Köşe Yazısı : Motosiklet sanıldığı kadar güvensiz mi?
Reklamlar
-
Son bir ayda meydana gelen motosiklet kazalarında 50'den fazla kişi hayatını kaybetti. Motosiklet camiasının yakından tanıdığı bir isim olan Barkın Bayoğlu'nun aralarında olduğu kayıplar "Motosikletler güvensiz mi?" tartışmasını alevlendirdi. Peki motosiklet kullanırken nelere dikkat etmek gerekiyor? Uzmanlar eğitimin önemine dikkat çekerken, motosiklet sürücüleri "duyarsızlık"tan yakınıyor.
"Altın Elbiseli Adam" lakaplı motosiklet uzmanı Barkın Bayoğlu, 15 Temmuz Şehitler Köprüsü üzerinde meydana gelen trafik kazasında hayatını kaybetti.
Motosiklet camiasının yakından tanıdığı Bayoğlu'nun ölümü sevenlerini yasa boğdu. Önceki gün sabaha karşı meydana gelen kaza sonrası, ajanslara başka motosiklet kazası haberleri de düştü.
Sadece bir günde Antalya, İzmir, Aksaray ve Bursa'daki kazalarda 4 kişi öldü, 3 kişi de ağır yaralandı. Son bir ayda ise motosiklet kazalarında 50'dan fazla kişi hayatını kaybetti.
Youtube kanalında sürüş teknikleri ve güvenliğine yönelik videolar yayınlayan Bayoğlu'nun da yaşamını yitirdiği motosiklet kazaları sosyal medyada tartışma başlattı.
Bazı kullanıcılar motosikletin "ölüme davetiye" çıkardığını belirtirken, bazı kullanıcılar da motosikletin değil trafikteki diğer araçların tehlikeli olduğuna işaret etti.
RİSK 35 KAT FAZLA
Peki motosikletler sanıldığı kadar tehlikeli mi? Uluslararası araştırmalar, motosiklet kazalarında ölüm ya da ciddi yaralanma oranının otomobillere göre 35 kat fazla olduğunu gösteriyor.
Motosiklet sürüş güvenliğinde, başta kask olmak üzere, güvenlik ekipmanları ve eğitim öne çıkıyor. Uzmanlar motosiklet kazalarının önüne geçilebilmesi için eğitimin, kazalardaki ölüm ve yaralanmaların önüne geçilebilmesi için ise güvenlik ekipmanlarının önemine dikkat çekiyor.
Ama maalesef motosiklet sürücüsünün önlemlerini almış olması ve eğitimi her zaman ölümlü kazaların önüne geçemiyor.
Motosiklet sürücüleri, bilinçsizlik ve dikkatsizliğin yanı sıra diğer araç sürücüleri tarafından dikkate alınmamalarının da kaza ve can kayıplarına davetiye çıkardığını belirtiyor.
TÜİK'in verilerine göre Nisan 2017 itibariyle motosikletler, trafiğe kayıtlı toplam 21 milyon 454 bin 288 aracın yüzde 14.1'ini oluşturuyor.
"TEMEL NEDEN EĞİTİMSİZLİK"
Konuyla ilgili ntv.com.tr'nin sorularını yanıtlayan Türkiye Motosiklet Federasyonu Başkanı Bekir Yunus Uçar, Barkın Bayoğlu'nun hayatını kaybettiği kazayla ilgili "Söylenecek çok şey var. Sadece bizim ülkemizde yaşanabilecek bir kaza" dedi.
Kazaların temel nedeninin "eğitimsizlik" ve "bilinçsizlik"ten gerçekleştiğini söyleyen Uçar, "Barkın'ın ömrünü adadığı eğitim ve düzenli sürüş modeline tüm motosiklet kullanıcılarının geçmesi lazım" diyerek eğitimin önemine dikkat çekti.
Fedeasyon bünyesinde bu konuda ciddi çalışmalar yapıldığını kaydeden Başkan Uçar, "Hazırlanan müfredat doğrultusunda eğitimci kişiler yetiştiriyor ve eğitim almak isteyen arkadaşları a ücretsiz eğitim veriyoruz. Kulüplerimiz aracılığıyla yaptığımız eğitimlerin hepsi ücretsizdir" diye konuştu.
