Yola dökülen yağ ve kurtulma ihtimali
Reklamlar
-
Herkese merhaba. Bu konu hakkında detaylıca arama yaptım ama buradan sizlerin de fikrini almak isterim. Geçtiğimiz Cumartesi günü, Anadolu Kavağı'na giden yolda, yola dökülen yağ sebebi ile kaza yaptım. Kazadan kastım motor yan düştü ve ufak sürüklendim. Korumam olmasından ötürü bende de motorda da (ufak tefek çizikler haricinde) bir şey yok çok şükür ama bu durum beni baya bir korkuttu. Yoldaki yağ inanın hiç görünmüyordu arkadaşlar. Orayı bilen bilir, tam askeriyenin önü, asfaltın rengi zaten güneşin vurmadığı kısımlar koyu renk, ıslak zemin gibi duruyor. Motosiklet lastiklerim de 5000 KM önce yenilemiştim. Ve motor bir anda altımdan kaydı. Saniyede oluyor bu olay. Ne debriyaj sıkabildim ne başka bir şey yaptım, kendimi yerde buldum. Allah korusun bunun daha kötüsüne denk gelmekten korkuyorum.
Bu arada hızım 30 - 40 km hızlardaydı.
38 yaşındayım ve daha 8500 km lik bir deneyimim var, yani tecrübeli bir motorcu olarak görmüyorum kendimi. Size danışmak istediğim bu gibi durumlarda eğer motorda traction control olsaydı bu durum kurtarılabilir miydi? Yani iyi bir yol tutuşu olan lastikte TCS işe yarar mı bu gibi durumlarda?
Herkese sevgiler.
Reklamlar
-
Geçmiş olsun. Benzer bir kazayı Eylül ayında ben de yaptım. Yerdeki yağı görmedim ve motor altımdan kaydı, soluma düşüp sürüklendim. Bu tip durumlarda asfalttaki farklı rengi fark edip ona göre davranmak en mantıklısı ama ikimiz de görememişiz. Benim motorda da Tcs yok. Bu tip durumlarda Tcs'nin işe yarayıp yaramayacağını tecrübeli arkadaşlar anlatacaklardır.
-
Geçmiş olsun. Yağ nedeniyle değil ama gizli buzlanma nedeniyle düşmüşlüğüm var. Daha ne olduğunu anlayamadan bir anda yeri öpmüştüm. Sanıyorum durma hızına yakın değilseniz düşmeye karşı koymak imkansız. Çünkü düşünmeye fırsat bulamadan her şey olup bitiyor. Eğer hala düşmediyseniz Frene basmamak, gaz koluyla oynamamak lazım. Scooterde gaz kesilebilir. Çünkü motor freni yapmıyor. Bu tür tehlikelerden biraz daha uzak kalmak için Zafer Akçay hocanın dediği gibi gece motosiklet kullanmayın.
-
@tommygun Teşekkür ederim. Size de çok geçmiş olsun hocam.
---------- Mesajlar birleştirildi - 18:00 ---------- bir önceki mesaj zamanı 17:56 ----------
AzÇok adlı üyeden alıntı
Geçmiş olsun. Yağ nedeniyle değil ama gizli buzlanma nedeniyle düşmüşlüğüm var. Daha ne olduğunu anlayamadan bir anda yeri öpmüştüm. Sanıyorum durma hızına yakın değilseniz düşmeye karşı koymak imkansız. Çünkü düşünmeye fırsat bulamadan her şey olup bitiyor. Eğer hala düşmediyseniz Frene basmamak, gaz koluyla oynamamak lazım. Scooterde gaz kesilebilir. Çünkü motor freni yapmıyor. Bu tür tehlikelerden biraz daha uzak kalmak için Zafer Akçay hocanın dediği gibi gece motosiklet kullanmayın.
Teşekkür ederim. Kaza gün ortasında olmuştu. Ve hemfikirim bu konuda ben de mecbur kalmadıkça gece motor kullanmamaya çalışıyorum.
-
Çok geçmiş olsun.
