oto elektrikten anlayan var mi?
Reklamlar
-
Arkadaslar ustaya opulmeden once fikrinizi almak istedim su sekil bir sorun var arabamda:
-sol stop ampul patlamis degistirdim
-araba ekraninda "sol stop patlak" uyarisi gitmedi.
-frene basinca 3 saniye yaniyor, sonra ayagim frende olmasima ragmen sonuyor.
-aydinlatmalari yakinca da arka lambalar 3 saniye yaniyor sonra sonuyor.
varmi bir tavsiyesi olan?
saygilar
Reklamlar
-
Uyarıları kapatmak için belli komutlar oluyor
Marka model ile birlikte google'da bir arama yapar iseniz çıkacaktır
-
Tamam hocam cok saol biraz daha arastirayim. Olmadi kablolari bi gozden gecireyim.
-
Marka, model, model yılı ve şanzıman tipi önemli. Onları da belirtebilirseniz daha doğru sonuç alabiliriz.
Ama temel olarak sorun ampulde veya tesisatta değil gibi görünüyor. Muhtemelen işlem sonrası ECU' da onay veya sıfırlama gerekiyor. Bazı durumlarda bu tip sıfırlamaları ampul değişmeden önce yapıp, değişim sonrası tekrar onaylamanız gerekiyor...
Normal şartlarda bir cihaz+aracın ecu numarası/marka-model-yıl-tip seçimleri ile yapılan bir işlemdir. Ancak her araçta bu servis cihazına ulaşılamaması durumunda manuel olarak da yapılabilmesine imkan tanınan kodlamalar mevcut. Bu kodlamalar örn: "sol ön kapıyı 5sn içinde 2 kez aç-kapa, kontağı 3 sn içinde 2 kez aç kapa, el frenini 5 sn içinde 5 kez indir kaldır, kontağı aç" kapa gibi bakıldığında saçma görünen ama ECU' nun manuel kodlaması için yapılmış manuel programlama fonksiyonlarıdır.
Eğer tamir kataloğuna ulaşıp inceleyebilirseniz (ECU ve body electrical diagram gibi servis kitapçıklarına ulaşabilirseniz) bu kodlamaları da bulabilirsiniz. Aksi halde servise yol görünür, cüzi bir rakkama halledilir.
Uzun çözümden sonra bir de kısa soruna bakalım. Ampul kaç watt idi? AYnı boyut ve dip şeklinde aynı tip flamanlı ampullerde de farklı güçlerde ampuller bulunuyor. Eğer örneğin sizin aracınızdan çıkan ampul 15W iken sizin taktığınız ampul 10W ise ecu sorunu anlayamayıp kısa devre veya aşırı yükten şüphelenerek sistemin zarar görmesini engellemek için devreyi kapatabilir.
Siz ilk iş diğer taraftaki aynı orjinal ampulü söküp sizin taktığınız ile aynı watt değerine ve dip türünde olduğundan emin olun. Yukarıdaki diğer çözüm biraz meşakatli...
-
Eğer ampul cift flamanli ise ters takmış olma ihtimalini gözüonünde bulundur.
Hani paralarla sonuk yanar,ayni kısım frene basınca güçlü yanar.
Biri 5 watt diğeri 21 watt dir. Frene 5 watt olan kısım yanıyorsa ampulün ters takılma ihtimali varsa ( tırnak yapıları biri aşağıda biri yukarıda olanlar olduğu gibi simetrik olanlarda vardır )bu duruma dikkat edin.
Led ampul taktıktan da arıza vermeye devam eder can bus denilen şeyi araştırmanı öneririm.
-
Kural [ Z ] adlı üyeden alıntı
Marka, model, model yılı ve şanzıman tipi önemli. Onları da belirtebilirseniz daha doğru sonuç alabiliriz.
Ama temel olarak sorun ampulde veya tesisatta değil gibi görünüyor. Muhtemelen işlem sonrası ECU' da onay veya sıfırlama gerekiyor. Bazı durumlarda bu tip sıfırlamaları ampul değişmeden önce yapıp, değişim sonrası tekrar onaylamanız gerekiyor...
