Malum bir süredir CBR250R kullanıyorum. Çok çok samimi bir arkadaşım da R25 kullanıyor. Sürüşte gözlemlediğim farkları aktarmak istiyorum.
Öncelikle performansa değinelim, R25'in ekstra gücü azımsanacak oranda değil. Mesela yan yana başladığımız yokuşta, R25 bariz fark atabiliyor. Kalkışta ufak bir farkla sadece kalkarken burun farkıyla öne geçen CBR, 2. vitese geçildiğinde yine geride kalıyor. Dolayısı ile performans anlamında R25 gayet önde oluyor. Top speed konusu zaten tartışmaya açık değil. CBR ile ideal şartlarda en fazla 178 km/h çıkartabilirsiniz. Orda kesici başlıyor. Onu da benim gibi panda ebatlarında bir sürücü ile çıkartamazsınız. Benim görebildiğim maksimum sürat 165 km/h düz yolda. R25 180'i çıkartıyor kadranda. Yani yokuş yukarı, yokuş aşağı, kalkışta, düz yolda, uzun soluklu gazlamada hep R25 önde. Tabi 250 cc bir motordan ne kadar performans beklenir o kısmı tartışılır. Ben CBR ile 160 yaptığımda motorun homurtusu "basma artık" diyor. Aynı şey R25 için de geçerli. Biz ikimiz de normal sürüşte 120-140 arası gittiğimizden çok top speed farkı yaşamıyoruz ki bana göre 250 cc motorun hakkı da budur.
Yakıt konusuna gelirsek, misalen dün yaptığımız sürüşte birbirimizi gazladık, 80-100 km bir sürüşte her koşulda gaz kolunu tam açtık. Sadece bir virajda arkadaş motorun arka lastik bıraktığı için (bu konuya değineceğim) peşimden gelmedi, onun dışında hep limitlere yakın kullandık. CBR 4,2 lt yakıyor o kullanımda, R25 5,28 lt yakmış. Muhtemelen daha da fazla yakmıştır. Arkadaşın yakıt hesabı 180 km üzerinden yapıldı, depoyu en son o zaman fullemiş. Ama o aradaki yakıt farkını performansa yansıtıyor. Fazla yakıyor, fazla gidiyor. Sabit 90-100 km aralığında muhtemelen bu iki motorun yakıt farkı yarım litreye kadar düşecektir. Ama bu ufacık farkla da olsa, CBR yakıt konusunda daha iyi.
Lastik konusu; ikisi de IRC ile satılan motorlar. Benim motorda Rosso 2 var, arkadaş henüz değiştirmedi. Arkadaşın lastik sebebiyle çekindiği ve girmeden gaz kapattığı viraja (biraj yokuş aşağı) ben gaz kolu tam açık şekilde giriyorum. İki motor da tartışmasız lastik istiyor bana göre. Burada eşitlik hakim. İki motoru da alacak arkadaşlar lastik konusunu değerlendirsin.
Hep bahsedilen grenaj kalitesi; Benim kişisel görüşüm, iki motorun grenaj kalitesi arasında belirgin bir fark yok ama CBR biraz daha iyi duruyor. Ancak malzeme kalitesi sadece grenaj değil. R25'in göstergesi bilgi doluyken, CBR'de optimum ne lazımsa o koyulmuş ekrana. R25'de anlık yakıt tüketim ve vites göstergesi bile mevcutken, cbr'de yakıt, hararet, saat, hız, devir ve km sayacı var sadece. Gösterge konusunda R25 önde.
Yapılabilecek çok bir müdahale olmadığından aynalara da değinmek yerinde olacaktır; R25'in katlanır aynaları yok gibi bir şey. Sürüşte ben arkada kaldığımda bana göre oldukça daha fit ve ufak olan arkadaşım (arada 30 kg var) aynadan beni görmek için 88 oluyor. Ama ayna katlanıyor, şık duruyor. CBR'de ise aynayı katlarsanız tekrar eski yerine sabitleyen bir mekanizma yok, ayarı bozuluyor. R25'in aynası gibi seksi durmuyor, ama daha işlevsel. Ben arkamı rahat görebiliyorum. Referans için; R25'in aynası göbeğimi gösteriyor nedense Tamam göbek büyük kabul ediyorum.