En korktuğum paronayalarımdan biri bu ya yolda yağ dökülür de denk gelirsem diye tırsarım hep. çaresi de yok ille düşülecke diye biliyorum hiç başıma gelmedi ama.
-
Geçmiş olsun.
Yazın sahil yolunda biri arabadan yağ akıtmış yola.bayağı da var..
Tam sola keskin sayılabilecek bir viraj ortasında.
Hızım 60-70 km civarında,sol seritteyim.
Yağı gördüğüm anda üzerinden geçmemek için yapabileceğim hiçbirşey yoktu..ne manevra ne fren hiçbirşey..
Sadece gaz kesebildim ve gidonu daha sıkı ve stabil tuttum.
Yağdan geçer geçmez motorun önü ayrı arkası ayrı oynamaya basladı hızlıca..
Ama beni kurtaran şey sanırım lastiklerin tamamının yağa basmamış olmasıydı.
Yani lastiklerin yağlı kısmı kaydığında hemen peşinden gelen kuru kısmı yolu tutarak sağa sola sallansam da biraz da sogukkanlılık ve tecrübe ile durumu kurtardım.
Ama cidden hiç eğlenceli bişey değildi..
-
Benim 20+ yıllık tecrübesi olan, pistte falan da yarışmış bir ağabeyim daha geçenlerde yağ yüzünden (virajda) kayıp ayağını kırdı.
Yani yağa girip de düşmemek kurtulmak gerçekten şans / kısmet işi.
Geçmiş olsun.
-
Çok geçmiş olsun.
Mümkün olduğunca dikkatli olmamız gerekiyor. Ben de elimden geldiğince teker izlerinden gitmeye özen gösteriyorum. Bir de asfaltta bir renk değişikliği varsa oradan uzaklaşmaya çalışıyorum. Ama sizdeki gibi görünmeyen bir yağa denk gelirsek artık en az hasarla kurtulmaya bakmalıyız.
-
Benimde en büyük korkumdan biridir yağda kaymak. Özellikle virajlarda. İki defa ileri sürüş eğitimi aldım. Bir tanesi de Zafer Akçay hocamın eşi Fulya Akçay dan. Düşünsenize limit noktasına göre hızını ve vitesini ayarladın, tavuk bakışını attın ve viraj çıkışına bakıyorsun, kontranı yaptın ve gazı açıyorsun ki hızını virajda koruyabilesin. Her şey güzel ahaaaaa virajın devamında yağ var ve 45 derece yatıksın. O pozisyonda kurtarabilmek konu yağ ise pek mümkün değil. Viraj ABS li bir motorda olsa yağ bam başka bir şey. Ne ters kontraya izin verir ne başka bir şey. Sadece gidonu sıkmayacaksın, daha da serbest bırakacaksın ve gazı kesmeyeceksin ki, zaten dengesizleşen motoru ağırlık transferi ile daha da dengesiz yapmayalım. Tabi bu benim tecrübelerim. Başkaları tam tersini uygulamış ve kurtarmış olabilir. Allah kazasız sürüşler nasip etsin cümlemize inşallah.
-
Çook gençken daha dos zamanında bilgisayarda Full Throttle diye bir oyun oynardım. Cruiser motosiklet ile maceradan maceraya koşan bir oyundu. oyunun bir yerinde tuhaf bir motosiklet çetesinden bir gizli geçidin girişini öğrenme bölümü vardı ama orada ne zaman o çeteden birine yolda motorla yetişsem fışşk diye arkasından yağ fışkırtıyordu ve düşüyordum haliyle bölümün başına dönüyordu. Günlerce uğraşmıştım o bölümü geçmek için
nasıl geçtim hatırlamıyorum ama yola yağ dökülürse ve üzerinden geçersem ne yaparsam yapayım düşeceğim diye aklımda kalmış. Yıllar sonra motor aldığımda da bu hep aklıma geliyor.
