Bir düzeltme yapayım, yanlış düşünmüşüm. Yatay tek bir silindir boksör motorlardaki gibi yerleştirilirse daha fazla titreşim yapar. Ancak Cuplardaki gibi uzunlamasına yatay olarak yerleştirilirse evet daha az titreşim yapar.
Bir düzeltme yapayım, yanlış düşünmüşüm. Yatay tek bir silindir boksör motorlardaki gibi yerleştirilirse daha fazla titreşim yapar. Ancak Cuplardaki gibi uzunlamasına yatay olarak yerleştirilirse evet daha az titreşim yapar.
#sürenadam
Doğrudur Ben zaten yerleştirilemez demek istemedim, biraz yanlış anlaşılmış olabilir. Yani var olan dikey tasarımlı bir motoru yataya çevirmek, cuplardaki gibi kolay ve herkesin başarılı yapabileceği birşey değil. CBR ları hadi bu sene yatay motorlu üretelim dese honda, ne gibi sorunlar ile karşılaşacağı belli olmaz. En basitinden yağlama sistemini baştan sona yenilemesi gerek. Aktarma organlarını da. Yada BMW gibi 0'dan tasarım yapmak gerek. Cuplarda ise biz biraz uğraşsak alet edevat ile yatay yerleştirebiliriz motoru, çok da etkilemez hani
#sürenadam
hayır motor yukarı çıkarken sıkıştırma yapar. ölü noktada patlamayı yapıp güç üretir ve patlamayla oluşan gücü aşağı inerken krank miline iletir.
titreşim konusuna gelecek olursak frenlerinizi sıkılı haldeyken birinin motorunuzu ileri geri ittirip çektiğini düşünün, bir de motorunuzun üstünde birinin tepindiğini düşünün hangisi sizi sarsar? motosikletin hareket yönü ileri veya geri nasıl olursa olsun yatay motordaki titreşimle aynı önde olacaktır, dikeyde ise motosiklet yukarı aşağı titreşecektir. siz bu titreşimi ancak süspansiyonların absorbe edebileceği kadar hissetmeyeceksiniz.
Sorduğum soruya pişman ederler adamı burda eğlence topiği açtım herkez sallıyor halbu ki okadar da altını çizdim konuyu açarken ahhahh ülkede aynştayn çok çoook.
kardeşim şimdi sorduğun sorunun cevabını enteresan şekilde vermek isterdim ama düzgün vermeyi tercih ederim
bu benim bilgilerimdir belkide yanlıştır fazla emin değilim
yanlışlarımı benden daha iyi bilen abilerim düzeltirlerse çok sevinirim
şimdi bilindiği üzere pistonlar arasındaki açı ne kadar büyürse o kadar daha fazla tork üretir
bundan dolayı özellikle enduro motosikletlerde v tipi motor kullanılır
ve silindir yatay eksene nekadar paralel ise o kadar daha fazla kullanımı kolaylaşır
mesela oocan abinin yukarıda verdiği resimlere dikkat ettiysen ikiside 100 cc lik motor fakat biri yatay
yatay olanında yağlama için ekstradan aparat koymaya gerek yoktur
sıçratma yöntemiyle yağlama yapar
bundan dolayı motorun aşınması daha azdır ve daha dayanıklıdır
o yüzden özellikle bunlara köylü motoru denir dayanıklı biraz daha güçlü ve az arıza verir
eksik yazdığım çok şey var ama 2 aydır motor sürmedim hatırlamıyorum :D
Doğru yüz kişi yalanlasa da DOĞRUDUR.
Yanlış yüz kişi doğrulasa da YANLIŞTIR.
Dürüst olun DANSÖZLERİ kimse sevmez
eyvallaah sağollll
@otopsici "ve silindir yatay eksene nekadar paralel ise o kadar daha fazla kullanımı kolaylaşır" dediniz, bu yer çekimi ile alakalı mı? Yani ben öyle hatırlıyorum ama daha detaylı anlatabilirseniz sevinirim. Bir de yatay motorlarda yağlama sistemini de açarsanız çok makbule geçer. Sıçratma dediğiniz bir nevi kendi haline bırakılmış, pistonun hareketi ile çalkalanan yağ demek değil mi? Büyük hacimli motorlarda nasıl peki ? Yani yatay pistonun yukarı kısmında kalan yüzeylerini yağlamak için değişik bir pompa sistemi felan var mı?
