Daha önce ıslak yağ üstünden geçtiğimi hatırlamıyorum kurumuş yağ üzerinden çok geçtim ama merak ettiğim şey acaba dişli lastik ile normal düz yol lastiğinin vereceği tepkiler aynı mı olur sanki dişli lastik yağ mevzusunda seni kurtarır gibi düşünüyorum
Yıllar önce Ayvalık’ta arkadaş sarımsaklı sahile gidicem dedi yazlık yer tabi mesafe kısa hava çok sıcak bu mayo havlu çıktı yolda kamyon yağ atmış elleri kolları dizleri sırtı göğsü komple yüzülmüştü nerdeyse 2 ay adamı sırtımızda taşımışdık olan fat boya oldu
Motorsiklet virajda yatık durumdaysa çekiş kaybı büyük sorun, yağ, gizli buz, çakıl, hepsi kötü...
Ama düz yolda, motosiklet kısmen dikken, yine benzeri kaygan zemin üzerinde, gaz ya da fren esnasında elektronik sistemler düşmeyi engelleyebiliyor, çünkü tekerleğin kitlenmesine izin vermiyorlar...
İlk kazam inşaat halindeki düz çakıllı yolda önümdeki pickup çok ani fren yapınca oldu. ABS olsaydı eyidi.
1-2 yıl önce Üsküdar'da yolda yağ olduğunu farkedip durdum. Kontrol ettim. Gerçekten yağdı. araçların sağ teker hizasında 10 metre boyunca fazla miktarda yağ vardı. Adeta özellikle dökülmüş gibiydi. Motoru park edip Üsküdar belediyesini aradım. "Büyükşehir belediyesini aramanız gerekiyor" cevabını aldım. Durumun aciliyetini her an birilerinin kaza yapabileceğini anlatmaya çalışsam da fayda etmedi. Büyükşehir belediyesini arayıp bildirdim. Onlarda ilçe belediyesine başvurun dediler. Motora atlayıp yoluma devam ettim. Şimdi tekrar düşününce görevini yapmayanlar kadar kendime de kabahat buluyorum. Oradan ayrılmayıp ne yapıldığını takip etmeliydim. Daha sonra görevini yapmayanların yakasına yapışmalıydım. Kendimi de ayırmadan söylüyorum. Bizde vatandaşlık bilinci yok. Vatandaşlıktan en fazla anladığımız şu; bir iki itirazdan sonra sus pus olup yolumuza gitmek. İtiraz özürlü olanları saymıyorum bile.
Bu ulkede kurum malligi had safhada. Telefon ediyorsun kimse ilgilenmiyor, cunku oradaki memur isini yapmiyor, yapmasa da parasini aliyor.
Yapilmasi gereken; Twitter gibi ortamlarda, belediye ile dalga gecmek, fotograf ve yaziyla. Ancak ondan anliyorlar. Medya maymunlugu her zaman calisiyor bu ulkede.
*Hafif yatay bir halde yağ ile buluşursan bir şey yapamazsın. Zaten bu durumda düştüğünü bile anlamazsın her şey çok hızlı gerçekleşir.
*Dik bir pozisyonda geçersen de (bu durumda yağı önceden fark etmiş olman lazım) tek çaren dümdüz gitmek ve yavaşlayıp durana kadar dengeni korumak olabilir. Daha sonra da kum, toprak gibi şeyleri tekerine sürüp yağdan kurtulabilirsin diye düşünüyorum. Galiba bunu ayağa kalkıp motosikletin önüne (gidona) bastırarak yapan Enduro kullanıcıları vardı. Bir belgeselde izlemiştim. Gerçi sonunda onlar da düştüler
Özet; şanslı değilsen her iki durumda da %90 düşersin. Olayın farkına erken varıp, doğru davranman lazım. Yolunda o an buna müsait olması lazım. Şans biraz.
Honda NSS Forza 300 İnceleme Videosu [ https://www.youtube.com/watch?v=E9QdDCCxKpc ]
Mondial 150 Sentor İnceleme Videosu [ https://www.youtube.com/watch?v=Rl79HfGpcS4 ]
Geçmiş olsun.
Yola dökülen yağ felakettir. Sadece motosikletler için değil, karayolunu kullanan tüm araçlar için oldukça risk oranı yüksek bir durumdur. Bu tarz konular maalesef hayatın içerisinde var.
