Kapat
Üye Girişi
Motovento
Motomax
1. sayfa 12 SonuncuSonuncu

Motosiklet kullananlar için; Trafikte Hayat Kurtaran Stratejiler.

    REKLAM ALANI
  1. #1
    Süvarİ - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    10 Nisan 2008
    Şehir
    Adana
    Motosikleti
    TvS_ApAChE
    Motosiklet kullananlar için;
    Trafikte Hayat Kurtaran Stratejiler..

    En son motosikletinize atlayıp trafiğe çıktığınızda aklınızdan neler geçti hatırlıyor musununuz?
    Sizi saran araçları,sıkıştıranları,yolunuzu kesenleri..Şimdi yeniden kendinizi araçların arasında ilerlerken hayal edin. Yola atlamaya hazır yayaları,belediyenin açıp kapattığı çukurlardan arta kalan kum yığınlarını,çocuklarıyla uğraşan,cep telefonuyla konuşan,yüksek sesle müzik dinleyen ve sizi görmemekte ısrar eden araç sürücülerini gözünüzün önüne getirin? Motosiklet kullanmak kabusa döndü değil mi?

    Her yıl trafikte kaza yapan sayısız motosiklet sürücülerini düşünün.Bu insanlar beyinlerini aynı anda onlarca işlem için kullanması gerekiyor.Bu nedenle tahminleri doğru yapıp,doğru önlemler almak zorundayız. Aksi durumda bir seçim bizi genellikle facia ile tanıştırır.İşte bu gerçeğin ışığı altında,özelliklede trafikte motosiklet kullanmaya yeni başlayanlara hayat kurtaran stratejik öneriler;

    *Sürücülerin kafalarını ve aynalarını izleyin.

    Otomobil sürücülerinin kafa hareketlerini,pencere veya aynaları aracılığıyla izlemek,ani hareketlerini tahmin etmek için en etkili yöntemdir.Birçok sürücü,aynaya bakmasa dahi,döneceği yöne ilk önce kafasını çevirir ve bu da size iyi bir tahmin süresi tanır.

    *Aynalarınıza güvenin, ama tamamen değil.

    Motosikletlerinizin aynaları hayatınızı kurtarabilir.Fakat doğru ayarlansalar bile tüm olan biteni göstermezler.Sıkışık trafik koşullarında,her zaman aynanızdan gördüklerinizi,aynı yöndeki omzunuzun üzerinden attığınız kısa bir bakışla kontrol edin. Böylece kör noktanızda kalan bilgilere de ulaşabilirsiniz.

    *Asla bir araçla sapak arasına girmeyin.

    Bu kulağa çok basit geliyor,fakat son anda dönmeye karar veren otomobiller,dünyada çok sayıda motosiklet sürücüsünün ölümüne neden oluyor.O zaman, basit kural:asla bir sapakta yan yol ile araç arasına girmemek.Sağdan geçmek genellikle en yapılmaması gerek hareket,ancak bu günlerde bazen şart oluyor.Eğer sağdan veya emniyet şeridinden gidecekseniz bile,en azından ayrımlar arasındaki düz yolları tercih edin.

    *Parmaklar frende olsun.

    Trafikte genelde ani tepkiler vermek gerekir,bu da fren kolunu aramakta zaman kaybetmemeyi gerektirir.Kola ulaşma zamanınızı kısaltmak için her zaman bir veya iki parmağınızı fren kolunda ve sağ ayak baş parmağınızı fren pedalının yakınında bulundurun.O cep telefonuyla konuşan dikkatsiz sürücü,aniden önünüze kırıp park etmeye karar verdiğinde durmak için daha fazla zamanınız olur.

    *Fark edilin.

    Uzak mesafelerden dahi yayalar ve sürücülerin siz fark edebildiklerinden emin olun.Gündüz dahi uzun farlarınızı kullanın ve açık renkli kıyafetler giyin,özellikle ceket ve kask olarak.

