Selam Arkadaslar,
Kawasaki Ninja250R grubundan arkadaslar icin hazirladigim yaziyi cc buyultmeyi dusunen baska arkadaslarin da faydalanabilecegini dusunerek burada da paylasmak istedim.
Oncelikle bu grup arkadaslarimin sorulari dogrultusunda hazirladigim bir yazi. O nedenle olay Ninja250 R1 kiyaslamasi degil tabiiki de. Yazdiklarimi bu nedenle marka bagimsiz dusunun lutfen. Tamamen kisisel fikirlerimi icermekte bu yazi. O nedenle marka polemikleri v.s. tartismalar cikmasin lutfen
Yazi uzun okumaya useniyorum diyorsaniz isin ozetini bastan yapiim: Yas ve gaz olarak belli bir olgunluga ulastiginizdan EMİN olmadan, gerekli TÜM egitimleri almadan, tüm KORUMA EKİPMANLARINIZI tamamlamadan ve hali hazirda kullandiginiz motora aldiginiz egitimler dogrultusunda TAMAMEN hakim olmadan kesinlikle cc buyultmeyi unutun. Ha bunlar tamamsa yaziya gecebilirsiniz
Daha onceden soz verdigim 250den 1,000lige geciste yasanan ilk izlenimleri yazayim hazir vakit bulmusken arkadaslar
Oncelikle motora baslayali 1 yil oldu. Ninja 250 ilk motorumdu. Guvenli Surus, Ileri Surus ve California Superbike School Level1&2'yu aldiktan sonra ve kendime hakim olacagimdan emin olduktan ve motora hakimiyetimde sorun yasamadigimi gordukten sonra cc buyultmeye karar verdim. Tecrube seviyeniz ne olursa olsun gerekli egirimleri almadan kimseye tavsiye etmiyorum
Bunlari acikladiktan sonra 250-1,000 ilk izlenimlere geleyim. Oncelikle motor hala rodajda o yuzden henuz tam gucuyle yuz yuze gelmedim bunu da belirtiim.
250den 600e gecmek en mantikli isti. O zaman neden 1,000e atladin derseniz guc modu ve Cekis kontrol sistemine guvendim. Bunlar olmazsa olmazlardi boyle bir geciste ki sizler icin de olmali direkt atlayacaksaniz, nedenini birazdan aciklayacagim. Bu kriterler altinda japonlardan Honda direkt elendi cunku guc moduna bile sahip degildi. Suzuki'de de cekis kontrol yoktu. Geriye Kawa ve Yamaha kaldi. Kawa malzeme kalitesi olarak bir tik daha yukarda ama ben gorsel zevkime gore karar verdim, bir baskasi da gider ZX-10R alir bi sey diyemem Kawanin bir avantaji da ABS olmasi opsiyonel
Direkt 1,000e atlayacaksaniz arkadaslar Cekis kontrol olmazsa olmazi olmali kriteriniz. Cunku cidden basiniza ozellikle ulkemizin yollarinda ciddi sorunlar acabilirsiniz. Mesela kalkis aninda ninjalarimiz kafa kaldirmiyor ama litrelik makina bunu yapiyor. Yapsin ne guzel mi? Ninjada cogumuz dizlerle cok cok siki tutunmuyoruz motora dik oturusun verdigi rahatlikla (hizlaninca yatiyoruz ya dediniz ama o ayni sey degil). Motorun onu kalktigi anda geri kayarsiniz ve tek tutanak noktaniz gidon kalir. Sag elimizde ne var? Gaz. Dikilen motorda gazi tutan el naapar mecburen? Gazi acar. Gaz daha da acilinca noolur? Tepetaklak dusersiniz motorla beraber, ya da birakir popo ustu oturur asfalta (umarim full ekipman vardir cunku bu sirada motor coktan min 60km'ye ulasmis olacak) motorun onunuzde nasil asfaltta ordan oraya vurdugunu seyredersiniz. Ya da motorun onunu sogukkanlilikla indirirsiniz ki bu sirada da arka tekerle ayni hizada inmezse cirpma yapar ki 250den ilk 1,000e gecmis biri olarak buyuk bir ustalik ve sogukkanlilikla buna aldiris etmeden, gidona yuklenmeden hafif gaz acarak motorun kendini dengelemesine izin verip yolunuza devam edersiniz (dedigim gibi egitim sart). Iste cekis kontrol bunu engelliyor. Motora, gaz tepkisine v.s. alisana kadar cekis kontrolu en ust seviyede tutup zamanla azar azar indirirsiniz ve bu tarz tepkilerle basa cikmayi ogrenirsiniz cunku motor daha evcil davranir (bu arada R1de 7seviyeli cekis kontrol var ama Kawa'da sanirim 3-4seviye onu pek bilemiyorum). Kafa kaldirma isin bir boyutuydu.