Oocan bey, sizde bilgileriniz varsa paylaşırsanız sevinirim, özellikle şu yağlama konusunda. Yatay silindirlerde pistonun asimetrik yağlanma ve aşınma sorunu olur gibi geliyor bana. Dikey silindirlerde yağı yukarılara ulaştırmak daha zor belki ama silindir ve pison çeperinde homojen bir yağlama söz konusu en azından.
Evet haklısın, ben patlama olayında yanılmışım. Ters düşünmek gerek Yanlız yinede yatay pistonların daha fazla tork yada güç üretmeye meğilli olduğunu hatırlıyorum. Bu da belki sadece patlama anında değil de güç üretimi için gereken döngünün(4 zaman hareketinin yani pistonun 2 kez inip çıkma işlevinin) daha rahat gerçekleştiriliyor olmasından kaynaklanabilir. Yada bilmiyorum, bunlar aklımda kalanlar, Aynıştayn değiliz sonuçta biz...
Titreşim konusunda da doğru söylüyorsun, zaten bir sonraki mesajımda düzelttim kendimi
Öğretmenim ben cevabımdan kaç puan aldım acaba? Beğenmediyseniz tekrar düzeltip verelim kağıtlarımızı... Kusura bakmayın.
#sürenadam
Arasındaki fark: Yaklaşık 90 derece
Genelde yatık (dışarı çıkan) silindirler, havayla daha iyi soğur ama motor daha geniş olur. Titreşimi daha az olur.
Dik olanlar ise daha ufak bir motor yapımına olanak verir, şasi daha dar yapılabilir.. -t
---
Honda NC750S..... Honda VFR 2008... Hyosung GT250R
Dik motorlarda titreşim daha az oluyor. üsten eksantirkli. Yatık motorlarnda yapılış sebebi sanırım soğutma kolaylıgı için.
Yaşadığımı Bazen Devir Saatinden Anlıyorum
konuya biraz teknik gorselli aciklama getirelim. Kabaca bilgisi olan kisininde okudugunda anlamasi lazim.
Yatay silindirler birinici dunya savasi oncesi Basta Almanya olmak uzere bir cok ulkede Ucak motoru teknolojisinden cikma bir sistemdir. 1800 senelerin sonunda daha su sogtuma sistemi tam oturmamis iken , surekli calisacak garantili bir sisteme ihtiyaclari varidi. Bu yuzden hava sogtumali boxer motor yada Flat Engine dedigimiz sistem en iyi tork ureten sistem idi. Bu arada bir hatirlatma BMW nin kullandigi yatik silindir boxer motor degildir. Boxer motorlar yuksek devir icin yapilmis kucuk bir hileye sahiptir. Oda silindir kollarinin kisa olup kranka baglantisinin tek bir noktadan olusu.
Gordugunuz gibi hayli uzun olan piston kolu cift taraftan guclu bir bicimde krank miline baski uygulamakta. Burdaki en buyuk eksi , bu motorlarin fazlaca yakit tuketmesi ve yuksek devirlere cikmaya pek musait olmayisi. Krank mili etrafinda iki silindiri yatik bicimde konumlandirmak bir motosiklet icin cidden buyuk bir alan ihtiyaci doguruyor. Niketim ki BMW 1200 GS endurocularin en buyuk sikayeti de silindirlerden dolayi motorun saga sola agirlik cekmesi idir.
Genel mantikta dusuk devir ile cok yuksek tork ureten ve yuksek basinc sikistirmasina sahip motorlarin omru her zaman daha uzundur. Zaten Dizel motorlarin buyumesindeki en buyuk etken de buydu. Cunku dizeller ilk bulundugunda savas araclari icin sorunsuz uzun omurlu bir motordu ve , benzin gibi kolay alev almiyordu.
Bugun boxer yada yatik silindir pek terich edilmemektedir. Cunku ureticiyi gereksiz CC gucu yuklemesi yapmak zorunda birakmaktadir. 38 C acili tek silindir yada Twin paralel yani sira iki bir motordan cok daha iyi sonuc alabilemektedir. Ayrica yakit tuketimi cok daha dusuktur.
Sira 4 motorlarda ise cok daha kisa olan piston kolu yuksek devirlerde sorunsuz sikistirma veriyor. Ilk otomobillerde kullanilan ve sonrada motosiklete gecen bu sistem ise daha yenidir. Yeni nesil sira 4 motorlar 90 Derece dik durmaz. Halen one dogru kucuk bir egimi varidir. bunun nedeni de dusuk devirlerdeki titrasimi minimixe etmektir.
