Uber'den Sonra Mototaksiler Hizmet Vermeye Başladı
-
Uber ve taksici kavgasını geride bırakıyoruz derken şimdi de motosiklet-taksiler çıktı. Kısa mesafelerde tercih edilen ve taksi ücretinin yarısına çalışan motosikletçilerin hızla yayılmasıyla yeni bir tartışma başladı. Taksiciler ‘korsan’ diye karşı çıkıyor, onlar ise ‘paylaşım ekonomisi’ne işaret ediyor. Cezası da ağır: Taşıyana 10 bin, yolcuya 334 lira.
Uber kavgasını geride bırakıyoruz derken şimdi de motosiklet taksiler çıktı. Kısa mesafede tercih edilen ve taksi ücretinin yarısını ödediğiniz mobil uygulamanın hızla yayılmasıyla yeni bir tartışma başladı. Kilometresi 1,25 lira olan bu yeni ulaşım araçlarına talep patlaması yaşanıyor. Yeni yasayla yolcuya da 334 lira ceza kesilecek.
Uber ile mücadele eden taksici esnafının karşısına bu sefer, motor taksiciler çıktı. Kısa mesafeye meyletmeyen, bozuk para üstünü hiç eden ve davranışları vatandaşı bezdiren bazı şoförlerin de etkisiyle motosiklet taksi piyasası adeta gaza bastı. Acil işiniz mi var, fazla paranız mı yok, mesafede kısa ise, çağırın gelsin. Mobil uygulama sayesinde, konum atıyorsunuz, bulunduğunuz yerden sizi alıp, gitmek istediğiniz yere götürüyorlar. Trafiğin tıkalı olması bile İstanbullu için bu araçları bir tercih sebebi yapıyor.
MOTORU KAPAN TAKSİCİ OLUYOR
Talebi ve rakamları duyan motor sahipleri, bu işi kazanca dökmüş durumda. Uygulamanın öncüllerinden Scotty uygulaması hakkındaki tartışmalar sürerken, korsan motor taksilerin çıkması üzerine işler daha da sarpa sardı.
İnternette farklı fiyatlarla ulaşım ilanları mevcut. Taksimetre açılış ücreti, genelde 3 veya 4 lira. Kilometre başına 1.25 lira alınıyor. Bazı motorcularla pazarlık bile yapabilirsiniz. Özellikle gençler ve plaza çalışanlarının şimdilerde biraz özgürlükle süslenmiş moda hareketi: ‘Konum at, motor taksin kapıya gelsin. Kaskı tak, arka koltuğa otur, akmayan trafikte yağ gibi ilerle.” Piyasada yüzlerce hatta binlerce çalışandan bahsediliyor. Ortalama 5 bin lira net gelir sağlayan olduğunu öğreniyoruz. Belki çok daha azı veya fazlası. Asıl soruna gelince, bu araçların kimler tarafından nasıl kullanıldığının belli olmaması. Standartın bulunmadığı sektörde yolcunun can ve mal güvenliği de Allah’a emanet şekilde yola devam ediyor.
İŞ MODELİYDİ A.Ş. OLDU
Peki ama nasıl ticarileşti ve nasıl bu noktaya geldi? Scotty, 2017’de İstanbul’da motosiklet çağırma dönemini başlattı. Uygulamanın sürücü ve yolcu olmak üzere iki tarafı var. Sürücü kendi motosikleti ile müşteri taşıyor, ücreti ondan alıyor. Paylaşıma dayalı iş modeli olma söylemine rağmen, kısa sürede ciddi kazançların olduğu ticari bir alana dönüştüğü iddia ediliyor.
STANDART YOK
Daha önce sistemde yer almış kişiler, son dönemde birçok motor sahibinin standartlara dikkat edilmeden işe alındığını söylüyor. Bu şekilde bir taşımacılığın yasal olmadığını ve faaliyetlerine durdurma kararı çıktığını belirten taksici esnafı ise Uber’den sonra şimdi de motosikleti taksilerin peşine düşmüş durumda. Gözler önümüzdeki günlerdeki tartışmalarda.