EĞİTİM ATAĞI
Uçar, Gençlik ve Spor Bakanlığı nezdinde yapılan girişimle 18 Ağustos'ta bir toplantı yapacaklarını belirterek şöyle devam etti:
"Bir eğitim talimatımız yayınlanacak. Talimatımız yayınlandıktan sonra, 18 Ağustos'ta tüm motosiklet eğitimi veren kurum ve kuruluşları davet edeceğimiz bir istişare toplantımız olacak. Toplantıda bütün camiamızla deneyimlerimizi ortaya koyacağız. Önceki tecrübe ve deneyimlerden elde edilecek müfredatı da insanlara sunacağız. Eğitim Bakanlığımızdan da aldığımız onay doğrultusunda çalışmamızı genişleteceğiz. Bunu tüm Türkiye geneline yaymayı düşünüyoruz."
Türkiye Motosiklet Federasyonu Başkanı Bekir Yunus Uçar
"10 SENE ÖNCEKİ YÖNETMELİKLE OLMUYOR"
Trafikteki motosiklet sayısının gün geçtikçe arttığını vurgulayan Uçar, değişen şartlarla birlikte yönetmeliklerin de yenilenmesi gerektiğine işaret ederek şunları söyledi:
"Gelir durumunun artmasıyla motosiklet sayısı 3 milyonu geçti. Motosiklet satışları artıyor. Bir şeyin sayısı artıyorsa avantaj ve dezavantajları da artıyor demektir. Bundan 10 sene önceki trafik yönetmeliğiyle bu sistem yürümüyor demek ki. Trafikte seyreden araçları denetlemekle yükümlü mekanizmanın da artık katı kural ve cezalarla denetlemeleri gerektiğine inanıyor ve bunu istiyoruz."
"DAHA KİMİN HAYATTAN KOPMASI GEREKİYOR"
Trafikteki diğer araç sürücülerini motosikletlere karşı "duyarsız" olmakla suçlayan Bekir Yunus Uçar, şunları kaydetti:
"Artık otomobil sürücülerinin de motosikletlerin üzerindeki insanların da canlı olduğunun farkına varması gerekiyor. Risk yönetimini aracın büyüklüğüne yapıyorlar. Bu tamamen vahşet, kaba bir orman düşüncesi. Hangi araç büyükse ona daha dikkatli yanaşılıyor. İnsanlarımıza okula ilk başladığı günden itibaren bunun eğitimi verilmeli. Daha kimin hayattan kopması gerekiyor ki sesimizi duyurabilelim. Barkın bu konuda çok hassas bir insandı. 42 yaşında hayata veda etti."
"KATİLİNİZ OLMAYA ADAY"
Uçar'ın motosiklet sürücülerine de bazı önerileri oldu. "Motosiklet sürücüsü her türlü riski hesaba katmalı" diyen Uçar, "Hiçbir şekilde yasal hız limitlerinin bir kilometre üzerine çıkılmamalı. Her an durabilecek şekilde motosiklet kullanılmalı. Bir başka aracın hatasını hesaplayarak hesap etmeleri gerekiyor. Bir araç size takip mesafesinden fazla yaklaşmışsa mümkün olduğunda uzaklaşmaya çalışın. O kişi sizi acil bir durumda duramayacak şekilde takip ediyorsa katiliniz olmaya adaydır."
"DEZAVANTAJLAR MİNİMUMA İNDİRİLEBİLİR"
NTV'de yayınlanan "0'dan 100'e" programının sunucusu Saffet Üçüncü de keyif ve ulaşım açısından trafikte avantajlı olan motosikletlerin kaza durumunda otomobillere göre dezavantajlı olduğuna dikkat çekti.
Üçüncü, 'bu dezavantajları minimuma indirmek ve oluşabilecek riskleri azaltmak için' dikkat edilmesi gerekenleri şöyle sıraladı:
- Kullanıcılar boyutsal ve teknik özellikler olarak kendilerine uygun motosikleti seçmeli.
- Teknolojik olarak güncel ve ABS gibi güvenlik donanımlarına sahip motosikletler tercih edilmeli.
- Motosiklet kullanım yeteneklerinin doğru yerlerden eğitim alınarak geliştirilmesi.
- Tabii ki koruyucu ekipmanların doğru seçilmesi ve eksiksiz, sürekli kullanımı.
- Motorsikleti kullanırken defansif bir mentalitede olunmalı. Özellikle ülkemizde şüpheci hareket edilmeli.
