Motor Bloğunu Çatlatan gören duyan oldu mu?
Reklamlar
-
02 Ağustos 2020, 21:00
#1
bilindiği üzere motor yıkarken motoru yarım saat gibi bi süre soğumasını bekleyin derler.
soğuk tasyikli su tutulduğunda motor bloğu çatlayabilir denir.
özellikle barkın abi bu konuda bizi uyarıyor.
ama peki bu durumda motor bloğunu çatlatan gören duyan oldu mu?
2000 li yıllarda abimde KLR650 varken onu haftada bir ben yıkamaya götürüyordum
ne soğumasını beklerdik nede suyu uzaktan tutarlardı
motor bloğuna buz gibi tazyikli suyu dibine dibine tutarlardı
hiç bişey de olmuyordu.
o motoru yıllarca o şekilde işkence ederek kullandık.
peki haberlerde forumlarda blok çatlatma olayı gören oldumu kimse.
bana hiç denk gelmedi.
ama tabiki dikkatli etmeliyiz.
ben bazı uyarılardan sonra motoru haftasonları motor soğukken kovaya su koyup kendim yıkıyorum.
Reklamlar
-
02 Ağustos 2020, 21:09
#2
Boyle birsey duyan olmustur da goren yoktur;)
Ben de yikiyorum..sanki sicak motoru kuzey buz denizinin soguk sularina batiriyoz da blok catkayacak.
Sacma bence..
-
02 Ağustos 2020, 22:03
#3
Arkadaşlar elinizde sadece önsezi ile hareket edip olaylara kör bakmayın.
Termal Stress diye bir durum vardır.
Siz bir malzemeyi ısıtarak uzatıyor ve genişletiyorsunuz. Eğer hızlı bir şekilde soğutursanız malzemenin iç yapısını değiştirirsiniz.
Örnek verecek olursak; bıçak yapımında bıçağın sertleşmesi ve karbon düzeninin istenildiği şekilde sıralanması için belirli miktarda ısıtılan çelik belirli miktarda hızla soğutulur. Eğer fazla hızlı soğutursanız bıçak çok sertleşir ve bükülmeye karşı dayanıksız olur. Bükülmek istenildiğinde de esnemek yerine içinde çatlaklar oluşarak yavaş yavaş kırılmaya başlar.
2. örnek: dağcılık veya tırmanma hobisi olanlar daha iyi bilirler. Karabinalar (dağcı kancaları) çok sert malzemelerdir. fakat yere düşürürseniz bir daha kullanamazsınız. bu da içerisinde oluşan çatlağın ne zaman kırılmaya sebebiyet vereceğinin bilinmeyeceği içindir.
Fazla uzatmayacağım eğer ayrıntılı bilgi isteyenler Üniversite Üretim Yöntemleri Kitabına bakabilir.
Bilgi önemlidir. Bilgisiz fikir sadece cahilliktir. Lütfen buna dikkat edelim.
Not: Renault 9 hareret yaptığında üzerine su dökmüşlerdi. Motordan çıkan ses : cııııııııııııt ÇATTTT. Sanırım anlaşılmıştır.
-
02 Ağustos 2020, 22:04
#4
Böyle bişey olsa yagmurlu havalarda motor süremeyiz heralde;heryer çatlak bloklu motorlarla dolardı.
-
02 Ağustos 2020, 22:07
#5
fireblade e adlı üyeden alıntı
Böyle bişey olsa yagmurlu havalarda motor süremeyiz heralde;heryer çatlak bloklu motorlarla dolardı.
Hocam olaya çok basit bakıyorsunuz. Üreticiler mühendisler Motorun sağlamlığı için dünyalarca proje yapıp hayata geçirmişler.
Bu kadar kolay mı o motorun çatlaması. Bu kadar kolay mı bu yorumu yapmak. Lütfen.
-
02 Ağustos 2020, 22:15
#6
Seramik adlı üyeden alıntı
Hocam olaya çok basit bakıyorsunuz. Üreticiler mühendisler Motorun sağlamlığı için dünyalarca proje yapıp hayata geçirmişler.
Bu kadar kolay mı o motorun çatlaması. Bu kadar kolay mı bu yorumu yapmak. Lütfen.
Peki;
Benim motorumum kitapciginda motor sicakken yikamayin diye bir uyari olmasi gerekmez miydi ?
Dedigi sadece su,"basincli su hassas elektroniklere zarar verebilir."
-
02 Ağustos 2020, 22:19
#7
Hırbonen adlı üyeden alıntı
Peki;
Benim motorumum kitapciginda motor sicakken yikamayin diye bir uyari olmasi gerekmez miydi ?