ARACI KULLANANA 10 BİN, YOLCUYA 334 LİRA PARA CEZASI
Taksiciler bu taşıma yöntemine ‘Korsan’ diye karşı çıkarken, karşı taraf ‘Paylaşım ekonomisi’ne işaret ediyor. İstanbul Taksiciler Esnaf Odası (İTEO) Başkanı Eyüp Aksu, motorlu taksi uygulamasının yasal olmadığını belirterek, “Korsan taşımacılık yapan Uber ve mahalle aralarında çalışan korsan araçların 30-60 gün bağlanması söz konusu. 5 ila 10 bin lira cezası var. Uber ile aynı yaptırım uygulanıyor. Bu araçlara binen yolculara da 334 lira ceza kesilirken tekrarı halinde rakam iki katına çıkacak. Kanun 26 Ekim 2018 tarihli 30577 sayılı Resmi Gazete’de yayınlandı. Vatandaşların can ve mal güveliklerinin tehlikede olduğunun farkına varması gerekir” bilgisini veriyor.
KISA MESAFEYE DENETİM
Taksicilerle ilgili artan şikayetlerin de bu durumu ortaya çıkardığını sorduğumuzda Aksu, İçişleri Bakanlığı genelgesini hatırlatarak, “Artık denetimler daha da artacak. Para üstü vermeyen kısa mesafeye götürmeyen, dolandıran ve kaba davranan taksicinin aracı bağlanacak ciddi para cezaları uygulanacak” diyor.
VATANDAŞTAN YOĞUN DESTEK
10 liralık kısa mesafeye 5 liraya ışınlanan vatandaşların gönülden desteği sayesinde bu haberi yazdık. Kendilerine yer vermek lazım. Levent bölgesinde çalışan arkadaşlarımızın, “Bak iş çıkışı bir motosiklet taksi keyfim var, fitnelik yapma” şeklinde motive edici dileklerine teşekkür. “Kedinin kuyruğuna teneke bağlayan çocuklar gibisin orhanorhun. Senin yanında daha da bir iş kolundan bahsedenin...” biçimindeki şahsımı onare edici mesajlara ayrıca teşekkür edip önümüzdeki piyasalara doğru hızla yol alıyoruz. Düzeltiyorum kaçıyoruz.
Reklamlar
-
Taksiciler önce kendi gelir vergilerini adam gibi ödesin ondan sonra sağa sola korsan desin.
Ben yıllık brütümün %30 ünü vergi olarak verirken taksiciler gelirinin %4-5 ini vergi olarak ödüyor.
-
Valla bizim camia uberciye felan benzemez malum.
Kim kimi koparırsa olayı yaşanacaksa eğer, bizimkilerin içinde çıplak kafayla araba camı indiren delikanlılar var bilmem anlatabiliyo muyum? :D
Yani öyle 40 kişi 1 uberciyi sıkıştırıp tehdit etmeye benzemez bu iş, bırak mototaksiciyi, ülkemizdeki çoğu motorcu özellikle İstanbul gibi büyük şehirde yaşayanlar, en azından bir whatsapp grubuna üye, bir telefon ile 5dk içinde 50 kişi toplayabilen adamlar tanıyorum.
İlla orman kanunlarını kullanıcaz derse eğer 4 tekerli taksici arkadaşlar, bence oturup bi uzun uzun düşünsünler.
Saatte 120km ile 2 tekerli bir taşıtın üzerinde giderken arabaya tekme atan adamları mı korkutacaksın ?
Vallahi büyük merakla izlemek isterim.
-
sempatik duruyor.
ama güvenip binmem.
-
2 sene önce çıkmış fake haberi yeniden düzenleyip metin yazana helal olsun Görüntü türkiyeden değil.
http://www.atasehirweb.com/istanbul/...im-h27485.html
-
bu motorlar shineco muydu neydi bir ara türkiyede vardı .. ben bir ara ikinci elde çok aramışdım bulsam ikinci motor şehir içi gezmelik alma niyetim vardı. 150cc müzik sistemli kaloriferli falandı..
-
logaritma adlı üyeden alıntı
bu motorlar shineco muydu neydi bir ara türkiyede vardı .. ben bir ara ikinci elde çok aramışdım bulsam ikinci motor şehir içi gezmelik alma niyetim vardı. 150cc müzik sistemli kaloriferli falandı..
BMW C1 değiller mi?
-
İstanbul'da böyle bir uygulama zaten vardı.
-
RoofRoof adlı üyeden alıntı
BMW C1 değiller mi?
yok bunların birde çin malı versiyonu vardı ismini unuttum sherica muydu shenica mıydı öyle bir şeydi..
-
artçı yetim gibi arkada kalmış (:
-
"Asıl soruna gelince, bu araçların kimler tarafından nasıl kullanıldığının belli olmaması. Standartın bulunmadığı sektörde yolcunun can ve mal güvenliği de Allah’a emanet şekilde yola devam ediyor."