- Kötü hava koşullarında ve kötü zeminlerde aşırı dikkatli olunmalı.
Üçüncü sözlerini "Bu konulara önem verilmesi durumunda motosikletin çok daha güvenli bir taşıt aracı olacağına inanıyorum" diyerek tamamladı.
2016 verilerine göre ölümlü ve yaralanmalı kazaya karışan 295 bin 727 araçtan 46 bin 430'u motosiklet.
"MOTOSİKLET KULLANMAK HAYATİ BİR İŞ"
İleri sürüş teknikleri eğitmeni Serhat Kılavuz da "Motosiklet kullanmak hayati önem taşıyan son derece ciddi bir iştir" diyerek dikkatli sürüşünün önemine değindi. Güvenli sürüşün yolunun sürekli bir eğitimden geçtiğini kaydeden Kılavuz, "Motosikletimizin fren ve yön değiştirme yeteneklerini iyi bilmeli ve hatasız uygulayıcısı olmalıyız. Mutlaka kuralına uygun doğru uygulayıcı olmanın geliştirilmesi çabaları peşinde olmalıyız. Unutmayın öğrenmenin en ucuz yöntemi doğru eğitimi almaktır ve trafiğe kapalı alanlarda motosiklet hakimiyeti geliştirme çalışmaları ile başlar ve devam eder" diye konuştu.
"TEHLİKENİN FARKINDA DEĞİLLER"
Trafikteki diğer unsurların oluşturduğu tehlikelere de dikkat çeken Kılavuz, "Malesef ülkemizde motosiklet sürücülerinin işi çok zor. Diğer yol kullanıcılarının çoğu motosikleti ya görmüyor ya da tehlike olarak algılamıyor" ifadelerini kullandı.
"KIZMAK YERİNE MOLA VERİN"
Kılavuz, eğitimle kazanılacak becerilere ihtiyaç duymayacak şekilde öngörülü sürüş yapmak gerektiğini de belirterek şöyle devam etti:
"Diğer yol kullanıcılarının yaratmaları muhtemel tehlikeleri görmek, beklemek ve güvenlik hamlelerimizi planlamış olmalıyız. En önemlisi bu planlamaların doğru uygulayıcısı da olmamızdır. Motosiklet kullanırken tehlike yaşıyorsak, diğer yol kullanıcısına kızmak yerine, uygun bir yerde mola verin ve o tehlikeyi düşünün. Ben bu tehlikeye niye hazırlıklı değildim, niye bu duruma düştüm, ne yapmalıydım sorularının cevabını bulmadan da yola devam etmeyin. Benzer tehlikenin başınıza tekrar gelmesi tamamen sizin hatanızdır."
SÜRÜCÜLERE TAVSiYELER
"Motosiklet kullanmak kumar oynamak değildir" diyen tecrübeli eğitimci, motosiklet sürücülerine şu tavsiyelerde bulundu:
"Görüşümüzü kısıtlayan virajların arkasından sollama yaparak gelen olabileceğini daima bekleyin ve gördüğünüz kadar gidin. Görüşünüz azaldıkça hızınızı da azaltın. Motosikletimiz ile diğer tüm yol kullanıcıları ile aramızdaki uzaklık güvenlik balonumuzu oluşturur. Daima mümkün ve mantıklı olan en büyük güvenlik balonuna sahip olacak şekilde sürüş yapın. Dar, görüşümüzü azaltan pozisyonlara girmekten kaçının. Kalabalık trafikte araçların ani yön değiştirebileceğini, kapılarını açabileceklerini daima sürüş planınıza dahil edin."
BAYOĞLU BÖYLE SESLENMİŞTİ: MOTOSİKLET DEĞİL BUNLAR GÜVENSİZ
Kaynak: NTV - Engin Yeşil
Reklamlar
-
-
Kendini bilir adam gibi sürersen güvensiz falan değil.Arabanın motorun üstüne çıkması sonucu olan kazalardada suç bizde değil.
-
Turk milletinin hatasi şu, herkes kimsenin kimseye saygi duymamasindan yakiniyor ama kimsede karsisindakine saygi duymuyor. Saygi duymadan saygi bekleyen bir toplum olduk.
-
Mersin İl Temsilcisi
bu haberi ntv de Engin Yeşil ile beraber yaptik. kendisi sitemiz uyesi @enginer'dir..