Frenleme ve amortisörler; amortisör konusunda R25 önde, zaten bakınca bile ön takım daha kaliteli. Frenleme konusunda kıyas yapamıyorum çünkü lastikler arasında belirgin fark var. CBR'den memnunum fren olarak. Frenler kötü diyenler bir servise görünsün bence. Benim arka çok kötüydü, götürdüm servise hallettiler. Çok güzel dozajlama yapılıyor şu an. (yine lastik mühim, ırc olsa nasıl olurdu bilmiyorum)
Görüntü; burası biraz kişisel zevklerle alakalı, tamam r25 yakışıklı motor. Ama ben repsolü daha çok beğeniyorum görsel olarak. Zaten o yüzden CBR aldım. Kişisel zevkler kısmını tartışmaya veya kıyaslamaya gerek yok; referans için, herkesin bayıldığı MT07 bence çok çirkin bir motor. Ne zaman görsem "yahu bunda eksik bir şeyler var" hissi uyanıyor içimde. Zevk meselesi. Ama R25 dikkat çeken bir motor, hele race blue olanı.
Alınabilirlik; fiyatları hemen hemen aynı sayılır. CBR alabiliyorsanız R25 de alırsınız.
Servisler; Ben efe honda ile çalışıyorum. Aşırı ilgililer. Her bakımdan sonra arayıp herhangi bir şikayetim var mı yok mu soruyorlar. Telefon açıp sorduğum her soruya cevap alıyorum. Çok memnunum. Baydar'a da gittik, aynı şeyi söyleyemeyeceğim. Sırf baydar Ankara'da yamaha kullanmamak için yeterli bir sebep bence. Adamlar her şeyi biz biliriz havasında. Arkadaş ile yaşanan diyalog şu; -"ustam soğutma sıvısı eksik sanırım, ona da bakarmısın?" -"O 10 BİN BAKIMINDA YAPILIR!!!" Ulan 1- sanane? canım şimdi yaptırmak istiyor. Para benim değil mi? 2- O nasıl bir diyalogtur, karşında müşteri var.
Benzer bir sorunumuz vardı, arkadaşın da benimde eski bakımlar garanti kitapçığında varken servis kayıtlarında yoktu. Kitapçık kaybolursa diye ikimiz de firmalarla görüştük.
Honda: Aradılar mailime istinaden; -"Murat bey, bakımların sisteme işlenmesi talebinize istinaden arıyorum, Honda Türkiye İsmim ....., Son bakım yaptıdığınız Efe Honda'ya mı gideceksiniz sonraki bakım için? (Evet) Tamam orada Sezer bey var, zaten sizin servis danışmanınız kendisi, biz bilgisini veriyoruz hemen, müsait olduğunuzda kendisi ile görüşürseniz yardımcı olacak." Gittim, kitapçığı Sezer bey'e verdim, kahvemi içene kadar halletti. Akabinde motorla ilgili sorularımı dinledi, cevapladı, hatta masasından kalkıp benimle teknik servis kısmına gelip usta ile görüşmemde yardımcı oldu.
Yamaha: Aradı arkadaş aynı sorun için yamahayı, "Eski bakımları sisteme işleyemiyoruz beyefendi" cevabını aldı. Kitapçık kaybolursa ne olacak? Nasıl garantiye girecek motor? sorusuna ise "Kitapçığı muhafaza etmek zorundasınız" cevabını vermişler.
Ben niye muhafaza edeyim arkadaş, senin servisin bakımı sisteme işlemesin, mesuliyet bende olsun. İyi de bakımı işlemeyen ben değilim, sensin?
Velhasıl, ikisi de güzel motorlar. Motordan performans bekleyenler ikisi arasında kesinlikle R25 almalı. Benim gibi, daha az yaksın, parça vs fiyatları üzmesin diye düşünenler ise CBR bakmalı.
İkisi arasında tercihimi hondadan yana kullanma sebebim %70 Baydar. İki motor da sınıfında gayet iyi, hatta yamaha tartışmasız daha iyi, ama bunun bakımı, servisi, bayisi girince işin içine, yamaha orda geride kalıyor. (Bu durum Ankara için böyle, diğer şehirlerde yamaha servisleri nasıldır bilmiyorum)