Böyle bir oyundu:
-
espresso adlı üyeden alıntı
Çook gençken daha dos zamanında bilgisayarda Full Throttle diye bir oyun oynardım. Cruiser motosiklet ile maceradan maceraya koşan bir oyundu. oyunun bir yerinde tuhaf bir motosiklet çetesinden bir gizli geçidin girişini öğrenme bölümü vardı ama orada ne zaman o çeteden birine yolda motorla yetişsem fışşk diye arkasından yağ fışkırtıyordu ve düşüyordum haliyle bölümün başına dönüyordu. Günlerce uğraşmıştım o bölümü geçmek için
nasıl geçtim hatırlamıyorum ama yola yağ dökülürse ve üzerinden geçersem ne yaparsam yapayım düşeceğim diye aklımda kalmış. Yıllar sonra motor aldığımda da bu hep aklıma geliyor.
Böyle bir oyundu:
https://www.mobygames.com/images/cov...ront-cover.jpg
Oyunun başına dönmek mümkün olsa hemen yarın yağa denk gelip düşeyim
Sanırım gizli buzlanma daha tehlikeli. Virajda denk gelmiştim. Düşüyorum yada düşeceğim diye düşünme fırsatı bile bulamamıştım. Biraz Kemal Sunal filmi gibi olacak ama kendimi yerde bulduktan sonra "düştüm" dedim.
-
espresso adlı üyeden alıntı
Çook gençken daha dos zamanında bilgisayarda Full Throttle diye bir oyun oynardım. Cruiser motosiklet ile maceradan maceraya koşan bir oyundu. oyunun bir yerinde tuhaf bir motosiklet çetesinden bir gizli geçidin girişini öğrenme bölümü vardı ama orada ne zaman o çeteden birine yolda motorla yetişsem fışşk diye arkasından yağ fışkırtıyordu ve düşüyordum haliyle bölümün başına dönüyordu. Günlerce uğraşmıştım o bölümü geçmek için
nasıl geçtim hatırlamıyorum ama yola yağ dökülürse ve üzerinden geçersem ne yaparsam yapayım düşeceğim diye aklımda kalmış. Yıllar sonra motor aldığımda da bu hep aklıma geliyor.
Böyle bir oyundu:
https://www.mobygames.com/images/cov...ront-cover.jpg
Lucas Arts oyunuymuş, bunların adventure oyunlarına bayılırdım. Full Throttle oynamamıştım ama...
-
Kaymalari 2 ye ayirmamiz lazim.
1-surucu, lastik vs zemin disi kaynakli kayma.(normalde kayilmamasi gereken ama surus hatasi kaynakli kayma)
2-zemin kaynakli kayma.(yerdeki yag, su, buz vs)
Simdi birinci durunda, zaten dogal sartlarda lastigin zemine tutundugu bir ortam var. Ama surus kaynakli bi kaymada gerceklesebilir. Surus kaynakli kaymalarda ani ve dogru bir refleks ile motosiklet toparlanabiliyor. Bu arada zemin tutunmaya cok musait.
Zemin kaynakli kaymalarda ben yapacak birseyin mumkun oldugunu dusunmuyorum. Arac zaten, zeminde tutunma olmadigi icin kayiyor ve isik hizinda yere yapisiyorsun.
Yani nasil bir teknik boye bir zeminde, ustelik saliselik bir zaman diliminde tepki gosterip, durumu toplayabilir?
-
Geçmiş olsun dilekleriniz, değerli tecrübe ve önerilerinizi paylaştığınız için çok teşekkür ederim. Umarım böyle bir durumu kimse yaşamaz. Herkese Kazasız, güzel sürüşler dilerim.
-
Çok geçmiş olsun.
İyi yol tutuşu olan bir lastik vs TCS olsa bu kazadan kurtarır mıydı? 99% hayır.
Yağın sebep olduğu şey grip kaybı. Şöyle bir derme çatma benzetme yapılabilir, gazın devrede olmadığını düşünelim, boşta sabit hızda gibi hayal edilebilir. Motoru yatırıyoruz ve bir süre sonra artık lastiğin temas yüzeyi motorun ağırlığını ve yanal ivmesini kaldıramayacak hale geliyor ve motor düşüyor. Burada herhangi bir gaz açma veya başka benzeri bir hatalı sürücü hareketine gerek yok.
