Kapat
Üye Girişi
Motovento
Motomax
2. sayfa BirinciBirinci 12

0 aldığım motorumu ayıplı mal olarak nasıl iade edebilirim.

    REKLAM ALANI
  1. #21
    Tsubasa - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    14 Mayıs 2011
    Şehir
    34-10-35
    Motosikleti
    Demir At
    Alıntı cool113 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    her arıza yaptığında yetkili servise servis fişi düzenletmen gerekli. bu çok önemli. garanti süresince aynı arızayı 3 defa, farklı arızayı 5 defa tekrarlarsa tüketici hakem heyetine evraklarıda ekine koyup şikayet etmen gerek. hakem heyeti seni haklı bulursa motosikletin değişimini veya para iadesini talep edebilirsin. ikisinide yapmamakta direnirlerse mahkemeye gideceksin. çinli markalar genelde kıvırırlar.
    evet kural buydu. imzalı kaşeli sorunu acıkca yazan bir servis kagıdı alman lazımdı.
    forumdan biri bu işle cok ugraştı ama heyet meyet olayları girdi parayı alıcam filan demişti.
    sonuç olarak noldu hiç bilmiyorum
    # motosikletle.blogspot


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #22
    NoVaRiX - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    14 Mayıs 2006
    Şehir
    Istanbul, Tekirdağ
    iyi güzel, arkadaşlar elinden geldiğince yardımcı olmaya çalışmışlar.
    fakat atladıkları birşey var. o kağıdı Türkiye'de pek az servisten alabilirsiniz.
    adama gidip "yapamıyorsan bununla ilgili servis fişi ver bana, kaşeli imzalı" dersen muhtemelen "yürü git hemşerim, yok öyle bişey vermem ben" diye cevap alırsın.
    Türkiye'de denetimler bukadar aciz olduğu sürece tüketici, sermayeye karşı her daim kaybedecektir.

    Toplumda tavandan tabana doğru yayılan bir lünpenleşme, arabeskleşme, hoşgörüsüzlük, medeniyetsizlik hakim! Hal böyleyken memlekette hak aramak samanlıkta iğne aramak gibi.. boş..

  3. #23
    ero__ - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    15 Mart 2005
    Bilip bilmeden tüketici haklarına boşuna neden yönlendirirsiniz anlamam..

    Tüketici Hakem Heyetleriyle İlgili Sınırlar

    Tüketici hakem heyetine zorunlu başvuru sınırı 01.01.2013'den başlayarak 1.191,52 TL,

    Büyükşehir statüsünde bulunan illerde faaliyet gösteren il hakem heyetlerinin uyuşmazlıklara bakmakla görevli ve yetkili olmalarına ilişkin alt parasal sınır 01.01.2013'den başlayarak 3.110,58 TL'dir.

    *2013 yılı değerleri, 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'un 22. maddesindeki usule göre Üretici Fiyatları Endeksinde meydana gelen ortalama % 2,57 (iki virgül elliyedi) oranında artış esas alınarak belirlenmiştir.

    Her servise gittiğinizde arıza kaydı açtırıp belge alın. Daha sonra İl hakem heyetine başvurun büyükşehirde iseniz. Yok değilseniz Tüketici Mahkemesinde dava açmanız gerekecektir.

  4. #24
    Mengu16 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    13 Aralık 2004
    Şehir
    Ankara
    Motosikleti
    Bajaj 200NS, Mondial 210MX
    Kafana koyduysan 6 ay uğraşır belki motorunu iade ettirirsin onun yerine şikayetini mondial'e yaz seni arasınlar sorununu çözsünler.
    http://www.mondialmotor.com.tr/?p=co...iletisim_talep
    2 iş gününde cevap alırsın 6 ay 1 sene uğraşacağına.

  5. #25
    ReiZzZ - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    28 Aralık 2011
    Şehir
    HATAY
    servis çözemiyordur motorda pek elektronik bişe yokki zaten far korna marş mondial servisleri 5 kuruş etmez 1 hafta kadar önce bende mondial cub aldım adana gizerlerden adam motoru teslim etti hazır diye bide sürdü üstelik baktım lastikler yerde jant yere değecek neredeyse söyledim göz kararı şişirdi ölçecek alette yok garanti umrumda değil bildiğim iyi ustaya götürecem motoru

  6. #26
    agilty - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    28 Şubat 2011
    Şehir
    istanbul
    Motosikleti
    Honda CBR 250R
    Alıntı fare662 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    kanunen iade etmem mümkün tek sıkıntı servisimden motorun arızasının tespit edilir çözülmediği hakkında bi belge alabilirsem çözülür onuda elbette bi şekilde alırım tüketici hakları derneğine danısırım motor ayıplı mal sonuıçta noterdende bi ihbarnama çektimmi gerisi kolay motora yaptığım plaka masrafını dahyi ödemek zorundalar .
    e madem cevabi biliyosun bize niye soruyosun

  7. #27
    Garip - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    04 Mart 2012
    Şehir
    Pendik
    Motosikleti
    PCX 125
    Kesinlikle yanlış yönlendirmeyin insanı. Mondialı arayınca ne olacak ki?olmadı şu servisimize git, olmadı bu servisimize git. Ayıp malın bedelini sen çekeceksin. Al faturanı belgelerini ruhsatını git kaymakamlığa bak ne oluyor. Mondiali arayınca ne oluyor sanki Allah askına boşa zaman kaybı. Oyalayıp duracaklar. Servis servis gezdirecekler, ayıp ya

    Sen kaymakamlığa git kardeşim kiiiimseye bakma....

