Elektrikli scooter (e-skuter) yönetmeliği Resmi Gazete'de yayınlandı
Reklamlar
-
Dünyada olduğu gibi Türkiye’de de elektrikli scooter sayısı her geçen gün artıyor. Bu araçların kullanımında paylaşımlı modeller büyük yer tutuyor.
Fakat, dünyanın önemli merkezlerinin aksine elektrikli scooterların Türkiye’de yasal düzenlemesinin olmaması, bir takım güvenlik sorunlarını da beraberinde getiriyor.
Bu doğrultuda, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı koordinasyonluğunda paylaşımlı elektrikli scooter firmaları ve ilgili kamu otoritelerinin katılımı ile Mikro Hareketlilik Ortak Akıl Toplantısı gerçekleştirildi.
Habertürk’ten Yiğitcan Yıldız’ın haberine göre toplantıda, elektrikli scooterların yasal düzenlemesi için esaslar belirlendi. Mevcut mevzuatlarda resmi tanımı olmayan elektrikli scooterları kimlerin kullanabileceği ve bu hizmeti vermek isteyenlerde ne gibi şartlar aranacağı masaya yatırıldı.
TÜRKİYE'DE 35 BİN ADET ELEKTRİKLİ SCOOTER VAR
Dünyadaki toplam paylaşımlı elektrikli scooter sayısı 800 bin adedi bulurken, Türkiye'de ise bu sayı 35 bin adet olarak açıklanıyor. İstanbul, Ankara, İzmir, Eskişehir, Gaziantep, Yalova, Hatay, Bursa, Antalya, Mersin, Muğla, Kahramanmaraş ve Kocaeli Türkiye'de paylaşımlı elektrikli scooter kullanımının gerçekleştiği iller olarak öne çıkarken, Türkiye'de bugüne kadar yapılan toplam 10 milyon paylaşımlı elektrikli scooter yolculuğunda kat edilen mesafe 15 milyon kilometreyi buluyor.
KURALLAR GETİRİLDİ
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu’nun liderlik ettiği toplantıda açıklanan düzenlemenin öne çıkan başlıkları şu şekilde sıralandı;
1) Elektrikli scooterların azami hızı saatte 18 km olacak.
2) Bu araçlar, otoyol, şehirler arası yollar ve azami hız sınırı 50 km/s üzerinde olan kara yollarında kullanılamayacak.
3) Elektrikli scooter kullananlarda 18 yaş sınırı aranacak. 16-18 yaş aralığındakilere ise M ve A1 ehliyetine sahip olmak koşulu ile izin verilecek.
4) Birden fazla kişi elektrikli scooter kullanamayacak.
5) Bu araçlarda kişisel eşya haricinde eşya/yük taşınamayacak.
6) Bu araçların yayaları ve dezavantajlı grupları (engelli/yaşlı) tehlikeye sokmasına izin verilmeyecek.
7) Elektrikli scooterların toplu taşıma araçları ile entegre olacak şekilde kullanımı sağlanacak.
8) Kask, dizlik, reflektör, ceket gibi koruyucu ekipman kullanımı teşvik edilecek.
9) Elektrikli scooterların belirli bölgelere yığılmasının önüne geçilecek.
10) Kamu düzenini bozmayacak ve gürültü kirliliği oluşturmayacak şekilde kullanım sağlanacak.
Ayrıca, elektrikli scooter tanımının kara yolları trafik kanununa ekleneceği de toplantıda ele alınan konulardan biri olurken, bu sayede trafik denetimlerinin gerçekleştirilebileceği belirtildi.
Yönetmeliğin esaslarının belirlendiği toplantıda, elektrikli scooterların şehir içi yollarda eğer bisiklet yolu yoksa sağ şeritten gidebilecekleri kaydedilirken, yapılan düzenleme ile birlikte trafik kurallarını ihlal eden elektrikli scooter kullanıcılarına trafik cezası uygulanabilmesinin önünün açıldığı da paylaşıldı
İLK ÖLÜMLÜ KAZA BEŞİKTAŞ'TA
Türkiye'de de e-scooter'lara olan ilgi artıyor. Özellikle İstanbul'da bu araçları kullananların sayısı her geçen gün artıyor. Maalesef şubat ayında ilk ölümlü e-scooter kazası da İstanbul Beşiktaş'ta yaşandı. 16 yaşındaki Okan Yıldız yaşamını yitirdi. Hem bu kaza hem de e-scooter'ların iyice yaygınlaşması, yetkilileri yasal düzenleme için harekete geçirdi.
