Vida sıkma sanatı (ustadlara seslenıyorum)
-
08 Haziran 2013, 23:29
#1
Herkese iyi aksamlar . Sonunda motorumun parçalarını tamamladım rektefe işlemlerini yaptırdım ,artık herşey hazır bismillah deyip başlayacağız inşallah ama daha önce defalarca denemiş olmama rağmen hala korkuyorum şu vida sıkma işinden , az sıksak vida gevşeyecek yağ atacak diye cok sıksak yuva patlayacak diye .tork anahtarı alayım dedim iyileri 300 tl ile başlıyor . varmıdır bu işin bir püf noktası nasıl davranmak gerekir vidacıklara napsam neetsem bilemedim. hangi bölgeler hassastır v.s dikkat edilmesi gereken noktalar konusunda tecrübelerinize sığınıyorum teşekkürler
Reklamlar
-
08 Haziran 2013, 23:36
#2
hocam tamam sıktım dediğin yerde bırak
yoksa işin cılkı çıkıp vidalar elinde kalır başıma geldi biliyorum
-
08 Haziran 2013, 23:39
#3
vidayı yuvaya oturt kürekle vur şaka bi yana ne gevşek olacak ne tam sıkılacak.
-
09 Haziran 2013, 00:04
#4
110 liraya einhell marka havalı tabanca aldım setin içinden bi sürü kaliteli lokma da çıktı iş görecek ebatlarda. Çok güzel doğrusu, motoru sökmede de toplamada da büyük yardımcı. Tabi hava kompresörün yoksa bi işe yaramaz.
-
09 Haziran 2013, 00:07
#5
valla genelde vida kafaları bu iş için düşünülür. mesela m6 civataya 10luk kafa öngörülmüş. yani 10 açıkağız ile normal sıkarsan tam gelir. ne koparırsın ne yuvayı yalama yaparsın. çok sıkılmasını uygun görmediği m6 civataya bazen 8lik kafa koyar.
mesela m8 civataya 13 kafa uygun görülmüştür. ama tasarlayan mühendis çok sıkılmasını istemediği m8 civataya 10 kafalı vidada uygun görebilir.
demek istediğim lokma ucuna t-kol yada cırcır takıpda sıkma sakın.
kendi yıldız anahtarı ile sık vidalarını hiçbirşey olmaz. yıldız anahtarıların boyları zaten gerekli boydadır.
dediğim gibi tasarlayan mühendis herzaman sıkılmasını istediği gibi kafa koyar civataya..
yaş:34 evli 2 çocuklu (bajaj boxer kullanmakta.)
salcano wolf: 0 km (05.01.2013)...->....45.000km (13.01.2016) !...
bajaj boxer: 0 km (13.01.2016)...->.... ?
-
09 Haziran 2013, 02:00
#6
Torkmetre kullanan oldu mu?
-
09 Haziran 2013, 02:17
#7
tahsins adlı üyeden alıntı
valla genelde vida kafaları bu iş için düşünülür. mesela m6 civataya 10luk kafa öngörülmüş. yani 10 açıkağız ile normal sıkarsan tam gelir. ne koparırsın ne yuvayı yalama yaparsın. çok sıkılmasını uygun görmediği m6 civataya bazen 8lik kafa koyar.
mesela m8 civataya 13 kafa uygun görülmüştür. ama tasarlayan mühendis çok sıkılmasını istemediği m8 civataya 10 kafalı vidada uygun görebilir.
demek istediğim lokma ucuna t-kol yada cırcır takıpda sıkma sakın.
kendi yıldız anahtarı ile sık vidalarını hiçbirşey olmaz. yıldız anahtarıların boyları zaten gerekli boydadır.
dediğim gibi tasarlayan mühendis herzaman sıkılmasını istediği gibi kafa koyar civataya..
aradığım bilgi buydu teşekkür ediyorum cok işe yarayacak
-
09 Haziran 2013, 02:25
#8
Yatak, kapak gibi yerlerde tork anahtarı şart.
-
09 Haziran 2013, 02:28
#9
TheArcheus adlı üyeden alıntı
aradığım bilgi buydu teşekkür ediyorum cok işe yarayacak
sadece motor değil araba veya pekçok motorlu araçta böyledir. kural budur. kimsede tork anahtarı bulunmaz. zaten tork anahtarı başka bir sıkıntı. boyna kalibrasyon ister. kafan döner yanlış ayarlarsın. civata kopar. silindir kapak civataları ve önemli civatalar hariç tork anahtarı zor hocam.
civata kombine anahtarla sıkılır.
ben benim motorun debriyajını 4-5 kez söküp taktım. ne civata kopardım ne de yalama yaptım. 50 kezde söksem gene koparmam civata adam 8lik kafa koymuş. tutupta t-kolla sıkarsan bunu ya kırar ya yalama olur. alıcan 8 anahtarı paşa paşa 50 kez sök tak sonra..
yaş:34 evli 2 çocuklu (bajaj boxer kullanmakta.)
salcano wolf: 0 km (05.01.2013)...->....45.000km (13.01.2016) !...
bajaj boxer: 0 km (13.01.2016)...->.... ?