    Mondial şu bu tüm mantık aynı. Tüketici hakları tek bir telefonu yeter onlara 2 gün bile beklemezsin hemen ararlar.

  8. #28
    ramizan83 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    23 Ağustos 2009
    Şehir
    BOZKIR/KONYA
    Motosikleti
    speed150 mc150 kuba125-12d wolf125 yenidenMC-X
    Alıntı ero__ adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Bilip bilmeden tüketici haklarına boşuna neden yönlendirirsiniz anlamam..

    Tüketici Hakem Heyetleriyle İlgili Sınırlar

    Tüketici hakem heyetine zorunlu başvuru sınırı 01.01.2013'den başlayarak 1.191,52 TL,

    Büyükşehir statüsünde bulunan illerde faaliyet gösteren il hakem heyetlerinin uyuşmazlıklara bakmakla görevli ve yetkili olmalarına ilişkin alt parasal sınır 01.01.2013'den başlayarak 3.110,58 TL'dir.

    *2013 yılı değerleri, 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'un 22. maddesindeki usule göre Üretici Fiyatları Endeksinde meydana gelen ortalama % 2,57 (iki virgül elliyedi) oranında artış esas alınarak belirlenmiştir.

    Her servise gittiğinizde arıza kaydı açtırıp belge alın. Daha sonra İl hakem heyetine başvurun büyükşehirde iseniz. Yok değilseniz Tüketici Mahkemesinde dava açmanız gerekecektir.
    Buna göre, şikayete konu tutar 1.191,52 TL’den küçük ise tüketiciler şikayetlerini İlçe Hakem Heyetleri’ne yapmalıdır. Bu tutarın altındaki şikayetler için verilen kararlar mahkeme ilamı hükmünde olup icra aracılığıyla tahsili mümkündür.

    Bu tutarın üstünde ve 3.110,58 TL’ye kadar olan şikâyetlerde, hakem heyetlerine başvurulur ancak bu kararlar Tüketici Mahkemelerinde delil niteliği taşıyacaktır.

    Tüketici hakem heyetlerinin karar verebilecekleri üst parasal sınır 3.110,58 TL olup, bu tutarın üzerindeki şikayetlerde Bilim, Sanayi ve Teknoloji İl Müdürlüklerinde bulunan İl Hakem Heyetleri’ne başvuru yapılmalıdır.



    baş vuru yapabilir ama kesin hükmü yoktur karara itiraz edilirse tüketici mahkemesine delil olarak sunulur yani ön inceleme gibi bir şey
    Bana göre en iyi Köpek: Isırmayan Köpek.

  9. #29
    Süper Moderatör Olcay Avşar - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    10 Mayıs 2005
    Şehir
    İstanbul / Çekmeköy
    Motosikleti
    Honda NC 750X
    cahilliğime verin, motorlu taşıtlarda iade vs gibi bir işlem oluyor mu?

    Bana pek mantıklı gelemdi de.

  10. #30
    acayüp - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    24 Nisan 2007
    Şehir
    istanbul
    Motosikleti
    cawa
    Range free lander ını sıfırı ıle degısen bır arkadasım vardı . Hemde eskı kasayı verdı yenı kasasını aldı . Sanzıman sorunundan dolayı . Fakat ısını burada cozemedı Ingılterede cozebıldı ancak . Burada savsaklayıp duruyorlardı .

    Senın motora gelırsek , hakem heyetıne bosuna gıtme . Senı tuketıcı mahkemesıne gıtmen lazım . Cıddı anlamda ugrasırsın sonuc ne olur bılınmez ama ıdealıst bırı degılsen ugrasabıecegını sanmam . Mahkeme sonuclanana kadar motoru satar baska alıp onu eskıtırsın belkıde
    Ucuz motor olmaz , Sorunlu motor olur.

  11. #31
    evilded - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    06 Mayıs 2013
    Şehir
    istanbul
    Motosikleti
    Yamaha Delight
    Alıntı ero__ adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Bilip bilmeden tüketici haklarına boşuna neden yönlendirirsiniz anlamam..

    Tüketici Hakem Heyetleriyle İlgili Sınırlar

    Tüketici hakem heyetine zorunlu başvuru sınırı 01.01.2013'den başlayarak 1.191,52 TL,

    Büyükşehir statüsünde bulunan illerde faaliyet gösteren il hakem heyetlerinin uyuşmazlıklara bakmakla görevli ve yetkili olmalarına ilişkin alt parasal sınır 01.01.2013'den başlayarak 3.110,58 TL'dir.

    *2013 yılı değerleri, 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'un 22. maddesindeki usule göre Üretici Fiyatları Endeksinde meydana gelen ortalama % 2,57 (iki virgül elliyedi) oranında artış esas alınarak belirlenmiştir.