YETKİ BELGESİ OLMAYAN İŞLETEMEYECEK
Toplantıda, paylaşımlı elektrikli scooter işletmeciliği yapan firmalar için belirlenen şartlar da açıklandı. Buna göre, Türkiye’de faaliyet izin belgesi almayan firma artık elektrikli scooter kiralayamayacak.
İzin belgesi almak için de firmalarda 500 bin TL sermaye, en az 2 bin adet elektrikli scootera sahip olma, internet sitesi ve mobil uygulama bulundurma, sunucuların Türkiye’de bulunması ve kalite belgesi gibi şartlar aranacak. Yerlilik oranı yüzde 30 olan firmalarda ise en az bin adet scooter bulundurma şartı aranacak. Söz konusu şart için ilerleyen yıllarda yerlilik oranı yüzde 50’ye çıkarılacak.
Öte yandan, düzenleme ile paylaşımlı elektrikli scooter işletmelerinin tekelleşmesi, firmanın bir bölgede sahip olabileceği en fazla scooter sayısı ve yasaklı bölgeleri belirleme yetkisi UKOME veya İl Trafik Komisyonu’na veriliyor. Bu kapsamda, il nüfus kriterlerine göre, ‘bölgenin nüfusu/250’ toplam kapasitesini aşmayacak şekilde kullanım izni verilecek.
Üniversite ve havalimanı gibi yerlerde ise şehirler için alınacak izinler haricinde elektrikli scooter kullanımı serbest olacak ve bu araçların işletilebilmesine izin verilecek.
Öte yandan, elektrikli scooterların taslak yönetmeliğe ‘e-skuter’ olarak girmesi de dikkat çekti.
Kullanıcılara kısa süreli e-scooter kiralama imkanı veren elektronik sistemin kullanıldığı hizmetleri sunan işletmecilere 500 bin TL asgari sermaye getirildi.
Resmi Gazete’nin bugünkü sayısında yer alan elektrikli scooter yönetmeliğine göre, paylaşımlı e-scooter işletmeciliği faaliyeti, sadece yetki belgesi ve paylaşımlı e-scooter izni alan gerçek veya tüzel kişiler tarafından yapılabilecek.
Yetki belgeleri ile verilecek e-scooter izinleri, satılamayacak ve devredilemeyecek. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından verilecek yetki belgesi için 10 bin TL ücret alınacak.
BAKANLIK ÜCRET TARİFESİ GETİREBİLECEK
Yönetmeliğe göre Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, paylaşımlı e-scooter kullanım ücreti ile ilgili taban veya tavan ücret tarifesi uygulaması getirebilecek.
Paylaşımlı e-scooter yetki belgesi işletmecilerinin 500 bin TL asgari sermayeye veya işletme sermayesi ile kendilerine ait en az 250 adet e-scootere sahip olması gerekiyor. Yetki belgesi sahipleri ile hizmetten yararlananlar arasında sözleşme yapılması zorunlu olacak. Sözleşme elektronik olarak yapılabilecek ve onaylanabilecek.
VERİLER BAKANLIĞA AÇIK OLACAK
İşletmecilerin, standartları bakanlıkça belirlenen ve yapılacak faaliyete uygun bir internet sitesi ile mobil uygulamalara sahip olması, faaliyetlere ilişkin verilerin tutulacağı veri tabanının saklanacağı sunucuların Türkiye sınırları içinde barındırılması ve bakanlığın erişimine açık olması da aranan şartlar arasında yer alıyor.
Bu kapsamda, büyükşehirlerde izin verilecek her bir ilçedeki nüfusun, büyükşehir olmayan yerlerde belediye nüfusunun en fazla 200’de biri kadar olacak şekilde e-scooter izni verilebilecek. Nüfusun mevsimsel veya dönemsel değişiminin kullanım talebini artırması ile kapasite kullanım durumu ve benzeri gerekçelerle bu sayı yüzde 50’ye kadar artırılabilecek. Nüfusu 20 binin altında olan belediyelerde belirlenen e-scooter izni sayısı 3 katına kadar artırılabilecek. Her bir yetki belgesi sahibine, belirlenen e-scooter sayısının beşte birini aşmamak kaydıyla e-scooter izni verilecek.
ADİ ORTAKLIKLARA YETKİ BELGESİ YOK
Her bir gerçek veya tüzel kişiye sadece bir yetki belgesi verilecek. Adi ortaklıklara yetki belgesi düzenlenmeyecek. Bakanlık tarafından verilecek yetki belgeleri e-Devlet üzerinden düzenlenecek. Bakanlığa, sunulan belgelerin gerçeğe aykırı olduklarının tespiti halinde, gerçek veya tüzel kişilerin yetki belgesi iptal edilecek ve faaliyetleri durdurulacak.
