Motosiklet pazarı hızını kaybedecek
Reklamlar
-
Motosiklet pazarı 2001 krizinde yüzde 63’lük bir düşüş yaşamıştı.
2006’da Çin menşeli ürünlerle 390 bin adetlerle rekor kırınca yüzde 8’lik ÖTV 22’ye çıktı ve ardından 2008’de %51, 2009 krizinde ise yüzde 26 daralma yaşandı. Tekrar yüzde 8’e çekilen ÖTV pazara yeniden güçlendirdi ve artış yüzde 49’lara kadar çıktı. Yabancılar yüzünü tam Türkiye’ye çevirmeye başlamıştı ki, kur seviyelerindeki dengesizlik herkesin hevesini kaçırdı. TUİK verilerine göre motosiklet pazarı 2013’ten beri %3 ila %7 arasında sürekli bir düşüş trendi içinde. Son yıllarda rekor seviyeleri gören döviz, yabancı markaların maliyetlerini ciddi oranda etkiliyor. Örneğin 2016’da ortalarında 3,3TL seviyesindeki avro, bugün yüzde 25’lik artışla 4,1TL ve bu durum hâliyle maliyetleri direkt etkiliyor.
Vergi sürprizi geldi
28 Temmuz da “İthalat Rejimi Kararına Ek” olarak yürürlüğe giren yeni kanunla Avrupa dışından ithal edilecek tüm motosikletlere %20, aksesuar ve çeşitli yedek parça grubuna %10 ile %20 arasında ek vergi getirildi. Konuyla ilgili ilk değerlendirme ise Türkiye’de pazar lideri Honda’dan geldi.
Uluslararası markaların, yatırım için istikrarlı pazarları incelediğini belirten Honda Türkiye Genel Müdür Yardımcısı Cem Özütok, mali politikaların sıklıkla değiştiği, sürekli kur riskinin bulunduğu ekonomilere ise soru işaretleri ile bakıldığını belirterek “Honda Türkiye olarak bizim ülke ekonomisine inancımız tam. 2015-16’da gelen satış birinciliği ve 2017’de ulaştığımız %21,5’lik pazar payı bir tesadüf değil.” dedi.
Sağlıklı bir motosiklet kültürü oluşturmak istiyoruz
Öztürk söyle devam etti: Son vergi artışını doğrudan fiyatlarımıza yansıtmama kararı aldık. Bize tanınan ithalat süresini göz önünde bulundurarak elimizi taşın altına koyacağız ve fiyatlarda kademeli bir geçiş yapacağız. Fakat ek gümrük vergilerinin daralan pazarı daha aşağı çekeceği bir gerçektir. 2017’yi yüzde 10’luk daralma ile 130 bin seviyelerinde kapatacağımızı tahmin ediyoruz. Olumlu bir gelişme olmazsa pazar hacmi 2018’de 120 bin seviyelerinde kalabilir.
MOTED, Ekonomi Bakanlığına gidecek
Vergi artışını değerlendiren Motosiklet Endüstrisi Derneği “MOTED” Başkanı Bülent Kılıçer ise şu açıklamayı yaptı; “2013’ten beri bir daralma eğilimi var. Pazarın büyümesi, güven ve istikrar kazanması, uluslararası markaların yatırım kararlarında önemli. Bu süreçte, yürürlükte olan ve yeni getirilen ek vergiler, pazarda büyük bir gerilemeye sebep olacaktır. Diğer taraftan istihdam ve uzun dönemli yatırım kararlarının da olumsuz etkileneceğini düşünüyoruz. Yürürlüğe giren ek vergi, bisiklet ve elektrikli motosikletleri de kapsıyor. Pazarda en az yüzde 20’lik bir daralma bekliyoruz. Yerli üretimi teşvik ve istihdam amaçlı olduğunu düşündüğümüz yeni düzenleme 2005-2015 arasında uygulanan koruma önlemlerinde olduğu gibi, istihdamı ve üretimi artıracak bir katkı sağlayacağını düşünmüyoruz. Yerli üretim için hiç bir koruma yokmuş gibi izlenim oluştu ama yeni ek vergiyle arada yüzde 40 gibi bir ithalat vergisi oluştu. MOTED olarak beklentilerimizi başta Ekonomi Bakanlığı olmak üzere tüm yetkili mecralara yapacağımız detaylı analiz çalışmaları ile anlatacağız. Konuyla ilgili randevu talebimizi ve gerekli başvuruları yapmış bulunmaktayız’ dedi.
