Trafik sigortasında yaşanan kaosun sonuna gelindi
Reklamlar
-
Trafik sigortasında sorunu çözecek, kaosu bitirecek yasa, Hazine Müsteşarlığı tarafından hazırlandı ve bir ay içinde de Meclis’ten çıkar ve uygulamaya girer. Yasa çıktıktan sonra trafik sigortası primleri düşecek mi? Kısa ve öz cevap vereyim: Hayır, primler düşmeyecek ama son iki senede olduğu gibi fahiş oranlarda da artmayacak.
Müjdeli haberle başlayayım. Trafik sigortasında sorunu çözecek, kaosu bitirecek yasa, Hazine Müsteşarlığı tarafından hazırlandı. Eğer bir aksilik olmazsa önce Bakanlar Kurulu’na ardından da Meclis’e gelir ve tahmin ediyorum bir ay içinde de Meclis’ten çıkar ve uygulamaya girer. Yasanın içeriğine geçmeden önce bir noktaya değineyim. 5 gündür süren yazı dizisi ortaya koydu ki, tüm kesimler, trafik sigortasında yasal düzenlemeye gidilmesi ve bu düzenlemenin de tazminatlara sınırlama getirilmesine yönelik olması gerektiğinde hemfikir. İşte, yeni hazırlanan yasa da, tüm kesimlerin üzerinde uzlaştığı bu düzenlemeyi içeriyor. Hemen belirteyim; yasa diyorsak da öyle uzun uzun maddelerin yer aldığı, tüm düzenlemeleri kapsayan geniş bir yasadan bahsetmiyoruz. İki-üç maddelik, sadece sorunun çözümüne odaklı yasa olacak.
TAZMİNAT HESAPLAMASI
Hal böyle olunca da yasanın birinci ve en önemli maddesi, tahmin edeceğiniz gibi, tazminatlara düzenleme getirmesi. Şöyle anlatayım: Yasa; trafik kazalarında ölenlere sigortadan ödenecek vefat tazminatının hesaplanmasını ve bu hesaplama sonrası ne kadar tazminat ödeneceğini düzenliyor. Ve hesaplama yönteminin belirlenmesinde de yetkiyi Hazine’ye veriyor.
Malum, bugünkü uygulamada vefat tazminatının hesaplamasında standart olmadığından sigortacılar; mahkemeden mahkemeye, kişiden kişiye değişen tutarlarda tazminat ödemek durumunda kalıyor. Yeni yasa çıktığında, Hazine, hesaplama yöntemini belirleyecek; sigortacılar da kime, ne ödeyeceklerini bilecek. Böylece, ‘farklı bir tazminat alabilir miyim?’ diyerek, mahkemeye gidilmeyecek, mahkemelerin iş yükü hafifleyecek, uzun süren davalar olmayacağından ölen kişilerin yakınlarını hemen tazminatı alabilecek ve daha da önemlisi hasara aracılık eden kişilere ihtiyaç kalmayacak. Bu sayede sigorta şirketleri de belirsizlik ortamından kaynaklı yüksek primler belirlemeyecek.
KUSURLU SÜRÜCÜYE ÖDEME YOK
Yasa bir düzenlemeyi daha içeriyor. O da sigortacıların çokça şikayet ettikleri, kusurlu sürücüler için ödenen tazminat konusu. Aslını isterseniz 4 sene öncesine kadar sigortacılar, kusurlu sürücülere tazminat ödemezlerdi. Çünkü trafik sigortası şartları bunu öngörüyordu. Ancak 2011 yılında yargı, sürücü kusurlu da olsa vefatından dolayı yakınlarına tazminat ödenmesine hükmetti ve bu durum içtihat haline geldi. O günden bu güne kadar da sigorta şirketleri, kusurlu sürücülerden dolayı da vefat tazminatı ödemek zorunda kaldıkları gibi, trafik sigortasında zaman aşımı süresi 10 yıl olduğundan, geçmiş yıllarda tazminata hak kazanamayanların açtıkları davalar sonucu 10 yıl içindeki tüm tazminatları da öder hale geldi. İşte yasa bu durumu da düzenleyecek ve uygulamaya girdiğinde sigortacılar artık, kusurlu sürücülerden dolayı tazminat ödemeyecek.
