Mobil araç çağırma hizmetinde rakabet arttı. Pazarda rekabet sürerken bunların arasına bir de yoğun trafiğin olduğu ülkelerde motosiklet yarışı katıldı. İstanbul’da yıllık hacmi 1,5 milyar doları aşan bir pazardan Scotty de motosikleriyle pay almak istiyor.
Akıllı telefonlar üzerinden VIP araç ve taksi çağırma hizmetleri arasında rekabet giderek artmaya başladı. Dünyada Uber ile başlayan ve farklı birçok girişimi beraberinde getiren online araç çağırma uygulamaları yayılmayı sürdürüyor. Bilindiği gibi bu uygulamalardan bir kısmı taksi benzeri sistemi işletirken, bir kısmı da VIP araç hizmeti sunuyor.
Uber ve Careem gibi yabancı şirketler Türkiye’ye girerken, YOLO ve Olev de yerli girişimler olarak faaliyet gösteriyor. Online araç çağırma hizmetleri, Türkiye’de sadece İstanbul’da yıllık hacmi 1,5 milyar doları aşan bir pazar olarak tahmin ediliyor. İstanbul ve Ankara ağırlıklı hizmete başlayan uygulamaların hedefinde büyük şehirlere yayılarak Türkiye çapına ulaşmak var.
Pazarda rekabet sürerken bunların arasına bir de motosiklet yarışı katıldı. Uber, motosiklet hizmetini önce Tayland pazarında denediğini duyurdu. Kısa süre sonra Hindistan’daki rakibi Ola, motosiklet seçeneğini tanıttı. Saatler sonra Uber, motosiklet seçeneğinin Hindistan’da kullanabileceğini duyurdu. Ayrıca, Tayland’lı Grabtaxi’nin GrabBike adında bir servisi var ve Endonezya’da Go-Jek adlı girişim de motosikletli hizmeti veriyor. Yoğun trafiğin olduğu ülkelerde motosiklet yarışı sürerken bir Türk girişimi de bu pazara el attı. Hatta arasında Silikon Vadisi’nden Justin Kan'ın da arasında bulunduğu yatırımcılardan yatırım almış.
Anlık motosiklet çağırma
Türk girişimi Scotty, Uber , Careem gibi uygulamaların motosiklet versiyonu diyebiliriz. Sadece anlık motosiklet çağırma uygulaması olarak karşımıza çıkan uygulamanın temelde amacı şehir trafiğinden kurtulmak isteyen kişilerin güvenli, ekonomik, zamandan tasarruf ederek ulaşmasını sağlayan bir uygulama olmak. Motosikleti olan bir kullanıcının trafikte zaman kaybetmek istemeyen, yeni deneyimlere açık, farklı alternatifleri yaşamak için heyecanlı kişileri belirli bir takım güvenlik standartlarını sağlayarak ulaştırması prensibiyle çalışıyor. Scotty şehri güzelleştirmek ve şehir hayatına değer katmak için yolunu, zamanını ve motosikletini paylaşan insanların sosyal platformu.
Asya'nın motor kullanımı açısından büyük bir pazar olduğunu kaydeden Scotty Kurucu Ortağı Tarkan Anlar, bu pazarda motor konusunda çok güçlü startupların doğduğunu ve doğacağını söyledi. Kendilerinin Türkiye’nin daha farklı bir pazar olduğu bilinci ile farklı konseptler üzerine yoğunlaşarak ilerleme stratejisi tercih ettiklerini de anlatan Anlar, şunları ekledi: “Pazar anlamında işimiz hem çok zor hem de çok kolay. Motosiklet kullanımı otomobil kadar yaygın değil ve trafikte genellikle motosikletlilere karşı çok anlayışlı bir tutum yok. Ama motosiklet kullanıcılarına baktığımızda da sürerken mutlu olmayan tek bir kişi bile yok.
Yani bu iş burada da çok mutluluk verici ve keyifli biz insanların bu deneyimi yaşayarak trafikteki tutumlarını değiştirebileceğimizi düşünüyoruz. Scotty diğer global örnekler gibi bir ulaşım alternatifi olacak evet ama biz Scotty’nin mutlu insanları bir araya getirip ulaşımı eğlence haline getiren bir fikir olarak kalması için çalışacağız. Bu noktada diğerlerinden biraz ayrılıyoruz.” Anlar, fikrilerinin temelinde İstanbul’u bir motosiklet şehri yapmak olduğunu ifade etti.
Hızlı bir büyüme gösteren Scotty, 3 aydan kısa bir süre içerisinde yazılımını da sıfırdan hayata geçirdi. Hergün hızlı bir artış gösteren Scotty, 20 binden fazla kullanıcıya ulaştı. İstanbul genelinde 200’e yakın güvenli sürüşü ve dokümanları kontrol edilmiş sürücü, günlük 200’den fazla yolculuğu tamamlıyor. Her gün 500’e yakın yeni kullanıcı uygulamayı indirirken günlük aktif kullanıcı sayısı binin üzerinde.
Rekabet kampanyalara yansıyor
70 milyar dolarlık piyasa değerini geçen ve bu alandaki ilk şirketlerden biri olan Uber, 2 yıl önce İstanbul’da hizmete başlamasıyla anlık VIP yolculukla tanışmıştık. Yakın zamanda Dubai merkezli Careem de pazara girdi. Daha çok büyük araçlarla hizmet vermeye başlayan Careem, öncelikle havaalanı transferleriyle başladı. Türk girişimleri YOLO ve Olev de pazar da oldukça iddialılar ve üstelik Türkiye’deki hukuksal altyapısının sağlamlığı ve farklı kazanç modellerinin olması gibi özellikleriyle ön plana çıkıyorlar. Pazarda rekabet oldukça artınca uygulamalar da çeşitli kampanyalarla kullanıcılara cazip hale getirilmeye çalışılıyor.
Kaynak: Dünya Gazetesi Selenay YAĞCI