde su olmayan
sistemde sıvının kaynayacağı, dolayısı ile frenlerin işe yaramaz hale geleceği sıcaklığı, ıslak kaynama derecesi ise içinde %3 su bulunan sıvının kaynama derecesini göstermektedir.
Fren Sıvısı Tipi Kuru Kaynama Derecesi Islak Kaynama Derecesi
DOT 3 205°C 140°C
DOT 4 230°C 155°C
DOT 5 260°C 180°C
DOT 5.1 270°C 190°C
Tek yaptıgım googledan aramak hocam
Kullanıcı kitapçıgı varsa eger hangi derecede koyacagın yazması lazım.
DOT3 ve DOT4, higroskopik (havadan nem emme) niteliği olan fren sıvısı özellikleridir. DOT3 ve DOT4′ün ayrı ayrı kaynama noktaları vardır. DOT3 140 °C’de, DOT4 ise 155 °C’de kaynar. Bu nedenle DOT4 kullanılması gereken araçlarda kesinlikle DOT3 kullanılmamalıdır.
Normal şartlarda fren hidroliğinin değişim süresi kilometreden bağımsızdır. Ancak DOT3 için 12 ay veya 20.000 km, DOT4 için ise 18 ay veya 30.000 km olarak kabul edilebilir.
Kaynak: Castrol Web Sitesindeki “Sıkça Sorulan Sorular”dan derlenmiştir.
Googleda ilk aratmamda elde ettiğim sonuçtan alıntıdır...
Hangi yağ diye soracak olursanız. Motosikletin kitapçığında belirtilen yağ olmalı. Büyük ihtimal DOT4 çıkacaktır.
Motor suzuki gsxr600 k7 şu an kitapçık yok bende ön arka komple balata aldım taktırırken hidrolikleride değiştirmek istiyorum bilgiis olan varmı ? hangisini almam konusunda
2008 model ve hala aynı yağ. korktum şimdi.
Şimdi yazdıklarımızın özetini geçeyim ben.
Dot -3-4-5 dendigi zaman yagın içersindeki su oranı ile birlikte kaynama derecesini ve yagın kalınlıgını söylüyor.
İçerisinde su bulunan fren hidroligi daha çabuk kaynama noktasına gelip işe yaramaz hale gelecek fakat daha sıvı.
İçerisinde az su bulunana fren hidroligi daha kalın olucak yogunlugu daha çok yag oldugu için kaynama noktası biraz daha yükselicek.
Benimde tahminim dot 4 .
Ustam hyo için dot 3 demişti. Fakat dot 4de olur zararı olmaz demişti.
Kontrol ettim el kitapçığında DOT4 yazıyor
Uploaded with ImageShack.us
Tahminim bu motor çıktığında DOT5.1 yoktu ben DOT5.1 koysam faydalı mı olur zararlı mı olur ?
DOT4 ile DOT5.1 arasında fiyat farkı yoksa 5.1 konabilir. Fiyat farkı varsa boşa masraf.
Araçta hangisinin kullanımı işaret ediliyorsa onu kullanın , değişik kullanımda , fren merkezini bozuyor ! tecrübe ile sabittir !.
Hemen hemen tüm araçların fren hidrolik yağı haznesinin kapağında kullanılması gereken yağ tipi yazılıdır.
Kitapcikta yazanin sakin disina cikma, 5.1 daha iyidir sayi buyuk mantigi bu tarz islerde yurumez.
Komple fren merkezini eline alirsin sonra, daha da kotusu fren tutmazsa gazlarken vay haline.
Motora koydugun butun sivilarda kitapcik ne diyosa o, pahaliymis daha yeniymis diye baska bi urun alip iyi yaptim zannetme.
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)