SİGORTACILARA KÖTÜ HABER
Trafik sigortasında kaosu bitirecek yasa özetle böyle. Dediğim gibi bunlar sigortacılar dahil tüm kesimlerin istediği düzenlemeler. Şunu da belirteyim; sigortacılar, yasada geçmişe yönelik tazminat ödemelerini ortadan kaldıracak da düzenleme istiyorlardı, ancak bu yapılmadı. Eminim şu soruyu merak ediyorsunuzdur: Yasa çıktıktan sonra trafik sigortası primleri düşecek mi? Kısa ve öz cevap vereyim: Hayır, primler düşmeyecek ama son iki senede olduğu gibi fahiş oranlarda da artmayacak. Hatta şu kadarını söyleyebilirim; yasa çıkarsa, bugünkü primler iki-üç yıl aynı bile kalabilir, hiç artış olmayabilir.
TBB BAŞKANI METİN FEYZİOĞLU:
Tazminat kısıtlaması vicdana da aykırı
TÜRKİYE Barolar Birliği (TBB) Başkanı Feyzioğlu, sigorta şirketlerinin zorunlu sigortaların yükümlülüklerine katlanması gerektiğini ve zorunlu sigortaların bir kazanç sağlama aracı olmadığını söyledi. Sigortacılar tarafından, yargıda bedeni tazminatların yüksek hesaplandığı iddialarının doğru olmadığını belirten Feyzioğlu, “Trafik kazaları bir haksız fiil türüdür. Bundan kaynaklanan zararlar, Sorumluluk Hukuku’nun kurallarına göre giderilir. Sigorta şirketlerinin zarar ettiklerini ileri sürerek, Sorumluluk Hukuku’nun temel ilkelerine karşı çıkmaları kabul edilemez, yasalara ve hukuka aykırıdır. Şirketlerin, bu tazminatların azaltılmasını, kısıtlanmasını istemeleri de doğru değildir. Çünkü trafik kazalarından kaynaklanan ölümler ve beden gücü kayıplarının giderilmesi insan hakları sorunudur. Bu hakların kısıtlanması, Anayasa’ya ve ilgili yasalara aykırıdır. Sorunun çözümü, zarara uğrayanların tazminat haklarını kısıtlamak değildir. Yasalar buna izin vermez. Kısıtlayıcı düzenlemelere kalkışılsa bile, bunun bir vicdan ve adalet sorunu olduğu akıldan çıkarılmamalıdır.”
Metin Feyzioğlu, sorunun çözümü için de şu önerilerde bulundu: “Çözüm, trafik kazalarını önleme yönünde girişimlerde bulunmak, çözüm üretmek, önlem almaktır. Bu, devlet ve sigorta şirketleri işbirliğiyle gerçekleştirilebilir. Bu çerçevede; Ankara’da, Türkiye Barolar Birliği’nin organize edeceği ve Yargıtay 17. Hukuk Dairesi’nin başkan ve üyeleri, sigorta temsilcileri, hukukçuları, Hazine Sigortacılık Genel Müdürlüğü temsilcilerinin katılacağı toplantıda ortak sonuç bildirgesi ile sorunların saptanarak çözülmesi yararlı olacaktır.
Kaynak: Hürriyet
Reklamlar
-
Netice itibari ile aka;
bizim motorlara ne ödeyecez ?
Derin olan kuyu değil, kısa olan ip'tir.
-
Anlatılana göre şu halde 2-3 sene zamlanmadan devam edecekmiş. 1000 liralık motora 1500 lira sigorta istediğiniz için çıktı zaten bu isyanlar. Madem hiçbir şey değişmeyecek neden yasa tasarısı yapıyorsunuz? Ne kadar vasıfsız varsa toplamışlar arkadaş. Kimler ülke yönetiyor..