Normal şartlarda bir cihaz+aracın ecu numarası/marka-model-yıl-tip seçimleri ile yapılan bir işlemdir. Ancak her araçta bu servis cihazına ulaşılamaması durumunda manuel olarak da yapılabilmesine imkan tanınan kodlamalar mevcut. Bu kodlamalar örn: "sol ön kapıyı 5sn içinde 2 kez aç-kapa, kontağı 3 sn içinde 2 kez aç kapa, el frenini 5 sn içinde 5 kez indir kaldır, kontağı aç" kapa gibi bakıldığında saçma görünen ama ECU' nun manuel kodlaması için yapılmış manuel programlama fonksiyonlarıdır.
Eğer tamir kataloğuna ulaşıp inceleyebilirseniz (ECU ve body electrical diagram gibi servis kitapçıklarına ulaşabilirseniz) bu kodlamaları da bulabilirsiniz. Aksi halde servise yol görünür, cüzi bir rakkama halledilir.
Uzun çözümden sonra bir de kısa soruna bakalım. Ampul kaç watt idi? AYnı boyut ve dip şeklinde aynı tip flamanlı ampullerde de farklı güçlerde ampuller bulunuyor. Eğer örneğin sizin aracınızdan çıkan ampul 15W iken sizin taktığınız ampul 10W ise ecu sorunu anlayamayıp kısa devre veya aşırı yükten şüphelenerek sistemin zarar görmesini engellemek için devreyi kapatabilir.
Siz ilk iş diğer taraftaki aynı orjinal ampulü söküp sizin taktığınız ile aynı watt değerine ve dip türünde olduğundan emin olun. Yukarıdaki diğer çözüm biraz meşakatli...
Kuralz hocam oncelikle yorumunuz ve ilginiz icin cok tesekkurler.
Aracim 2012 Fiat bravo dizel otomatik. watt degerleri yeni taktigim ve patlak olan ayni. Ters takma olayini hicc aklimin ucuna bile getirmemistim, sanirim once ampulu dogru sekilde taktigimdan emin olmam gerekecek.
3 tane duy yuvasi var. ortada 4lü. solda tek flamanli, sagda cift flamanli duy var.
Bi deneme yapayim, sonuclari paylasirim. cok tesekkurler tekrardan.
---------- Mesajlar birleştirildi - 19:59 ---------- bir önceki mesaj zamanı 19:58 ----------
Samet Ağır adlı üyeden alıntı
Eğer ampul cift flamanli ise ters takmış olma ihtimalini gözüonünde bulundur.
Hani paralarla sonuk yanar,ayni kısım frene basınca güçlü yanar.
Biri 5 watt diğeri 21 watt dir. Frene 5 watt olan kısım yanıyorsa ampulün ters takılma ihtimali varsa ( tırnak yapıları biri aşağıda biri yukarıda olanlar olduğu gibi simetrik olanlarda vardır )bu duruma dikkat edin.
Led ampul taktıktan da arıza vermeye devam eder can bus denilen şeyi araştırmanı öneririm.
Samet hocam ilginize cok tesekkurler. ters takma olayini bi deneyip, sonuclara bi bakayim
---------- Mesajlar birleştirildi - 21:21 ---------- bir önceki mesaj zamanı 19:59 ----------
Mr.wind adlı üyeden alıntı
Kuralz hocam oncelikle yorumunuz ve ilginiz icin cok tesekkurler.
Aracim 2012 Fiat bravo dizel otomatik. watt degerleri yeni taktigim ve patlak olan ayni. Ters takma olayini hicc aklimin ucuna bile getirmemistim, sanirim once ampulu dogru sekilde taktigimdan emin olmam gerekecek.
3 tane duy yuvasi var. ortada 4lü. solda tek flamanli, sagda cift flamanli duy var.
Bi deneme yapayim, sonuclari paylasirim. cok tesekkurler tekrardan.
---------- Mesajlar birleştirildi - 19:59 ---------- bir önceki mesaj zamanı 19:58 ----------
Samet hocam ilginize cok tesekkurler. ters takma olayini bi deneyip, sonuclara bi bakayim
@Kuralz ve @Samet hocam cok tesekkurler, dediginiz gibi ampulu ters takmisim, duzelttim sorun cozuldu. Belki cok basit bir konu ama yardimlariniz icin tesekkurler
https://resimyukle.io/r/eTGVLhZOg3
-
Enteresan bir olay. Bunca yıldır ampul(çift duy) değiştiririm, bir kere ters takmadım. Ters takılabildiğini bilmediğim için öyle oldu herhalde. Artık öğrendim. Bundan sonra ters takabilirim.
