Taşıtların çalınmasını önleyici güvenlik sistemleri
-
TAŞITLARIN ÇALINMASINI ÖNLEYİCİ GÜVENLİK SİSTEMLERİ
Araç dizaynında önem arz eden önemli etkenlerden birisi de aracın çalınmasına karşı alınan emniyet tedbirleridir. Bu tedbirleri 3 grup altında inceleyebiliriz:
Uzaktan kumanda sistemleri
Alarm sistemleri
Diğer sistemler
UZAKTAN KUMANDA SİSTEMLERİ
Bu tip sistemler, araç üzerindeki elektronik devrelere uzaktan bir elektronik verici aracılığıyla kumanda ederler. Genellikle alarm devrelerinde araç kapı ve camlarında, motorun uzaktan çalıştırılmasında kullanılırlar. Sistemde yüksek frekanslı alıcı ve vericiler vardır. Araçtaki alıcı devre ile kumanda aletindeki verici devre arasında elektronik/ultrasonik sinyaller kullanılır.
ALARM SİSTEMLERİ
Alarm sistemleri araçta dokunmaya, kapı ve camların açılmasına, aracın kımıldamasına ya da aracın çalınmasına karşın hassas olarak yapılabilmektedir.
Elektronik alarm sistemleri üç seviyede koruma sağlamaktadır.
Dokunmatik koruma
Hacimsel koruma
Motorun durdurulması
Temel alarm sistemleri kullanımı kolay ve kontak anahtarı ile kontrol edilebilecek şekilde tasarlanmıştır. Kontak kapalı olduğunda, bütün alarm sistemi kapalı olduğunda alarm sisteminde kapalı bir çıkış rötarı başlar. Bu durum, kırmızı bir (LED) ışıkla durmadan sistemin durumunu gösterir. 45 saniye sonra (LED) kırmızı ışık parlamaya başlar ve uyarı işareti haline gelir. Alarm sisteminin harekete geçtiğini gösterir. Bagaj, kaporta, cam, kapı, lastikler, jantlar üzerinde, davetsiz misafirlere karşı tedbir alınmıştır. Sürücü araca dönüp, kapıyı açtığında alarm sistemi harekete geçmeden önce birkaç saniyelik çalışma rötarı için tetikte kalacaktır. Bu süre zarfında araç sahibi, kontağı ya da kontak anahtarıyla çalışabilen her hangi bir aksesuar devresini, kontak anahtarını kullanarak aktif hale getirmelidir.
Aksi takdirde sistem,
- Araç kontak anahtarının kullanımını kabul etmeyecek
- Motoru saf dışı bırakacak
- Ve 30 saniye boyunca alarm sireni çalacaktır.
Araç sahibinin gecikmesi durumunda alarmı devre dışı bırakacak bir anahtar yani düğme konmuştur.
DİĞER SİSTEMLER
Vites Kilitleri
Vites kilitleyiciler vitesin bulunduğu konsolun altına yerleştirilen ve aracın hareket etmesini önleyen bir kilit sistemidir. Bu şekilde kilitlenmiş bir araç ancak bir vinçle yerinden kaldırılabilmekte ve kilidi etkisiz hale getirmek için oksijen kaynağıyla kesilmesi gerekmektedir.
Immobilizer
Bilgisayarlı motor kontrol sistemi, kontağı ve modern benzinli motorlarda yakıt enjeksiyonunu kontrol etmektedir. Immobilizer elektronik kontak anahtarından doğru sinyali almadıkça bilgisayarın çalışmasına engel olur. Bu özel sinyal olmaksızın kontak devre dışı bırakılır. Düz kontak yapılmak istense bile araç çalışmayacaktır.
Ford firmasının geliştirdiği bu immobilizer isimli sistemde anahtarın içine bir çeşit kısa dalga telsiz nakledici yerleştirilmiştir. Anahtar, kontak kilidindeki alıcı – verici bir devre ile irtibat kuran bir sinyal yansıtıcı olarak çalışır. Bu anahtarın, bir güç kaynağına ihtiyacı yoktur. Anahtar motoru kontrol eden bilgisayara şifre yansıtarak devreye girmesini ve aracın çalışmasını sağlamaktadır. Gerçek anahtar yoksa (49.3 milyar adet şifreden doğru olan şifreyi yansıtacak anahtar) bilgisayar kontağı açmamaktadır.
Immobilizer sistemi
Datamobil
Datamobil, takip edilecek araca, araç konum denetleyicisi (VCL), radyo modemi, anten takılarak gerçekleştirilen bir izleme sistemidir. GPS altyapısıyla aracın konum bilgileri, belirlenen zaman aralıklarıyla merkez bilgisayara gönderilir. Merkezdeki server sisteme kayıtlı aracın verilerini internet üzerinden kullanıcıya ulaştırır. Aracın kullanım, park etme süreleri, yakıt tüketimi, aracın hızı, gibi verilere ulaşıla bilinmektedir.
GPS ( Global Positioning System ) 1980’li yıllarda A.B.D.’ de askeri amaçlı geliştirilen ve 1990’lı yıllarda sivil araçlarda da kullanılan, uydu aracılığıyla konum tespit etme sistemidir. Araç üzerindeki cihaza uydudan gönderilen sinyallerin algılanıp ilgili merkeze iletilmesi yöntemiyle çalışan sistem, aracın eylem – boylam – yükseklik olarak bulunduğu noktayı 5 – 10 metre sapmayla tespit edebilmektedir.
Camlara Kod Sistemi
Cam üzerine plaka numarası, veya şose numarası kazınmaktadır. Bu işlemde dikkat edilen nokta kazıma aletinin cam yüzeyinden 0.005 mm den derine işlememesidir. Aksi takdirde cam zedelenmekte ve dayanımı düşmektedir. Bazı üretici firmalar araç sahiplerinin bu işlemi yapabilmesi için kod kazıma setleri üretmektedir.
Direksiyon Baston Kilitleri
Direksiyon bastonları ile pedallar ve direksiyon birbirine bağlanarak kilitlenebilmekte ve arabayı korumaktadır. Bu konuda İstanbul Emniyet Müdürlüğü taşıt masası şefinin belirttiğine göre direksiyon kilidi bulunan bir taşıt 55 sn., bulunmayan bir taşıt 30 sn. ’de çalınabilmektedir. Hırsızlar için en önemli unsurun zaman olduğu göz önünde bulundurulduğunda yararı daha açık bir şekilde görülmektedir.
Not 1: Kişisel çalışmalarımdan notlar olduğu için, izinsiz alıntı yapılmamasını özellikle rica ediyorum.
Not 2: Keşke bu sistemler %100 işe yarasa ama ne yazık ki her sistemin kendi içinde bile bir sürü açığı var.
Reklamlar
-
Ellerin dert görmesin,döktür
-
diyorsun )) okuyanların gözleri dert görmesin diyeyim ben asıl ve bittabi öğrenmek isteyenlerin zihinleri de dert görmesin
-
Disk kilidini unutmuşsun
-
ben motoru bi yere uzun süreli park edeceksem...sağından solundan 3-5 kablo söker bırakırım...türk usulu iste...
zaten direksiyon kilidi var....bide buji baslığını söker bırakırım...kimse calıstıramasın iste...ailem dahil...
-
güvenlik sistemleri hakkında detaylı bilgi.
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)
Bu Konudaki Etiketler