-
09 Haziran 2013, 02:34
#10
tahsins adlı üyeden alıntı
sadece motor değil araba veya pekçok motorlu araçta böyledir. kural budur. kimsede tork anahtarı bulunmaz. zaten tork anahtarı başka bir sıkıntı. boyna kalibrasyon ister. kafan döner yanlış ayarlarsın. civata kopar. silindir kapak civataları ve önemli civatalar hariç tork anahtarı zor hocam.
civata kombine anahtarla sıkılır.
ben benim motorun debriyajını 4-5 kez söküp taktım. ne civata kopardım ne de yalama yaptım. 50 kezde söksem gene koparmam civata
adam 8lik kafa koymuş. tutupta t-kolla sıkarsan bunu ya kırar ya yalama olur. alıcan 8 anahtarı paşa paşa 50 kez sök tak sonra..
çok mantıklı , t kolu heryere sokamıyoruz zaten , hem tork anahtarından daha ekonomık olur hemde her işe kullanırız kaliteli bi anahtar seti şart ozaman
-
09 Haziran 2013, 16:47
#11
vida ve civata konusu aslında çok geniş kapsamlıdır.Belirtmek isterim civataların kafası tork gücünü belirleyici değildir. mesela m6 dişlide 10mm'lik kafa olabiliyorken motosikletin üzerinde m6 dişli kafa ise 8mm olabilir.Baktığınızda aynı tork değerlerinde sıkılmalıdır.Tork aslından önemlidir.Civataların ömrü açısından ve başka sorunlarla karşılaşmamak için gerekli.Tork anahtarlarından kalibrasyon çok hassas kullanımlar için geçerlidir.Mesela 6mm motor civatalarında 1kg tork gerekiyorsa 1,5 yada 1,1 yapmanıza gerek yoktur 0,9kg bile yeterlidir.Eski tip tork anahtarlarından kullanabilirsin.
http://www.aliexpress.com/wholesale?...20130609043114
http://www.aliexpress.com/item/free-...769400545.html
Ekonomik modelleri var.50-60tl'ye sahip olabilirsiniz.Klasik modellerde kalibre i,okuma derdi yok(klasik olmayanlar mikrometrelidirler)ve tork ayarı yapmanız gerekir bilmeyinin elinde tehlikeli olabilir.Civata katili olursunuz.Ben mümkün mertebe klasik modellerden kullanıyorum,şu ana kadar hiçbir sıkıntı yaşamadım...
tork metre önemli değil demek büyük yanlış olur
(meslek odaları sitelerinde , makalelerde detaylıcaanlatılmaktadır Megep alıntı;
https://www.google.com.tr/url?sa=t&r...47534661,d.ZWU
https://www.google.com.tr/url?sa=t&r...47534661,d.ZWU
-
14 Haziran 2013, 20:26
#12
greyhorse adlı üyeden alıntı
vida ve civata konusu aslında çok geniş kapsamlıdır.Belirtmek isterim civataların kafası tork gücünü belirleyici değildir. mesela m6 dişlide 10mm'lik kafa olabiliyorken motosikletin üzerinde m6 dişli kafa ise 8mm olabilir.Baktığınızda aynı tork değerlerinde sıkılmalıdır.Tork aslından önemlidir.Civataların ömrü açısından ve başka sorunlarla karşılaşmamak için gerekli.Tork anahtarlarından kalibrasyon çok hassas kullanımlar için geçerlidir.Mesela 6mm motor civatalarında 1kg tork gerekiyorsa 1,5 yada 1,1 yapmanıza gerek yoktur 0,9kg bile yeterlidir.Eski tip tork anahtarlarından kullanabilirsin.
http://www.aliexpress.com/wholesale?...20130609043114
http://www.aliexpress.com/item/free-...769400545.html
Ekonomik modelleri var.50-60tl'ye sahip olabilirsiniz.Klasik modellerde kalibre i,okuma derdi yok(klasik olmayanlar mikrometrelidirler)ve tork ayarı yapmanız gerekir bilmeyinin elinde tehlikeli olabilir.Civata katili olursunuz.Ben mümkün mertebe klasik modellerden kullanıyorum,şu ana kadar hiçbir sıkıntı yaşamadım...
tork metre önemli değil demek büyük yanlış olur
(meslek odaları sitelerinde , makalelerde detaylıcaanlatılmaktadır Megep alıntı;
https://www.google.com.tr/url?sa=t&r...47534661,d.ZWU
https://www.google.com.tr/url?sa=t&r...47534661,d.ZWU
teşekkürler cok faydalı bilgiler ,ancak bu eski tip torkmetreleri nasıl ve nerden temin edebilirz
-
14 Haziran 2013, 20:32
#13
tahsins adlı üyeden alıntı
valla genelde vida kafaları bu iş için düşünülür. mesela m6 civataya 10luk kafa öngörülmüş. yani 10 açıkağız ile normal sıkarsan tam gelir. ne koparırsın ne yuvayı yalama yaparsın. çok sıkılmasını uygun görmediği m6 civataya bazen 8lik kafa koyar.