-
AzÇok adlı üyeden alıntı
Enteresan bir olay. Bunca yıldır ampul(çift duy) değiştiririm, bir kere ters takmadım. Ters takılabildiğini bilmediğim için öyle oldu herhalde. Artık öğrendim. Bundan sonra ters takabilirim.
Dipleri bazılarında düz, bazılarında şaşıdır. Pinlerinde kot farkı olanlara şaşı derler genellikle. Eğer ki düz ise her iki şekilde de takılabiliyor. Eskiden sadece parlaklık farkına neden olup görüntü çirkinliği ve arkadan gelende bir gülme hissine neden olurken şimdiki sistemlerde herşey tek bir veri hattı üzerindeki sinyalizasyon ile kontrol edildiğinden beklenmedik hatalar doğabiliyor.
Benzer bir sorunu bir LandCruiser' da yaşamıştık. ECU, belli bir hızın üzerine çıkıldığında aracı alçaltması gerekirken rastlantısal zamanlarda alçaltıyordu. Tüm datalar temizdi, hiçbir şekilde sorun görünmüyordu. En sonunda problemin arka tampon sinyali bağlantı vidasından kaynaklı olduğunu bulmuştuk. Vida 2 mm uzun takılmış ve veri hattında parazite neden olacak bir deformasyona neden olmuştu, bu da ECU' nun durumu yanlış analiz ederek aracı alçaltmasına neden oluyordu. Artık otomotiv böyle birşey oldu Platine zımpara zamanında yaşayanlar beni daha iyi anlayacaktır eminim.
-
AzÇok adlı üyeden alıntı
Enteresan bir olay. Bunca yıldır ampul(çift duy) değiştiririm, bir kere ters takmadım. Ters takılabildiğini bilmediğim için öyle oldu herhalde. Artık öğrendim. Bundan sonra ters takabilirim.
Hocam gercekten cok gicik bir olay oldu. cunku patlak ampulu cikarip yenisini takinca ve calismayinca, saglam ampulu de sokup yerlerini degistirdim ve boylece ikisinin de tersi duzu karisti.(ampulun pinleri ayni hizada bu arada)
Deneme yanilma yoluyla ampulleri takarken de 30 kere takip soktum. cunku tek ampul taktip aydinlatmayi actigimda ampuller hic yanmiyor.
ikisini de takip aydinlatmayi actigimda bi kombinasyonda ampuller hic yanmiyor, bi kombinasyonda biri parlak biri sonuk 3 saniye yaniyor, oburunde biri yaniyor oburu yanmiyor sonra sonuyor faln derken deneye deneye buldum.
Neyseki azim, kararlilik ve umut ile cozdum isi ahah
-
Azmi uğraştık bu arabalarla motosikletlerle...
Neler gördü bu gözler bilemezsin anlatsam roman olur..
Ampulu ters takmış olabilirsin dediğimi okuyan bir çok kişi yok ebesinin c amı... gözlüğünün yani diye düşündüler eminim.
Yardımcı olabildiğine sevindim.
-
Mr.wind adlı üyeden alıntı
ampulun pinleri ayni hizada
@Kural(Z) hocamız ikisi aynı hizada olan (düz tırnak) her iki şekilde takılır demiş. Çok bilgim yok. Ama sanırım öyle olmuyor. Olsaydı senin yaptığın çalışırdı. Benimkiler şaşı tırnak. Alçak tırnağı aynı yöne vermek zorunluluğundan dolayı ters takma şansım yok. Herhalde o yüzden sorun yaşamadım. Bu ampuller enteresan. Şaşı tırnaklıların bir de farklı açıda konumlu olanları var. Sanırım bütün dertleri ampul satmak.
-
AzÇok adlı üyeden alıntı
@Kural(Z) hocamız ikisi aynı hizada olan (düz tırnak) her iki şekilde takılır demiş. Çok bilgim yok. Ama sanırım öyle olmuyor. Olsaydı senin yaptığın çalışırdı. Benimkiler şaşı tırnak. Alçak tırnağı aynı yöne vermek zorunluluğundan dolayı sanırım ters takma şansım yok. Sanırım o yüzden sorun yaşamadım.