-
Sanıldığından daha güvensizdir. Bu durumu bilen buna göre pür dikkat kullanmalıdır. Geçenlerde okuduğum "uzun yaşamanın sırları" adlı yazıda geçen maddelerden biri de " motosiklet kullanmamak" idi.
-
Sanırım ülkemizde yavaş kalan, hafif motosikletler de tehlike altında...yani ben paşa paşa sağdan giderim diyen sürücü arkadaşım dahi tehlike altında...başta otomobil sürücülerinin sağ şeriti hor kullanması, aynaya dikkat etmemesi ve motosiklet sürücülerinin sağ şerit araçlara çok yaklaşması problem oluşturuyor.
-
1. Düzenli sürüş ne lan? Barkın ömrünü adadı da bizim haberimiz neden olmadı? Terminolojiden bu kadar uzak bir adamın o kurumun başında işi ne?
2. Şu anda hangi güvenli sürüş, ileri sürüş eğitmeni TMF eğitimleri sonucunda eğitmen olmuş? Ne anlatıyor burada?
3. Motosiklet sürücüsü yere düşünce ölmez, sürüklenince ölmez. Bariyerlerin rende gibi direklerine çarpınca boynu kırıldığında ölür. Sayısız motosiklet sürücü bu ucuz bariyer sistemi sebebiyle sadece yaralanarak atlatabileceği kazalardan sağ kurtulamamıştır. CTRL+F bariyer yazın. Bulunan sonuç sıfır. Motorcu dostu bariyer yazıp uygun çözümlere ulaşabilirsiniz. İlla ki esneyen Avrupai çözümlere gerek yok. Şu anki bariyerlerin altına tek bir kat çekilerek dahi oluşturulabilen çözümler var. Onlardan ses var mı? Yok. Anca boş laf.
4. Tamam ben kendi üzerime düşeni yapar ileri sürüş eğitimlerini (Kapalı alan + yol eğitimi. Honda'daki gibi sadece otoparkta yatırma kaldırma eğitimi değil.) alıp bilinçli pratiklerimi yapar tehlikeden uzak kalmak için elimden geleni yapar, diğer yol kullanıcılarının hatalarını telafi etmeyi de iyi sürüş tanımıma dahil ederim. Ama artık bu işlerde yetkili adamların yapısal sorunlara değinmesi, bunları çözmesi lazım.
5. "Trafikteki diğer araç sürücülerini motosikletlere karşı 'duyarsız' olmakla suçlayan Bekir Yunus Uçar"... Arkadaş sakın ha yaz boyu yollara su dökerek yol güvenliğini herkes için berbat eden belediyeleri suçlama... Sakın ha ıslandığında buza dönen, yaz sıcağında eriyen ve tek amacı mütahit zengin etmek olan asfaltları suçlama... Sakın ha bariyerleri rende gibi inşa etmek alışkanlığını suçlama. Kabak lastiklerle yola çıkan sürücüleri suçlayan ama önlem almamaya dair tek söz söylemeyen Ankara'nın en göze çarpan gülüşüne sahip insanı gibi ol.
-
Zaferce Arkadaşımız konuya değindi tşk ederim kendisine herşeyden önce motorcuları yani bizleri asıl öldüren tek şey bariyerdir o bariyerlerden sağ çıkma şansımız malesefki yok motorcular adına yapılacak bişi varsa oda ilk bariyerlere bir çözüm getirmek istersen hayatımız boyunca eğitim verilsin o bariyerlere girildi mi malesef o eğitimlerin hiçbir önemi kalmaz o yüzden ilk yapılması gereken şey bariyerlere el atmak olsun
-
28 Temmuz 2017, 23:05
#10
Bahsettiginiz yaziyi yazan adam benim gozumde Barkin'in ardindan yazdigi seyleri kendine reklam olarak cekmeye calisan zirtapozun tekinden baskasi degil. Yoneticisi oldugum tum gruplardan sitesine daha fazla siyaretci cekmek adina spam olarak bastigi yazidan oturu cikardik.
Altin Elbiseli Adam'i malzeme olarak kullanmaktan vazgecin adamin canini sikmayin.
Konuyla ilgili olarak da, guvensiz olan araclar degil suruculer. 16 yildir motosiklet suruyorum, aralarinda arabacisi da var hayvan evladi, motosiklet surucusu de.
Konu yazida ozellikle belirtilmis, egitimle ilgili. Araclarla ilgili degil.
