Kapat
Üye Girişi
Motovento
Motomax
1. sayfa 123 SonuncuSonuncu

Lastiklerin önemi nedir?

    REKLAM ALANI
  1. #1
    admin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Nisan 2003
    Bir lastiğin yolda tutunabilmesi için, hammaddesindeki kauçuğun çok büyük önemi vardır. Yol ile aramızda tek tutunma noktası lastik olduğuna göre de önemle üstünde durmamız gereken bir konu olmalı. Lastiğin kauçuğunun önemi kadar lastiğin yere temas eden yüzeyindeki kanalların da bir o kadar önemi vardır.



    Yağmurlu bir hava. Yolda gidiyorsunuz. Lastiğinizin yola tutunup tutunmadığını nasıl anlarsınız? Aracı ani sağa sola yalpalatarak derseniz bir yerlere yapışırsınız. Bunun testi yada denemesi yoktur. Ancak aniden durma yada ani bir manevra ihtiyacı duyduğunuz takdirde anlayabilirsiniz ki bu da geç olacaktır. Bu yüzden yağmurlu bir havada mümkün olduğunca daha yavaş hareket etmelisiniz. Aynadan baktığınızda lastiklerinizden çıkan su bulutu, lastiğinizin yol ile arasında kalan suyu ne kadar iyi tahliye edip etmediğini size bildirecektir. Aynadan bakarken diyorum bu genelde zor da olsa görünür. Ama çok fazla görmeye de çalışmayın. Güvenlik her zaman ön plandadır. Bunun yerine öndeki bir araca da bakarsanız o su bulutunu göreceksiniz. İşte lastiğin yere tam ve doğru teması için arasında hiçbir şekilde su kalmamalıdır. Ancak bu sayede yola güvenli tutunabilir. Bunun dışında yol tutunmasının azalıp azalmadığını didonun hafiflemesi yada otomobil ise direksiyonun hafiflemesi de göste! rir. Aracımız yola yeterli tutunmuyorsa, sanki bir yumuşak tabaka üstünde gidiyormuş gibi hafifler. Yolun kaygan olup olmadığını anlamaya çalışmak için ASLA FREN YADA GAZA FAZLA YÜKLENEREK DENEMEYE ÇALIŞMAYIN.

    Lastiklerinizde bulunan kanallar, zemin ile lastik yüzeyi arasında kalan suyun tahliyesini sağlamakla görevlidir. Bu sayede aracınız zemine daha sağlam basar. Lastikleriniz ne kadar yeni olursa olsun, ne kadar taze olursa olsun, kanalların tahliye edebileceği miktardan fazla su kütlesine girerseniz aquaplaning denilen olay olur. Yolda giderken bir su birikintisine girdiniz. Ne yapmalısınız? * Eğer gazı aniden kesersek, aracımızın ivmelenmesi düşer. İvmelenme düşünce, aracımız öne doğru yığılma yapar. Öne yığılan aracımız, ön lastiklere yük bindirir. Ön lastiğin ezilmesi ile kanalların arası daralır. Bu da yeterli su tahliyesini yapamamasına sebep olur. Lastik ile zemin arasında sıkışan su, lastiğimizi ne yöne savurursa aracımız o yöne doğru ani sürüklenme yapar. Bu da dengemizi kaybetmemize neden olur. *Eğer gaz verirsek, aracımızın önü hafifler arka lastiğe fazla yük biner. Ön lastiğin yeterli miktarda yere basınç vermemesi nedeniyle, lastiğimiz ile zemin arasında tutunma zorluğu olacaktır. Bu da yine savrulmaya sebep olabilir. Arka lastik gerekli tutunmayı yapamayabilir ve lastik patinaja düşebilir. Bu da dengemizin kaybolmasına neden olur. Bunların yerine, gazı yavaş yavaş keserseniz, didonu düz tutup, asla ağırlığınızı sağa sola kaydırmazsanız, motoru kendi ataletine bırakırsanız, bu sorunu daha kolay atlatabilirsiniz.