Yetki belgesi almış olan gerçek veya tüzel kişilerin, paylaşımlı e-scooter faaliyetlerinde kullandıracakları e-scooterler için; büyükşehir belediyesi kurulu bulunan illerde UKOME’den, büyükşehir belediyesi bulunmayan illerde il trafik komisyonundan, buraların dışında ve özel kanunlar ile belirlenmiş alanlarda, kendilerine yetki verilmiş ilgili kurum ve işletmelerden izin almaları zorunlu olacak.
UKOME ve il trafik komisyonlarınca, sorumluluk sahalarında verilecek e-scooter sayıları, her bir yetki belgesi sahibinin başvuruda bulunabileceği azami e-scooter izni sayısı, e-scooterların kullanılmayacağı alanlar, başvuru süreci ve talep edilebilecek diğer şartlara ilişkin karar alınacak ve son başvuru tarihinden en az 10 gün önce ilgili kurumların internet sayfasında duyurulacak.
31 TEMMUZ'A KADAR MUAFİYET VAR
Özel kanunlar ile korunan ve yetkili kurum/işletme uhdesindeki alanlar hariç olmak üzere, yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarih olan bugünden önce paylaşımlı e-scooter işletmeciliği yapan gerçek veya tüzel kişiler, 31 Temmuz'a kadar yönetmelik hükümlerinden muaf tutulacak. Ancak yönetmelik kapsamında e-scooter izinleri düzenlenen ilçeler/bölgeler için muafiyetler iptal edilecek.
Yapılan değerlendirme sonucunda; talep edilen e-scooter izni sayısının, verilebilecek e-scooter izin sayısının üstünde olduğu durumlarda, yetki belgesi sahibi başvurucular arasında talep ettikleri sayılar ile orantılı olarak eşit şekilde e-scooter izni verilecek.
Kaynak: Sözcü
Reklamlar
-
Ehliyet olayı aşırı saçma olmuş 18km/h hızda ilerleyen bir araç için hemde. Buna bakılırsa bisikletlerede ehliyet çıkartılması lazım, ben bisikletim ile düz yolda 50km/h hıza aşırı derecede hızlı çıkabiliyordum ve çokta zorlanmıyordum (gps ölçümü). Martı sürerek edindiğim tecrübeye göre konuşuyorum, gitmeyen şeye bu kadar kısıtlama gelmesine anlam veremedim.
-
Gürültü kirliliği yapmayacak şekilde? İleride ne olur ne olmaz diye koydularsa aferin, alışkanlıktan koydularsa tipik düşünmeden hareket etme örneği.
-
Erenkc91 adlı üyeden alıntı
Ehliyet olayı aşırı saçma olmuş 18km/h hızda ilerleyen bir araç için hemde. Buna bakılırsa bisikletlerede ehliyet çıkartılması lazım, ben bisikletim ile düz yolda 50km/h hıza aşırı derecede hızlı çıkabiliyordum ve çokta zorlanmıyordum (gps ölçümü). Martı sürerek edindiğim tecrübeye göre konuşuyorum, gitmeyen şeye bu kadar kısıtlama gelmesine anlam veremedim.
Düz yolda 30 km/h olmasın o? 50 ise seni Tour de France'a alalım.
Neyse şakası bir yana, devletler için bisiklete dokunmak/kural koymak bugün çok zor. Çünkü 100 senedir kuralsız (ya da makul sınırlar içerisinde kurallı) kullanılıyor. Fakat elektrikli skuter yeni bir araç olduğu için işin başında kural koymak kolay. Bence gerekli de. Ehliyet sadece 16-18 yaş aralığı için isteniyor. Görüyoruz, bu yaştaki gençler oyuncak niyetine sahilde fink atıyor, yayaları tehlikeye sokuyor. Tabi 30'una gelmiş 15'ini yeni yaşayanlar da vardır, onlara yapacak bir şey yok.
-
yokon adlı üyeden alıntı
Düz yolda 30 km/h olmasın o? 50 ise seni Tour de France'a alalım.
Bisikletim şehir bisikletiydi 18 vitesdi 8 seneye yakın süredir bisiklet kullandığım için iyi denebilcek kondisyona sahip olmuştum mtb bisikletler ile kıyaslarsanız düz yolda bahsettiğiniz gibi oluyor, aslında bende o kadar hızlı gittiğime inanmamıştım taki gps kayıtlarına bakana kadar.