Traction control sistemleri büyük oranda hatalı sürücü hareketini örtbas edebilmek için çalışan sistemler. Traction, griple aynı şey değil, bunlara Türkçe bir karşılık bulmaya da çalıştım ama beceremedim. Traction motorun gaz açıp ivmelendiği anda ihtiyaç duyduğumuz sürtünme. Sistemin çalışma mantığına göre davranışın detayı değişmekle birlikte temelde yaptığı şey, arka tekerin ön tekerden ne kadar hızlı döndüğüne bakıp gerekli görürse motor gücünü keserek bu fazlaca "daha hızlı dönme" işini durdurmak. Hızlanma için arka tekerin daha hızlı dönmesi şart, bunun ne kadar tolere edileceği konusu traction control sistemlerinin işi. Dikkat ettiysen tamamen arka lastikten konuşuyorum, ön lastikte olan bitene yapabileceği bir şey yok traction sistemlerinin. Hatta arkada da gaz kapatılması nedeniyle oluşacak highside'a da bir şey yapamaz tcs.
Nerede işe yarar? 2016-2017 kışıydı sanırım, MT-25 ile işe gidiyordum. Yolda arabaların duruyor olmasından kıllanmadım devam ettim, meğerse yolda buzlanma varmış. Önce ön teker kaydı ve sola attı motoru hafifçe, burası işte sevap pointle hallolabilecek bir şey, tek yapabildiğim sakin kalıp gidonu sıkıp motoru daha da fazla germekten kaçınmaktı. Hemen arkasından da motor sağa doğru arkasını açıp yanıma geldi, burası işte traction sisteminin iş görebileceği kısımdı zira arka lastik buzun üstünde gaz açıkken fazlaca dönmeye başlamıştı. traction burada hız farkını okuyup motorun gücünü keserek daha da fazla hızlanmasını engelleyecekti.
Viraj ABS'si de burada bir işleve sahip değil zira konumuz motorun yan yatmışken istenmeyen bir ön lastik kilitlenmesi yaşaması da değil.
Yolda yağ varsa yapılabileceklerin %95'i yağı görmeden "önce" yapılabilecek şeyler. Yağı gördükten sonra bu önceden yaptığımız şeylerin sonucunda bilinen dua sayısı, bankada bulunan sevap point miktarı gibi konularla birlikte sakin kalarak yapılabilecek çok az şey bulunuyor.
-
Geçmiş olsun öncelikle. Bir motosiklet için en tehlikeli durumlardan biri malesef yolda yağ olması ve önceden farkedilmemesi. Benim henüz başıma gelmedi ama dikkatli olmaktan değil tabiki sadece şans, yoksa herkesin başına gelebilecek bir durum ve düşmeyi engellemek için yapacak çok bir şey yok. Ancak en azından kazayı atlattıktan sonra ya da böyle bir kazaya tanık olduktan sonra durup o yola bir uyarı veya engel gibi birşey koyup en azından diğer motosikletlerin aynı durumu yaşamasını önlemek lazım. Aklıma daha önce izlemiş olduğum bir video geldi, bu konuyla ilgili olduğu için paylaşayım:
https://www.youtube.com/watch?v=jt7d7jMarEA
-
killingroad adlı üyeden alıntı
Çok geçmiş olsun.
İyi yol tutuşu olan bir lastik vs TCS olsa bu kazadan kurtarır mıydı? 99% hayır.
Yağın sebep olduğu şey grip kaybı. Şöyle bir derme çatma benzetme yapılabilir, gazın devrede olmadığını düşünelim, boşta sabit hızda gibi hayal edilebilir. Motoru yatırıyoruz ve bir süre sonra artık lastiğin temas yüzeyi motorun ağırlığını ve yanal ivmesini kaldıramayacak hale geliyor ve motor düşüyor. Burada herhangi bir gaz açma veya başka benzeri bir hatalı sürücü hareketine gerek yok.