Laflara bak sanki şimdiki taksiciler çok düzgün insanlar. Ne kadar at hırsızı, sabıkalı barzo tip varsa taksicilik yapıyor yahu.
-
MahmutBiner adlı üyeden alıntı
Fotoğraf temsili olarak konuldu haber yeni ..
100 tlye 1300 km yol giden Volta vs5im
-
fotoğraf da temsili ise yukarda yazdıgım sempatiği de geri aldım.
adamlar bizi kimbilri neyle taşımaya kalkacaklar
-
arndiol adlı üyeden alıntı
fotoğraf da temsili ise yukarda yazdıgım sempatiği de geri aldım.
adamlar bizi kimbilri neyle taşımaya kalkacaklar
Kimde ne varsa. Uber gibi bi standardının olduğunu düşünmüyorum bu uygulamanın. 50cc lik motosikletle bile ben şu işe bi el atıyım diyen çıkacaktır bu haberleri gördükten sonra
-
hachiko adlı üyeden alıntı
Fotoğraf temsili olarak konuldu haber yeni ..
Ozaman hepimiz şunu bilelim. Bahsedilen uygulama scotty söylendiği gibi umumi bir taşıma aracı taksi değildir. Maddelerindede belirtildiği gibi şöförlü motosiklet kiralama hizmetidir. Bunun için gerekli vergilendirmeleri ve ödemeleri yapılıyor. Zaten sürücü ve yolculara kesilen tüm cezalar önce devlete ödeniyor ardından itirazda bulunularak cezaların %70 kadarı geri alınabiliyor. Uygulamayı taksi moto taksi diye reklam yapmaya gerek yok bu motosikletçilere ve iyi şeyler yapmak isteyen insanlara zarar veriyor. Uygulamayı kullanan herkes taksicilikle uzaktan yakından bir ilgisi olmadığını biliyor.
Şimdi ne alaka ben bu haberi biryerden çektim aldım diyebilirsiniz fakat motosiklet.net günlük sayfa girişleri baya yüksek şimdi google motosiklet taksi yazdığınız anda ilk sıralarda bu haber gelebilir ve bu bizi zaten sevmiyen bir toplumda taksicileri iyice karşımıza geçirebilir.
Taximono bence isimden kaybediyor. taxi girince ismin içine algı belli bir yöne doğru eğiliyor.
Umarım bu tip haberler yüzünden scotty ve benzeri uygulamalara bir zarar gelmez.
-
systemj adlı üyeden alıntı
Kimde ne varsa. Uber gibi bi standardının olduğunu düşünmüyorum bu uygulamanın. 50cc lik motosikletle bile ben şu işe bi el atıyım diyen çıkacaktır bu haberleri gördükten sonra
UBER de adamları dövdüler, bu sefer kesin sıkıştırıp öldürürler
Anger clouds judgement and it makes us do things that we end up regretting. Things we can never take back.
-
Haber yeni haber, ben de dün fox tvde denk geldim. Sürücü ayda 1 kez denetlendiklerini söyledi. Taksicilere sormuşlar, trafiğe takılmıyor bizim işimizi keser diyenler var. Tüm yolcu taşımacılıkları için kanunda bir madde var da uyulmuyor mu yoksa açık mı var bilmiyorum.
Bir standart getirilmezse bunun önünü alamazlar. Sukoti gider bukoti gelir uber gider züber gelir. Tag vb başka uygulamalar da var zaten.
Bu uygulamalarla beraber taksicinin minibüsçünün de denetimlerinin aynı ölçüde yapılması lazım. Otobüs şöförü trafikte tartıştığı adamı bıçaklayıp otobüse binip yoluna devam ediyorsa bir yerlerde yanlışlık var demektir.
-
Arkadaş memlekette herkes taksicilige ne kadar meraklıymış.oldu olacak herkes arabasiyla motoruyla taksicilik yapsın sirayla birbirimizi tasiyalim
-
scooty nasıl vergilendirme yapıyor çok merak ettim faturayı ne olarak ne üstünden kesiyor.. merak ettim .. birde kiralama ne alaka anlayamadım kiralama uzun süreçli bir şeydir scooty deki olay indi bindi usulüdür bildiğin taksicilik minübüscülüğe eş değer bir şeydir..
-
Scotty yasal mı değil mi? Yasalsa kesilen cezalar göz boyamak için, zira itirazla geri alınır -ki yukarda alındığı söylenmiş. Yasal değilse devletin bakanı niye bunlara plaket verdi?
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)