Hepsi tamam da ; TOGG gibi tam yerli elektrikli motosikleti benden başka hayal eden yok mudur acabası.
Her ne kadar -- hayal ile yaşayanın her 2 yanağını şapur şupur öpeyim -- denilse de.
Hepsi tamam da ; TOGG gibi tam yerli elektrikli motosikleti benden başka hayal eden yok mudur acabası.
Her ne kadar -- hayal ile yaşayanın her 2 yanağını şapur şupur öpeyim -- denilse de.
Amarika lansmanı yapılmış arabanın. Tesla hisseleri %25 değer kaybetmiş.
Araç hakkında ilk düşüncelerim :
1- Orta sütun koymamışlar, kapılar ters açılıyor. Bu bir sürü sorun çıkartır, çok az markanın başarabildiği bir özellik, yanlış yapmışlar.
2- Ön göğüs ekranı çok büyük, aşırı pahalı bir çözüm olmuş, bize ekonomik araç lazım oysa.
Bu haliyle pek satış yapabileceğini düşünmüyorum. Zaten ekonomiklik durumu da kalmadı, şarj etme masrafı benzin ile aynı şu anda, yatırım çöp oldu şimdiden. Yazık.
Yerli ve milli bir mühendis olarak şu projeye bile üzülerek bakıyorum. Yahu sen vatanını sevmiyo musun nasıl bu projeye olumsuz bakarsın diye taşlamadan önce sebeplerimi ve endişelerimi dile getireyim müsadenizle:
1- İlk önce elektrikli otomobiller için ülkemizdeki altyapı yetersiz. Büyük şehirler hariç yeterli şarj istasyonu mevcut değil. Yoldaki şarj istasyonları yeterli olsa bile yaşam alanlarındaki (apartmanlar, site otoparkları) yeterli şarj altyapısı yine yok. Evet gelecek elektrikli otomobillerde ancak avrupa otomotiv sektöründe bizden 80 yıl önde olmalarına rağmen elektrikli otomobile bilerek çok hızlı geçiş yapmadılar. Adamlar önce altyapıya para harcıyorlar. 20-30 yıl içerisinde tüm süreci tamamlayıp hiçbir vatandaşını mağdur etmeyecekler.
2- Diyelim ki yerli piyasa zaten hiç hedeflenmemişti, yurtdışında otomotiv devlerinin hali hazırda kendini ispatlamış modelleriyle fiyat rekabetine nasıl girecek?
En basitinden İngilterede Mercedes-Benz EQA 45bin £ , Mercedes-Benz EQB 52bin £ , Mercedes-Benz EQS 100bin £ dan başlayan fiyatlarla satılıyor.
Bakın bilerek M-B modellerini örnek verdim. EQS ülkemizdeki satış fiyatı 3,800,000 TL diye avrupada da bu fiyat sanıp fiyat avantajı sayesinde satacak sanan arkadaşlar varsa az gözlerini açsınlar.
Açıkça sorayım Aynı paraya Mercedes benz, Tesla, VW vb dünya devleri ile mücadele için nasıl bir planları var?
3- Tek bir kişinin "yahu bu istediğimiz sonuçları vermedi, oylarımızı da artırmadı, ekonomiye de fazla yük oldu, ben vazgeçtim kapatın fabrikayı!" diyebilme ihtimali olan ve tek sözüyle üretimi durabilecek bir markaya dünyada kim güven duyup alacak?
Yabancı her şeyin başında güven ve belirli standartlar ister. Zaten aksi bir durum olsa avrupa çin malı elektrikli otomobil çöplüğüne dönerdi.
Şimdi bana bunu söyleyip fabrikayı tek sözüyle kapatabilecek gücü ve yetkisi olan kişi kim diye sormayın, silivri soğuktur bu mevsimde, siz anladınız...
4- Canlı tanıtım töreninde bile bir görevlinin gelip hışımla bagaj kapağını kapatması sayesinde zaten dünyaya rezil olduk. Zihniyetimizi de baya vurgulamış olduk. Astığım astık, kestiğim kestik! zihniyeti yerli yabancı aklı olan tüm tüketiciyi kaçırır!