    *Gücü, elinizin altında tutun.

    Trafikte,normalde(uzun ve akıcı trafik şartlarında)kullanacağınızdan daha düşük bir vites kullanın ki motosikletiniz ileri atılmaya hazır olsun.BU,size sadece frenlere basıp durmayı ummak yanında
    uzaklaşıp gitmek gibi bir seçenek daha sunacaktır.Ayrıca yüksek devirdeki motor sesi, başkaları tarafından daha fazla fark edilmenize de yardımcı olacaktır.

    *Trafik mi yavaşlıyor? Solda kalın. (ya da sağda)

    Trafik aniden yavaşladığında önünüzdeki aracın sağ ya da sol yanında (tercihan yolun ortasına yakın tarafında)kalın.Bu size gerektiğinde bir kaçış yolu sağlayacaktır.Ayrıca arkadaki aracın yeterince çabuk duramaması halinde ön kaputuna gelin bebeği gibi süs olmanızı da engelleyecektir.Durduktan sonrada hazırlıklı olun.Debriyaj çekili,motor 1.viteste,sağ ayak frende,sol ayak yerde ve gözler aynalarda,ne olacağını asla bilemezsiniz.

    *Gözle taramayı alışkanlık haline getirin.

    Göstergelerden aynalara,önünüzdeki yoldan kör noktalara,sol ve sağ yanlarınıza kadar her yeri sürekli
    olarak gözlerinizle takip etmek size içinde bulunduğunuz durumla ilgili çok daha fazla bilgi verecek ve daha erken tepki vermenizi sağlayacaktır.Bir noktaya çok fazla takılı kalmak,bir süre sadece önünüzü veya arkanızı izlemek soruna davetiye çıkarmaktır.Her zaman görebildiğiniz en uzak noktaya kadar neler olup bittiğini anlamaya çalışın.

    *Sola dönüş..

    Karşı şeritten gelen ve sola (önünüze) dönmeye hazırlanan otomobillere karşı dikkatli olun.Uzun farlarınız (gündüz) yanıyor olmalı ki sürücü sizi görebilsin,ancak buna da tam güvenmeyin.Aracın tekerleklerini,sürücünün direksiyondaki ellerini,yüzünü ve hareketlerini izleyin.Aracın hareket ettiğini fark ederseniz,fren yapmaya,kıvırtmaya yada hızlanmaya hazır olun.Çünkü karşıdan gelen kişi küçük olduğunuz için sizi tehdit olarak algılamayacak ve önünüze kıracaktır.

    *Sağda park edenler..

    İki şeritli klasik bir şehir içi yolu,tabii ki en sağda park etmiş bir şerit araba olacak.Ve her zaman bu arabaların yanında motorunuzla hızla ilerleyebilmeniz için geniş bir boşluk.Ancak araçlarında oturup,
    Bu geniş boşluğun verdiği rehavetle aniden kapısını açacak bir düşüncesiz,kapılarını önünüzde bir duvar vazifesinde kullanacaklardır.Bu yüzden bu boşlukta ilerlerken otomobildekilerin kafalarını el-kol
    Hareketlerini,araçların ön tekerleklerini izlemeyi ihmal etmeyin.

    *Zemini kontrol edin.

    Gözle taramanıza asfaltın durumunu da ekleyin.Gözünüz yere dökülmüş yağ,antifriz veya mazotta olsun;genelde parlak bir yüzey bunların göstergesidir.Ayrıca kum,toprak,mıcır hatta toza karşı hazırlıklı olun, onları görmek daha zor olabilir.Koku duyunuzu da açık tutun,lastikleriniz yol tutuşunu
    Kaybetmeden yüzeydeki maddenin kokusundan mazot olduğunu anlayabilirsiniz.