    Her servise gittiğinizde arıza kaydı açtırıp belge alın. Daha sonra İl hakem heyetine başvurun büyükşehirde iseniz. Yok değilseniz Tüketici Mahkemesinde dava açmanız gerekecektir.


    bilgi kirliliğini düzeltmek için yazıyorum yukarda ki alıntı yaptığım arkadaşın dışındaki yazılanların hepsi yanlış, genel olarak yazıyorum, herkes bilgilensin,

    Motosikletler genelde 1191TL'den pahalı oldugundan dolayı, davanızı ancak tüketici mahkemesine açabilirsiniz hakem heyeti parasal sınırdan dolayı , bir işinize yaramaz,


    ilk olarak aşagıdaki kanun metnini okuyalım, anlamanıza yardımcı olmak için aşagıda açıklama yapacagım. Aldıgınız tüm mallarda geçerli bu konu ( araba, motosiklet, sakız , televizyon, mobilya, bilgisayar)

    Ayıplı Mal
    Madde 4- (Değişik: 6/3/2003-4822/4 md.)
    Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanma kılavuzunda ya da reklam ve ilânlarında yer alan veya satıcı tarafından bildirilen veya standardında veya teknik düzenlemesinde tespit edilen nitelik veya niteliği etkileyen niceliğine aykırı olan ya da tahsis veya kullanım amacı bakımından değerini veya tüketicinin ondan beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren mallar, ayıplı mal olarak kabul edilir.
    Tüketici, malın teslimi tarihinden itibaren otuz gün içerisinde ayıbı satıcıya bildirmekle yükümlüdür. Tüketici bu durumda, bedel iadesini de içeren sözleşmeden dönme, malın ayıpsız misliyle değiştirilmesi veya ayıp oranında bedel indirimi ya da ücretsiz onarım isteme haklarına sahiptir. Satıcı, tüketicinin tercih ettiği bu talebi yerine getirmekle yükümlüdür. Tüketici bu seçimlik haklarından biri ile birlikte ayıplı malın neden olduğu ölüm ve/veya yaralanmaya yol açan ve/veya kullanımdaki diğer mallarda zarara neden olan hallerde imalatçı-üreticiden tazminat isteme hakkına da sahiptir

    maddeyi okuduk , ayıp aldıgınız maldaki kusurların hepsidir, ayıp türlerini aşağıda veriyorum.
    Ayıp Türleri
    1 - Açık Ayıp: Satılan malda gözle görülebilen ve basit bir muayene
    ile anlaşılabilen ayıplardır. Örneğin; otomobilin camının kırık olması.
    2- Gizli Ayıp: Basit muayene ile tespit edilemeyen ve malın
    kullanılması ile ortaya çıkan ayıptır. (Örneğin; otomobilin elektronik
    aksamının arızalı olması)
    3- Hukuki Ayıp: Malda maddi anlamda bir eksiklik olmamasına
    rağmen hukuki nedenlerle maldan yararlanma kısmen veya tamamen
    engelleniyorsa hukuki ayıp söz konusudur. (Örneğin; klonlanmış cep
    telefonu)
    4- Ekonomik Ayıp: Tüketicinin maldan yararlanma imkanını
    azaltan, malın ekonomik değerini düşüren ayıptır. Bir ürünün kullanma
    kılavuzunda belirtilen özellikleri taşımaması halinde ekonomik Tüketici Hukuku Rehberi
    ayıp söz konusudur. (Örneğin; çamaşır makinesinin en az 3 yıl arıza
    yapmadan çalışacağı belirtilmesine rağmen 1 yıl içinde bozulması ve
    kullanılamaz hale gelmesi)

    1 ve 2 nolu ayıplar genel olarak karşınıza çıkar 3 ve 4 maddeler nadir çıkar motosiklet alırken karşılaşacagını sanmıyorum.

    Malın Ayıplı Olduğunun Kabul Edilmesi Koşulları( kendi durumunuza göre düşünün)

    1- Malda ayıp sayılan bir eksikliğin olması gerekir. Bu eksiklik
    maddi, gizli, ekonomik ya da hukuki olabilir.
    2- Ayıp önemli olmalıdır. Örneğin satılan bir otomobilde dışarıdan
    görülemeyen ve aracın kullanımını etkilemeyen bir çizik varsa bu
    çizik önemli bir ayıp olarak nitelendirilemez. Maldaki ayıbın önemli
    olup olmadığını belirlemede objektif ölçüler dikkate alınır. Malda
    bulunan eksikliğin malın değerini ya da malı kullanım olanağını
    azaltıp azaltmadığına bakılmalıdır.
    3- Ayıp, malın tüketiciye geçtiği anda var olmalıdır. Ayıp kural
    olarak sözleşmenin kurulduğu anda var olmalıdır. Yargıtay, maldaki
    ayıbın imalat hatasından olup olmadığının özellikle araştırılması
    gerektiğini, böylelikle kullanıcı hatasıyla oluşan kusurların ve normal
    kullanmadan meydana gelen aşınmanın ayrılabileceği görüşündedir.
    4- Tüketici malın ayıplı olduğunu bilmeden satın almış olmalıdır.
    Ayıplı malların da satışı mümkündür. Ancak; satışa sunulacak
    ayıplı mal üzerine ya da ambalajına, imalatçı veya satıcı tarafından
    tüketicinin kolaylıkla okuyabileceği şekilde “özürlüdür” ibaresini
    içeren bir etiket konulması zorunludur. Yalnızca ayıplı mal satılan veya
    bir kat ya da reyon gibi bir bölümü sürekli olarak ayıplı mal satışına,
    tüketicinin bilebileceği şekilde tahsis edilmiş yerlerde bu etiketin
    konulma zorunluluğu yoktur. Malın ayıplı olduğu hususu, tüketiciye
    verilen fatura, fiş veya satış belgesi üzerinde gösterilmelidir.