Dedigi sadece su,"basincli su hassas elektroniklere zarar verebilir."
Hocam belli ki ben size burada bütün üretim aşamalarını ve metal karakteristiklerini anlatsam siz yine kendi düşüncenize önem vereceksiniz.
O yüzden tek bir cümle ile bitiriyorum.
Bizim Kitapçığımızda da kask kullanılması şarttır diye yazmıyor. Yazmadığı için giymeyelim mi!!!
Ek olarak şu linki veriyorum umarım açıklayıcı olur.
https://www.enginebuildermag.com/201...epair-methods/
-
02 Ağustos 2020, 22:29
#8
Seramik adlı üyeden alıntı
Hocam belli ki ben size burada bütün üretim aşamalarını ve metal karakteristiklerini anlatsam siz yine kendi düşüncenize önem vereceksiniz.
O yüzden tek bir cümle ile bitiriyorum.
Bizim Kitapçığımızda da kask kullanılması şarttır diye yazmıyor. Yazmadığı için giymeyelim mi!!!
Kask konusu motorun sagligindan ziyade kullanicin saglini ilgilendiren bir konu oldugundan yazmamis olabilirler.
Gerci benim kitapcikta daha ilk sayfada "always wear a helmet" diyor.
Honda bu tabii,alemin krali oldugundan guvenlimizi her zaman dusunur
Saka bi yana polemik olsun diye demedim bunu.sikintili bir durum olsa gercekten belirtirlerdi diye dusunmekteyim halaa.
-
02 Ağustos 2020, 22:40
#9
Hırbonen adlı üyeden alıntı
Kask konusu motorun sagligindan ziyade kullanicin saglini ilgilendiren bir konu oldugundan yazmamis olabilirler.
Gerci benim kitapcikta daha ilk sayfada "always wear a helmet" diyor.
Honda bu tabii,alemin krali oldugundan guvenlimizi her zaman dusunur
Saka bi yana polemik olsun diye demedim bunu.sikintili bir durum olsa gercekten belirtirlerdi diye dusunmekteyim halaa.
Yok hocam zaten şakaya almadım sizi de.(yanlış anlaşıldıysam kusura bakmayın.) Ama bazı şeylerin herkes tarafından bilindiği kabul edilir değil mi?
Bakın verdiğim linke bakın orada güzel örnekleri var. Zamanım olsa üniversiteye gider bu konuda ki resimleri ve mikroskop görüntülerini de getirmek sizlere göstermek isterdim.
Teknoloji sağlamlık üzerine kurulu. Ama ihtimali ortadan kaldırmıyor. Siz sıcak herhangi bir şeyi birden soğutursanız. iç yapısı değişir. en basit haliyle bunu söyleyebilirim.
Basit bir örnek vermem gerekirse. Herkesin bildiği gibi sıcak bir demiri çabuk bükersiniz. ama soğuk bir demiri o kadar kolay bükemezsiniz.
Bunun üzerine biraz kafa yorun bakın, nasıl cevabı kendiniz bulacaksınız.
Sıcak malzeme hava su demir plastik. içerisindeki moleküler uzaklık sıcakken artar. Peki moleküller birbirine nasıl bağlıdır.Düşünün.
Bu bağları Esneklik-Kırılganlık olarak fiziksel düşünün. Bu her şeyde geçerli.
Örnek Cam çok serttir çabuk kırılır. Plastik çok esnektir.
Bu malzemeden ne istediğinize bağlı.
Motor malzemeleri de böyle belirli sıcaklıklarda çalışabilecek şekilde üretilir. Bu sıcaklıklar doğa koşulları gözetilerek hesaplanmıştır.
Siz buna dışarıdan müdahale ederseniz malzemenin ömrünü büyük miktarda azaltmış olursunuz.
Bakın anlatılacak açıklanacak çok şey var. Tavsiyem mutlaka üretim yöntemleri ve moleküler yapılarıyla ilgili kitap okuyunuz.
Yada en basiti (İngilizce olarak) bu konuların videolarını izleyiniz. Çünkü gerçekten detaylı bir konu.
Anlat anlat bitmez. Umarım biraz da olsa açıklayıcı olabilmişimdir.
Bu arada bir şeyi görmemeniz orada olmadığı anlamına gelmez.
