İkinci El Araç Satışında Kurallar Değişiyor..
Reklamlar
-
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, ikinci el motosiklet, otomobil, arazi taşıtı, otobüs, kamyonet, kamyon ve lastik tekerlekli traktör satışının kurallarını yazdı. Her önüne gelen galeri açamayacak. İkinci el araçlar, sigortasız satılamayacak. Boyalı parça sayısı, değişeni, kilometresi, hasar durumu, tek tek satış belgesine yazılacak. Aracın tüm bilgileri ekspertiz raporuyla alıcıya bildirilecek. 3 ay veya 5 bin kilometre garanti verilecek.
Bugünkü Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren yönetmeliğe göre yeni dönemde uyulması gereken kurallar şöyle:
YETKİ BELGESİ OLMAYAN SATAMAYACAK
Yönetmeliğe göre ikinci el alım satımı yetki belgesi olan tacirler ile esnaf ve sanatkarlar tarafından yapılabilecek. Bu belgeler işletmenin bulunduğu yerdeki İç Ticaret İl Müdürlüğü tarafından 5 yıllığına verilecek, yenilenecek ve iptal edilecek.
ARAÇ ALMADAN ÖNCE BAKANLIK SİTESİNE BAKILACAK
Araç alım satımına yetkili galerilerin listesi Gümrük ve Ticaret Bakanlığının internet sayfasında ilan edilecek.Bakanlık İkinci El Motorlu Kara Taşıtı Ticareti Bilgi Sistemi oluşturacak. Bu sistemde yetki belgesi verilen ve iptal edilen işletmeler; mesleki yeterlilik belgesi onaylanan ve iptal edilen kişiler; hizmet yeterlilik belgesi verilen ve iptal edilen işletmeler sisteme işlenecek.
KİLOMETRESİ, DEĞİŞENİ, BOYALI PARÇASI YAZILACAK
Vatandaş, ikinci el aracını galeriye teslim ettiği anda kendisine taşıt teslim belgesi düzenlenecek. Bu en az iki nüsha olacak. Teslim belgesinde tarafların adı ve soyadı veya ticaret unvanı ve işletme adı ile kimlik ve iletişim bilgileri yer alacak. En önemlisi de aracın ruhsat ve kilometre bilgileri ile boyalı ve değişen parça bilgileri bu belgeye yazılacak.
Yine aracını satan kişinin; taşıta ilişkin arıza ve hasar bilgileri ile güvenlik, iç donanım, dış donanım ve multimedya özelliklerine ilişkin beyanları belgede yer alacak.
Aracılık hizmeti karşılığında işletmeye ödenecek ücretin tutarı; aracın galeride kalış süresi, tarafların tebligat adres ve imzaları da teslim belgesine yazılacak.
İŞLETME SORUMLU
İkinci el araçta, galeride kalış süresi içinde arıza veya hasar oluşursa bundan işletme sorumlu olacak.
KOMİSYON SINIRINI BAKANLIK BELİRLEYECEK
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, aracılık hizmeti karşılığında işletmeye ödenecek komisyonun üst sınırını; üst meslek kuruluşlarının görüşünü alarak belirlemeye yetkili olacak.
SIFIR ARAÇ GİBİ ETİKETİ OLACAK
İkinci el aracın üzerinde kolaylıkla görülebilir ve okunabilir şekilde etiket konulacak. Etikette marka ve modeli; model yılı; motor ve şasi numarası; yakıt türü; kilometresi; satış fiyatı; boyalı ve değişen parçaları; niteliği belirtilmek suretiyle hasar kaydı; üzerinde rehin veya haciz gibi şerhlerin bulunup bulunmadığı; değişen parça, hasar kaydı, rehin ve haciz gibi bilgilerin ilgili sistemlerden temin edildiği tarih ve saat yazılacak. Araç internet sitesinden tanıtıldığında da bu bilgiler yer alacak.
SEKİZ YAŞIN ALTINA EKSPERTİZ RAPORU OLMADAN SATIŞ YOK
Galeriler, ikinci el satışa yetkili işletmeler satıştan hemen önce ilgili araca ilişkin ekspertiz raporu almak zorunda olacaklar. Bu raporun bir kopyası satış sırasında alıcıya teslim edilecek.
Ekspertiz raporunun ücreti, satış işleminin alıcıdan kaynaklanan bir nedenle gerçekleşmemesi durumunda alıcı; diğer hallerde yetki belgesine sahip işletme tarafından ödenecek.
Ekspertiz raporunda ikinci el motorlu kara taşıtının özellikleri, arıza ve hasar durumu ile kilometre bilgilerine yer verilecek.
SEKİZ YAŞ, 160 BİN KİLOMETREDEKİLER İÇİN ZORUNLU DEĞİL
Sekiz yaş veya 160 bin kilometrenin üzerindeki ikinci el motorlu kara taşıtları için ekspertiz raporu alınması zorunlu olmayacak.
TSE BELGELİ USTALAR VERECEK
Ekspertiz raporunu, Türk Standardları Enstitüsü (TSE) hizmet yeterlilik belgesi bulunan işletmeler verebilecek. Raporu verenler, bilgilerin taşıtın gerçek durumunu yansıtmamasından sorumlu olacak. Rapor ücretinin üst sınırını bakanlık belirlemeye yetkili olacak.
3 AY VEYA 5 BİN KİLOMETRE GARANTİ
İkinci el otomobil ve motosikletin motor, şanzıman, tork konvertörü, diferansiyel ve elektrik sistemi satış tarihinden itibaren 3 ay veya 5 bin kilometre garanti altında olacak. İşletme, garanti kapsamına giren hususları sigorta yaptırmak suretiyle karşılayabilecek.