    SİZ SİZ OLUN, YAĞMURLU HAVALARDA ASLA KURU HAVADA GİTTİĞİNİZ GİBİ GİTMEYİN. MUTLAKA DAHA YAVAŞ VE TEMKİNLİ KULLANIN.
    Aynı durum kuru hava için de geçerli. Bu sefer su yok. Ama hava var. Doğal olarak lastik ile yer arasındaki havayı da tahliye etmesi gerekir bu kanalların. Aksi takdirde lastik ile yer arasında bir hava tabakası olacak. O zamanda tutunma yeterli olmayacak ve aracımız yola tutunma sorunu yaşayacak. Hani derler ya, önümüz yaz. Yazı bu lastikle geçir. Yanlış bir düşünce. Havayı tahliye edemezse de aracınız kayar ve kaza yaparsınız. Bazılarınız diyecek ki pistlerde yarış arabalarının ve yarış motorlarının lastiklerinde hiç desen yok.(SLICK Lastik) Onlar nasıl tutunuyor? Nasıl oluyor da havayı tahliye edebiliyor? Dikkat ederseniz, yarış arabalarının, yarış başlamadan önce özel ısıtıcılarla lastikleri ısıtılır. Bu ısıtılma sebebi, özel alaşımlı lastik yüzeyinin yapışkanlığını artırır. Belli bir ısı değerinde bu lastikler yapışkan özelliğine sahip olurlar. Tutunmayı da bu yapışkanlık özelliği sağlar. Ancak en ufacık su, bu lastiklerin tüm sihirini bozar. Bu yüzdendir ki bu lastikle! r sadece kuru hava ve yarış pistlerinde kullanılır. Bunların dışında önemli bir faktör de lastik havalarıdır. Lastik havalarınız, üretici firmanın değerlerinden fazla yada düşük ise, yola tutunmanız da yetersiz olacaktır. · Lastik havanız fazla ise; Isınma ile lastik içindeki hava genleşecek ve lastiğiniz, sizin bastığınız hava değerinden daha yükselecektir. Bu yüzden yola basan taban yüzeyi azalacaktır. Sürtünme azalacaktır. Lastiğiniz düzensiz aşınacaktır. Yol tutuşunuz azalacaktır. ·

    Lastik havanız az ise; Isınma daha fazla olacaktır. Ancak lastiğiniz yinede yeterli basınca ulaşamayacaktır. Lastiğiniz düzensiz aşınacaktır. Lastik yüzeyindeki kanalların arası daralacak, su ve hava tahliyesini düzgün yapamayacaktır. Bu yüzden de yine yola tutunmanız azalacaktır. · Lastiğiniz, üretici değerlerinde ise; Isınma ve genleşme ile lastiğiniz yola tam olarak basacaktır. Bu sayede düzgün aşınma, tam yol tutuş ve güvenli sürüş sağlanacaktır. Lastik yüzeyindeki kanalların derinliği yeni iken 7-8 mm dir. (Normal yol lastikleri için geçerli) Otomobillerde 1,60 mm ye, motosikletlerde ise 2.50 – 3.00 mm’ye düştüğünde kanal derinlikleri lastiklerin kesin olarak değiştirilmesinde fayda vardır. Niçin motosiklette daha fazla? Otomobilde 4 tekerlek var. Oysa motosiklette 2 tekerlek. Otomobillerin ağırlığı ortalama 1000 kg arasındadır. Oysa motosikletlerin ortalama 90 – 300 kg arasındadır. Tölerans dolayısıyla otomobilde daha fazla olabiliyor. Ama motosikletin şakası olmuyor. Bunun dışında otomobil lastikleri düz taban ve aşınma eşit oranda iken, motosiklet lastikleri oval olduğundan ve çoğunlukla lastiğin tam orta noktasında yol aldığımızdan, yanaklardaki desenler yeni gibi kalırken, lastiğin ortasındaki desenler çok daha fazla aşınıyor. Doğal olarak da değiştirilmesi gerekiyor. İşim gereği, lastik üreticisi bir fabrikada almış olduğum eğitim sırasında, Avrupa’da yapılan testlerin sonuçlarını görme fırsatım olmuştu. Hatırladığım kadarıyla sizlerle paylaşıyorum, lütfen dikkatli okuyun bu satırları, Test aracı 1280 kg. ağırlığında standart bir otomobil.