    *Boşluklarda sürün

    Motosikletinizin gücü ve manevra kabiliyetini trafikteki boşluklarda yer almak için kullanın.Her türlü araç gruplanmasında mutlaka bir boşluk oluşur,bunları bulun ve içlerine yerleşin.Bunu yapmak sizi dört tekerlilerden ayırır ve size kör noktalardan uzak durmak için hareket hacmi kazandırır.Bu alanlar içinde hızınızı zaman zaman değiştirin;çünkü özellikle sıkışık trafikte araçlarla aynı hızda ilerlemek sizi görünmez hale getirebilir.

    *Baş parmağınızı kullanın.

    Trafikten bağımsız olarak sık sık sinyallerinizi kapama alışkanlığı edinin.Yanık kalan bir sinyaliniz,dönmeye hazırlanan diğer arabalara döneceğiniz izlenimi verip sizi zor durumda bırakabilir.O yüzden sinyal vermeyi ihmal etmeyin ve sinyal kapama düğmesine de her dakika birkaç defa basarak gereksiz yere yanmadığından emin olun.

    *İnce olmak iyidir.

    Tek çizgi üzerinde ilerleyen motosiklet sürücülerinin 4 tekerlekli geniş otomobillere karşı en büyük avantajı tek bir şeritte ilerlerken önünü görebilmek için yer değiştirebilmesidir.Arabaların yanlarından yada camlarından ileri bakmak ve ilerde neler olduğunu bilmek size tepki vermek için büyük zaman kazandıracaktır.

    *Birden fazla kaçış yolu vardır.

    Evet, motosikletler düşer.Ama onlar aynı zamanda hafif, dar ve çok iyi manevra yapan araçlardır.
    Siz de o zaman işler zorlaştığında onların güçlü yanlarını nasıl kullanacağınızı öğrenin, olur mu?
    Yani zorlu bir durumda hemen bütün gücünüzle frenlere asılmayın.Her zaman bir yerlerde bir kaçış noktası vardır.Sağdaki tarlaya dalmak,aniden önünüze dönen traktörün dorsesine zımbalanmaktan iyidir.Her zaman kafanızda planladığınız bir kaçış rotanız olsun ve onu her dakika yenileyin.

    *Geçiş önceliğine boyun eğin.

    Kavşaklarda,büyük araçların sizden önce gidip,duramayacak kadar hızlı gelen kamyonla çarpışmalarına izin verin.Kamyon size değil de yandaki büyük araca çarpsa daha iyi olur,değil mi?
    Demek ki ışıklardan ilk fırlayan araç olmamamız ve geçiş önceliği kararını diğer araçların kendi aralarında vermelerini beklememiz,bizim için daha sağlıklı bir karar olacak.

    *Tam arkadan takip etmeyin.

    Öndeki aracın tam arkasında bulunmayın,her zaman tekerler hizalarında fakat sürücünün aracın
    Aynasında sizi de görmesini sağlayacak biçimde gidin.Çok yakın takip etmeyin,mümkün olduğunca da öndeki öndeki zemini görün.Çünkü arabalar çukur,ölü hayvan ve yol üzerindeki benzeri maddeleri ortalar.Siz de tam akasından giderken bir sürprizle karşılaşmak istemezsiniz değil mi?

    *Ticari araçları sağlamayın.

    Taksi, dolmuş otobüs gibi toplu ulaşım araçlarının sağından geçmeyin; geçmek zorunda kaldığınız da extra olarak sizi görmesini sağlayın.Sesli uyarı(korna).Çünkü yolcu almaya odaklandıklarından ses çıkarmadığınız sürece sizi görmeyeceklerdir.Sadece sol aynalarından sizi görürler,zaten o zaman da yolcuyu alıp,gazlamak üzere harekete geçmişlerdir bile.

    *Yeni stratejilere açık olun.

    Yukarıdaki stratejileri içselleştirin; motosiklet kullanmanın doğal bir parçası haline getirin.Diğer yandan da gerek kendi,gerekse başkalarının deneyimlerinden dersler çıkarıp kendi stratejilerinizi geliştirin. Çünkü bu ülkede trafikte neyle karşılaşacağınızı tam bilemezsiniz.

    YOLDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR

    Aşağıdaki yazı Motorcycle Cruiser dergisinin web sitesindeki bir yazıdan derlenmiştir. Yazının orijinalini görmek isteyenler http://www.motorcyclecruiser.com/str...rcycle_safety/ adresinde bulabilirler. Derlerken ülkemize ve lisanımıza uygun hale getirmek için birkaç ufak değişiklik yaptım. Umarım faydalı olur.


    İşte motosiklet üzerinde hayatta kalmak için dikkat edilmesi gereken bir kaç önemli husus:

    1) Görünmez olduğunuzu farzedin:
    Çünkü çoğu araç sürücüsü için gerçekten de öylesiniz. Asla görüldüğünüzü düşünerek hareket etmeyin, hatta diğer sürücüyle gözgöze gelmiş olsanız bile...

    2) Anlayışlı olun:
    Trafikte herkes hata yapabilir, her yapılan hataya sinirlenip saldırgan bir tavır sergilerseniz işler çabucak sarpa sarabilir. Karşınızdakinin büyükanneniz olduğunu farzedip ona göre tavır alın.

    3) Her zaman uygun giyinin:
    Evet, belki arkadaşlarınızla beş dakika uzaklıktaki bir kafeye ya da yazlığınızdan deniz kenarına iniyor olabilirsiniz. Ama mesafenin kısa olması kaza yapmayacağınız anlamına gelmez. Tişört ve şortla motora binmenin sonu gerçekten kötü bitebilir. En düşük süratlerdeki düşüşler bile çıplak tene büyük hasar verecektir.

    4) İyiyi umun, kötüye hazırlanın:
    Kavşağa yaklaşırken orada duran arabanın son anda dönmek için önünüze direksiyon kıracağını varsayın. Kaldırım kenarında parkeden arabalardan birinin her an çıkabileceğini varsayın. Ters yönden bir arabanın gelebileceğini varsayın. En olmadık durumlara karşı hazırlıklı olun.

    5) Ego'nuzu evde bırakın:
    Otobanda kimin daha hızlı gittiği gerçekte sadece polisin ve yargıçların umrundadır. Tabii bir de kaza raporunu yazacak bilirkişinin.

    6) Dikkatinizi toplayın:
    Evet, reklam tabelasında mayolu bir manken resmi var. Evet, yol kenarında yürüyen hatun dikkat çekici. Acaba çırak faturayı yatırdı mı? Bir ara motoru servise götürmeniz lazım, değil mi? Siz bunları düşünürken tehlike adım adım yaklaşıyor olmasın sakın? Dikkatinizi yola verin!

    7) Aynalar hikayenin tamamını anlatmaz:
    Sadece aynada gördüğünüz kadarına güvenerek şerit değiştirmeye kalkmayın. Kafanızı çevirip kör noktaları kontrol edin. Özellikle spor motorlarda aynalar her zaman için çok dar bir açıyı gösterirler.

    8) Sürüş mesafesine dikkat edin:
    Önünüzdeki araçların tamponun yapışmayın, bu bela aramaktır. Tabii sıkışık trafikte uygulaması zor, ama hızınız arttıkça önünüzdeki ve arkanızdaki araçlarla mesafeniz de artmalı. Hem öne, hem de arkaya dikkat edin. Sizin vaktinde fren yapmanız, arkanızdaki sürücünün de vaktinde fren yapacağı anlamına gelmez.

    9) Modifiyeli araçlara dikkat edin:
    Modifiyeli otomobiller standard modellere göre çok daha hızlı ve çeviktirler. Sürücüleri ise genellikle genç ve saldırgan tiplerdir. Bunları gördüğünüz anda potansiyel tehdit olarak algılayın ve ona göre hareket edin.

