Araç projesi çizme yetkisi olan bir makina mühendisi buluyosun.
Yapacağın bazı değişiklikler projesi çizilerek kolaylıkla resmi hale gelebilirken bazıları test gerektirecektir. testler ise, belli üniversitelerde veya tse tesislerinde mümkün oluyor. bir iki tane de özel kuruluş var.
Bazı testleri doğrudan TÜV yapabildiği için muayene esnasında da çözülebiliyor.
Bilmen gereken temel maddeler şunlar.
Var olan bir aracı modifiye edeceksin. sıfırdan yapmak deli işi bir masraf ve uğraş gerektiriyor.
Yapacağın şeyin resmi adı " münferit tadilat "
Modifiye edeceğin aracın görünüşünü değiştirebilirsin. ancak aracın tipini değiştiremezsin. mesela 2 tekerlekli motosikleti 4 tekerlek yapamazsın.
Devlet, motosikletler için " enduro, supersport, scooter " gibi kategoriler belirlememiş. tekerlek sayısına ve taşıdığı kişi sayısına bakıyor.
Bir çok günümüz otomobilinde dış gövde aynı zamanda şasi olduğundan, devlet monokok dediğimiz bu gövdesi şasisi olan araçlarda tadilat'a izin vermiyor.
Ancak Motosikletler bir şasiye ve bir de dış kabuklara sahip olduğundan tadilat yapabilirsin.
Tadilat sırasında şasi değişebilir. dış görünüş değişebilir.
Şunu tavsiye edebilirim. Orjinal ekipmanlarını korumaya özen göster ( süspansiyon, fren diskleri gibi temel parçaları )
Şasi ve dış görünüş değişiklikleri için araç proje onayı olan mühendis arkadaş proje çizecek.
Yaptığın değişiklikleri mümkün olduğunca tse veya üniversitelerde test gerektirmeyecek şekilde belirle. bu konuda mühendis yardımcı olacaktır.
Projen hazırlandıktan sonra muayeneye gireceksin. muayene'de proje ile aracını karşılaştıracaklar. sonrasında standart prosedürleri uygulayıp bir aksilik yoksa onayını verecekler.
Sonra ruhastı bu muayene onayı ile yeniden çıkartıyorsun.
yaklaşık 1000 lira civarı bir masraf gidiyor.
-----------------------------------------------------------------------------
Sıfırdan araç yapmak istediğinde ilk ihtiyacın olan şey çelik gibi sinirler. Çünkü devletin bu konudaki görevlileri de, prosedürleri tam olarak bilmiyorlar
Vaktinde defalarca girişimde bulundum. Bütün yönetmeliklere uygun araç tasarladım.
Sanayi bakanlığı ilk durak. diyalog şöyle.
- kendi otomobilimi üreteceğim.
-- öncelikle imalat yeterlilik belgesi alırsanız, yılda 200 adede kadar üretebilirsiniz.
- ben yalnızca bir tane yapıp kendim kullanmak istiyorum. üretip satmayacağım.
-- niye ki, başlamışken ticarete dökün.
- sağolun ben bir tane üreteceğim.
-- Tip onayı almanız gerek.
- o yüzden aradım. ne yapmam gerekiyor?
-- aracınızı hazırlayıp testlerden geçirtin. onay belgesi ile gelin tip onayını verelim.
- Testleri kim yapıcak. nerde yapıcak. testler için kime başvurucaz? hiç bir yerde bilgi yok.
-- TSE yetkili.
-----------
TSE aranız
-----------
- bıdı bıdı aynı muhabbet.... efenim tek bir tane üretip kendim kullanacağım. satmak ticaret yapmak amacı gütmüyorum.
-- heee..
- MARTOY yönetmeliğinde bahsi geçen münferit tip onayı için hazırlayacağım prototipin testlerini tse yapacakmış. o sebepten aradım.
-- heee... münferit tip onayı. yannız o ben o konuya tam hakim değilim bi incelemem lazım.
- hakim olan birisi var mı peki başka?
-- bu konudaki tek yetkili benim.
- Allah razı olsun. siz bi inceleyin. ben gene ararım sonra. iyi günler.
Bütün bunlar, bireysel girişimcilerin yok denecek kadar az olmasından kaynaklı. yoksa seri üretim araç üretenler var. illaki otomobil yada motosiklet değil. ama trafiğe çıkabilen bi takım araçlar üretiliyor türkiyede.
Ancak bireysel tadilat yada sıfırdan üretimler devlet için önemsiz. çünkü yılda bu konuda başvuran varsa 5 tane devlete... Alabiliyorsa bir tanesi alabiliyor. uğraşıp...
Çok uzattım he... Bu tür modifikasyon işleri için araç proje mühendisi bulup ona danışın. burda yazılan diğer herşey fasa fiso
iş onaylı mühendiste :D