    Yukarıda ki şartları tamamladık, mal aldık, bozuk çıktı, kusurlu neler yapabiliriz? devam edin

    1 - Sözleşmeden Dönme (paranızın iade edilip sizinde motoru geri vermeniz anlamına gelir)
    Kanunda “bedel iadesini de içeren sözleşmeden dönme” olarak
    tanımlanan haktır. Tüketici bu hakkını kullanmak yönündeki iradesini
    bildirdiğinde sözleşme hükümsüz kalır ve taraflar sözleşme nedeni
    ile verdiklerini karşılıklı olarak iade ederler. Yani; ayıplı mal satıcıya,
    ödediği bedel tüketiciye geri verilir.
    2- Malın Ayıpsız Misli ile Değiştirilmesi ( al bu motoru bana sıfır bayideki başka diger motoru ver)
    Tüketiciye, ayıplı malın yenisi ile değiştirilmesini talep hakkı
    tanınmış bulunmaktadır. Malın ayıplı olması durumunda; tüketici
    aynı cins ve özelliklerde ayıpsız mislinin verilmesini talep edebilir.
    Teslim edilen yeni malın da ayıplı olması halinde tüketicinin yeniden
    seçimlik haklardan birisini kullanabilir.
    3- Ayıp Oranında Bedel İndirimi (verdigim tutarın şu kadarını düş geri ver)
    Tüketici, malı ayıplı hali ile kabul etmekle beraber maldaki ayıp
    oranında bedelden indirim yapılmasını talep edebilir.
    4- Ayıbın Ücretsiz Olarak Giderilmesi (Ücretsiz Onarım)
    Tüketiciye tanınan bir diğer seçimlik hak ise ayıbın ücretsiz olarak
    giderilmesini talep etmektir. Tüketici, Kanunun 4. maddesinde tanınan
    bu seçimlik hakkı, mal, garanti belgesi ile satılması zorunlu olan
    mallardan olmasa bile kullanabilir. Tüketiciler ayıplı mal nedeniyle
    sorumlulara müracaat ettiğinde, önce bu hakkını kullanmak zorunda
    oldukları izlenimi verilmekte ya da ayıp nedeniyle sorumlulara
    teslim edilen mallar tamir edilip tüketiciye iade edilmektedir. Oysa,
    tüketiciye tanınan bu hak da diğer üçü gibi seçimlik haklardan olup
    tüketici dilediğini kullanmakta özgürdür.