Oluyor Sn. Samet Ağır' ın da belirttiği üzere, ampul içindeki flamanların çektikleri güç ve gösterdikleri direnç birbirlerinden farklı. Ancak her iki şekilde de takılmasına neden olabilir. Bazı düz dip ampullerde pinler eksenden kaçıkken bazılarında tam aynı hizadadır. Özellikle bu tiplerde kaos yaşamamanızın tek yolu taktıktan sonra kontrol etmek, başka bir yolu yok malesef.
Bu sorunun yaşanmaması için düz diplerde eksenden açılı konumlandırılmış pinler ve şaşı dipli ampuller geliştirilmiş ve çok uzun zamandır kullanılıyor. Ne hikmetse bazı üreticiler hala "karıştırılabilir tip" i araçlarında kullanmaya devam ediyor. Asıl sorun burada.
Güzel bir konu oldu, umarım ileride başkalarının da işine yarar
-
Kural [ Z ] adlı üyeden alıntı
Oluyor
Sn. Samet Ağır' ın da belirttiği üzere, ampul içindeki flamanların çektikleri güç ve gösterdikleri direnç birbirlerinden farklı. Ancak her iki şekilde de takılmasına neden olabilir. Bazı düz dip ampullerde pinler eksenden kaçıkken bazılarında tam aynı hizadadır. Özellikle bu tiplerde kaos yaşamamanızın tek yolu taktıktan sonra kontrol etmek, başka bir yolu yok malesef.
Bu sorunun yaşanmaması için düz diplerde eksenden açılı konumlandırılmış pinler ve şaşı dipli ampuller geliştirilmiş ve çok uzun zamandır kullanılıyor. Ne hikmetse bazı üreticiler hala "karıştırılabilir tip" i araçlarında kullanmaya devam ediyor. Asıl sorun burada.
Güzel bir konu oldu, umarım ileride başkalarının da işine yarar
Emeginize saglik hocam, konuyu sizler guzellestirdiniz. Verdiginiz ufacik gorunen cok onemli bir bilgi, beni masraftan ve zamandan tasarruf ettirdi.
Bu arada bilgi ekraninda ampul uyarisi aninda sondu. Fiat bravonun cok sevdigim bir ozelligi bu. Ariza uyarilari, ariza giderildiginde, kendiliginden kayboluyor.
-
Mr.wind adlı üyeden alıntı
Emeginize saglik hocam, konuyu sizler guzellestirdiniz. Verdiginiz ufacik gorunen cok onemli bir bilgi, beni masraftan ve zamandan tasarruf ettirdi.
Bu arada bilgi ekraninda ampul uyarisi aninda sondu. Fiat bravonun cok sevdigim bir ozelligi bu. Ariza uyarilari, ariza giderildiginde, kendiliginden kayboluyor.
Bu işi yaparken parklar açık olacak ki ampulu taktığında zayıf olarak yanacak.
Eğer kuvvetli yanarsa bilki ters takmışsın frene bastığında yanması gereken flaman park da yanıyor..
Sana bir bilgi daha vereyim.
Plaka ampulu,park sinyal sis v.s ampulu patladığında seni uyaran o gelişmiş beyin,kısa yada uzun far ampulün patladığında bunu anlayamayacak seni uyaramayacak.
Ya kendin farkedeceksin yada biri uyaracak..
Sebebi ise beynin bu uyarıyı yapabilmesi için o ampulün beyinden beslenmesi gerekli.
Oysa ki far ampulleri için yüksek akım çektiğinden arada röle olur,enerji o röleden geçer beyin bunu anlamaz.
Buda burda dursun.
-
Samet Ağır adlı üyeden alıntı
Bu işi yaparken parklar açık olacak ki ampulu taktığında zayıf olarak yanacak.
Eğer kuvvetli yanarsa bilki ters takmışsın frene bastığında yanması gereken flaman park da yanıyor..
Sana bir bilgi daha vereyim.
Plaka ampulu,park sinyal sis v.s ampulu patladığında seni uyaran o gelişmiş beyin,kısa yada uzun far ampulün patladığında bunu anlayamayacak seni uyaramayacak.
Ya kendin farkedeceksin yada biri uyaracak..
Sebebi ise beynin bu uyarıyı yapabilmesi için o ampulün beyinden beslenmesi gerekli.
Oysa ki far ampulleri için yüksek akım çektiğinden arada röle olur,enerji o röleden geçer beyin bunu anlamaz.
Buda burda dursun.