-
aklıma köpek çarpan adam geldi, köpeğin biri hızlı gine koşarken adama çarpıyor ve yola savrulan adamın kolu kırılıyor(biraz abarttım ama adamın bir yerleri kırılıyordu gerçekten)
şimdi bu scooter 20 falan yapar, yüksek bir rakam değil ama bir amca yada bir teyze yolda giderken bir anda sağına yada soluna dönmek isteyecekler ve tam o sırada son hızla dallamanın biri bu teyzenin/amcanın yanından geçmek için plan yapmış olacaktır; sonuç itibari ile teyze/amca yan tarafına döndükten sonra elektrikli scooter tarafından ezilecekler ve en iyi ihtimal hiç bir şey olmayacak ama en kötü ihtimal ile ayakları kırılacak hatta diz ekleminde sakatlanma da meydana gelebilecek..
dangalak insan o kadar fazla ki bu kuralları koyanlar da ne yapacağını şaşırıyor bazen, tabi işin çoğu zamanında vergi için emcükleme için çalışıyorlar bu tartışmaya kapalı bir konu ama azda olsa sağlıklı ve güvenli yaşam için kanun düşünüyorlar koyuyorlar.
edit: tabi sinyal vermeden dönen teyze/amca da suçlu
-
çok iyi olmuş.yakında komple yasakların. hatta motosikletleri bisikletleri de yasaklarlar. onlar da rahatlar bizde. miss
-
Ben vergi alacaklarini bekliyordum acikcasi
-
Yine güvenlik adına bir iki çok da şey etmeyen düzenleme ama tonla vergi harç vb. gelir getirecek düzenleme yapmışlar.
Yayalar arasında sürülmesinin kesinlikle yasaklanması lazım. Yaya bu, yürüyor, yürümek için ehliyet gerekmez zaten yürümek herkesin hakkı, yürüyen kişi de her türlü saçmalığı yapabilir normaldir çünkü bunun bir eğitimi yok. Ama motorlu ya da motorsuz araç kullanmak bir hak değil kurallarına göre kulalnabilmeyi biliyorsa yapabileceği bir ayrıcalıktır bu yüzden ehliyet denen bir şey var, yani bu kişi bu aracı kullanmayı öğrenmiş, kullanma ayrıcalığına sahip olabilir demektir ehliyet sahibi olmak. Motorlu motorsuz bütün araçları yayaların yürüdüğü yerlerden uzak tutmak lazım. İdeal şartlarda keşke her yerde bisiklet yolları olsa da bu elektrikli skuterler da oralarda sürülebilse de araçların arasına trafiğe çıkılmasa.
-
Sözüm meclisten dışarı, bu Martıları kullananların bazıları tam sığır, tam dingil, yanyana 2 kişinin zor geçeceği dar kaldırımda alakasız bir direğe kilitleyip gidiyorlar. İnsanlar ya kaldırımdan aşağı iniyor geçmek için ya da üzerinden atlamak zorunda kalıyor. Düzenleme yapılacaksa bu konu es geçilmemeli diyeceğim de devlet, işin başka tarafında.
-
tommygun adlı üyeden alıntı
Sözüm meclisten dışarı, bu Martıları kullananların bazıları tam sığır, tam dingil, yanyana 2 kişinin zor geçeceği dar kaldırımda alakasız bir direğe kilitleyip gidiyorlar. İnsanlar ya kaldırımdan aşağı iniyor geçmek için ya da üzerinden atlamak zorunda kalıyor. Düzenleme yapılacaksa bu konu es geçilmemeli diyeceğim de devlet, işin başka tarafında.
Geçen twitterda görmüştüm, adamın dükkanın önündeki demirlere kilitlemişler akşam dükkanını kapatamamış adam. Martı'yı aramış gelin çözün diye saatlerce beklemek zorunda kalmış. Demir makası ile kesip atsaymış keşke.
-
espresso adlı üyeden alıntı
Geçen twitterda görmüştüm, adamın dükkanın önündeki demirlere kilitlemişler akşam dükkanını kapatamamış adam. Martı'yı aramış gelin çözün diye saatlerce beklemek zorunda kalmış. Demir makası ile kesip atsaymış keşke.
Geçen kırtonun teki de bizim apartmanın kapı demirine kilitlemiş, geçişi engelliyordu. O sinirle tekme attım lanet Martıya, 2 gün topallayarak yürüdüm.
-
tommygun adlı üyeden alıntı
Sözüm meclisten dışarı, bu Martıları kullananların bazıları tam sığır, tam dingil, yanyana 2 kişinin zor geçeceği dar kaldırımda alakasız bir direğe kilitleyip gidiyorlar. İnsanlar ya kaldırımdan aşağı iniyor geçmek için ya da üzerinden atlamak zorunda kalıyor. Düzenleme yapılacaksa bu konu es geçilmemeli diyeceğim de devlet, işin başka tarafında.