Garanti kapsamındaki parçalarda meydana gelen arızalar en fazla 30 iş günü içinde giderilecek. Motosikletler için bu süre azami 20 iş günü olacak. Arızanın giderilmesine ilişkin masraflar, satıcı tarafından karşılanacak.
10 GÜNÜ GEÇERSE
Arızanın on iş günü içinde giderilememesi halinde, tamirde geçen on iş gününü takip eden üç gün içinde, teslim edilen ikinci el otomobil veya motosiklete benzer özelliklere sahip ücretsiz ikame taşıt tahsis edilecek.
Tamirde geçen süre, garanti süresine eklenecek.
GARANTİ KAPSAMINDA OLMAYANLAR
Aracın olağan kullanımı nedeniyle kayışlar, egzoz, amortisör, debriyaj, ön dişli takımı, fren balataları ve pabuçları, diskler, contalar gibi parçalarda meydana gelen aşınma ve yıpranmalar.
Garanti kapsamındaki bir parçada meydana gelen arızanın doğrudan sonucu olarak hasar görmedikçe veya zayi olmadıkça; bujiler, katalitik konvertörler, hava filtresi, yağ filtresi, yakıt filtresi, cam silecek lastikleri, klima devresinin doldurulması için kullanılan maddeler, ilave edilen yağlar, soğutma sıvıları, fren sıvıları ve diğer katkı maddeleri.
Reklamlar
-
Okudum okudum, devlete yeni gelir kapısı bulamadım. Bu düzenlemeyi niye çıkarmışlar?
-
Bence 20 yaşına kadar şart koşsunlar.Her önüne gelen şark kurnazı başımıza galerici kesildi.Milletin elinden ederinden çok düşük fiyatlara alıyorlar,ederinin çok üstüne fiyatlara satıyorlar.Ahı gitmiş vahı kalmış,pert araçları termetemiz diye millete yutturuyorlar.Piyasayı gereksiz yere şişirip duruyor.Sadece benim çalıştığım fabrikada yan meslek olarak galericilik yapan en az 10 kişi var.Geçen gün bir tanesine yem atayım dedim biraz eğlence olsun diye.Dedim arabayı satmaya niyetim var arayan var mı?Bu arada gerçekten satmaya niyetim var piyasasına baktım benim arabaya benzer temizlikte,km de donanımda olanları 17.000-22.000 TL arası fiyatları var.15.000 TL ye hepten pert olmuşları km si 200.000-300.000 lerde olanları var.Özelliklerini verdim galerici geçinen adama.Ben bir arkadaşı arayıp sana döneceğim dedi.Yarım saat sonra geldi bana ;"Bir arkadaş geçen gün senin arabanın aynısının "sarı renkli olanını" 14.000-15.000 TL ye almış.Bende kıkır kıkır gülerek ".....o arabanın o kasası sarı renk ile hiç Türkiye'ye gelmedi,sallayacaksan bari araştırma yap öyle tutarlı salla...."
-
Çok güzel bir uygulama olmuş sahtekar kolpa adam bu kadar çokken gerçekten çok beğendim. Alıcıyı kelime oyunları pazarlama teknikleriyle dolandırıp 3 liralık malı 13 liraya satmaya çalışan veya bitik bir taşıtı dandik ucuz parçalarla tekrar biraraya getirip alıcının elinde 3.ay dağılmasına sebep olan kalpazan terbiyesiz ikinci el taşıt sahiplerinin önünü kesen, alıcıyı düşünen kurallar koymuşlar. Gel gelelim pratikte nasıl uygulayacaklar?? Orada belirtmemiş ama noter sadece ikinci el taşıt alım satımında yetkili aracı esnafı kabul ederse bu kurallar pratikte uygulanabilir hale gelebilir
-
benim anlamadığım,şimdi biz kendimiz motorumuzu veya aracımızı ilan verip sonrasında notere gidip satamayacakmıyız,yani illa galeriyemi vermek zorunluluğu geliyor,,yoksa sadece alım satım yapan kuruluşlarımı kastediyor bu
-
benim anladığım bu galericileri kapsıyor gibi geldi ? doğrumu bilemiyorum
-
Hayır arkadaşlar sadece galericileri kapsıyor.Yanlış hatırlamıyorsam yılda 3 araçtan fazla alım satım yapmak galericilik kapsamına giriyor.
-
watercolours adlı üyeden alıntı
Okudum okudum, devlete yeni gelir kapısı bulamadım. Bu düzenlemeyi niye çıkarmışlar?
Nasıl bulamadın yaw, benim ilk okuyuşta tespitlerim şunlar;
- Satıcılık yetki belgesi ücreti ve yenileme ücreti
- Komisyondan alınacak gelir vergisi
- Ekspertiz raporu ücreti ve bundan alınacak vergi
- Ekspertiz raporu hazırlayacak işletmenin TSE 'ye ödeyeceği ücretler ve bu ücretlerin müşteriye yansıtılması.
- Km garantisi için yaptırılacak sigortadan alınacak vergi.
-
Doğru olabilir. Hele satıcılık yetki belgesi konusunda iyi bağış da toplar devlet kurumları.
-
watercolours adlı üyeden alıntı
Doğru olabilir. Hele satıcılık yetki belgesi konusunda iyi bağış da toplar devlet kurumları.
Benim bu haberden çıkardığım sonuç şu; artık DOD'tan falan araba alınmaz üzerine koy sıfır al daha iyi olacak göreceksiniz.
-
Sadece galericileri kapsamaz umarım herkese uygulanır.
-
6. cümlede "2. el araç satışından da nasıl kan emerim?" mottosu kokusunu alınca devamını okumadım.
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)