5- Daha en başından söyledim, ilk önce iç piyasayı hedefleyen düşük cc benzinli veya hybrid motorlu B, C, Crossover, B-Suv, C-Suv hedeflenmeliydi. Bu segmentlerde bir araç üretilse iç piyasada da mutlaka karşılığını bulurdu.
Açıkçası ben bile gider alman malı arabamı satar bitane yerli C segment benzinli veya hybrid yerli otodan alırdım.
6- Velhasıl sırf birilerinin hevesi giderilsin, ben yaptım oldu! diyebilsin diye çok saçma bir yola girildi. İleride istenen satış adetleri gerçekleşmezse ben size manşetleri söyleyeyim : "avrupa başarımızı hazmedemedi, bizim yerli otomobilimizi bu yüzden almadı!"
Birçok konuda maalesef öngörülerimiz doğru çıktı. Bunu tüm içtenliğimle söylüyorum; umarım ilk defa bu konuda yanılırım, Togg avrupada ve dünyada benim öngöremediğim miktarda satışlar yapıp rekorlar kırar. İnşallah bende hem mahçup olup hemde "helal olsun bak bu sefer beni yanılttılar" diyerek markamızla gururlanırım.
Avrupa niyeyse Çin'in, Japon'un, Kore'nin vs başarısını hazmedebiliyor, bir tek bizimkini hazmedemiyor.
Ortada ciddi bir proje var gibi vaktinizi harcıyorsunuz, ben ona çok üzüldüm.
Bitmiş halini paylaşayım bari...
---------- Mesajlar birleştirildi - 12:46 ---------- bir önceki mesaj zamanı 12:31 ----------
Ya bütün sırrı bozdum yaaa...
Herkes sanki bu arac uretilecek gibi yorumlar yapiyor agp yi hic tanimadiniz mi...
Yerli-milli bir otomobil yapabileceğimize, hatta alasını yapabileceğimize inancım sonsuz.
Sadece kârlılık noktasında kuşkularım var. Çünkü küresel motorlu araç üreticileri uzun yıllardır olabildiğince yerli-milli olmaktan kaçıyor. Bmw Türkiye'de otomobil camını yaptırırken, vw ucuz işçilik nedeniyle fabrikasını Çin e kuruyor, yine marka alman sanılırken şirket hisselerinin önemli kısmı araplara ait, japonun dibi dediğinin otomobil markası abs sisteminde de alman bosch kullanıyor, elektrik aksamında siemens var, japon nissan, alman mercedes ve fransız renault işbirliği yapıyor, alman markası dediğiniz mercedes maliyeti en düşüğe indirmek için alt segment modellerinde renaultun dcı motorunu kullanıyor, İngiliz daha çok kâr in land rover-jaguar markalarını Hindistan'a satıyor.. Bu liste yüzbinlerce kalem uzar gider. Küresel pazarda işçiliği en ucuz yerden, hammaddeyi veya parçayı ihtisaslaşmış en hesaplı yerden satın alıp, ileri teknoloji ile, en az maliyetle birleştirip ürünü teknolojinin en son imkanları ile pazarlamak, bir otomobili üretebilmekten milyon kez zor bir iş. Yani problem masaya passat tan çok daha kaliteli bir ürünü koyabilmekten ziyade almanlar gibi bunu cüzi maliyetlerle başarabilmek. Nitekim İsveç dünyanın en kaliteli otomobillerini Volvo ve Saab ile ortaya koydu. Ama son tahlilde akibetlerini biliyorsunuz. Demekki asıl olan ortaya "çok kaliteli" ürün koymak değil. Kabul edilebilir kalitede "en ucuza maledilmiş" ürünü koymak. Bu anlamda, en az mliyette üretim yapabilecek fabrika ve tesisleri kurmak, güneş enerjisi ile çalışıp, uçan otomobil yapmaktan daha fazla çalışma gerektirir. Elbet bizimde bir yerden başlamamız lazım, ama küresel markaların yaklaşık 150 senelik çalışması, emeği, birikimi, tecrübesi ve işbirlikleri de karşımızda duruyor. Ve bu markaları üreten insanlar çalışmaya, eğitime, bilime çok değer veriyor.