    10) Viraja giriş hızına dikkat edin:
    Tek bir motorun karıştığı trafik kazalarının büyük kısmında ana sebep viraja gereğinden fazla hızlı girilmiş olmasıdır. Viraja girerken değil, çıkarken gaz açılır. Viraj giriş hızınızı ayarlamayı, viraja yatmadan önce bitirmiş olun, viraj içinde ani frenden kaçının. Virajın ardını göremiyorsanız özellikle dikkatli olun, birileri yolun ortasında durmuş etrafa bakınıyor olabilir.

    11) Vahşi doğaya dikkat edin:
    Belki ülkemizde geyikler ve diğer yaban hayvanları Amerika'da olduğu gibi büyük bir tehdit değil. Ancak yine de özellikle kırsal kesimlerde yol alırken dikkatli olun. Sabah ve akşam saatleri evcil ya da yabani hayvanların özellikle hareketli oldukları saatlerdir. Bir sığıra, koyun sürüsüne ya da çoban köpeğine denk gelebilirsiniz. Sadece yolu değil, yolun iki yanındaki boş alanları da gözleyin, hayvan görürseniz alarma geçin.

    12) İki freni de kullanmayı öğrenin:
    Motorda durdurma potansiyelinin büyük kısmı ön frendedir. Ancak özellikle cruiser ya da touring gibi ağır ve uzun makinelerde arka fren de büyük önem kazanır. Her iki freni de uygun biçimde kullanmak duruş mesafenizi ciddi biçimde kısaltacaktır.

    13) İki parmağınız ön frenin üzerinde olsun:
    Bazıları bunun ne kadar gerekli ya da güvenli olduğunu tartışabilir. Ama şu gerçek yadsınamaz, saatte 100 kilometre hızla giderken freni 1 saniye önce sıkabilmek fren mesafenizi yaklaşık 30 metre kısaltacaktır. Bu 1 saniye elinizi frene atmak için harcayacağınız reaksiyon süresidir.

    14) Gitmek istediğiniz yere bakın:
    Motosikletler sürüş dinamikleri itibariyle pilotun baktığı yöne doğru gitme eğilimine girerler. bu da yoldaki engeli savuşturmak için engele değil, geçiş ayapacağınız açıklığa bakmanız gerektiği anlamına gelir. Çukurdan kaçmak için çukura değil, çukurun yanından geçen düzgün asfalta bakın.

    15) Gözlerinizi devamlı hareket ettirin:
    Tafik devamlı değişen, her an yeni koşullar ortaya koyan bir ortamdır. O yüzden gözlerini devamlı hareket etsin, etrafınızdaki trafiği tarayın ve tehditleri görü. Eğer acil bir tehlikeyle uğraşmıyorsanız, asla dikkatinizi tek bir alana ya da nesneye uzun süre odaklamayın.

    16) Dur işaretinde durun:
    Amerika'da kavşaklar ve benzeri tüm noktalarda DUR işaretleri vardır, ancak ülkemizde buna pek sık rastlanmaz. Buna siz kendiniz dikkat edin. Yan yoldan anayola çıkarken ya da işaretsiz kavşaklarda aniden çıkış yapmayın. Özellikle kavuşan yolları tamamıyla göremiyorsanız ve ardınızda yoğun trafik yoksa durup iyice kolaçan edin. Unutmayın ki birileri tam gaz geliyor olabilir. Tabii aynı durum demiryolu geçişleri için de geçerli.

    17) Burnunuzun ucuna bakmayın:
    Tehlike 5 metre önünüze kadar geldiyse birşeyler yapmak için geç kalmış olabilirsiniz. Bu yüzden sadece yakın mesafeyi değil, geniş bir alanı kontrol altında tutun. Yolun çok ilerisinde parketmiş bir traktör önceden farketmekle son anda farketmek arasında büyük fark vardır.