Ninjalarimizla viraj icinde istedigimiz gibi gaz acip hizlanabiliyoruz dii mi? Hatta gazi koklesek bile efendi efendi cikiyor virajdan (orjinal lastikleri degistirdigimiz varsayimizya konusuyorum). 1,000lik alette gaz kolu resmen dokunmatik (guc modu olmasina ve en dusuk gucu sergileyen islak yol modunda bile)! Dedigim gibi dusuk gucte bile gazi 1mm fazla acarsaniz arka direkt kendini birakiyor. Cekis kontrol hayatinizi kurtariyor bu durumda. Basima geldi ordan billiyorum. En dusuk gucte hafif yatikken cekis kontrol de sonuna kadar acikken biden gazi biraz fazla actim ustunden gectigim bir tumsek nedeni ile arka cok cok hafif sallandi ve cekis kontrol devreye girip kurtardi durumu. Ya olmasaydi? Tumsekten gecmek de sart diil biraz fazla actiginiz anda arka birakir. Naapicaksiniz? Gazi mi kapiicaz? Bu sefer motor naapar direkt diklesir. Bu neydi? High-Side Crash! (Egitim onemliydi dii mi ) Siz havada suzulurken motor yine kendini parcalamaya koyulacak. Cekis kontrol burda da hayatimizi kurtardi. Guc modu tek basina yeterli mi? Pek degil..
Gazi acmayiz yatikken, kalkista da sakin kalkariz, ani hizlanmalardan kaciniriz motora alisana kadar diyebiliriz. Inanir misiniz? Ben kendim desem de inanmam ki emin olun o gucu hissedince ne yemin ne soz kaliyor ;p Ki bi de madem bunlari yapmayacaksiniz o zaman neden litrelik motor aliyorsunuz? Neyse eninde sonunda 250den 1,000lige gecmenin gaziyla (hele bi de ikinci el aldiysaniz ve rodaj gibi bir derdiniz yoksa) cekis kontrol olmamasi hayatiniz pamuk ipligine bagli demektir.
Umarim 250den 1000e direkt geciste neden cekis kontrol ve guc kontrolu tavsiye ettigimi anlatabilmisimdir. Eger bunlar olmayacaksa almayi dusundugunuz motorda 600luk alin. Cekis kontrol ve guc modu olan bir 1000lik ikisi de olmayan bir 600lukten eger kendinize de hakim olabileceginizden emin olabiliyorsaniz bana gore daha guvenli. Bu benim gorusum.
H.sonu ciktigimiz gezide bu arada hayatimin ilk TankSlapper olayini yasadim. 140-160 arasi bir hiza ivmeleniyordum ve yolda pes pese gelen bozukluklar vardi. Tamamen deponun uzerine yatmis olmam, motoru bacaklarimla tutmama ve gidona hicbir bicimde yuklenmemis olmama (ki yukleniyor olsaydim tum guvenlik elektroniklerine ragmen su an bunlari yaziyor olamayabilirdim) ve motor rodajda olmasina ragmen (max 7,000devir) ivmelenmenin hizi (motorun gucu) nedeni ile o yol bozuklugu tankslapper'i baslatti ve ben debriyaja uzanip sikana kadar (egitim kesinlikle sart) elektronik gidon amortisoru ve cekis kontrol isini yapti ve dengeledi motoru. Asiri zorluyor muydum? Hayir. Cok mu hizliydim? Hayir. Surucu kaynakli bir hata mi vardi? Hayir. Motorun guvenlik sistemleri yeterli miydi? Evet! Burdayim hala
Bunlar arkadaslar sizlere kendimce onerilerimdi. Katilirsiniz katilmazsiniz bilemem ama en azindan aklinizda bulunsun
Simdi gelelim olayin keyifli eglenceli yanina; Ninja250 ile R1 arasinda ne farklar var? Insan neler hissediyor?