-
sigorta primlerinin fırlama sebebi: kusurlu sürücülere ve yakınlarınlarına ödenen teminatlar idi.
şimdi kusurlu sürücüye tazminat ödenmeyecek ise, sigorta ne işe yarar? madem öyle primlerin aşağıya çekilmesi lazım!
3bin liralık araca 500-1000 tl prim ödetmek insafsızlıktır!
-
Euzü billahi mine'ş-Şeytani'r-racîm Bismillahirrahmanirrahim
-
Nisan ayına kadar halletsinler şu meseleyi.Nisan başında motor alıyorum
-
Yazıyı okuyunce nedense şemsiye aklıma geldi..
-
Anladığım kadarıyla diyorlar ki : Size giren girmiş daha sonrasında şemsiye açılmaması için önlem aldık siz o şemsiyeyle devam edin 3 yıl gibi açılmaz o şemsiye diyor.
-
Öyle bir başlık atıyorsunuz ki sigorta fiyatları makul seviyelere çekildi sanıyorum . Sonra bakıyorum Milliyet gazetesi internet sayfaları gibi :Kocaman başlık gerisi boş...
-
Bu şekilde kalacaksa pirimler zaten önümüzdeki 20 yıl daha hic yukselmemesi gerekirdi. Zira 148 lira olan sigortamin fiyati kaza yok bela yok 430 tlye çıkmış bu ne perhiz bu ne lahana turşusu.!! Yok efendim asgari ücret arttı ama. İyi de gözümün kenarı canımın istanbul köşesi asgari ücret ve diğer maaşlar % 300 artmadı ki.madem bu asgari ücrete yada memur ve işçi zammına endeksli tamam ona da razıyım asgari ücrete gelen yüzdelik zam kadar arttir madem (biliyorum şimdi hemen birileri atlayıp yine asgari ücret ile alakası yok diyecek, boşuna söylemeyin arkadaşlar asgari ücret ile sigortanın alakası olmadığını bende biliyorum farz-ı mahal diye yazıyorum) nereden bakarsanız bakın bu işin hiç bir yerinde ben adalet hak hukuk göremiyorum maalesef
-
Sektörde çalılan biri olarak, daha önce konuya yaptığım yorumu hatırlatmak istiyorum.
"Dostum teoride haklısın ama sigorta şirketleri tek ürün satmıyor. Konut, işyeri, nakliyat, kasko, trafik bir sürü ürün sstıyor. Bugüne kadar son on senede trafik pol zaten hep zarar ediyordu. Ancak şirketler diğer ürünkerden elde ettikleri karlar ile bunu dengeleyebiliyordu. Anca zarar bu sene o kadar büyüdü ki, diğer ürünlerden elde ediken karları dahi eritti. Bu sene kar açıklayan tek şirket Allianz oldu o da YapıKredi yi satın aldığı içün bilanço üzerinde kar yazdı.
Yani işin özeti yüksek fiyat uygulamaları pek keyfi değil, örneğin siz primlerden etkilendiniz benüm Şriketim her sene verdiği bonusları kesti ve yüzde on aldığım yıllık zammı bu sene yüzde 5 yaptı. Kısacası ben motosiklet sürücüsü olarak da etkilendim, çalışan olarak da. 2 tane Genel Müdür Yrd. İşten çıkarıldı.
Dediğim gibi eğer yargı kararları eskiye dönük hasarlarda sektörü zora sokmaz ise kademeli olarak fiyatlar iner. En azından makul seviyelere gelir.
Bu arada ben sektörü savunmuyorum yanlış anlaşılma olmasın, sadece işin içünde olduğum için durumu izah etmeye çalışıyorum. Ben de sizin kada bundan etkilendim. Geçen sene 350tl lik poliçem bu sene 800tl oldu."