Volvo da Saab da hayatlarının hiç bir döneminde Alman otomobilleri kadar kaliteli olmadılar.
Ayrıca yerli ve milli ne demek Allah aşkına, her duyduğumda okuduğumda kendimi yumruklayasım geliyor.
Türkiye otomobil üretebilir mi? Üretebilir.
Kaliteli otomobil üretebilir mi? Üretemez.
Gerekli mi? Hayır
Otomobil üretmek ne demek? Bunu kimsenin tartıştığı yok.
Sen,ben,biz, sırdan ortalama geliri olan bir vatandaş, en kötü bir senelik maaşıyla, ''yerli ve milli'' olan bir araba alamıyorsa, boştur, gereksizdir.
Dünya da bu sektörde rekabet için de çok geç kaldık, böyle bir proje en geç 30 sene önce başlamalıydı. Şu saatten sonra, elinde mızrak, balta ile tarihi (!) dizi seyreden kitlenin gazını almaktan bişeye yararı olmaz.
Yerli ve milli laını duyunc abirileri birilerini kazıklamaya çalışıyor diye algılıyorum. Bu kadar kötü bir laf yoktur, hamasetten başka bir şey değil.
Ne yani koskoca Japon markası'nın burada üretilen corolla modeli daha mı az yerli ve milli? Yukarıd ayazmışlar ya, burada üretiliyor ama abs sistemi alman markası Bosch ama o parça da büyük ihtimalle çinde üretilmiştir. Sermayeye gelince artık dünyada sınırlar kalmadı ama biz işçi sınıfına hala sınır uyguluyorlar, kimse de aha size de sınırları kaldırdık demez çünkü ülkeler, milletler vb. sermaye sınıfının işçi sınıfını bölüp kendi kümesine hapsedip daha kolay yönetmesi için uydurulmuş araçlardan başka bir şey değil.
Önceki arabam Toyota Yaris modeliydi, önde yan camın köşesinde şişe-cam yazıyordu. Japon marka, Fransa'daki fanrikada üretilmiş, Türkiye'de Kırklareli'ndeki fabrikada üretilen camlar Fransa'ya Tekirdağ'dan gemiye binip gitmiş ve arabaya takılmış, sonra o araba bir şekild eTürkiyeye gelip satılmış. Sermaye'ye sınır yok, gayet güzel ticari işbirlikleri var bu şekilde. Yerli ve milli diye biz amele sınıfını uyutuyorlar.
Samimi olarak birşey sormak istiyorum
2022 yılında bilişim çağında teknolojik o kadar unsur, meteverse, yazılımlar vs. için atılım atmak varken iktidarın 20 yıldır "araba" tarzı şeyleri "büyük hedef" göstermesi gerçekten mantıklı mı?
Ne bileyim 2022 yılında araba üretememek her ne kadar rezillikse (bakın üretmemek demiyorum üretememek) , 2022 yılında hala "araba üreteceğiz hüloğğğ" demek de o kadar rezillik gibi geliyor bana.
Hedef kitleyi bilmiyor musunuz sanki?
Metaverse'i sizce duymuşlar mıdır?
Endüstri 4.0 ekmeğimizi elimizden alacak.
Yazılım Facebook'tan ibaret. Başka bir şey varsa da internetten bedava indirilir.
Cep telefonu zaten lüks biliyorsunuz.
Hem Lozan'ın gipgizli maddeleri var. Arabayı yaparak Lozan'ı feshedeğiz.
Tek bildikleri, övündükleri beton ve araba.
Yalnız CES 2022'de tanıttıkları bir özellik otomobil teknoloji dünyasını salladı: ABK!
Çünkü tüm dünya bize düşman! Türkün türkten başka dostu yokmuş! (Böyle düşünen kişiler gerçekten de var. Ammavelakin "ulan bütün dünya bize neden düşman olsun ki? tüm dünya bize düşmansa sorun bizde mi acaba?" diye hiç düşünmüyorlar, sorgulamıyorlar)
Bu projeye milyonlarca dolar para harcanıyor, çoğu da bizim vergilerimizden karşılanacak.
Bizde burada tartışıp azıcık vaktimizi harcamışız çok mu?