Kaynak: Türkiye Gazetesi
Reklamlar
-
Gönül ister ki memlekette hem sıfır hem ikinci el 1 tane bile motor satılamaz duruma gelsin, bütün bayiler iflas bayrağının ucunu görsün ama olmaz, sanmıyorum.
En basit örneği yamaha, daha geçen sene 17-18 lira olan motor suan 23 lira, bu ne pevriz bu ne lahana turşusu.
Sorsan herkes fakir, ama ne yamahanin zamlarinda frenleme var ne de satışlarında.
Komedi filmlerini aratmayacak motor fiyatlarına rağmen hala satışlar kütür kütür devam ediyor, bu adam fiyat düşürür mü ?
Arz talep meselesi başka bir şey değil.
Ekonomi bakanlıklarında "boşu boşuna" mücadele edip kendini perişan etmek yerine almayacaksın.
Almayacaksın arkadaşım, dünyanın neresinde görülmüş satılmayan bir ürünün cismin zamlandığı...
-
ülen maaşa kuş kadar zam geliyor, bakıyorsun, motor fiyatları üçer beşer bin lira artmakta. nasıl alayım? hayır zaten kredi çekip alıyoruz, üstüne bir dünya kredi faizi.
çok zor iş be..
-
mal çok olunca vuran da çok olur
-
Fiyatlar böyle olursa daha da motor satamazlar zaten 250 cc motor 25.000 TL 18.000 TL oldu daha bekler onlar sıfır motor satılmasını artık 2.EL coming :d
-
sıfır zamlarini gorenler 2. elde zam yapıyorlar almayın
-
Yaw asgari ücret alan birisi için söylüyorum.200bin 30bin gibi rakamlar öyle kolay biriktirilmiyor.
-
Maaşından başka bir geliri olmayan sabit gelirli vatandaş için bu paralara motosiklet almak imkansızlaştı.
Türk vatandaşlarının birçoğu orta gelir seviyesindedir. Kalan az bir kesim ise tamamen kaymağı yiyor. Garibanin zaten derdi karnını doyurmak. Fakat bu üç gelir grubu arasındaki makas hergeçen gün açılıyor.
Yutub videolarinda görüyorsunuz işte yurtdışında herhangi bir eşyaya, motosiklete, araca ulaşmak o kadar kolay ki. Asgari ücretin bir kaç katına litrelik makineler alabiliyorlar.
Biz de neden böyle değil diye sorgulamayıp sandık önüne geldiği zaman da tepki koymadiktan sonra bu sistem düzelmez.
-
2017 yılında 130 bin adet satış bekliyorlarmış olursa çok iyi valla.R25 18 Bin den 23,40 oldu.
-
eldeki motoru posası çıkıncaya kadar sürmek gerek. yan sanayi de olsa kaliteli yedek parça seçmeye çalışır iken bir de bakmışsın yedek parçaya da vergi koymuşlar. benim aldığım parçanın parası ile kim sarayda yaşayıp makam aracına biniyorsa evi yıkılsın al kanlara boyansın.
-
2017 ilk yaridan kurtarir belki ama 2018 satislari 100k nin altinda olacagi cok bariz.ve cogu da scooter ve cinli olacak.yani pazara asil para kazandiran motorlar satilmayacak
-
Forumdaşlar merhaba;
Geçen yil yavru crypton için,2takim debriyaj
balatasi,3takim ön/arka fren balatasi,2takim zincir dişli seti,4adet hava filtresi,8 li buji seti,2çift kişlik,2çift yazlik lastik aldim depoya attim,baya hesapli denk geldi,nasip kismet 70-80bin km göturur bu malzemeler,motor yeter abi in üzerimden dedigi zamana kadar binecegim.alet edevat hepsi var,işini düzgun yapmayan ustalar sayesinde(Dürust ustalari tenzih ederim),bende işin erbabi oldum,yinede daha yol uzun bu meslekte bir nevi hobide diyebiliriz.