mesela m8 civataya 13 kafa uygun görülmüştür. ama tasarlayan mühendis çok sıkılmasını istemediği m8 civataya 10 kafalı vidada uygun görebilir.
demek istediğim lokma ucuna t-kol yada cırcır takıpda sıkma sakın.
kendi yıldız anahtarı ile sık vidalarını hiçbirşey olmaz. yıldız anahtarıların boyları zaten gerekli boydadır.
dediğim gibi tasarlayan mühendis herzaman sıkılmasını istediği gibi kafa koyar civataya..
Bu bilgi çok iyi gerçekten. Hiç bu açıdan bakmamıştım teşekkürler.
Sözün en güzeli, söyleyenin doğru olarak söylediği, dinleyenin de yararlandığı sözdür.
-
14 Haziran 2013, 20:59
#14
Tahsinin dedigi gibi civata yada allen basli vidalar kullanilicagi yere gore yapilir. Sen m10 civatayi istesende m24 civata torkunda sikamassin.
benim tavsiyem uzatma kullanma anahtar yada allen kullanirken. Vidayi kendi anahtariyla sik kurbacik sakin kullanma
-
14 Haziran 2013, 23:04
#15
bide ne hikmetse benim ustalar tork anahtarı kullandıkları zaman çok daha fazla civata koparıp yalama yapıyorlar. hem iş yavaşlıyor.
tork anahtarını ayarlı unuttuklarından kalibrasyonu da bozuluyor. aslında işleri bittiğinde sıfırlasalar sorun yok.
geçen bizdeki bi tane torku sıfırıyla karşılaştırdık. 2kg daha fazla sıktı.
o yüzden bizde tork anahtarlarını cırcır niyetine kullanıyoruz artık
şaka şaka kalibrasyona yollayıp rafa kaldırdık tork anahtarını. silindir kapak civataları ana yatak civataları gibi özel yerler harici kullanmıyoruz artıkın
saatlerce tork ayarlamaktansa. ki onuda zaten beceremezler. benim kafasına göre anahtarla sıkma tekniğim oldukça işe yarıyor.
civata koparsa kaynak var
yalama olursa helikoil var
ki emin olun her civataya tork kullanan ustalar, en çok yalama yapıp civata koparan ustalardır.
yaş:34 evli 2 çocuklu (bajaj boxer kullanmakta.)
salcano wolf: 0 km (05.01.2013)...->....45.000km (13.01.2016) !...
bajaj boxer: 0 km (13.01.2016)...->.... ?
-
14 Haziran 2013, 23:10
#16
İşi bilen adamın hali başka maşallah
-
14 Haziran 2013, 23:33
#17
bari motor montajinda tork anahtari kullanin! Saatlerce de tork ayarlanmaz ki, arkadan cevirmeli modellerde. 5-10 saniyeni alir her degisik metrik civatanin nm degeri icin. Yazik gunah.
---------- Mesajlar birleştirildi - 22:33 ---------- bir önceki mesaj zamanı 22:30 ----------
İlave : tork degerleri : http://www.anadolcivata.com/images/stories/pdf/teknik_belgeler/pdf/metrik_civatalarin_gerilme_yuku_ve_sma_torku.pdf
-
15 Haziran 2013, 13:56
#18
Cıvatanın Kullanıldığı Yerde "Civata Sünme" riski varsa Tork kullanılır ve manuelinde yazan kadar sıkılır.
-
15 Haziran 2013, 14:29
#19
-
15 Haziran 2013, 15:51
#20
piyanist_irf adlı üyeden alıntı
civatayla benim aramda özel bir ilişki var
birbirimizi anlıyor ve hissediyoruz , torktan corktan ben anlamam
Kokusundan belli oluyor...
Ya aslında gerçekte Tork anahtarı ciddi ve önemli bir araç. Ama iyi bir tork anahtarı. Yaklaşık 300 - 400 kilo civata parası O da kafadan 10.000 civata yapar. Tork anahtarı Daha ziyade cıvatanın Sıkıldığı yuvanın selameti için kullanmaya değer. Cıvatanın her türlüsü her yerde var sonuçta. Onun için almaya değmez.. Sıkıldığı yer önemli. Bi motorda metrik 6 vida yuvasını yalama yaparsanız, her türlü durumda orayı zayıflatmış olursunuz.
Ama o noktada da işte çok kaliteli bir tork anahtarı almadıktan sonra, elle sıkacağınız hassasiyetten daha da iyi olmayacaktır. O yüzden tork anahtarı yerine El hassasiyetinizi geliştirseniz daha güzel olur.
Para akmıyosa, Yada tork anahtarı alıp işletmeye bir fayda sağlamış olmayacaksanız, el hassasiyeti candır. Ama onu da geliştirmek lazım.
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)