    160 km/h ile giderken yere bastığı ağırlık 40 kg. Bunun sebeplerini şöyle sıralamışlar, · Aracın altından geçen hava koridoru ile, üstünden geçen hava koridoru dengesizleşiyor. Bu da aracın yerden yükselme eğilimi göstermesine neden oluyor. (Aerodynamic) · Lastik yüzeyindeki kanallar, belli bir hızdan sonra hava tahliyesini yeterli miktarda yapamıyor........... · Vs.vs.... Ürkütücü bir gerçek arkadaşlar. Düşünün motosikletlerimiz 200 kg civarında. Bu hızlarda sizce kaç kg. yere basıyor?














    Copyright © Motosiklet.Net Tüm hakları saklıdır.


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2

    Üyelik
    29 Aralık 2005
    saolun bu benim için faydali oldu

  3. #3

    Üyelik
    30 Aralık 2005
    çok haklısın ellerine sağlık . Bu bilgileri dikkate alanlar olursa Türkiye deki kaza oranları düşer bence...

  4. #4

    Üyelik
    07 Ocak 2006
    motosiklette bu ağırlığı sormak bence yanlış. çünkü oluşan aerodynamic kuvvetler otomobillerdeki ile aynı değildir.

  5. #5
    BIYIKLI - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    04 Şubat 2006
    Aynı aerodinamiğin motosiklette olduğunu varsayarsak 128 kg bir motosiklet 160 km/h hızla giderken 4 kg gelmesi gerekiyor. Yüzey aynı olmadığı için hadi 8 kg diyelim veya 18 kg olsun sizi mi kıracağız yinede oldukça hafif olacaktır hız anında. Bir karşı koyma durumunda ise oldukça kırılgan olacaktır. Yani motorunuzu çok hızlı kullanıp hafiflerseniz kanatlanıp cennete uçabilirsiniz.
    Anadilini kaybedersen bağımsızlığını da tamamen kaybedeceksin. Dilini kaybeden toplumlar köle olmaya mahkumdurlar.
    Mustafa Kemal ATATÜRK

  6. #6
    makine_muhendisi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    25 Nisan 2006
    Şehir
    Çorum-Samsun-Merzifon
    Motosikleti
    Kanuni Seyhan/BMW F800ST
    Lastiğinizin iş yapıp yapmayacağını gözünüzle ve elinizle kontrol edebilirsiniz.

    1. Lastik 3 sene sonra bayatlamaya başlar, ister kullanılsın ister garajda dursun bayatlar. Yani şu kadar km yaptım daha götürür bu lastik diye bir kavram yanlıştır. Götürür ama kayar. Yavaş giderim, yağmurda dolaşmam dersen olabilir, kabaklaşana kadar devam.

    2. Lastik yanağında ufak çatlaklar meydana gelmişse o lastikten hemen kurtul derim. İki tekere güven olmaz.

    3. Lastikte ne kadar para o kadar yola tutunma. Nylon çin malı lastikler ucuzdur ama kimyası iyi değildir. Ayrıca kaliteli lastiklerin yanakları çok yumuşak olduklarından yoldaki engebeleri de sürücüye hissettirmezler.

    4. Lastik ile kısa sürede çok yol yapmış iseniz, yani lastiği alalı 3 sene olmadan diş derinliği azalmış ise. Lastik kuru havada kesinlikle kaymaz ama ıslak zeminde suyu tahliye eden kanallar azaldığından lastik ile yol arasında su film tabakası oluşturur. Bu da buz üzerinde dans etmeye benzer.