    EK olarak yargıtay hukuk genel kurulu kararı da koyuyorum (vakti olan okusun anlaması zor değil)
    T.C.
    YARGITAY HUKUK GENEL KURULU
    ESAS:2009/4-441
    KARAR:2009/444
    KARAR TARİHİ: 21.10.2009
    AYIPLI MALIN İADESİ DAVASI - ARIZALARIN GİDERİLMESİ İÇİN
    ARACIN ÇOĞU PARÇASININ DEĞİŞTİRİLDİĞİ - TÜKETİCİNİN ARACA
    OLAN GÜVENİNİN SARSILMASI - ARAÇTAN VERİM ALINAMADIĞI
    -YENİSİYLE DEĞİŞTİRİLMESİNİ İSTEME KOŞULLARINI
    GERÇEKLEŞTİĞİ - DAVANIN KABULGEREĞİ
    ÖZET: 0 km’de alınan aracın yapılan onarımlar sonucu arızalarının
    giderilmiş olduğu; ancak bu arızaların giderilmesi amacıyla aracın
    birçok parçasının değiştirilip, böylece aracın orijinal halini kaybettiği
    gibi, tüketicinin araca duyduğu güvenin sarsılması nedeniyle
    araçtan beklediği yararı sağlayamadığı, davacı tarafça değişiklik
    talebi iletilmesine karşın, davalı yanın bu istemi yerine getirmediği,
    tüketicinin bu şekilde aracı değer düşüklüğüne ilişkin zararı
    giderilerek de olsa kullanmaya zorlanamayacağı, belirgindir. Bu
    durumda eldeki dava yönünden, aracın yenisi ile değiştirilmesini
    isteme koşulları gerçekleşmiştir. Davanın kabulü gerekir.
    (4077 S. K. m. 4, 13) (Garanti Belgesi Uygulama Esaslarına Dair
    Yönetmelik m. 13, 14)
    DAVA: Taraflar arasındaki <Ayıplı malın iadesi> davasından dolayı
    yapılan yargılama sonunda; İstanbul 2. Tüketici Mahkemesi’nce
    davanın kabulüne dair verilen 16.02.2007 gün ve 2006/258 - 2007/71
    sayılı kararın incelenmesi davalı vekili tarafından istenilmesi üzerine,
    Yargıtay 4. Hukuk Dairesi’nin 19.09.2008 gün ve 2007/15207-
    2008/10651 sayılı ilamı ile;
    1- Dosyadaki yazılara, kararın dayandığı kanıtlarla yasaya uygun
    gerektirici nedenlere, özellikle delillerin değerlendirilmesinde bir
    isabetsizlik görülmemesine göre davalının aşağıdaki bendin kapsamı
    dışındaki temyiz itirazları reddedilmelidir.Avukatlar İçin
    - 28 -
    2- Davalının diğer temyiz itirazlarına gelince; dava, ayıplı
    malın iadesi istemine ilişkindir. Mahkemece, davanın kabulüne
    karar verilmiş, hüküm davalı tarafından temyiz edilmiştir.
    Davacı, 06.09.2005 tarihinde satın aldığı M. 1.5 DC tipi 2006 model
    aracı kullanmaya başladıktan kısa süre sonra motor yağ keçesinin
    değiştiğini, aracın tavanında boyanın çatladığını, ayrıca daha sonra
    araç 12.140 km’de şehirlerarası yolda, giderken aniden alternatör
    kayışının kopması ve akabinde triger kayışına atlaması sonucu
    onun da sıyrılması ile motorun arızalandığını, yapılan tamir sonucu
    motorun indiğini, bir çok parçasının değiştiğini, boyada deformasyon
    oluştuğunu bu nedenle de aracın değerinde büyük oranda azalma
    meydana geldiğini beyan ederek 1 yıl içinde meydana gelen bu
    arızalar nedeni ile aracın yenisi ile değişimi isteminde bulunmuştur.
    Davalı ise; aynı arızanın ikiden fazla, farklı arızaların da bir yıl içinde
    dörtten ve garanti süresi boyunca altıdan fazla tekrarı olmadığını,
    şikayetlerin giderildiğini, 5 günde yapılan tamir sonrası onarımların
    orijinaline uygun yapıldığını ve araç değişimi şartlarının oluşmadığını
    ileri sürerek davanın reddine karar verilmesini talep etmiştir.
    Mahkemece, bilirkişi raporunda yer alan <Tamir olmuş aracın bu
    durumu; davacı tarafından kullanılıp yararlanması olanağını önemli
    ölçüde azaltacak ve süreklilik gösterecek nitelikte olmamakla birlikte
    söz konusu hususların vaat edilen veya standartlarında tespit edilen
    nitelik ve niceliğine aykırılık olarak, aracın değerini önemli ölçüde
    azaltan bir eksiklik şeklinde nitelendirilmesi gerektiği sonucuna
    varılmıştır.> şeklindeki görüş, yanlış değerlendirilerek malın iadesi
    için gerekli koşulların gerçekleştiği biçiminde yorumlanmış ve
    davanın kabulüne karar verilmiş ise de; davalı tarafından ücretsiz
    tamir edilen araca ilişkin giderilen arızaların Garanti Belgesi
    Yönetmeliği’nin 14. maddesinde yer alan sayıda tekrarlanması
    şartının oluşmaması nedeni ile aracın iadesi doğrultusunda verilen
    karar doğru görülmemiştir. Ancak, tamir sonrası aracın yeni durumu
    nedeni ile oluşan değer farkına hükmedilmesi gerekli ve olanaklıdır.
    Mahkemece bahsedilen değer farkına ilişkin olarak karar verilmesi Tüketici Hukuku Rehberi
    - 29 -
    gerekirken şartları oluşmadığı halde aracın iadesine yönelik olarak
    verilen kararın bu nedenle bozulması gerekmiştir...) gerekçesiyle
    bozularak dosya yerine geri çevrilmekle, yeniden yapılan yargılama
    sonunda, mahkemece önceki kararda direnilmiştir.
    Karar, davalı vekilince temyiz edilmiştir. Hukuk Genel Kurulu’nca