    18) Bildiğiniz yollarda dikkatli olun:
    Motora atlayıp muhitinizde, köyünüzün çevresinde ya da her zaman katettiğiniz yollarda biraz turlamaya karar verdiniz. Muhitinizde olmak beladan uzakta olmak anlamına gelmiyor. İstatistiklere göre çoğu binici kendi muhitinde ve oldukça düşük süratlerde yaşanan kazaların kurbanı oluyor. Unutmayın, sokakları tanıyor olabilirsiniz ama bu, o gün o sokaklarda sarhoş bir sürücüye denk gelmeyeceğinizi garantilemez. Gözünüzü dört açın!

    19) Asla duran trafiğe dalmayın:
    Önünüzde trafiğin tıkandığını ve arabaların yığıldığını görüyorsunuz, ama siz motorla iğne deliğinden bile geçebilirsiniz, değil mi? Yanlış cevap! Önce şunu sorun, trafik niye duruyor? Görmediğiniz bir sebebi, bir kaza ya da başka bir nedeni olabilir. Duran trafikteki boşluklara hızla ve umarsızca dalmak sizi bir anda ölümle yüzyüze getirebilir.

    20) Sikletinize göre motor seçin:
    60 kilo ağırlığında ve 1,65 boyundaki bir adam elbette ki Gold Wing kullanabilir. Ama acil bir durumda, mesela kalabalık bir kavşakta marş basmadığında, sikleti motorla başa çıkmaya yetecek midir? En büyük ve güçlü motora sahip olmayı gurur meselesi haline geitrmenin bir anlamı yok, sikletinize ve yeteneklerinize uygun bir motor seçin.

    21) Aniden açılan kapılar:
    Yol kenarında parketmiş bir araba ya da sağ şeritte yolcu indireye hazırlanan bir taksinin açılan kapısına çarpmak kesinlikle hoş bir tecrübe değildir. Tek tehlike açılan kapı da değildir üstelik, o kapıdan kaçmaya çalışırken üstünüze direksiyon kıran bir başka sürücüye de denk gelebilirsiniz.

    22) Kavşakta durmayanlara dikkat:
    Kavşağa yaklaşırken kendinizi hazırlayın, trafik size yol vermek için durmayabilir, büyük ihtimalle durmayacaktır da. Ama aynı şey arkanızdan gelenler için de geçerli olabilir, unutmayın ki siz olmasanız bile bir başkası kavşağa dikkatiszce dalabilir. Dönmeyi planladığınız yönün aksi şeritte kalmayın, arkanızı ve kavşağı besleyen diğer şeritleri kollayın.

    23) Ekibinizi dikkatli seçin:
    Grup olarak uzun yol yapmak zevklidir, ancak ekibinizi iyi seçmeniz gerekir. İyi bir ekip diğer üyeleri geride bırakıp uzaklaşmaz, her ihtimale karşı yol üzerinde buluşma ve bekleme noktaları belirler. Eğer grubunuzla uyum içinde değilseniz, diğerlerinden daha temkinli ya da daha saldırgan motor kullanıyorsanız bela kapınızda demektir. Bir anda zincirleme kazaya sebep olabilirsiniz.

    24) Kör olmayın:
    Aşırı ışıklandırılmış bir klüpten zifiri karanlık park alanına çıktığınızda, ya da karanlık bir asansörden güneşli bir caddeye indiğinizde, hemen marş basmayın. Gözlerinize ortamın ışığına alışmaları için birkaç dakika zaman tanıyın. Aksi takdirde ilk birkaç kilometre resmen kör olarak motora bineceksiniz demektir.

    25) Yavaş U dönüşleri çalışın:
    Uygun bir alan bulun ve bol bol yürüme hızında U dönüşlere çalışın. Ağırlığınızı dışa doğru vermek size motoru dengelemekte yardımcı olacaktır. Motor değiştirdiğinizde de bunu tekrar çalışın, her motorun huyu aynı değildir. Tehlike anında değil vaktiniz varken motorun huyunu öğrenin.