Hocam, Marti'nin kullanim kosullari arasinda da var bu, olur olmadik yere birakmayin, diger araclarin, insanlarin gectigi yollara birakmayin engellemeyin diye. Ama insanimiz henuz sehirli olmadigi icin, koyden gelip koylulugunu sehrin sokaklarinda devam ettirdigi icin, okuma yazma bilmesine ragmen okuz yasamaya devam ettigi icin bu tip sorunlar oluyor.
---------- Mesajlar birleştirildi - 21:21 ---------- bir önceki mesaj zamanı 21:20 ----------
tommygun adlı üyeden alıntı
Geçen kırtonun teki de bizim apartmanın kapı demirine kilitlemiş, geçişi engelliyordu. O sinirle tekme attım lanet Martıya, 2 gün topallayarak yürüdüm.
Marti'nin uzerindeki kodu alip Marti'ya bildirin, fotografiyla birlikte. 30TL ceza kesiyor Marti yanlis hatirlamiyorsam.
-
tommygun adlı üyeden alıntı
Geçen kırtonun teki de bizim apartmanın kapı demirine kilitlemiş, geçişi engelliyordu. O sinirle tekme attım lanet Martıya, 2 gün topallayarak yürüdüm.
Sağlam aletmiş demek ki alınabilir
-
vandamme adlı üyeden alıntı
Sağlam aletmiş demek ki alınabilir
Yanlis bilmiyorsam Marti'larin sasi kisimlarini Volta uretiyor. Batarya buyuk ve batarya yuvasi bildiginiz demir gibi, bu yuzden de cok agir, kaldirimdan indirmek cikarmak guc isteyebiliyor.
-
gurcanozturk adlı üyeden alıntı
Yanlis bilmiyorsam Marti'larin sasi kisimlarini Volta uretiyor. Batarya buyuk ve batarya yuvasi bildiginiz demir gibi, bu yuzden de cok agir, kaldirimdan indirmek cikarmak guc isteyebiliyor.
Bayır yukarı hızlanmak için veya normal yolda hızlanmak için ayak ile destek vermek zorunda kalıyorum aşırı ağırlar (Bursadakiler ne kadar iyi bilemem). 4-5 kilometre yol gittik %65-%70 şarjı gitti. Ama zevkliydi taksi yerine bu pandemi döneminde kullanılabilir.
-
Selamlar. Sürücü ve araç arasındaki ilişki eğitim ve kullanma ile gerçekleşir. Burada en önemli şey ; kullanıcıya genel ve basit eğitim verilerek, önce kendisini sonrada etrafındaki her şeyi tehlikeye atmadan güvenli bir sürüşün sağlanması eğitimi olmalıdır. Bu eğitimin nasıl ve içeriğinin ne olacağı yasal olarak belirlenmek zorundadır. Çok basit olarak özellikle uygun başlık/kask ,uygun ayakkabı ve koruyucu ekipman giyilmesi zorunlu kılınmalıdır. Unutmayalım ki ; yolda yürürken bile yere düşüldüğünde ciddi yaralanmalar olabiliyor. Yurtdışındaki kurallar ve uygulamalar dikkate alınmalıdır( tabi Türkiye'de trafiğin durumu malum !!!). Güvenli sürüşler....
-
28 Haziran 2021, 11:34
#18
Sahil memlekette oturuyorum. Her sahile inince karşılaştığım eksiklikler: hayatında mmuhtemelen iki tekerli alet kullanmamış vatandaş
ulaşım amacıyla bunları kullanıyor. kontra tekniği bilmeden bu aletler nasıl kullanılır? motosiklet kullananlar bile bu konuda eksikken. çok hızlılar iki kişi biniyorlar her gün bir kaza görüyorum bisiklet yolunu meşgul ediyorlar. Elektirkli bisiklet (scooter tip) kullanan apaçi tipler tehlike oluşturuyor ve en büyük tehlike bisiklet yoluna park eden otomobil ve motosikletler. bunlara çözüm bulmadıktan sonra ne yaparlarsa yapsınlar. ayrıca otomobil ehliyeti ile 50 cc motor kullanma hakkı da saçma adam hiç bisiklete dahi binmemiş scooter alıyor kullanamıyor kaza yapıyor geçende bir abi sanki çok iyi motor kullanıyormuş gibi telefon kullanırken yere yapıştı gittim kaldırdım. otomobil ehliyeti ile motosiklet ne alaka anlamadım cc ne fark eder motor motordur
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)