    incelenerek direnme kararının süresinde temyiz edildiği anlaşıldıktan
    ve dosyadaki kâğıtlar okunduktan sonra gereği görüşüldü:
    KARAR: Dava, ayıplı malın yenisi ile değiştirilmesi istemine ilişkindir.
    Yerel mahkeme kararı özel dairece yukarıda yazılı gerekçeyle
    bozulmuş; mahkemece, <davacıya satılan aracın gizli ayıplı olduğu ve
    davacının 4077 Sayılı Kanunun 4. maddesinden kaynaklanan hakkını
    ayıplı aracın değiştirilmesi yönünde kullandığı gerekçesiyle direnme
    kararı verilmiştir.
    Direnme yoluyla Hukuk Genel Kurulu önüne gelen uyuşmazlık;
    dava konusu araçta meydana gelen ve üretimden kaynaklandığı
    belirlenen arızalar nedeniyle malın yenisi ile değiştirilmesi koşullarının
    oluşup oluşmadığı; oluşmamış ise tamir sonrası aracın yeni durumu
    nedeni ile oluşan değer farkına hükmedilip hükmedilemeyeceği
    noktasında toplanmaktadır.
    Dava konusu M. 1.5 DC tipi 2006 model aracın davacı tarafından
    yetkili satıcı A. Motorlu Araçlar Sanayi ve Ticaret A.Ş’nden 05.09.2005
    tarihinde satın alındığı ve 06.09.2005 tarihinde davacı adına tescil
    edildiği anlaşılmaktadır.
    Yargılama sırasında, dosyada mevcut servis dokümanları ve araç
    üzerinde inceleme sonucunda düzenlenen bilirkişi raporunda, aracın
    03.08.2006 tarihinde ve 12.140 km’de iken triger kayışının atlaması
    ya da sıyırması sonucu hasarlanan motorunun tamir gördüğü,
    yapılan onarımda, triger kayışının atlama ya da kayma yapması
    sonucu motorun zaman parametreleri şaştığından meydana gelmesi
    beklenen parçalardan başta emme ve egzoz supap takımı olmak
    üzere değiştirilen tüm parçaların hasarla ilgili olduğu sonucuna
    varıldığı; erken dönemde meydana gelen ve motorda önemli bir
    onanma neden olan arızanın aracın kullanım süresi, kat ettiği yol Avukatlar İçin
    - 30 -
    da dikkate alındığında komponent bazındaki bir imalat hatasından
    kaynaklandığı, kullanımla ilgisinin bulunmadığı; aracın dış cephe
    boyasında bilhassa vernik tabakası altında boya kusuru bulunduğu,
    boyalı yüzeydeki lokal bozuklukların kullanımdan kaynaklanmayan,
    üretim aşamasında oluşan birtakım olumsuzluklara bağlı ve zamanla
    ortaya çıkan bir husus olduğu; dava konusu araçta meydana gelmiş
    ve onarılmış olan motor arızası ile boya kusurunun malın davacı
    tarafından kullanılıp yararlanılması olanağını önemli ölçüde azaltacak
    ve süreklilik arz edecek nitelikte olmamakla birlikte, söz konusu
    hususların vaat edilen veya standardında tespit edilen nitelik veya
    niceliğine aykırılık olarak aracın mekanik ve karoseri aksamından
    beklenen fonksiyonlar bakımından belirli ölçüde değerini azaltan
    maddi ve ekonomik bir eksiklik olarak nitelendirilmesi gerektiği,
    belirtilmiştir.
    Diğer taraftan, davacı tarafından davalıya gönderilen 10.08.2006
    tarihli ihtarla, aracın 10.000 km dolmadan yağ kesesinin değiştiği,
    akabinde tavanda boya kusurlarının fark edildiği, daha sonra triger
    kayışı nedeniyle motorun hasarlandığı ifade edilerek, olağan dışı bu
    hatalar nedeniyle aracın yenisiyle değiştirilmesi istenmiştir.
    Maddi olguya ve toplanan delillere ilişkin olarak buraya kadar
    yapılan açıklamalara göre; 05.09.2005 tarihli faturayla sıfır kilometre
    araç niteliğiyle davacıya satılıp, 06.09.2005 tarihinde davacı adına
    tescil edilen dava konusu aracın yağ keçesinin değiştiği, 03.08.2006
    tarihinde alternatör kayışı kopması sonucu triger kayışının arasına
    girerek atlatma yaptırması ve buna bağlı olarak motor hasarlanması
    nedeniyle servise çekildiği, hasarla ilgili başta emme ve egzoz takımı
    olmak üzere birçok parçanın değiştirildiği ve onarım yapıldığı, aracın
    dış cephesinde boya kusuru bulunduğu, bilirkişi raporunda bu
    durumun üretim hatası olarak nitelendirildiği sabittir.
    Uyuşmazlığın, 4077 Sayılı Kanun kapsamında bulunduğu da
    çekişmesizdir.
    Bu noktada, konuyla ilgili yasal düzenlemelerin irdelenmesinde
    yarar görülmüştür:Tüketici Hukuku Rehberi
    - 31 -
    4077 sayılı Kanun’un 4822 Sayılı Kanunla değişik “Ayıplı Mal”
    başlıklı 4.maddesi; Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanma
    kılavuzunda ya da reklam ve ilânlarında yer alan veya satıcı tarafından
    bildirilen veya standardında veya teknik düzenlemesinde tespit
    edilen nitelik veya niteliği etkileyen niceliğine aykırı olan ya da tahsis
    veya kullanım amacı bakımından değerini veya tüketicinin ondan
    beklediği faydalan azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya
    ekonomik eksiklikler içeren mallar, ayıplı mal olarak kabul edilir.