Traction control sistemleri büyük oranda hatalı sürücü hareketini örtbas edebilmek için çalışan sistemler. Traction, griple aynı şey değil, bunlara Türkçe bir karşılık bulmaya da çalıştım ama beceremedim. Traction motorun gaz açıp ivmelendiği anda ihtiyaç duyduğumuz sürtünme. Sistemin çalışma mantığına göre davranışın detayı değişmekle birlikte temelde yaptığı şey, arka tekerin ön tekerden ne kadar hızlı döndüğüne bakıp gerekli görürse motor gücünü keserek bu fazlaca "daha hızlı dönme" işini durdurmak. Hızlanma için arka tekerin daha hızlı dönmesi şart, bunun ne kadar tolere edileceği konusu traction control sistemlerinin işi. Dikkat ettiysen tamamen arka lastikten konuşuyorum, ön lastikte olan bitene yapabileceği bir şey yok traction sistemlerinin. Hatta arkada da gaz kapatılması nedeniyle oluşacak highside'a da bir şey yapamaz tcs.
Nerede işe yarar? 2016-2017 kışıydı sanırım, MT-25 ile işe gidiyordum. Yolda arabaların duruyor olmasından kıllanmadım devam ettim, meğerse yolda buzlanma varmış. Önce ön teker kaydı ve sola attı motoru hafifçe, burası işte sevap pointle hallolabilecek bir şey, tek yapabildiğim sakin kalıp gidonu sıkıp motoru daha da fazla germekten kaçınmaktı. Hemen arkasından da motor sağa doğru arkasını açıp yanıma geldi, burası işte traction sisteminin iş görebileceği kısımdı zira arka lastik buzun üstünde gaz açıkken fazlaca dönmeye başlamıştı. traction burada hız farkını okuyup motorun gücünü keserek daha da fazla hızlanmasını engelleyecekti.
Viraj ABS'si de burada bir işleve sahip değil zira konumuz motorun yan yatmışken istenmeyen bir ön lastik kilitlenmesi yaşaması da değil.
Yolda yağ varsa yapılabileceklerin %95'i yağı görmeden "önce" yapılabilecek şeyler. Yağı gördükten sonra bu önceden yaptığımız şeylerin sonucunda bilinen dua sayısı, bankada bulunan sevap point miktarı gibi konularla birlikte sakin kalarak yapılabilecek çok az şey bulunuyor.
Detaylı anlatımınız ve öneriniz için çok teşekkür ederim.
---------- Mesajlar birleştirildi - 13:37 ---------- bir önceki mesaj zamanı 13:24 ----------
OsaK adlı üyeden alıntı
Geçmiş olsun öncelikle. Bir motosiklet için en tehlikeli durumlardan biri malesef yolda yağ olması ve önceden farkedilmemesi. Benim henüz başıma gelmedi ama dikkatli olmaktan değil tabiki sadece şans, yoksa herkesin başına gelebilecek bir durum ve düşmeyi engellemek için yapacak çok bir şey yok. Ancak en azından kazayı atlattıktan sonra ya da böyle bir kazaya tanık olduktan sonra durup o yola bir uyarı veya engel gibi birşey koyup en azından diğer motosikletlerin aynı durumu yaşamasını önlemek lazım. Aklıma daha önce izlemiş olduğum bir video geldi, bu konuyla ilgili olduğu için paylaşayım:
https://www.youtube.com/watch?v=jt7d7jMarEA
Çok teşekkür ederim. Haklısınız aslında bu gibi durumlarda Belediye'yi ya da ilgili mercileri aramak ve o sırada oraya bir engel gibi bir şey koymak en doğrusu. Düştüğümde çoğu arkadaş gibi bende de bir panik ve heyecan oldu açıkçası, hiç aklıma da gelmedi. Olayın olduğu yerde o saatlerde pek insan olmaz normalde. Yanıma yardıma gelenler de bir vatandaşla birlikte başka bir motorcu arkadaş ve askeriyeden gelen askerler oldu sağolsunlar, su falan getirdiler. Olayın sıcağıyla sadece motorcu arkadaşa ve asker arkadaşlara uyarıda bulundum. Motorcu arkadaş oralıymış zaten o açıklayınca yerdekinin ne olduğunu anladım (bu arada ben düşene kadar o da farketmemiş, karşı taraftan geliyordu çünkü). Balık yağıymış... Buralarda dikkat etmek lazım diye de uyarmıştı hatta. Sonrasında internetten baktığımda Paşabahçe-Çubuklu taraflarında da benzer olaylar yaşanmış. Umarım bir daha kimse yaşamaz böyle bir durumu.
