Barkın Abi böyle der :
Fakat benim kafama takılan birşey var ayaklar bu pozisyonda iken panik fren durumunda zaman kaybı olmayacakmıdır ?
Barkın Abi böyle der :
Fakat benim kafama takılan birşey var ayaklar bu pozisyonda iken panik fren durumunda zaman kaybı olmayacakmıdır ?
O zaman sormali, sen hep elini fren manetinin uzerinde mi tutuyorsun? O da o kadar zaman kaybi.
Ayağını fren üzerinde tutuyorsan yandın zaten :D İlk çukurda frene basıp arkayı kilitlersin... Hadi frene basmadın, 5dk sonra bacağın ağrımaya başlar zaten
Şehir içinde ön frenin pek kullanılmayacağı öğretilmişti bize. Ön frene basınca motorun ağırlığı ön tarafa biniyor ve denge kayboluyor diye özetleyebilirim durumu.
Ayak, pedalın biraz yanında ama çok aşağı sarkmayacak ve ayak ucuyla basılacak frene (Ayağımı çok sarkıttığımdan, manevrada ayağımın ucunu asfalta sürtmüşlüğüm vardır).
Alışana kadar biraz sıkıntılı olmuştu ama şimdi çok rahatım.
mesela bilgisayarı akşam açacaksın akşam açacağım diye elini açma tuşunda tutmuyorsun değil mi ? aynı şey frene basacağında bas işin bitince ayak ucunla basmaya devam et
ayrıca race makina kullanıpta ağrı çeken arkadaşlarda hep yanlış kullanımdan dolayı bileklerini çürütüyorlar sonra durduklarında bileklerini oğuşturuyorlar kısaca motora tek noktadan bağlanmak anlamsız depodan dizlerle ve aşağıdanda ayak içleriyle tutunulmalı bileklere çok yük bindirilmemelidir
tehlikeli durumlarda tabi ki fren üzerinde beklemek mantikli, yol kenarinda cocuklarin kosturmasi filan veya görüs alaniniz kisitliysa ve önünüze aniden engel cikma durumu varsa..
bu durumlarda hem ayagim fren pedalina basmaya hazir durumda olur hemde isaret ve orta parmagim (bazen sadece orta parmagim, fakat kesinlikle dört parmagim degil) fren manetindedir.
barkin abi dedigi gibi tüm dünyada ögretilen sekli anlatiyor, ki ekledigi gibi herkesin dogrusu kendine göre..
sehir ici ön fren pek kullanilmaz olayi kesinlikle dogru degildir. iki frenide kullanmak gerekir.
Panik frenlemeden bahsetmiyorum. Sanırım yanlış anlattım.
Yoğun trafikte saatte 20-30 km hızlarla giderken ön freni kullanmıyorum. Panik fren yada yüksek hızlarda yapılan frenleme çok farklı bir olay.
---------- Mesajlar birleştirildi - 17:59 ---------- bir önceki mesaj zamanı 17:56 ----------
Bu konuda da bir sorum var. 2 farklı yerden eğitim aldım ve freni 4 parmağınla da tutacaksın dediler. Aksi takdirde hem fren yapıp hem gaz açarsın dediler.
Kararlı olan her şey, şartlara rağmen doğar...
Nietzsche
Tam tersine, manet ve pedal üzerinde tutmanın fren tepki süresini kısalttığıyla ilgili bilimsel makale gösterebilirim. En doğrusu diye birşey yok, kişisel tercihe kalıyor en nihayetinde ama tepki süresinin kısaldığı aşikar.
Ben mesela sürekli manet ve pedal üzerinde tutmam ama şehir içi veya risk sezinlediğim anlarda 2 parmak manette, ayak pedal üzerinde giderim.
Aynı şekilde iki farklı yerden aldım (yamaha ve honda), biri 2 parmakla kesinlikle dedi, diğeri 4 parmak veya 2 parmak elinin gücüne göre dedi . Sonuç itibariyle bu da kişisel tercih. En iyi teknik diye birşey yok yine, Rossi 4 parmak kullanır, Lorenzo 2 parmak, mesela motogp'den örnek .