    Kolay gele...

  7. #7
    kivanctf - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    23 Temmuz 2005
    Şehir
    izmir
    Motosikleti
    2006 Honda Silverwing 600 ABS
    Sizlere uzmanlık sorunu sormak istiyorum bu lastik konusunda. Benim motorum suzuki gn125 arka lasitigim orjinal hali biraz ufak. Ön lastigimde ufak. Ben Lastiklerimi değistirsem . En azından arkaya 110 - 130 lastik alsam iyimi olur . Ne olur ...

  8. #8
    makine_muhendisi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    25 Nisan 2006
    Şehir
    Çorum-Samsun-Merzifon
    Motosikleti
    Kanuni Seyhan/BMW F800ST
    Kıvanç arkadaşım orjinal lastik ebadı her zaman için motor için en uygunudur. Çünki daha kalını iş yapsaydı Suzuki kullanırdı. 125cc ufak bir motor. Lastik ebadını büyütürsen yolla teması fazla olur yakıtı artırır. Yarış bisikletlerinin lastiklerinin 2 cm eninde olduğunu hatırlatırım.

    Yani hızda ve torkta düşme yaşanır ama görüntü iyi olur taktırabilirsen ona birşey diyemem.

  9. #9
    boy - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    18 Eylül 2003
    Şehir
    Amerika
    Motosikleti
    2016 Aprilia RSV4 RF
    Güzel bir yazı olmuş ancak lastik yüzeyindeki kanallar hava tahliyesi görevi değil, ıslak zeminlerde su tahliyesi görevi görürler. Bu yüzden de ıslak yol lastikleri çok daha fazla kanallı, yarış lastikleri (slick) de kanalsız olur.

    Motosiklette lastiklerin önemi çok büyüktür. Motosiklette iki lastik olduğundan yol tutuşu çok önemlidir. Gerek lastik seçimi konusunda, gerek lastiğin ömrü konusunda bence titiz davranılması gerekiyor. Bazı arkadaşlar motosikletlerinin lastikleri ince diye daha kalın lastik takmak istiyorlar ancak motosikletinize en uygun lastik fabrikanın belirlediği ebattaki lastiktir. Lastik ömrü sadece kullanmakla bitmiyor, lastik alırken üretim tarihine dikkat etmenizi ve en eski bir önceki seninin modelini seçmenizi tavsiye ederim. Çünkü lastikler özellikle güneşten çok etkilenirler ve hamurları bozulur. Bu da yol tutuşunu azaltır.
    Hayatta en büyük eğlence başkasının yapamazsın dediğini yapmaktır.

  10. #10
    kivanctf - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    23 Temmuz 2005
    Şehir
    izmir
    Motosikleti
    2006 Honda Silverwing 600 ABS
    Alıntı makine_muhendisi adlı üyeden alıntı
    Kıvanç arkadaşım orjinal lastik ebadı her zaman için motor için en uygunudur. Çünki daha kalını iş yapsaydı Suzuki kullanırdı. 125cc ufak bir motor. Lastik ebadını büyütürsen yolla teması fazla olur yakıtı artırır. Yarış bisikletlerinin lastiklerinin 2 cm eninde olduğunu hatırlatırım.

    Yani hızda ve torkta düşme yaşanır ama görüntü iyi olur taktırabilirsen ona birşey diyemem.
    Tesekkurler abim acıklaman icin . Dediklerini dikkate alıcam . On lastigi zaten sordum degistirmek iyi olmaz dedıler direksiyon sertlesirmis . Arka lastık icinde kararımı dediklerinin etkisiyle tekrar dusuncem .

  11. #11
    nurrem - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    19 Nisan 2006
    Şehir
    İstanbul
    Lastik alırken üretim tarihine muhakkak bakın 3 sene dolduğunda ömrü bitmiş oluyor ucuz geldiği için aldanmayın...
    Firsth Divine Light

  12. #12
    deliemin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    05 Mayıs 2005
    Şehir
    istanbul
    Motosikleti
    Honda CBR 1000R8
    verdiğin bilgiler için teşekkürler
    Bir Pazar Sabahı Liv Tyler ile Uyandınmı Hiç ?

