Yabancı marka Türkiye distribütörlerinin satış politikası ve vergiler
Reklamlar
-
29 Ağustos 2012, 23:01
#1
Türkiye motorsiklet severler için tam bir cehennem bu zaten hepimizin bildiği bir gerçek.Motorsikletlere karşı dikkatsiz saygısız sürücüler,genel olarak Türk insanın
motorsiklete olan olumsuz bakış açısı vb.... Ben bu sefer bunlardan çok beni yıllardan beri rahatsız eden bir kaç ufak ayrıntıyı ve aklıma takılan bir kaç şeyi sizinle paylaşmak.
1.Türkiye'deki model kıtlığı
Yamaha,Honda,Suzuki, vb gibi markaların özellikle 250cc ve altı sınıflarda ciddi bir model kıtlığı var.Bu sorun formda sürekli dile getiriliyor zaten ben sadece biraz daha ayrıntıya gireceğim.Ünlü markaların Türkiye distribütörleri bence ya işin kolayına kaçıyor ya Türkiye'de motosiklet kullanıcıları çok hafife alıyorlar,küçümsüyorlar yada risk almak istemiyorlar.Yabancı sitelere baktığımda Türkiye'de satılmayan ve üstelik Türkiye'de satılması durumda tutabilecek modelleri Türkiye'ye getirmiyorlar.Bir kaç örnek vermek gerekirse Yamaha İngiltere de YBR 125 in bile iki farklı versiyonu var.
http://www.yamaha-motor.eu/uk/produc...25-custom.aspx
http://www.yamaha-motor.eu/uk/produc...cc/ybr125.aspx
Yamaha Türkiye sadece bir adet Cruiser satarken Yamaha Amerika 14 farklı cruiser ı müşterilerin beğenisine sunmuş.Kaldı ki V-Star 250 Türkiye de satılabilir Türkiye'deki 250 lik cruiser kıtlığına güzel bir seçenek olabilirdi.
http://www.starmotorcycles.com/star/..._overview.aspx
Bu da Honda İngiltere'nin sitesi özellikle CBF 125 ve XL 125 modelleri Türkiye'de tutması muhtemel modeller.Honda hakkında diğer bir konu hiç bir cruiser modelinin Türkiye'ye getirmemesi.
Bu benzer daha bir sürü örnek var.Ünlü markaların farklı ülkelerdeki sitelerini incelemenizi tavsiye ederim.Kısaca Türkiye distribütörleri biraz işgüzar kesin olarak 1000 lerce satmayacakları motorları getirmiyorlar.Türkiye getirip satamadıkları motorlara hiç bir tanıtım yada kampanya yapmıyorlar.Satılmayınca hemen anında piyasadan çekiyorlar.Satılması muhtemel motorları da getirmiyorlar.En güncel örnek herkesin merakla beklediği GW 250 Inazuma modelini getirmek için bile Suzuki Türkiye gelin gibi nazlanıyor.Ünlü markalarda 250 cc altı modellerde ve cruiserların bütün cclerinde ciddi bir model kıtlığı var.Seçenek yok.Distribütörler "aman nasıl olsa biz bazı modelleri satıyoruz bu arkadaşlarda alıyor ne kendimizi sıkıntıya sokalım risk alalım" havasında devam ediyor.
2.Çok satan modellere orantısızca yapılan zamlar.
Bilmem hiç dikkat ettiniz mi Türkiye'de bir motosiklet biraz fazla satmaya başladı mı fiyatı katlanarak artıyor.1-2 sene önce 3000 tl lerde seyreden YBR 125 ve CBF 150 bugün nerdeyse 5000 TL lere dayanmış durumda.İlk satışa sunulduğunda 6000-7000 arası seyreden Hyosung 250 lik serisi bugün 10.000 TL ye varmış durumda.Yurt dışı fiyatları incelediğinde çoğu markanın ham vergisiz fiyatı bizim Türkiye ham fiyatına yakın olduğu görülüyor.Ama Kanuni sağ olsun Hyosung un Türkiye deki ham fiyatı yurt dışında farklı ülkelerdeki ham fiyatın çok çok üstünde.Şu anda da Hyosung'un Türkiye'deki yedek parça fiyatları gerçekten çok pahalı öyle ki çoğu yedek parça ve aksesuar yurt dışından kargo dahil buradaki satış fiyatının çok altına gelebiliyor.Eğer bu konuda mantıklı açıklamanız varsa dinlemeye hazırım.
3.Aynı modellerin Türkiye-Yurtdışı farklılıkları.