-
28 Temmuz 2017, 23:53
#11
Bence güvensiz, hemde çok fazla. Arkandan seyreden araç cepten birileriyle mesajlaşırken sana çarpabilir. En basit örneği budur. Motosiklet kullanmak psikolojiden çok etkileniyor (bence). Sabah işe giderken yağ gibi akabilirsin ama geri dönerken kabusun olur..Sen herkesi her zaman gözetlemeyebilirsin..
-
29 Temmuz 2017, 00:00
#12
Ne kadar iyi sürücü olursan ol nihayetinde hepimiz insanız.
Her an hata yapabiliriz veya bir anlık dalgınlık yaşayabiliriz.
Motosikletin diğer araçlardan farkı hatayı affetmemesi ve
motosikletle yapılan kazalarda hayatta kalma şansının çok az olması.
Birde bizim ülkemizdeki trafiğin tam bir kaos ortamı olduğu düşünürsek,
ve insana değer verilmeyen az gelişmiş bir ülke olduğumuzu düşünürsek,
motosiklet tutkusunun çok riskli bir tutku olduğu sonucuna varırız.
-
29 Temmuz 2017, 09:18
#13
Bu ülkede her ne şekilde olursa olsun trafiğe çıkmak güvensiz. Trafik kültürü, insanın bir diğerine saygı vs aranmayan bir memlekette motosiklete binmek ...
-
29 Temmuz 2017, 09:48
#14
3 boyutlu yaklaşmak lazım,
motosiklete ve motosiklet sürücüsüne bağlı olanlar,
hem motosiklet sürcüsüne hem de dış çevreye bağlı olanlar - yol şartları, arabala vs.
sadece dış çevreye bağlı olan etkenler...
eğitimin önemine dikkat çekilmiş ama kimse eğitimin nasıl olacağını, daha doğrusu eğitimin ne olacağını belirtmiyor. Ortada adı var kendi yok bir durum söz konusu. Eğitim almadığı halde kendi kendine işi öğrenmiş ve yola efendi-efendi devam edenler, hiç öğrenemeden sadece motovlog için gaz açıp patlayanlar ve yeni başlayanlar vb. Sırf motosiklet sürücüleri kendi içinde 8-10 gruba ayrılabilir. Bunların şu an sahip olduğu yukarıda bahsettiğim 3 - boyut bilinci ne ? Nasıl ölçeceksin ? Ölçtükten sonra nasıl eğiteceksin ? Kiminle eğiteceksin ?
Teorik yazarak konuyu uzatmak istemiyorum. Düşünen insanlar için bir hareket - organizasyon yapılır ve açık etkinlikler ile devam ettirilirse faydalı olacaktır. kamu spotları etkili olabilir kanaatindeyim. Ama söylemesi kolay, pratiği zor bir iş, eğitim ile ben sorunun çözüleceğine inanmıyorum. Çünkü bu iş yeni bir iş değil, yeni başlamıyor. Oturmuş bir düzen var, ben dahil bu forumda bir çok kişi ehliyetini kursa kayıt yaptırırken ilk girişte imzaladığı - peşin olarak eğitimlerimi aldım - kağıtlar ile aldı.
Sayın federasyon başkanı bu sayfaları okumaz ama adama sorarlar ; Aklınız neredeydi ? Bugüne kadar neden beklediniz ?
Straights are for Fast Bikes, CORNERS are for FAST RIDERS !
-
29 Temmuz 2017, 10:55
#15
bunlar barkın'ın düşmanları değil miydi ya? aşağılayıp bir dünya laf eden zirzoplar. Boşalan yerini doldurma çabaları...
-
02 Ağustos 2017, 18:46
#16
Zaferce nin de değindiği bir soruyu ben de sordum: Bekir Yunus Uçar kimdir? Motosiklet Federasyon Başkanı olmasını sağlayan nitelikleri nelerdir? Kendisi kaç yıllık motosiklet kullanıcısıdır ve hangi ileri sürüş eğitimlerini almıştır? Kariyer sitesi profilinde gazetecilik mezunu olduğu,başbakanlık danışmanlığı yaptığı ve spor toto başkanlığı yaptığı yazıyor. Bilgisi olan arkadaşlar lütfen paylaşsınlar. Bilgimiz yoksa da bence utanalım ve artık kendi federasyonumuza sahip çıkalım.
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)