Dostlar sizlere nacizane tavsiyem,ciddi anlamda kaza,ariza olmadigi müddetce kullanin motorunuzu,değiştirmeyin,piyasalar belli zaten,bakimlarini yapin,sonuçta hizmetinizi gorüyor.
Saglicakla..kazasiz suruşler.
-
hokahey adlı üyeden alıntı
ülen maaşa kuş kadar zam geliyor, bakıyorsun, motor fiyatları üçer beşer bin lira artmakta. nasıl alayım? hayır zaten kredi çekip alıyoruz, üstüne bir dünya kredi faizi.
çok zor iş be..
bizim maaşlar zamlanmadı, geçen sene ne ise onu alıyoruz yani daha doğrusu maaşı alalım da zammı boş ver diyorlar ve bende "işte bu kafada olduğumuz sürece daha da kötüye gideceğiz" diyorum.
maaşa zam gelmemesini ne kadar kolay kabullendiler birde daha kötü koşula bile hemencik raazı olmuşlar ki "maaşı alalım yeter" gibi laflar söylüyorlar.
durum böyle işte.
-
Aaa valla inanmam. Türkiye'nin en güçlü döneminde böyle bir şey mümkün değil.
-
Ramazan bayramında 18.5'a aldım motoru. Şuan ki fiyattan olsa alamazdım daha doğrusu almazdım, çevremdekilerde bu fiyattan almazlar, 130k satışlar hikaye olur. 2018'de 30k satsınlar başarı.
-
memleket %5 büyümüş,
halen laga luga ediyorsunuz.
sizlere de yaranılmıyor.
-
MrMud adlı üyeden alıntı
Arz talep meselesi başka bir şey değil.
...
Almayacaksın arkadaşım, dünyanın neresinde görülmüş satılmayan bir ürünün cismin zamlandığı...
Amerika'da çünkü mesele sadece arz-talep değil. Çok satınca fiyat azalır mı? Tabii ki.
Mesela distributör 10'a aldığı malı 15'ten 100 tane satıp 500 kar ediyor. Ama fiyatı 13'e indirdiğinde satışlar 200 oluyor ve 600 kâr ediyor. Ürün başı kâr azalsa da toplamda artıyor. Üstelik servis geliri de 2 katına çıkıyor.
Kritik nokta alım gücünde. İnsanlarin zevkine harcayacak birikmişi varsa indirimler satışa dönüşür. Ama alım gücü kötüyse, indirim yeterli kâr artışı getirmez ve işe yaramaz. Bayiler ayakta kalmak için birim motosikletten elde ettikleri kârı arttırmak zorunda kalırlar.
Velhasıl motosiklet almazsanız fiyatlar düşmek zorunda kalmaz, artmak zorunda kalır. Satışlar iyice azalırsa da önce model sayısı azalır, sonra da bayiler kapanmaya başlar, çünkü satışlar yeterince bayiyi ayakta tutamaz.
Unutmayın ki hiç bir firma Türkiye'ye motosiklet satmak zorunda değil. Satmaz, olur biter.
-
The Dude adlı üyeden alıntı
memleket %5 büyümüş,
halen laga luga ediyorsunuz.
sizlere de yaranılmıyor.
Ben bakmamıştım, büyüdüysek problem yok, alalım.
Hee bi de şeye çok gülüyorum. "Almayalım da görsünler günlerini"
-
Ne demişti mehmet cengiz abimiz. hatirliyan varmi.😅
-
Yapacak tabi alacağı motorunda fiyatı yükseliyor.
"Tecrube, limitlerini bilmektir"
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)