Marsi bastiginiz anda olay kopuyor bi kere o sesi duyunca Sirali 4 silindir sesi olmamasi benim icin en buyuk cekinceydi bu motoru alirken ama kendi sesi bi baskayis cidden. Acayip bi haz ve guc duygusu veriyor insana. Cok daha oturakli ve guclu bir seymis gibi geliyor ;)
Ikincisi oturus pozisyonu bana cok daha rahat ve oturakli geldi. Ninja250 biraz fazla alcak ve ince. Bacakla tutmak cok daha zordu motoru ve ayaga kalktigimda seleden ayriliyordum motor bacaklarimiin arasinda oynuyordu (1.78 boyundayim). R1 ile dururken de giderken de motora cok daha iyi tutunuyorsunuz ve hakim oluyorsunuz. Ozellikle dururken kalin lastigin de etkisi ile motor daha dengeli ve stabilduruyor.
Ivmelenme? Henuz rodajda olmasina ragmen inanilmaz. Henuz yaris moduna alip denemedim bile ama gectim standard modu yagmurlu modda bile cok cok cok tatminkar bir ivmelenmeye sahip. Cekis kontrol devreye girse bile motor ivmelenmeye devam ediyor ve kayma yapmiyor. Ninja250de seri kalkista 1-2-3. viteslerde her degisimde popo sallayip yusuf yasatan yolda bile cok cok daha seri ve kuvvetli bir ivmelenme yasatip ip gibi cizgisini Ninja250deki gibi yusuflatmadan koruyor. Rodaj bitince daha detayli yazarim ;)
Viraj keyfine gelince. Motor inanilmaz bir guven veriyor insana virajlarda. Oldukca oturakli ve dengeli. Ninja250 ile 80 limitle girdigim viraja (ustunde arkayi birakma hissi yasiyordum) 100 ile girdigimi farkettim ve en ufak bir endise yasamadim (cok buyuk bir ihtimalle daha da yuksek suratlerle rahatlikla girilebilir). Ama bir dezavantaji daha az esnek olmasi. Ninja250 cok daha esnek virajda. Daha hizli bir bicimde ordan oraya yatirabiliyorsunuz. R1de daha kontrollu olmak zorundasiniz. CSS kursunu almamis olsam cidden motorla bogusuyor olurdum virajlarda (egitiiiiimmmm).
Guvenlik onlemi haricindeki elektroniklere gelirsek, hayat onlarla guzelmis. Tek basina saat bile hayatimi kolaylastirdi resmen. Yol bilgisayari ozellikle gezilerde ve benzin durumunuzla ilgili cok ise yariyor. ShiftLight da ozellikle rodajda cok kullanisli (yarislarda-ozellikle drag zaten olmazsa olmaz). Gosterge paneli kontagi cevirdiginiz anda sizi kamciliyor, ona bakmak bile mutlu ediyor insani (ZX-10Rda bunu yasayamazdim mesela; zevk meselesi tabii )
Şanzimana gelirsek: Vites gecisleri Ninja250ye gore cok daha keskin. Arada gecmeyen vitesler, geciste zorlanma v.s. sorunlar ortadan kalkiyor. Tikir tikir isliyor vites ;) Bu arada Ninja250'de vites buyulturken ayagi cok kaldirmak gerekiyordu, o yol cok uzun geliyordu bana. Hatta bazen sanki ayagi peglerden kaldirmam gerekiyor gibi oluyordu vitesi gecirebilmek icin. R1de kucuk bir bilek hareketi yetiyor.