Ozelike DOHC yani emme ve egzoz egzantriklerinin bir birinden ayrilarak bagimsiz subap ile calismasindan sonra motorda sogutma daha basarili bir hal almis, kisa piston koluna ragmen silindir icine daha fazla patlama hacmi sigdiralibilmistir. Yanliz daha onceden dedigim gibi , Sira 4 DOHC bir motorun yuksek devirlere cikmasi motorun omrunu kisaltmaktadir. Olusan tork kaybini ise muhendisler, CC ve yakit beslemesi ve ust kapaktaki tasarim ve krank acisi ile gidermislerdir.
Ortak kanaat. Hem uzun km yapip hemde yuksek devirlere cikmadan verimli nominal bir motor motosikletler icin V2 yada V4 tur.
Dikkat edilir ise V Twin dedigimiz motorlar. Hem yatik motorlara gore daha az yer kaplamakta hemde ideal aci olan 45-38 C arasinda hem yuksek devire hemde iyi bir torka imkan saglamaktadir.
Krank V2 motorlarda daha az yorulmakta, ve asinma orani daha dusuk olmaktadir. Bu neden ile halen V yada single olarak acili silindir motorlar hava sogutmali olarak bile uretilebilektedir.
Unutmamiz gereken bir husuta, motosikletin motorunu koyabileceginiz alan cidden kisitlidir. amac minimum alandan maximum enerji elde etmektir. su sogutmasi ile tasarlanan isi kontrollu V2 bir motor cidden verimli calisabilmektedir.
Tabi kullanim amacina gore halen her turlu motor tuketicinin almasi icin sunulmaktadir. Cunku her motor tipinin kullanim amacina gore avantajlari ve dez avantaji vardir.
Mukkemel motor diye bir sey yoktur.
[COLOR="Red"]Motorculuk saygi ve cilginligin arasindaki ince cizgide gitme beceresidir[/COLOR] Suzuki GS500 Gitti / Ducati Monster 900 Gitti / BMW F650 GS Gitti
@Zeda3000 Sizin getirdiğiniz bilgiler ışığı doğrultusunda ben de bazı sorular sormak isterim. Teknik-mekanik konulara olan merakımı mazur görünüz lütfen
"boxer motorlar yuksek devir icin yapilmis kucuk bir hileye sahiptir. Oda silindir kollarinin kisa olup kranka baglantisinin tek bir noktadan olusu."
Porsche'nin meşhur boxer'larını biliriz. 6 silindirlidir daima. Bu 6 silindir kranka tek bir noktadan bağlantı nasıl yapmaktadır? BMW nin motorları da boxer olup porscheninkiler sadece daha kısa strok'lu olabilir mi? Tabi arada belki krank'a bağlantı veya başka farklar da olabilir. Buarada belki karşılıklı her 2 silindiri aynı noktadan bağlıyor da olabilirler krank'a, onu kastetmiş olabilirsiniz.
"Burdaki en buyuk eksi , bu motorlarin fazlaca yakit tuketmesi ve yuksek devirlere cikmaya pek musait olmayisi."
Yakıt tüketimi neden fazla? Yani yatay olması ile ne alakası var yakıt tüketiminin?? Bir de yine aynı örneği vereceğim ama porsche gibi performans motorları üreten markalar kısa kollu pistonlar ile boxer motorları da yüksek devirlere çıkartıyorlar. Yanılıyor muyum? Yani kısa kollu bir boxer yaparak tork'dan ödün verip devirden kazanabiliriz sanki ?
"Bugun boxer yada yatik silindir pek terich edilmemektedir. Cunku ureticiyi gereksiz CC gucu yuklemesi yapmak zorunda birakmaktadir. 38 C acili tek silindir yada Twin paralel yani sira iki bir motordan cok daha iyi sonuc alabilemektedir."
Gereksiz CC gücü yüklemesi derken neyi kastettiniz?
"Ozelike DOHC yani emme ve egzoz egzantriklerinin bir birinden ayrilarak bagimsiz subap ile calismasindan sonra motorda sogutma daha basarili bir hal almis,,,"
DOHC sisteminin uygulanmasıyla elde edilen avantajlar ile soğutmanın başarılı olması arasında bağlantı kuramadım. Alakasız şeyler değil mi bunlar? DOCH'tan kastınız tek/çift üstten egzantrik sistemi ile tasarlanan daha kompact motor blokları ise evet aslında ebatlar ve parçalar küçüldükçe daha iyi soğutma söz konusu olur. Ancak onun dışında bir bağlantı kuramadım.
Söyledikleriniz yargılamak değil amacım zaten farketmişsinizdir. Bu tarz konularda genel bilgimi artırmaya çalışıyorum. Kaldı ki verdiğiniz bilgiler çok güzel ve emek dolu. Teşekkür ederiz.