Eğitimde 2 parmak kullanmanın şöyle bir riski olduğunu anlatmışlardı: düşersek kalan parmaklar manet ile gaz kolu arasında sıkışabileceğinden kopabilir denmişti. Bu şekilde parmaklarını kaybedenler olmuş. O nedenle freni 4 parmak ile sıkmak gerek denmişti.
Çok fantastik olmuş, hiçbir türlü kafamda canlandıramadım , mümkün değil gibi.
Maalesef doğrudur. Eski yarışçılardan bu şekilde son iki parmağını kaybedenler olmuştur. Bu yüzden iki parmak kullanan yarışçılar kısa manet kullanırlarki kaza anında manet ile elcik arasında parmakları sıkışmasın.
En doğrusu dört parmak kullanmak işi bittiğinde parmakları olması gereken yere yani elciğin üzerine çekmek gerekir.
Sevgilerimle
DAHA GİDİLECEK ÇOK YOL ,ÖĞRENECEK ÇOK ŞEY VAR
O zaman maneti kısaltmak daha mantıklı çözüm . 4 parmakla fren yaptığımda panik halinde köküne kadar sıkma refleksinin önüne geçemiyorum. 30-31 bin km sürdüm, honda gs3 dahil hepsine gittim, zaman buldukça parkta çalışma yaptım. Bu 100 bin de olsa o refleks gitmeyecek gibi. 2 parmakla panik anında ani sıksam bile kitleyecek güce çıkamıyor.
Çağdaş mesele manete veya pedala daha çabuk ulaşmak değil . Parmakların manet üzerinde olmaması gerçekten daha güvenle durmamızı sağlıyor.
---------- Post added at 19:38 ---------- Previous post was at 19:35 ----------
Aslında neden parmaklar manette olmaz sorusunun cevabını kendin vermişsin
İki parmakla sıkıyorsun çünki iki parmak tekerleği kilitlemeye yetmiyor. Ancak bu durum "plato noktası" dediğimiz limitli yetersiz frenlemeye ve özellikle yüksek süratlerde yapılan frenlemelerdeki ölümlü kazalara sebep oluyor. Dört parmak çok daha iyi sonuç veriyor.
DAHA GİDİLECEK ÇOK YOL ,ÖĞRENECEK ÇOK ŞEY VAR
Yalnız 50 km/h'yle gitsek bile, söylediğim makalede 200 ms fark çıkıyordu ortalamada. Bu 2.77 metre eder düşük hızda bile bir araba boyu önce duruyorsun.
Bilmiyorum, frenleme konusunda artık iyi bir durumdayım, dediğim gibi sadece panik anındaki refleks geriye kalıyor, o da manet üzerinde veya değil fark etmiyor, limon gibi sıkma falan uçup gidiyor . Neyse o ekstrem senaryoyu da abs'ye devrettim, kafam rahat etti. Motor da ciddi fark ediyormuş, 250r'dan sonra 600fa'nın c-abs sistemi apayrı bir seviyede.
Konu oturuş pozisyonuyla birlikte frenleride etkilediği için aşağıdaki makaleyi okumanızı tavsiye ederim.
Ön Freni Kullanmalı mıyız?
Motosiklet kullanırken "tehlikeli" olduğu halde niye ön freni kullanmalıyız?
http://www.motoron.com.tr/HaberDetay.aspx?ID=385&yid=3Motosiklette en büyük ustalık isteyen olgulardan birisi doğru ve etkin frenlemedir. İki tekerlek üzerinde yol alan motosikletleri kullanmak herhangi bir 4 tekerlekli aracı kullanmaktan çok daha zor olup daha fazla çaba ve dikkat ister. Kendi kendine ayakta durabilen araçlarda virajları almak ve hızlanmak 2 tekerlekli araçlar ile kıyaslandığında çok daha kolaydır. Gaza basarsınız ve araç sizi gücü oranında koltuğuna gömerek hızlanmaya başlar. Aynı şekilde durmak için de yapmanız gereken tek şey fren pedalına basmaktır. Aracın mühendisliğince ayarlanmış oranlar doğrultusunda ön ve arka tekerlekler frenlemeyi yaparken, fren şiddeti doğrultusunda öne doğru oluşan yığılmayı-momentumu sürücü direksiyonu iterek dengeler (bazen bilinçli bazense bilinçsiz).