Bu sefer üretilir, çünkü yapılacak şey sadece montajdan ibaret. Zaten sırf bu sebeple elektrikli otomobil seçildiğini düşünüyorum. Şase ve tasarım hazır alındı, motorlar siemensten, frenler boschtan, elektronik otomasyon vs ingilizlerdendi sanırım, montaj sistemleri vs almanyadan, marka logosu da bizden.
Üretilmesine üretilir, sırf bakın bişeyler yaptık diyebilmek için. Ama şampiyonlar ligine kaybetmesi garanti olan amatör lig takımını göndermek gibi bir durum var ortada.
Rakipleri Tesla, Mercedes benz, VW, Volvo, Jaguar, Toyota, Honda, Peugeot, Renault vs vs... Piranaların arasına süs balığını atacaklar, sonra da süs balığı feci şekilde ölünce "kısmet değilmiş, dış minnaklar yüzünden satamadık" denecek.
Gayet haklısın ama ülkelerin aşamadıkları bazı hüzünlü olayları vardır. Yerli otomobil projesi de bizim 1961 yılından beri içimizde ukde kalmış. Devrim otomobili mevzusunu bilmeyen yoktur.
Özellikle yerli otomobil yapacağız propagandası yıllar içerisinde hep halk tabanında olumlu karşılanıp güzel oy kapısı oldu. Bu sebeple yerli malı tüm fabrikaları özelleştiren zihniyetin çıkıpta "yerli ve milli" diye milleti gazlaması bu sebepten.
Açıkçası yerli otomobil projelerine karşı değilim, sadece geleceği hedeflerken ayakları yere basan, en başta iç piyasaya yönelik, vatandaşımızın gerçekten işine yarayacak araçlar üretilmesini istiyorum.
Hocam ardinole cevap verirken de söyledim, yerli otomobil olayı bizim ülkenin içinde ukde kalan konulardan biri. Varsın yapılsın ama yerli birşey yapmayı istiyorsan önce o ürünü kendi halkın için üreteceksin. Gidip avrupalı tüketici için üretmek çok ama çok saçma. Annenin binbir zorlukla doğal ev yapımı limonata hazırlayıp "ya bu çok güzel oldu, en iyisi bunu gidip komşunun çocuğuna içereyim" demesi kadar saçma bir durum var ortada.
Bir otomobil üretilecek ama biz sizi değil yurt dışındaki zenginleri hedef aldık deniyor. Çok afedersiniz de sıç..m ben böyle projeye. Araba satmak istedikleri adamlar ise otombil sektörünün beşiği, membağı, ana kaynağı.
Bu postun hikayesi
Başlangıç... sadece proje bu bizimle d.şş.k geçiyorlar.
İş ete kemiğe burunmeye başlayınca..
... Yerli değil
Fabrika şantiyesi başlayınca
...yapamazlar.
Örnek arabalar çıkınca
...daha fabrika yok arabayı nerde yaptılar
Artık iş netlesince
....ekonomik değil, Kapısı olmamış, ekranı gereksiz, pahalı, bize ne...
Oysa zaman herşeyi yerine oturtuyor...
Pujshaja. atp, vallahi cok cahilsin veya yandasliktan bu yorum.
Ya biraz kafa calistir atp.Bu aracin ekonomik olarak basarili olma sansi oldugunu gercekten dusunuyo musun ?
Bak biz mercimek uretiminde bile adamlarla bas edemedigimizden kanada dan falan alıyoruz.
10 milyarlarca dolar yatirim yapiyor elin wv si,tototasi,hondasi daimleri,renault su.
Tum teknolojik ekipmani ithal edip urettigin arac bunlarla rekabet edecek oyle mi ?
İc pazar mi ? İc pazarin buyuklugu belli,fakirligimiz gittikce derinlesirken 700 - 1 milyon arasinda satilmasi beklenen bu arac kac ader satacak ?
Sence bu fabrikanin ayakta kalmasi mumkun mu ?
Haaa bu da afyon hava alani mantigiyla yapiliyorsa ok..
Biraz kafani kullan artik,bak sana da allah akil vermis neden boyle yapiyosun atp ?
Şu an bu konu içerisinde 8 kullanıcı var. (0 üye ve 8 misafir)