-
02 Ağustos 2020, 22:48
#10
2 sene önce arkadaşımı kışın istanbul havalimanından alacaktım.
motosikletle oraya kadar basa basa gittim. o kadar soğuktu ki her yerim donuyordu.
motordan indikten sonra ellerimi ısıtmak için motor bloğuna tutayım dedim
o da ne. motor bloğu sıcak değildi ılıktı. yani ılıktan biraz fazlaydı
öyle durumda öyle bir soğukta motor bloğu zarar görmez ama dimi. bu geldi aklıma bi yazayım dedim.
ama sanırım demek istediğiniz.
motor bloğu çatlamasada bunu uzun süre sürdürürsek motor bloğun yapısı bozula bozula ömrü kısalıyor
ve ansızın bu durudman dolayı çatlama bi anda meydana gelebilir.
doğru mu anladım.
-
02 Ağustos 2020, 22:55
#11
mavzer-i adlı üyeden alıntı
2 sene önce arkadaşımı kışın istanbul havalimanından alacaktım.
motosikletle oraya kadar basa basa gittim. o kadar soğuktu ki her yerim donuyordu.
motordan indikten sonra ellerimi ısıtmak için motor bloğuna tutayım dedim
o da ne. motor bloğu sıcak değildi ılıktı. yani ılıktan biraz fazlaydı
öyle durumda öyle bir soğukta motor bloğu zarar görmez ama dimi. bu geldi aklıma bi yazayım dedim.
ama sanırım demek istediğiniz.
motor bloğu çatlamasada bunu uzun süre sürdürürsek motor bloğun yapısı bozula bozula ömrü kısalıyor
ve ansızın bu durudman dolayı çatlama bi anda meydana gelebilir.
doğru mu anladım.
Anlattığınız olay normal. Benim bahsettiğim olay 120 Dereceden 20 dereceye direkt soğutmak.
Sizin bahsettiğiniz olayda motor zaten 120 derece olamıyor çevre şartlarına uyum sağlıyor. Bu normal mühendislik hesaplarına katılan bir şey.
Ek olarak motor 100 dereceye ısınmak istiyor, hava şartları 0 dereceye zorluyor ve ortada buluşuyorlar.Yani burada bir süreklilik mevcut.
Burada Çok hızlı bir soğuma yok. Nasıl motor sıcak havada kendisini normal çalışma sıcaklığına soğutmaya çalışırsa, soğuk havada normal çalışma sıcaklığına ısıtmaya çalışır. Çalışma prensibi budur.
Bir de galiba motorunuzda termostat yok gibi veya arızalı olabilir mi? motor ne olursa olsun kendisini normal çalışma şartlarına çıkarmaya çalışır bunun için tasarlanmıştır.
https://www.enginebuildermag.com/201...epair-methods/
-
02 Ağustos 2020, 22:58
#12
Hiç mi çay koyarken bardak kırmadınız yahu?
Ani sıcaklık değişimleri malzemeyi zorlar, çatlatabilir. @Seramik'in anlatmaya çalıştığı da bu.
Yağmurda sürüş, ani olmadığı için bir şey olmaz.
Kışın da motor ısınmadığı için bir şey olmaz.
Ama yazın tapagaz gezdiniz. Motor bloğu 100-110 derece civarında, pişik olmanıza ramak kalmış. Aha şurada yıkayayım diyip, 15 derecelik suyu basarsanız çatlatma riskiniz var.
İdeali motor soğukken yıkamak, eyvallah. Ama sıcakken yıkanmaz diye bir şey yok.
Motor bloğuna direkt su tutmadan, mesela lastiklerden başlayarak önce motoru yavaşça soğutursanız bir şey olmaz. Lastik, jant, sele vs yıkayın, oralardan süzülen/sıçrayan sularla blok soğusun. Sonra uslu uslu yıkarsınız motoru.
-
03 Ağustos 2020, 00:12
#13
Arkadaşlar, @Seramik sonuna kadar haklı. Aman sıcak motor bloğuna su tutmayın dışardan. Kılcak çatlaklar meydana gelebilir. Sonra o çatlaklar zamanla büyür. Kaçaklara sebebiyet verir. Bazı motorlarda, motor bloğunun bazı bölümleri esnemeye uygun kalitede yapıyorlar. O yüzden o bölümler, böyle yıkarsanız sertleşirler. Sonra virajda motor bloğu ayrılıkırken bulabilirsiniz kendinizi.