Not: Evet mükemmel motor tipi yoktur ama yinede "V2 motorlar candır, V4 motorlar Kraldır"
#sürenadam
Elimden geldigi kadar aciklamaya calisiyim
Koydugum iki diagram dan hareketli GIF formatinda uzun silindir kollu olan BMW motor ornegidir. Digeri ise Boxer motor ornegidir.
Bu animasyon sanirim sana direk olayi gosterecektir.
Dikkatini cekmek istedigim bir hususta neden Boxer ismini aldigidir. Dikkat eder isen , sagda ve soldaki pistonlar sagli sollu krose atan bir boxer gibi hareket etmektedir. bu yuzden ismi boxer dur.
Sirf farki gor diye V motor da ekledim
Dikkatli bakacak olur isen Flat engine de krank cok sert bir harekete maruz kaliyor. Diger yandan V motorda Krank Shaft sistemlidir ve ilk hareketten sonra denge balansi ile daha zorlanmadan bir donmeye basliyor. Boxer motordaki iste bu sert hareket muhtesem torku da pesinden getiriyor. Ayrica Porsche motoru direk arkaya krank cikisindan bagliyor. Aslinda bugun yeni onden cekis arabalarin da tercih ettigi bir sistem. Lakin spor arabalar her zaman arkadan cekis yada 4x4 olmali. Cunku buyuk gucte aracin onu havalanir ve guc kaybi olur. Yere oturan kic kismi araci itmeye daha musattir. Motoru arkaya yerlestirmek bu isin en kolay cozumu.
Bir motor suruculerinde bu gore yok. On arka diye muhendisler kavga etmesin diye , orta yol erbabinda ortaya koymuslar hem denge hem muhendisler kavga edemiyor.....
Porsche burda BMW den farkli olarak pistonlarin daha seri hareket edebilmesi icin piston kollarini kisatlmis ve krank ile piston arasina ek hareketli bir uzatma sistemi getirmistir. Ayrica Genelde cogu Porsche 3600 cc oldugunu da unutmayalim. Porsche super car yapmaz, hizli araba yapar. Flat 6 teknolojisini bu yuzden asla birakmadilar.
Yakit konusunda en onemli nokta , Flat engine cok yer kapliyor. bu alanda yakit beslemesi icinde sagli sollu iki farkli hat kurmak lazim. Diger yandan yuksek tork boxer motorlarinda daha fazla yakiti oda icine almasini sagliyor. Her gucun bir bedeli var. Ama su yanlis anlasilmasin. Boxer motor oyle cilginlar gibi yakan bir motor degil. Sadece yakit dusurmek icin bu kadar kafa yorana kadar , sira 4 motora common rail yuksek basinc yakit beslemesi takmak cok daha mantikli.
Gereksiz CC yuklemesi , yani boxer motordan 3 silindir motor yapamazsiniz. 2 /4 / 6 ve 12 silinidir olabilir. Ayrica dusuk cc bir motor istenilen hiz verilerini yakalamakta zolanir. VW Kaplumbaga modellerinde 1300-1600 arasi CC olmasina ragmen o donemlerde atak otomobil isteyenlerin en son terichi idi. VW dayanikli motor yapti. Hiz konusunda bir vaadi hic olmadi.
Ilk motor teknolojisinde emme ve egzoz manifoltlari ayni yerdeydi, motoru daha iyi sogutmak , ve soguk hava sayesinde daha iyi performans alinmasi icin valvlerin yerdi ayrildi.Emmeler arkaya , manifoldlar ise one verildi. Bu isin bir ust noktasi her valve serisini ayri egzantrik mili vermek ve valce sayisini artirmak ti. Bu kendini dahat rahat bir hava ile emis yapan motora, daha cok hava yi daha rahat bir bicimde silidirin icine toplmasini sagladi. bugun NOS gibi takviyelerin de yaptigi budur. Sogutucu gaz normalmalin iki kati yakitin silindir odasinda toplanmasini saglar bu da ciddi bir performans artisi saglar. DOHC yani Dual Overhead Cam shaft bu yuzden artik standart tercih ediliyor.
Acikcasi bana gore en guzel motor Elektrik motoru , cunku icten yanma yok, yag yok , gaz yok asinma yok. Gelecekte 1 milyon km yapan motorlari konusmak siradan olacak.
[COLOR="Red"]Motorculuk saygi ve cilginligin arasindaki ince cizgide gitme beceresidir[/COLOR] Suzuki GS500 Gitti / Ducati Monster 900 Gitti / BMW F650 GS Gitti
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)