    Tüketici, malın teslimi tarihinden itibaren otuz gün içerisinde ayıbı
    satıcıya bildirmekle yükümlüdür. Tüketici bu durumda, bedel iadesini
    de içeren sözleşmeden dönme, malın ayıpsız misliyle değiştirilmesi
    veya ayıp oranında bedel indirimi ya da ücretsiz onarım isteme
    haklarına sahiptir. Satıcı, tüketicinin tercih ettiği bu talebi yerine
    getirmekle yükümlüdür. Tüketici bu seçimlik haklarından biri ile
    birlikte ayıplı malın neden olduğu ölüm ve/veya yaralanmaya yol
    açan ve/veya kullanımdaki diğer mallarda zarara neden olan hallerde
    imalatçı-üreticiden tazminat isteme hakkına da sahiptir.
    İmalatçı-üretici, satıcı, bayi, acente, ithalatçı, ayıplı maldan
    ve tüketicinin bu maddede yer alan seçimlik haklarından dolayı
    müteselsilen sorumludur. Ayıplı malın neden olduğu zarardan dolayı
    birden fazla kimse sorumlu olduğu takdirde bunlar müteselsilen
    sorumludurlar. Satılan malın ayıplı olduğunun bilinmemesi bu
    sorumluluğu ortadan kaldırmaz.
    Bu madde ile ayıba karşı sorumlu tutulanlar, ayıba karşı daha uzun
    bir süre ile sorumluluk üstlenmemişlerse, ayıplı maldan sorumluluk,
    ayıp daha sonra ortaya çıkmış olsa bile malın tüketiciye teslimi
    tarihinden itibaren iki yıllık zamanaşımına tabidir. Ayıplı malın neden
    olduğu her türlü zararlardan dolayı yapılacak talepler ise üç yıllık
    zamanaşımına tabidir. Bu talepler zarara sebep olan malın piyasaya
    sürüldüğü günden başlayarak on yıl sonra ortadan kalkar. Ancak, satılan
    malın ayıbı, tüketiciden satıcının ağır kusuru veya hile ile gizlenmişse
    zamanaşımı süresinden yararlanılamaz hükmünü taşımaktadır.Avukatlar İçin
    - 32 -
    Aynı kanunun 4822 Sayılı Kanunla değişik Garanti Belgesi başlıklı
    13.maddesi;İmalatçı veya ithalatçılar ithal ettikleri veya ürettikleri
    sanayi mallan için Bakanlıkça onaylı garanti belgesi düzenlemek
    zorundadır. Mala ilişkin faturanın tarih ve sayısını içeren garanti
    belgesinin tekemmül ettirilerek tüketiciye verilmesi sorumluluğu
    satıcı, bayi veya acenteye aittir. Garanti süresi malın teslim tarihinden
    itibaren başlar ve asgari iki yıldır. Ancak, özelliği nedeniyle bazı malların
    garanti şartlan, Bakanlıkça başka bir ölçü birimi ile belirlenebilir.
    Satıcı; garanti belgesi kapsamındaki malların, garanti süresi
    içerisinde arızalanması halinde malı işçilik masrafı, değiştirilen
    parça bedeli ya da başka herhangi bir ad altında hiçbir ücret talep
    etmeksizin tamir ile yükümlüdür.
    Tüketici onarım hakkını kullanmışsa, garanti süresi içerisinde sık
    arızalanması nedeniyle maldan yararlanamamanın süreklilik arz
    etmesi veya tamiri için gereken azami sürenin aşılması veya tamirinin
    mümkün bulunmadığının anlaşılması hallerinde, 4’üncü maddede yer
    alan diğer seçimlik haklarını kullanabilir. Satıcı bu talebi reddedemez.
    Tüketicinin bu talebinin yerine getirilmemesi durumunda satıcı,
    bayi, acente, imalatçı-üretici ve ithalatçı müteselsilen sorumludur.
    Şeklindedir.
    Diğer taraftan, 14.06.2003 gün ve 25138 sayılı Resmi Gazete’de
    yayımlanan Garanti Belgesi Uygulama Esaslarına Dair Yönetmeliğin
    14/a maddesinde;”Tüketicinin onarım hakkını kullanmasına
    rağmen malın;...Tüketiciye teslim edildiği tarihten itibaren, belirlenen
    garanti süresi içinde kalmak kaydıyla, bir yıl içerisinde; aynı arızanın
    ikiden fazla tekrarlanması veya farklı arızaların dörtten fazla meydana
    gelmesi veya belirlenen garanti süresi içerisinde farklı arızaların
    toplamının altıdan fazla olması unsurlarının yanı sıra, bu arızaların
    maldan yararlanmamayı sürekli kılması durumlarında tüketici malın
    ücretsiz değiştirilmesini, bedel iadesi veya ayıp oranında bedel
    indirimitalep edebilir.
    Satıcı, tüketicinin bu yönetmeliğin 13 ve 14. maddelerinde
    belirlenen taleplerini reddedemez. Tüketicinin bu taleplerine Tüketici Hukuku Rehberi
    - 33 -
    karşı satıcı, bayii, acente, imalatçı-üretici ve ithalatçı müteselsilen
    sorumludur düzenlemesi bulunmaktadır.
    Görüldüğü üzere; ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanma
    kılavuzunda ya da reklam ve ilanlarında yer alan veya satıcı tarafından
    bildirilen veya standardında veya teknik düzenlemesinde tespit
    edilen nitelik veya niteliği etkileyen niceliğine aykırı olan ya da tahsis
    veya kullanım amacı bakımından değerini veya tüketicinin, ondan
    beklediği faydalan azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya
    ekonomik eksiklikler içeren mallar, ayıplı mal olarak kabul edilir.