-
03 Ağustos 2020, 01:07
#14
Eğer sürekli uygulanırsa metal yorgunluğu 20 25 yılda oluşacaksa 4 5 yılda oluşur. Yağmurda motor kullanmakla aynı şey değildir zira orada bloğa damla damla su gelir yavaş yavaş. Yıkamada motor kuruyken direk üzerine soğuk su dökülür veya basınçlı su tutulur yoğun olarak. Dediğiniz gibi öyle bişey gören pek yoktur, başınıza gelme ihtimali de çok düşüktür, ama 10binde bir dahi olsa başınıza gelme ihtimali vardır. Sonra kimsenin başına gelmemiş niye benim başıma geldi gudubet miyim ben demeyin.
-
03 Ağustos 2020, 06:05
#15
Olayın birde imalat yönünü incelersek.Motor gövdeleri ve kapakları enjeksiyon baskı tekniği ile üretiliyor.Üretim prosesinde alüminyum potada sıvı hale getirilip makinenin haznesine dökülerek pistonla kalıp içine enjekte ediliyor.
Alüminyum sıvı halde 700 800 derecede kalıba dökülüyor.
Kalıp sıcaklığı 300 derecelerdedir heralde.(Uzun zaman oldu tam hatırlamıyorum değerleri)
Bu proseste metal zaten hızlıca soğuyor.ve kalıptan çıktıktan sonra çarpılma ve kılcal çatlaklar zaten oluşuyor.Araba için alüminyum jant basarlardı o zamanki teknolojiyle ultrasonik yada rontgen gibi yöntemlerle jantın kılcal çatlaklarını kontrol eder belirtilen sınırın üzerinde olanı ayırırlardı.
Kısacası 700 dereceden anında 300 derecelik bir ortama alınan.Kalıptan çıktıktan sonra da ortam sıcaklığınla kısa zamanda ortam sıcaklığına gelmiş bir malzemden bahsediyoruz.Çarpılma ve yamulmaları zaten paylı bırakılıp sonrasında işleniyor.
Isınmış bir motorun ulaşacağı sıcaklık zaten bellidir.Çok daha yüksek sıcaklığa çıksa zaten motor bozulur.
Isınmış motora derecesi kaçsa artık bizim 2 metreden tutacağımız su onunda kaç derece olduğu önemli.Motor bloğunu hangi hızda hangi dereceye düşürüyor bunu tespit etmek lazım.Motor bloğunun malzemeside bildiğimiz düz alüminyum değil özel karışımlı bir malzemedir zaten.Bu ısı değişimine duyarlığı ne buna bakmak lazım.
Benim düşüncem ideal bir şey olmasada uzaktan su tuturak soğutmada çok zarar görmeyeceği.Yıkama tabancasında çıkan su matorun daha yavaş soğumasını sağlayabilir.Aynı suyu hortumla tutsan motora daha sıkıntılı.
Bir de tavsiye ekliyeyim madem sıcakken yıkıyorsun.Motor bloğuna suyu tutarken her yerine eşit miktarda tutmaya çalış.Motor bloğunun bir tarafı sıcakken diğer tarafına çok su tutup dengesiz soğumasına yol açmak daha büyük sorun olabilir.
-
03 Ağustos 2020, 10:16
#16
okanbagiscan adlı üyeden alıntı
Olayın birde imalat yönünü incelersek.Motor gövdeleri ve kapakları enjeksiyon baskı tekniği ile üretiliyor.Üretim prosesinde alüminyum potada sıvı hale getirilip makinenin haznesine dökülerek pistonla kalıp içine enjekte ediliyor.
Alüminyum sıvı halde 700 800 derecede kalıba dökülüyor.
Kalıp sıcaklığı 300 derecelerdedir heralde.(Uzun zaman oldu tam hatırlamıyorum değerleri)
Bu proseste metal zaten hızlıca soğuyor.ve kalıptan çıktıktan sonra çarpılma ve kılcal çatlaklar zaten oluşuyor.Araba için alüminyum jant basarlardı o zamanki teknolojiyle ultrasonik yada rontgen gibi yöntemlerle jantın kılcal çatlaklarını kontrol eder belirtilen sınırın üzerinde olanı ayırırlardı.
Kısacası 700 dereceden anında 300 derecelik bir ortama alınan.Kalıptan çıktıktan sonra da ortam sıcaklığınla kısa zamanda ortam sıcaklığına gelmiş bir malzemden bahsediyoruz.Çarpılma ve yamulmaları zaten paylı bırakılıp sonrasında işleniyor.
Isınmış bir motorun ulaşacağı sıcaklık zaten bellidir.Çok daha yüksek sıcaklığa çıksa zaten motor bozulur.