Ama bir dezavantaj debriyaj cok cok daha sert. R1de gerci diger litreliklere gore daha sertmis debriyaj ki alismaniz bi kac yuz km suruyor. Alisinca problem yok ama yine de trafikte sik birak insanin eli bayaa aciyor ;(
Gelelim Kaydirmali Debriyaja Iste bu mukemmel bi sey. Vites kuculturken motor freninin sert girmesini, arka teker kilitleme riskini (cok fazla vites kucultmedikce), ara gaz verme geregini tamamen ortadan kalkiyor. Duzgun aragazla beraber sanki vites hic kuculmemiscesine motor zerre sarsilmadan devir bozulmadan yola devam edebiliyorsunuz. Ninja 250de ozellikle viraj girislerinde vites kucultme olayi biraz tedirgin ediyordu beni (genellikle de birden fazla vites kucultmek zorunda kaliyordum guc azligi nedeni ile) bu da viraja girisi bazen geciktirip cizgimin sapmasina neden olabiliyordu. Kaydirmali debriyajla kesinlikle viraj girislerinde cok daha seri ve guvende oluyorsunuz (600luk makinalarin da cogunda bulunmakta )
Trafige gelirsek kesinlikle Ninja250nin esnekliginin yanina yaklasamaz. Motor 206 kilo. Ninjalarimiza gore fazla fark yok gibi gelebilir aradaki fark ama inanin dusuk hizda motoru yatirdiginizda buyuk bir fark yarattigini anliyorsunuz. Belli bir acidan sonra motoru biri yere dogru cekiyormus gibi oluyor. O nedenle trafikte zipir zipir aralara dalamiyorsunuz. Gidon acisi ve tam sag solda manevra zorlugu da isin diger boyutu. O nedenle noolur noolmaz mutlaka topuzlarinizi taktirin ;)
Konfora gelecek olursak (isi haric ona sonra gelicem) bana gore Ninja250ye gore cok daha rahat. Oturus pozisyonundan bahsetmistim ama amortisorler cok seyi degistiriyor. Bi kere takir tukur etmiyor bu bir; ikincisi de yoldaki engelleri cok cok daha az aktariyor size. Buna ragmen viraj performansi da cok iyi. Yani hem konfor hem yol tutus olarak arada daglar kadar fark varmis diyorsunuz. Amortisorlerin her turku ayarlarini kendinize gore Ninjaya gore daha detayli bir bicimde yapmaniz mumkun.
Isinma olayina gelirsek, trafikte kullanilmak icin kesinlikle yapilmamis bu aletler. Motorun uzerine cikmadan her zaman rolantinin dusmesini beklemisimdir. Bunda da oyle yapiyorum ama bir fark var R1in o isiya ulasmasi birkac saniye suruyor Aaaa supermis yaw diyip atliyorsunuz motora ama sonra o isi yukselmeye devam ediyor. Trafikte biraz oyalanirsaniz (durmaktan bahsetmiyorum 50-60km ile gidip kisa dur kalklardan bahsediyorum) kisa surede 105 dereceye cikiveriyor motor ve fan aciliyor. Sonra da zaten sizi bi ates basiyor ki sormayin. Bu motorla trafik icin degil kesinlikle. 1.viteste motorun takirdamadan atlayip ziplamadan debriyaji tam birakip gidebildiginiz hiz 45-50km civari arkadaslar. Onun altinda dbriyaji sikmaniz lazim ki buna baski balata dayanmaz. Burdan dusunun siz artik. Ninja250ye gore beni sasirtan bir diger sey de yine isi ile ilgili. Uzun yol da yapsaniz motor cidden cok isiniyor. Oyle ki bi sure sonra bacaginizin motora degen diz kisimlari yanmaya basliyor. Durdugunuzda on gidonun metalinden saseye, depoya her yan el degmeyecek isilara ulasiyor. Bunun da olmamasi icin sanirim 200un altinda gitmemek lazim : )
Benim aklima gelenler simdilik bunlar Umarim ilerde cc buyultmek isteyen arkadaslara bir faydasi olur. Herkese kazasiz belasiz keyifli surusler
Bu arada imla ve gramer hatalari affola arkadaslar