-
killingroad adlı üyeden alıntı
...
Traction, griple aynı şey değil, bunlara Türkçe bir karşılık bulmaya da çalıştım ama beceremedim.
...
Gayet anlaşılır Türkçeleri var -> Traction: Çekiş/itiş. Grip: Tutuş.
-
OsaK adlı üyeden alıntı
Geçmiş olsun öncelikle. Bir motosiklet için en tehlikeli durumlardan biri malesef yolda yağ olması ve önceden farkedilmemesi. Benim henüz başıma gelmedi ama dikkatli olmaktan değil tabiki sadece şans, yoksa herkesin başına gelebilecek bir durum ve düşmeyi engellemek için yapacak çok bir şey yok. Ancak en azından kazayı atlattıktan sonra ya da böyle bir kazaya tanık olduktan sonra durup o yola bir uyarı veya engel gibi birşey koyup en azından diğer motosikletlerin aynı durumu yaşamasını önlemek lazım. Aklıma daha önce izlemiş olduğum bir video geldi, bu konuyla ilgili olduğu için paylaşayım:
https://www.youtube.com/watch?v=jt7d7jMarEA
Bunun altına ne kadar imza atılsa azdır.
Geçen sene kış aylarında iki motor Teke-Hacıllı vs gezelim dedik, Şile'yi bitirdik Çayırbaşı'ndan ormana girdik artık ve yavaş yavaş tempoyu artırmaya başlayacağımız yere gelmişken.. Bir anda virajın içinde asfaltın ıslandığını gördüm, acayip ürkütücü bir şey bu, bir de arkamdan gelen arkadaşımın motorunda hem ABS dahi yok, hem de lastikleri de çok çok iyi durumda değildi. Ondan feci korktum ama neyse ki o da sorunsuz durdu.
Sağa çekip motordan indik, uzaktan tanıdığım bir arkadaşımı gördüm orada solda duruyorlar. Yanlarına gittim, bir arkadaşları kaza yapmış, yola yağ dökülmüş. Jandarma gelmiş sonra, yağ temizlemek için yola foşur foşur su basmış..
Jandarma'dan da Allah razı olsun. Herkesin tempo yaptığı bilinen yerde virajın girişinde durup gelecek motorcuları uyarmak yerine, çıkışta bekleyip çekirdek yiyen arkadaştan da..
-
Yağ konusunda iki olay yaşadım şükürler olsun çok şanslıydım
İlki 10.yıl caddesinde gece saat 1 civarlarında otogar sapağı virajlı bir yoldu ve bir hafriyat kamyonu karter patlatıp bütün yağı viraja dökmüş iki araç birbirine girmiş bir kurye kayıp düşmüş ayağını incitmişti o saatlerde normalde oradan 90 nın altında gitmeyen ben bişey oldu sakin gittim zaten birisi uyarmaya çalışırken lastiğin kaydığını hissettim motordan inip elimle yağ olmayan bir yere çektim. kıyamet gibiydi orası umarım baskanısın başına bir şey gelmemiştir.
2. olay işyerimin burada çok dik bir rampada birisinin deposu delinmiş heralde yere mazot dökülmüş ben başta su sandım orada genelde altyapı sorunundan dolayı sürekli ıslak olur lastik merhaba diyince yine indim abi motordan çevredekileri de uyardım motoru elimle ittim.
Ben bunun bir tekniği olduğunu düşünmüyorum eğer var ise bilen üstadlar bizi de aydınlatırsa sevinirim.
Yerdeki zemin değişikliğine çok dikkat etmek gerekiyor kafamızın sürekli yolda olması lazım bence eğer bir çözüm arayışımız olacaksa.
Çok geçmiş olsun abicim
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 3 kullanıcı var. (0 üye ve 3 misafir)
Bu Konudaki Etiketler