    Tüketici bu durumda bedel iadesini de içeren sözleşmeden
    dönme, malın ayıpsız misli ile değiştirilmesi veya ayıp oranında bedel
    indirimi ya da ücretsiz onarım isteme haklarına sahiptir. Satıcı veya
    onunla birlikte sorumlu olan imalatçı, ihracatçı vs. maddede sayılan
    sorumlular tüketicinin tercihine konu bu talebi yerine getirmekle
    yükümlüdür.
    Tüketici onarım hakkını kullanmışsa, garanti süresi içerisinde sık
    arızalanması nedeniyle maldan yararlanamamanın süreklilik arz
    etmesi veya tamiri için gereken azami sürenin aşılması veya tamirinin
    mümkün bulunmadığının anlaşılması hallerinde 4. maddede yer alan
    diğer seçimlik haklarını kullanabilir. Satıcı bu talebi reddedemez.
    Tüketicinin bu talebinin yerine getirilmemesi durumunda satıcı, bayii,
    acente, imalatçı üretici ve ithalatçı müteselsilen sorumludur.
    Tüketici onarım hakkını kullanmasına karşın, 4077 sayılı Tüketicinin
    Korunması Hakkında Kanun’un 13. maddesi ve Garanti Belgesi
    Uygulama Esaslarına Dair Yönetmeliğin 14. maddesinde belirtilen
    şartların oluşması halinde, aynı kanunun 4. maddesinde sayılan diğer
    seçimlik haklarından birini kullanabilecektir.
    Şu halde tüketici, doğrudan ücretsiz değiştirme hakkını
    kullanabilir. Zira burada seçimlik hakkın kullanılmasından sonra
    değiştirilemeyeceği kuralının yasal bir istisnası söz konusudur.
    Öte yandan, sınai mallarında her satıcı yetkili servisleri eliyle satış
    sonrası hizmet vermek zorundadır. Yetkili servise yapılan başvuru Avukatlar İçin
    - 34 -
    tarihinden itibaren yapılan yapılmayan işlemler satıcının ve onunla
    birlikte sorumluluğu olanların sorumluluğundadır.
    Tüketicinin dava açana kadar hatta dava açtıktan sonra aracı
    kullanması satıcıyı ve onunla birlikte sorumlu olanları yasal
    sorumluluktan kurtarmaz.
    Tüketici sözleşmeyi ayakta tutarak malın yenisi ile değiştirilmesini
    istediğine göre malın yenisi gelene kadar elindekini iade
    yükümlülüğünde de değildir.
    Tüm bu açıklamalar ışığında somut olay değerlendirildiğinde:
    Somut olayda; 0 km de alınan aracın tüketiciye tesliminden sonra,
    servis ışığı yanıp yağ oranı düşük uyarısı vermesi nedeniyle motor yağ
    keçesinin değiştirildiği, aracın dış cephe boyasında özellikle vernik
    tabakası altında boya kusuru bulunduğu, aracın alternatör kayışının
    koptuğu, triger kayışı arasına girerek supapların eğildiği ve motorun
    arızalandığı, buna bağlı olarak emme ve egzoz supap takımı olmak
    üzere birçok parçanın tamamen değiştirildiği; yapılan onarımlar
    sonucu arızaların giderilmiş olduğu; ancak bu arızaların giderilmesi
    amacıyla aracın birçok parçası değiştirilip, böylece aracın orijinal
    halini kaybettiği gibi, tüketicinin araca duyduğu güvenin sarsılması
    nedeniyle araçtan beklediği yararı sağlayamadığı, davacı tarafça
    değişiklik talebi iletilmesine karşın, davalı yanın bu istemi yerine
    getirmediği, tüketicinin bu şekilde aracı değer düşüklüğüne ilişkin
    zararı giderilerek de olsa kullanmaya zorlanamayacağı, belirgindir.
    Açıklanan tüm bu olgu ve yasal düzenlemeler, tarafların karşılıklı
    iddia ve savunmaları, dosyadaki tutanak ve kanıtlar karşısında; eldeki
    dava yönünden, aracın yenisi ile değiştirilmesini isteme koşulları
    gerçekleşmiştir.
    Yerel mahkemenin, aynı hususlara dayalı direnme kararı usul ve
    yasaya uygun olup, onanmalıdır.
    SONUÇ: Davalı vekilinin temyiz itirazlarının reddi ile, direnme
    kararının yukarıda açıklanan nedenlerle ONANMASINA ve aşağıda
    dökümü yazılı (1.815) Lira bakiye temyiz ilam harcının temyiz edenden
    alınmasına, 21.10.2009 gününde oybirliği ile karar verildi.

  12. #32

    Üyelik
    22 Mart 2013
    Şehir
    izmir
    Motosikleti
    mh drift, phamtom-inazuma250-calibre250
    Alıntı fare662 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    kanunen iade etmem mümkün tek sıkıntı servisimden motorun arızasının tespit edilir çözülmediği hakkında bi belge alabilirsem çözülür onuda elbette bi şekilde alırım tüketici hakları derneğine danısırım motor ayıplı mal sonuıçta noterdende bi ihbarnama çektimmi gerisi kolay motora yaptığım plaka masrafını dahyi ödemek zorundalar .
    bunlara gerek olduğunu sanmıyorum servisleri çok berbat mondialin ana bayini ara anında yardımcı oluyorlar sitesinde var..

  13. #33
    polo34 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    04 Mayıs 2006
    Şehir
    istanbul-beşiktaş
    Motosikleti
    RKS Cruiser 250
    Universiteden resmi rapor alabilirsin...


2. sayfa BirinciBirinci 12

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)