    26) Yokuşlarda paniklemeyin:
    Dik bir yokuşta durmak zorunda kalırsanız endişelenmeyin. Arka freni kullanarak motorun kaymasını engellerken, gaz-debriyaj ikilisini yumuşak bir biçimde kullanarak rahat kalkışlar yapabilirsiniz.

    27) Yol kaygan mı görünüyor?:
    Üzerinde gittiğiniz yolu okumayı asla ihmal etmeyin. Yol yamaları, demir kapaklar, kalın çekilmiş beyaz şeritler, metal kedi gözleri, ıslak ve parlak görünen herhangi bir noktaya kesinlikle kaygan olduğunu düşünerek yaklaşın, hızınızı kontrollü ve sakin biçimde azaltın. Burnunuzu kullanmayı ihmal etmeyin, aniden beliren mazot ya da sıcak zift kokusu, size yola dökülmüş kaygan maddeleri gözlerinizden önce haber verebilir!

    28) Eyvah lastik patladı!:
    Lastiğin patladığını duydunuz ve motor altınızda sarsılıyor! Sakin olun, motoru kontrol etmek için fazladan kas gücü kullanmanız gerekecektir. Gazı hafifçe kapatın, sağlam lastiğin frenini kullanarak yavaşlayın ve kenara çekin. Ani hareketlerin motoru bir anda altınızdan alabileceğini unutmayın!

    29) Vizördeki su damlaları:
    Yağmurun başladığı an asfaltın en kaygan olduğu andır. Sağanak yağmurla yıkanan yol nispeten temizdir, ama hafifçe ıslanmış yol neredeyse buz kadar kaygan olabilir. Dikkat kesilin, ani hareketlerden kaçının. Mümkünse kısa bir süre için konaklayıp durumun değişmesini bekleyin.

    30) Karanlıkta yolunuzu kaybetmeyin:
    Gece yaklaşıp da ışık seviyesi düşmeye başladıkça sizin ve trafikteki diğer herkesin görüş seviyesi düşecektir. Farlarınızı ayarlı ve temiz tutun, her zaman yedek ampul taşıyın, asla iyi aydınlatması olmayan bir motorla akşam trafiğine çıkmayın. Güneş gözlükleri ve renkli vizörler bu saatlerde sizin düşmanınız olacaktır. Karanlıkta önünüzü görmek kadar diğer sürücüler tarafından görülmenin de zorlaştığını unutmayın. Gece sürüşlerinde görülebilmek için fosforlu kask etiketleri ve kemerlerden faydalanın.

    31) Yorgun musunuz?
    Yorgun, uykusuz, alkollü olarak kesinlikle motora binilmemesi gerektiğini bebekler bile biliyor. Ama aşırı duygusal patlamaların da en az uyuşturucu kadar kötü etkileri olabileceğini unutmayın. Kendinizi çok öfkeli, bezgin, sıkıntılı ya da üzgün hissediyorsanız marşa basmadan önce sakinleşmek için birşeyler yapın. Aynı durum sürüş esnasında ciddi tehlike atlatıldığında da geçerlidir. Sinirle gaza asılmayın, kenara çekip adrenalin patlaması geçene kadar bekleyin. Seleye oturduğunuzda kesinlikle gergin olmayın.

    32) Uygun kıyafet seçin:
    Hava koşullarına ve bedeninize uygun kıyafetler seçin. Sıcakta pişerken, soğukta donarken ya da üzerinize oturmayan bir ceketle boğuşurken kazaya her zamankinden daha yakın olacağınızı unutmayın.

    33) MP3 çaları evde bırakın:
    Kulağınızda kulaklıklar varken ve müzik sonuna kadar açıkken, dibinize kadar giren beton kamyonunun giderek yaklaşan gümbürtüsünü duymanız mümkün olmayacaktır. Ya da diğer başka herhangi birşeyin. Motor üzerinde sadece gözlerinizi değil kulaklarınızı da tehlikeye karşı açmanız gerektiğini unutmayın. Müzik dinlemeye çalışırken ölmek pek akıllıca olmayacaktır.