Isınmış motora derecesi kaçsa artık bizim 2 metreden tutacağımız su onunda kaç derece olduğu önemli.Motor bloğunu hangi hızda hangi dereceye düşürüyor bunu tespit etmek lazım.Motor bloğunun malzemeside bildiğimiz düz alüminyum değil özel karışımlı bir malzemedir zaten.Bu ısı değişimine duyarlığı ne buna bakmak lazım.
Benim düşüncem ideal bir şey olmasa da uzaktan su tutarak soğutmada çok zarar görmeyeceği.Yıkama tabancasında çıkan su motorun daha yavaş soğumasını sağlayabilir.Aynı suyu hortumla tutsan motora daha sıkıntılı.
Bir de tavsiye ekliyeyim madem sıcakken yıkıyorsun.Motor bloğuna suyu tutarken her yerine eşit miktarda tutmaya çalış.Motor bloğunun bir tarafı sıcakken diğer tarafına çok su tutup dengesiz soğumasına yol açmak daha büyük sorun olabilir.
Klavyenize sağlık güzel anlatmışsınız fakat yanlış baktığınız noktalar var. Şöyle ki;
-Malzemelerin her sıcaklıktaki iç yapısı farklıdır. 300 derece ile 30 derecenin birbirine benzetilmemesi gerekiyor. veya 700-300 düşmesi ile 120 den 20 dereceye düşmesi aynı değildir. Malzemenin iç yapısının (moleküler) sabit kaldığı son sıcaklık aralığı mevcuttur. Bunu bilirsiniz.
-En önemlisi ise üretim aşamasında uygulanan teknikler ve ısıl işlemler istenilen malzemeyi üretmek için yani malzemeyi istenilen esnekliğe-sertliğe getirmek içindir.
Motorunuzun uzun ömürlü olması için Lütfen Motorunuza sıcakken direkt su tutmayın.
Bunu yapmayın ki 10 yıl sonra çalışan arızasız bir 2020 Model motor alabilelim.
-
03 Ağustos 2020, 10:51
#17
Yıkayarak çatlasan ne duydum ne gördüm. Çok sıcak bir şeye soğuk su tutmak tabii ki iyi bir şey değil, fren diskleriniz de eğrilebilir örneğin. O yüzden motoru çok zorladıysanız bir müddet dinlendirip biraz soğumasına izin vermek bence doğru olan. Yoksa motoru yıkamacıya kadar römorkta götürecek ya da şurada 1-2 saat dinlensin sonra yıka diyecek halimiz yok tabii ki.
-
03 Ağustos 2020, 17:24
#18
-En önemlisi ise üretim aşamasında uygulanan teknikler ve ısıl işlemler istenilen malzemeyi üretmek için yani malzemeyi istenilen esnekliğe-sertliğe getirmek içindir.
Daha doğrusu daha ucuz ve seri üretmek için kullanılan yöntemler. O yüzden üretim sırasında oluşacak sorunları önlemek yada azlatmak için alüminyuma ekstra katkılar koyuyorlardır.En güzeli soğuk malzemeden işleyerek yapmak ama onuda yapmak maliyet zaman bazende tasarım açısından imkansıza yakın olduğundan baskı şeklinde yapıyorlar.
Biraz dikkat etmek yeter.Çok evham yapmamak lazım.
-
03 Ağustos 2020, 18:19
#19
Motor bloğunu taşa çarptırarak çatlatan gördüm ama yıkarken çatlatan ben de hiç görmedim ve duymadım. Zaten öyle bir şey "kolay" olsa dirt bike racing lerde motorların ortadan yarılması lazım, adamlar deli gibi devir çevirip ateş gibi olan motorla çamurdan sudan geçip duruyorlar. Yine de şahsen, iki saat kullandığım motoru ben de buz gibi tazyikli su ile yıkamam onu da söyleyeyim, ne olur ne olmaz diye. Sanırım bu iş kayabalığı çorbası gibi bir şey. Oltayla her kayabalığı yakalayana "onun güzel çorbası olur atma" denir ama bugüne kadar ne yapan ne içen duyulmuştur.
-
03 Ağustos 2020, 18:24
#20
Arkadaşlar neden her şeyi kendinize göre değerlendiriyorsunuz.
Sanayiye bir gidin özellikle motor bloğunu tamir eden alüminyum kaynak ustaları vardır.
Burada kısa süreli bir aşınmadan bahsetmiyoruz zaten.
Yani sizler görmediyseniz öyle bir şey yoktur kanısına neden varıyorsunuz.
Arama motoruna türkçe yazsanız bile çıkar motor bloğu çatladı diye bakın neler çıkıyor.
Yapmayın lütfen kendi küçük dünyanızda görmediniz diye yok demeyin.
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)