-
Bomboş bir başlık gerçekten ama şunu diyeyim; yapılan çalışmalar ile primlerin düşme ihitimali oluyorsa düşecektir. Eminim şu anda sinek avlayan bir sürü sigorta şirketi var ve bunlar fiyatları düşüreceklerdir. Haberde yazılan ise Türkiye'ye özgü "yapılan zam geri alınmaz" kuralıdır.
-
Motosiklet Eğitmeni
Önceki topiclerden bir tanesinde sigorta şirketlerinin yaptığı ödemenin miktarını yazmıştım.
Bu rakamı araç başına böldüğümüzde 650 lira civarında bir rakam çıkıyordu.
Bu sadece hasar ödemesi yani her araçtan 650 lira alırlarsa zarar etmiyorlar.
Bu nedenle bunlar iyi günleriniz daha zam gelir diye de eklemiştim.
Çünkü bu rakamın üzerine birde tazminat ödemeleri biniyordu.
Daha doğrusu şirketler bu tazminatlar için teminat gösterme ve mahkeme yüküyle karşı karşıyaydılar.
Benim bu yazılanlardan anladığım bu karmaşanın giderildiğidir.
Yani bu düzenleme yapılmasaydı şirketler mevcut rakamların üzerine bir de tazminat rakamları ve mahkeme masraflarını ekleyeceklerdi.
Eğer bu yükümlülük giderildiyse en azından mevcut poliçe ücretlerinin üzerine ek ücretlendirme olmayacağı anlamına geliyor.
Yani ağladığınız sigorta ücretleri bu kadar daha artacaktı. Bu nedenle bu iyi haber.
Sigorta ücretlerinin düşmesi bunlara bağlı bir olay değil.
Bunun için daha az kaza yapmanız gerekiyor.
-
Okumadım, size soruyorum beyler
Fiyatlar ucuzlayacak mı yoksa geçirmeye devam mı ?
Köpeklerin neden camdan dışarı baktığını ancak motosiklet sürücüleri anlar
-
Sanırım bu durum bir başka sorunu beraberinde getirecek: Kazadan sonra kaçtı , kamera görüntüleri elimizde ...
COQ adlı üyeden alıntı
Önceki topiclerden bir tanesinde sigorta şirketlerinin yaptığı ödemenin miktarını yazmıştım.
Bu rakamı araç başına böldüğümüzde 650 lira civarında bir rakam çıkıyordu.
Bu sadece hasar ödemesi yani her araçtan 650 lira alırlarsa zarar etmiyorlar.
Bu nedenle bunlar iyi günleriniz daha zam gelir diye de eklemiştim.
Çünkü bu rakamın üzerine birde tazminat ödemeleri biniyordu.
Daha doğrusu şirketler bu tazminatlar için teminat gösterme ve mahkeme yüküyle karşı karşıyaydılar.
Benim bu yazılanlardan anladığım bu karmaşanın giderildiğidir.
Yani bu düzenleme yapılmasaydı şirketler mevcut rakamların üzerine bir de tazminat rakamları ve mahkeme masraflarını ekleyeceklerdi.
Eğer bu yükümlülük giderildiyse en azından mevcut poliçe ücretlerinin üzerine ek ücretlendirme olmayacağı anlamına geliyor.
Yani ağladığınız sigorta ücretleri bu kadar daha artacaktı. Bu nedenle bu iyi haber.
Sigorta ücretlerinin düşmesi bunlara bağlı bir olay değil.
Bunun için daha az kaza yapmanız gerekiyor.
güzel bakan , güzel görür.
-
Maalesef okudum beyler diyeceğim şu ki,
Başlığa aldanıp okumayın gerek yok fiyatlar düşmeyecek.