Tehlike
İşin aslı, doğru kullanıldığında ön fren tehlike olmaktan çıkar. Yeni motosiklet kullanıcıları doğru hız ve basınçta kullanamadıklarından başlangıçta ön fren motosiklet kullanıcılarını korkutur.
Artık ABS’nin yanı sıra büyük araçlarda ve otomobillerde ön ve arka tekerler arasındaki fren gücünü elektronik olarak ayarlayan Elektronik Fren Gücü Dağılımı-EBD (Electronic Brake force Distribution) sistemleri var. Tüm bu sistemler gerektiğinde en hızlı ve en iyi şekilde durabilmeyi sağlamak içindir. En kısa mesafede durabilmenin sırrı ise daha büyük ağırlık-basınç ile yola en iyi tutunan noktaları (yani daha çok ön tekerlekleri) kontrol edebilmektir; aynı motosiklette olduğu gibi...
Ağırlık Dağılımı
Neredeyse tüm araçlarda olduğu gibi motosikletlerde de frenleme yapıldığında ağırlık merkezi arkadan öne doğru yer değiştirir. Sürücü kendi hızını dizleriyle depoyu sıkarak ya da gidona yüklenerek düşürürken ağırlığını öne aktarmış olur. 200 kilo motosiklet ve 80 kiloluk sürücü ile ön ve arka tekerlekte örneğin 140–140 kg civarlarında olan yük dağılımı hızlanırken arka tekerleğe doğru kayar (tek tekerde tamamen arkadadır). Frenleme boyunca da öne doğru kayar ve maksimum frenlemede motosikletin arka lastiği yerden kesilir; tüm yük ön tekerleğe biner (0–280). Bu durum arka fren kullanımını zaten etkisiz kılar.
“Motosiklette arka fren motoru yavaşlatır, ön fren ise durdurur” şeklinde söylenilegelmiş bir söz vardır ve bu doğrudur. Aslında her iki frenle de durulabilir tabi, ancak ağırlık merkezinin fren sırasında ön tekerleğe kayması; daha çabuk ve daha kısa mesafede durabilmek için ön fren kullanımını zorunlu kılar. Fakat frenleme yapılırken fren kolu biranda değil basınç giderek artacak şekilde sıkılmalıdır (Portakal-limon sıkmaya benzetilir) böylece önce ağırlık ön tekerleğe aktarılır ve ön lastik asfaltı daha iyi tutar.
Yanlış kullanıldığında hem ön hem de arka fren tehlike yaratır. Ön fren de arka fren de ani ve gereğinden hızlı şekilde kullanıldıklarında kaymalara neden olur. Arka teker kaydığında motosikletin dengesini yeniden sağlamak ön teker kaymalarına göre daha kolay olsa da tehlikelidir. Üst düzey yarışçılar bazen viraj girişlerinde motosikletin arkasını ters istikamete almak için frenle ya da hızlı vites küçültmelerle motosikletin arkasını kaydırırlar. Bazen de viraj çıkışlarında motosikletin arka süspansiyonunu kapatmak için gaz verirken arka freni de hafif ölçüde çalıştırırlar. Kısacası arka frenin bir çok kullanım yeri vardır ancak motoru en hızlı şekilde durdurmak istiyorsak ön fren kullanımı üzerinde ihtisaslaşmalıyız.
Motosiklet keyfinizin hep on olması dileğimizle.
Merak ettim iki parmakla fren sıkınca gazı rahatça salabiliyor musunuz?
Gazı bırakmadan fren yapmak isteyeceğim tek yer oluyor (ya da hafif gaz açarak, diyeyim), o da kimi zaman yavaşlarken vites de düşürmüşsem debriyajı bırakırken gaz açma isteği duyacağım anlarda.
Orada da hareket zaten bana, "olm ters bir şey yapıyorsun." diyor.
Anımsıyorum; bana da hocam -daha en başta, freni hep 4 parmakla ezmem gerektiğini, aksinin yanlış olduğunu söylemişti.
Öte yandan, ellerin ayakların (motosiklet, bisiklet, fren, v.b) fren üzerinde hazır tutulmasının sakıncalarını tartışmaya açık bulmuyorum ben de...
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)