Bu ap ayrı bir konu.Ünlü kahramanlarımız YBR 125 ve CBF 150 kardeşler yurtdışındaki çoğu ülkede enjeksiyonlu satılırken biz hala karbüratör çilesiyle boğuşuyoruz.Peki bu nedendir.?
a)Karbüratör ucuz bakımı kolay vb...
b)Bütün tamircilerimiz enjeksiyondan anlamıyor teknik servislerimizin bazıları yetersiz.
c)Nedeni yok elimizde kalan karbüratörleri fakir ülkelere kakalamaya çalışıyor.
Bu ufak bir örnek.Yanlış bilmiyorsam Hyosung GV 250 modelini Amerika'da GV 650 ile aynı dijital göstergeye sahip olarak satıyor.Hepinizin bildiği diğer bir örnek ise 2007de makyajlanan Honda CBR 125 R nin Türkiye'ye gelmesi için 3 sene bekledik yanlış bilmiyorsam(2009 da olabilir).
Bunun gibi örnekler mevcut...Türkiye'de yurtdışına göre zaten kat kat fazla para bayıldığımız aynı marka aynı model motosikletleri neden daha kalitesiz versiyonlarını kullanıyoruz?
4.Devletin vergi politikası.
Bu zaten herkesin bildiği ve aşina olduğu ama buna rağmen hiçbir şey yapmadığı ve sessiz kaldığı bir konu o yüzden fazla uzatmayacağım.Sadece merak ettiğim iki şeyvar.1999 depreminden sonra deprem vergisi ayağına ÖTV denilen illet ortaya çıktı güya depremdeki maddi kayıplar telefi edilince kafesine geri kapatacaklardı.Neden hala ortalıklarda dolaşıyor masum paracıklarımızı katlediyor?Diğer sorum gelişmiş ülkelerde devlet az yakıt tükettiği havayı daha az kirlettiği ve trafiği rahatlattığı için motosiklet,bisiklet kullanımı arttırmaya çalışırken bizim devletimiz neden bunlara vergi üstüne vergi koyuyor.
Aklıma gelenler şimdilik bu kadar.Kusura bakmayın gece gece kafanızı şişirdim içinizi kararttım.
Reklamlar
-
29 Ağustos 2012, 23:19
#2
Güzel ülkemde firmalar hükümetlerin vergi politikasını bahane edip fiyatları katlıyorlar. Örnek: 4140TL'ye satılan cbf 150 250cc altına gelen vergi indiriminden sonra 3750TL'ye satılmaya başlandı. Üzerinden çok zaman geçmeden kısa aralıklarla zam üstüne zamla bu gün 5000TL'ye dayandı. Üstelik bu zamların hiçbir haklı gerekçesi de yoktu. Ben hükümet olsam Honda'nın bu yaptığından sonra neden vergiyi neden indireyim ki. Akıllı bir insana bile kırk farklı kişi delisin derse adam kendi aklından şüpheye düşer. Değerli markalarımız dillerine dolamışlar "Maalesef Türkiye'de vergiler çok yüksek, yapacak bir şey yok." Vergiler kadar kafanıza taş düşsün inşallah! Tamam vergiler yüksek ama fiyatı bu kadar şişirmenin anlamı ne? Tamam tabiki para kazanın. Ama bizi soyup soğana çevirmeyin. Bu markaların bu kadar fahiş fiyata motosiklet satmasının en büyük nedeni adam gibi bir yerli marka çıkaramayışımız...
Nokta kadar menfaat için virgül kadar eğilme...
-
29 Ağustos 2012, 23:26
#3
Bu fiyatları tam olarak markaların kendisi ülkeler için ayrı ayrı mı belirliyor yoksa bizim distribütörleri işlerine geldikleri gibi fiyatlarla oynuyorlar bu konuda bir bilgim yok.Ama büyük ihtimalle iş bizim Türkiye distribütörlerinde bitiyor.Kafalarına esen modeli getiriyor kafalarına esen fiyatı uyguluyor.Tabii markalar bunları denetlemiyor mu?orası ayrı konu.
-
29 Ağustos 2012, 23:31
#4
Ben markalarla distribütörlerin iyi anlaştığını düşünüyorum. Geçen yıl Avrupa ve Türkiye fiyatlarını kıyaslarken enteresan bir şey fark ettim: Honda'nın x modeli Avrupa'da Yamaha'nın x modelinden daha ucuz satılırken, Türkiye'de aynı modellere baktığımda Honda'nın daha pahalı olduğunu gördüm. Ülkelere göre fiyat belirleniyor. Söyleyecek çok şey var ama...
Nokta kadar menfaat için virgül kadar eğilme...
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)
Bu Konudaki Etiketler