Bu noktada bilinç çok önemli, bugün herkes bu konunun farkında ve bilincinde olursa eğer, oluşabilecek tehlikeler her daim minimum'a inecektir. Bu ne demek oluyor? Artık günün şartlarında belediyeler ve karayolları bu konunun bilincinde ellerinden geleni yapmak için çaba sarf ediyorlar, pek çok kez denk geldim, gelmişsinizdir, herhangi bir kazanın ardından belediye ekipleri gelir ve ortamı temizlerler. Fakat belediye her zaman anında bu gibi durumlardan haberdar olamayabilir.
Bizler birey olarak bu tarz durumları fark ettiğimiz anda, söz konusu ortamda elimizden gelen güvenlik önlemini alıp, herhangi bir kaza oluşmadan, ilgili yerlere bilgi aktarırsak, bu gibi durumlar felaketlere yol açmadan engelleme şansına sahip oluruz. Yani yolda bir yağ gördünüz, siz düşmediniz, veya üzerinden geçmediniz, oh be yırttık diyerek yola devam etmek yerine sorumlu vatandaş olarak gereğini yerine getirirsek, insanlığa faydalı bir iş yapmış oluruz.
Dolayısı ile bilinçli ve sorumlu vatandaşlar olmak hepimizin faydasına olacak bir durum, o yüzden bilinç şart.. Bugün başkasına, yarın size unutmayın.
-----
Traction control ile alakalı olarak da söylemek istediğim bir iki nokta var. Çoğumuzun bildiği üzere, TCS, çekiş kontrol sistemi demek, yani gaz kolu kontrol asistanı. Ne iş yapar, arka tekerleğin kaydığını anladığı anda, (üzerindeki sensörler aracılığı ile)saniyeler içerisinde gaz koluna müdahale ederek,kabaca gazı kesmek sureti ile iki lastiğin dönüş hızını eşitlemek üzere çalışır.
Yağlı bir zemin üzerinden geçmek bütün araçlar için tehlikeli bir durum oluştursa da motosikletler için bu durum %90 daha risklidir, çünkü denge unsuru ile ayakta duran 2 tekerleğin bir veya 2'sine birden çomak sokmaya benzer bir durumdur.
Bu gibi durumlarda motosikletin kontrol dışı kalması şartlara göre değişiklik gösterebilir. Mesela;
- Dökülen yağın yüzeyde kapladığı alana,miktarına ve tazeliğine (Yağın ne zaman döküldüğüne)
- Motosikletin o anki ilerleme açısına (Dik veya Yatık)
Çekiş kontrol sistemleri, bu gibi durumlara %100 yardımcı olur diye bir söylemde bulunamam, fakat şartlara göre yardımcı olma ihtimali yüksektir. Mesela lastiğinizin yüzey alanının tamamı yağa bulaşmamış ise, çekiş kontrol fayda sağlayacaktır.
Yağlı yüzeyden geçtikten hemen sonra motosiklet halen ayakta ve gidiyor ise, burada bireysel yetenekler de çok etkileyici faktör olarak karşımıza çıkar, bunu da tank slapper'a örnekleyebiliriz.
Genel olarak gidonu sıkı tutma refleksi oluşur, fakat bu durum yanlış olarak ifade edilir, ve gidonu daha serbest bırakmanın doğruluğu konusulur, AMA! gidonu rahat bırakmak, elciklerin depoya vuracak kadar rahat bırakılması değil, işte orada bir miktar kontrol gerekmekte, bu da kişisel beceri ve hakimiyet anlamına gelir.
Pek çok defa, gidon amortisörü olan yarış ve benzeri spor motosikletlerimde başıma gelen ve bugüne kadar sıyırdığım durumdur.(sürücüye süratin yüksekliği ile doğru orantılı " içeri kakalamak " tabirini yaşatan durumdur.) Tabiki bulunulan hız ve soğuk kanlılık faktörleri, ve şans benimleydi..
Konuya dönecek olursak,
Çekiş kontrol yağa girmiş bir motosikleti kurtarmak için yeterlidir diyemeyiz, ama yardımcıdır diyebiliriz.
Bu gibi durumların her zaman oluşabileceği bilinci ile, yüksek konsantrasyonlu ve yolu gördüğümüz kadarı ile hızı belirlediğimiz, muhafazakar sürüş stili benimsemek, her zaman fayda sağlayacaktır.
Azrail'in ilgi alanı motosikletinizin kaç cc olduğu değildir. Think good, drive Safe!..
Foruma üye olmak için tıklayın!..
Facebook sayfamızı takip etmek için tıklayın!..
Instagram hesabımızı takip etmek için tıklayın!..
Forum kurallarını buradan okuyabilirsiniz!..
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)