    08 Black - White RR1000

  13. #13
    feritsolak - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    22 Mayıs 2006
    Şehir
    GAZİOSMANPAŞA
    Motosikleti
    HONDA CBF150
    teşekkürler bilgiler için çok faydalı oldu :
    şimdi bu konuda daha bilgiliyim.
    [B][CENTER]MOTOSİKLET ÖZGÜRLÜKTÜR HER YAŞTA...[/CENTER][/B]

  14. #14
    kivanctf - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    23 Temmuz 2005
    Şehir
    izmir
    Motosikleti
    2006 Honda Silverwing 600 ABS
    Daha once bahsetmistim suzuki gn 125 lastigi buyulsem nasıl olur diye. Metzeller 110-90 m77 modelini istanbuldan aldım . Motoruma taktırdım . Mukemmel bir performan alıyorum lastıkten . Oncelikle daha once ruzgarlı bir yolda savrulurdum şimdi motorum yola yapısıyor ve hicbir sekilde istikametimi bozmuyor. Vibrasyon biraz daha azaldı. Cekis derseniz cok fark etmedi zaten 65 kiloyum :D Hızlanmada ve yokusları tırmanmada da cok fark yok. Ama fren derseniz mukemmel . Yani kısacası kaliteli bir lastık alın derim ...
    Kıvanç Tüfekçioğlu - İzmir Dikili

  15. #15

    Üyelik
    23 Mart 2006
    Şehir
    Adana
    Motosikleti
    husaberg fe400
    birkaç defadır motosikletten düşüyorum. yoldaki kayganlıktan vede lastiktenmi kaynaklanıyor anlayamıyorum. Belki de motsikletin özelliğindendekaynaklanabilir. motorum hondaxl200
    taseça

  16. #16
    rayjay - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    13 Ekim 2006
    Şehir
    Angara
    Motosikleti
    CBR 1000RR
    bir cift klasik 120 on+180 arka lastigin agirligi kac kg gelir,

    yuzlerce kisiyiz kimse bilmez mi bunu
    [COLOR="Red"][B]Been here, done that before and survived[/B][/COLOR]

  17. #17
    Discordian - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    16 Nisan 2006
    Şehir
    İstanbul
    Hort Hort faydalanın okuyun okumuyosunuz bari hortlatıyım

  18. #18
    Nipp10 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    03 Eylül 2009
    Şehir
    Antalya merkez
    Motosikleti
    91 Honda CG 125
    Elinize sağlık...
    тнє ρσωєя σƒ ∂яєαмѕ... www.facebook.com/ugurbas

  19. #19

    Üyelik
    16 Ocak 2009
    bu yazacaklarım tamamen SS makinalarla alakalıdır .
    bildiğimiz bütün markaların en üst modellerinden en az birkaç takım kullanmışımdır.
    fakat Pirelli diablo süpercorsa sc2 çok farklı hepsinden . kendimce edindiğim tecrübe doğrultusunda bu lastikle diğerleri arasında gece ile gündüz kadar fark var.
    virajda kaydırmanız çok zor . hatta limitlerde dönerken bile . ısındığında sakız gibi oluyor ve asla bırakmıyor. son gazlamamdan sonra lastiğimin resmini çektim ve gördüğünüzde anlattıklarımı daha iyi anlayabilirsiniz

  20. #20
    ufuktan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    22 Ekim 2009
    Şehir
    malatya
    Motosikleti
    Kawasaki Zx10R
    VALEO kardeşim Pirelli diablo süpercorsa sc2 ortalama bir kullanımda ne kadar ömürlü biraz bilgi verebilirmisin ???


1. sayfa 123 SonuncuSonuncu

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)

Bu Konudaki Etiketler