Köpeklerin neden camdan dışarı baktığını ancak motosiklet sürücüleri anlar
-
gecenlerde ustamda cay kahve iciyoruz.5 liralık bir motor geldi. kaza yapmıs,eksper vs geldi. 1 liraya cozulebilecek tamirat icin ya bunu perte cıkartır parasını alırız muhabbetleri donuyordu.
ne yazık ki ülkemizde bu tip cakalların,ahlaksızların oldugu bır ortamda sigorta sirketleri de ettiği zararları bize yansıtıyorlar(!).
eminemre arkadasımız da zaten sektorel manada olaya yaklasmış,zaradan bahsetmiş.
ne zaman ahlaklı bir toplum olursak,ne zaman karsımızdakini kazıklamayı marifet sanmayı bırakırsak o zaman cok sey değişir.
olan yine garibana,sana bana oluyor. gecen forumda unv ogrencisi bir kardesimiz sigortasını odemeyediği icin motosikletini satıyordu. yazık gunah
işte bu sırtlan,cakal,kendini akıllı zanneden,1 liralık masrafı 100 lira gosterenlerinde en az sigorta sirketleri kadar sırtımıza binen yukte payı oldugunu dusunuyorum.
ayrıca umarım ki idarecilerimiz bu konuda daha muspet adım atmayı dusunur ve daha sert,somut hamleler yaparlar.
-
Süper Moderatör
bir an önce Rusya'da ki gibi arac kameralari mecburi olmali, video kaydi olmayan kazalara sigorta şirketleri ödeme yapmamali.
buna bagli olarak sigorta dolandiriciligi azalir ve police fiyalari da ucuzlar diye umit ediyorum.
-
puskevit adlı üyeden alıntı
gecenlerde ustamda cay kahve iciyoruz.5 liralık bir motor geldi. kaza yapmıs,eksper vs geldi. 1 liraya cozulebilecek tamirat icin ya bunu perte cıkartır parasını alırız muhabbetleri donuyordu.
ne yazık ki ülkemizde bu tip cakalların,ahlaksızların oldugu bır ortamda sigorta sirketleri de ettiği zararları bize yansıtıyorlar(!).
eminemre arkadasımız da zaten sektorel manada olaya yaklasmış,zaradan bahsetmiş.
ne zaman ahlaklı bir toplum olursak,ne zaman karsımızdakini kazıklamayı marifet sanmayı bırakırsak o zaman cok sey değişir.
olan yine garibana,sana bana oluyor. gecen forumda unv ogrencisi bir kardesimiz sigortasını odemeyediği icin motosikletini satıyordu. yazık gunah
işte bu sırtlan,cakal,kendini akıllı zanneden,1 liralık masrafı 100 lira gosterenlerinde en az sigorta sirketleri kadar sırtımıza binen yukte payı oldugunu dusunuyorum.
ayrıca umarım ki idarecilerimiz bu konuda daha muspet adım atmayı dusunur ve daha sert,somut hamleler yaparlar.
Ülkemizde malesef, kaçak elektriğin bedelini faturasını düzenli ödeyen namuslular; kaçak verginin kaybını vergisini düzenli ödeyen namuslular ödediği gibi, sigorta da her türlü sahtekarlık ve zamanın temeli sağlam bir sistem kurmamanın ceremesini yine namuslu vatandaş çekiyor.
Piaggio Carnaby 200
Yamaha XMax 250 Ironmax
-
geçen sene ödediğim 300 liralık sigortayı kazam olmamasına rağmen en uygun 700 liraya bulmuştum. yaptırdım mı? tabi ki de hayır. satışa engel olmadığı için sigorta fiyatları inmedikçe sigorta yaptırmam da. şu an sigortasız fıtı fıtı geziyorum. şemsiyeye oturmadığım için mutluyum. geçen seneki sigortanın tek yararı plaka çıkartırken olmuştu. geçen sene verdiğim 300 liraya bile pişmanım. ne işe yaradı ki plaka çıkartmaktan başka?
2014 Salcano Wolf 125 > 2017 Bajaj Pulsar 200NS ABS > 2020 YAMAHA YZF-R25
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)