Bir şey soracağım, şirkette 2021 vw transporter var sonradan açılma geçen kısa ampüllerden biri patlamış uyarı veriyor farları açınca
Siz anlayamaz demişsiniz merak ettim bu araç daha güncel olduğundan mı anlayabiliyor
-
f0cus adlı üyeden alıntı
Bir şey soracağım, şirkette 2021 vw transporter var sonradan açılma geçen kısa ampüllerden biri patlamış uyarı veriyor farları açınca
Siz anlayamaz demişsiniz merak ettim bu araç daha güncel olduğundan mı anlayabiliyor
Benim bahsettiğim arkadaşın arabası olan Fiat grubu bravo linea v.s için geçerli..
Yoksa her firma farklı yol izleyebilir yani.
Otomatik !!! c4 Picasso yu karda yokuş yukarı çıkarken stop ettirmiş adamım mesela... büyük başarıdır..
Biliyorsan konuş,ibret alsınlar...
Bilmiyorsan sus ki,seni ADAM sansınlar...
-
Mr.wind adlı üyeden alıntı
Hocam gercekten cok gicik bir olay oldu. cunku patlak ampulu cikarip yenisini takinca ve calismayinca, saglam ampulu de sokup yerlerini degistirdim ve boylece ikisinin de tersi duzu karisti.(ampulun pinleri ayni hizada bu arada)
Deneme yanilma yoluyla ampulleri takarken de 30 kere takip soktum. cunku tek ampul taktip aydinlatmayi actigimda ampuller hic yanmiyor.
ikisini de takip aydinlatmayi actigimda bi kombinasyonda ampuller hic yanmiyor, bi kombinasyonda biri parlak biri sonuk 3 saniye yaniyor, oburunde biri yaniyor oburu yanmiyor sonra sonuyor faln derken deneye deneye buldum.
Neyseki azim, kararlilik ve umut ile cozdum isi ahah
buraya konu açmakla çok iyi yaptın.
yurdum tamircisi bilmeyene acu yu bile değiştirtirdi.
geçmiş olsun
Doğru yüz kişi yalanlasa da DOĞRUDUR.
Yanlış yüz kişi doğrulasa da YANLIŞTIR.
Dürüst olun DANSÖZLERİ kimse sevmez
-
otopsici adlı üyeden alıntı
buraya konu açmakla çok iyi yaptın.
yurdum tamircisi bilmeyene acu yu bile değiştirtirdi.
geçmiş olsun
zamaninda cok agzim yandi soyguncu karaktersizlerden. Bi animi anlatayim:
Sene 2010. megane 2 lpgli aracim vardi. Birgun benzinlik cikisi araba motor ariza uyarisi verdi. Arac gaz pedalini iptal etti. motor devrini 3bine sabitledi gaz yemiyor. ariza kodu bilmemkac yaziyor falan.
o zaman da sefakoy oto sanayide guvendigim! bir ustam var. neyse goturdum arabayi. orasina bakti burasina bakti. elektrikci cagirdi. beyinci cagirdi. Bilim kurulunu topladilar. arabayi bilgisayara bagladilar. Sen git arabayi birak inceleyelim dediler.
Aksam aradi usta dedi "kardesim sikinti buyuk beyin arizalanmis." e dedim napcaz? Bi cikma beyin ayarlarim ama bi 2k civari masraf tutar. o zaman iyi para.
Neyse dedim hic dokunma kurcalama ben bi bakim ona gore gelirim. Ama yok kardesim bu sekilde arabayi alma diyor, tehlikeli diyor ivir zivir.
Neyse aldim arabayi evin onune getirdim. moral sifir. Kullanim klavuzundan beyni, soketlerini buldum. beyne giden soketleri cikardim. Bi sigara yaktim 10 dk bekledim. geri taktim. calistirdim arabayi araba normale dondu.
Demem o ki, isini hakkiyla yapanlari haric tutuyorum, araba tamircisi deyince Bulent Ersoyun makyajsiz halini gormus gibi irkiliyorum.
-
Benzer bi problem başıma geldi, aracın elektronik aksamında terslikler vardı. Meğer yağmurlu havada bir yer ıslanıp kısa devre yapmış. Sonraki yağmurlu havada anlamıştım. Sigorta kutunusu kamufle ettim sonra böyle karmaşalar yaşamadım. Kendi kendine düzelmişti.
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)