    34) Slalomun ustası olun:
    Boş bir alana birkaç deterjan kutusu koyun ve çevrelerinden değişik hızlarda slalom yaparak geçmeyi deneyin. Akan trafikte aniden beliren engellere karşı sadece fren yapmak işe yaramayacaktır, kaçış manevralarını da içgüdüsel olarak yapabilecek kadar ustalaşmanız gerekir. Unutmayın, motorlar otomobiller gibi durmazlar, dursalar bile arkadan çarpacak bir diğer aracın darbesini kesecek tamponları yoktur. O yüzden çoğu zaman frenleri kazıklayıp durmaktan ziyade, slalomla tehlikeyi arkada bırakıp yolu açmak ve uzaklaşmak daha iyi olacaktır.

    35) Düşük süratlerde yumuşak davranın:
    Özellikle sıkışık trafikte ya da ara sokaklarda ilerlerken olduğu gibi, düşük süratlarde ani gaz ve frenden kaçının. Ani gaz ve fren lastiklerinizin bir anda kaymasına sebep olabilir, ayrıca motor ömrü ve sürücü konforu açısından da pek iyi değildirler.

    36) Fren lambanızı kullanın:
    Sinyaller devamlı çaktıkları için dikkat çekerler. Aynı şekilde fren lambanızı da arkadan gelenlerin dikkatini çekecek biçimde kullanabilirsiniz. Yavaşlamayı düşündüğünüzde ya da arkanızdakine mesafe bırakması için mesaj vermeyi istediğinizde, fren pedalına ya da manetine birkaç kere faifçe dokunarak fren lambanızı yakıp söndürün. Tecrübeli biniciler fren lambası müşirlerini ayarlayarak arka lambanın pedala dokunur dokunmaz yanmasını sağlarlar. Müşiri bu şekilde ayarlamak bir dakikalık bir iştir ve hayatınızı kurtarabilir.

    37) Sabırlı olun:
    Ara sokaktan ana caddeye çıkarken, kavşakta otobana çıkarken ya da kaldırımdan inerken, sabırlı olun ve fazladan bir saniye ayırıp gelen trafiği iyice incelediğinizden emin olun. Unutmayın, tehlike en beklemediğiniz anda, görmediğiniz açıdan gelir. Boş bir caddede siz kaldırımdan inerken, iki araba geride bir başka aracın şoförü de caddeye çıkmak üzere hazırlanıyor olabilir. Bilin bakalım aynı anda gazlarsanız kim kime çarpacak?

    38) Yaklaşma hızına dikkat edin:
    Eğer akan trafiğin iki katı bir süratle araçların arasından slalom yaparak geçiyorsanız başınızın belaya girmesine ramak kalmış demektir. Sadece tek bir sürücünün sapacağı kavşağı kaçırdığını düşünerek aniden şerit değiştirmesi işinizi bitirmeye yeter. Duran trafikte ise araçların arasından karşıdan karşıya geçmeye çalışan yayalar aynı tehlikeyi arzeder. Unutmayın, sizinle aynı hat üzerinde syerden binlerce araç var ve kimin ne yapacağını kestirmeniz imkansız. Hızınızı azaltıp gözünüzü açın.

    39) Emniyet şeridi dostunuz değildir:
    Emniyet şeridi, banket ya da adına ne denirse densin yolun kenarları her zaman için tehlikenin yoğunlaştığı yerlerdir. Öncelikle diğer araçların sizi görmesi zorlaşır. Ama daha da önemlisi, yoldaki her türlü enkaz burada toplanır. Yola dökülüp akan mazot, kamyonlardan savrulan kum, ölü hayvan leşi, patlak lastik parçaları, cam kırıkları, aklınıza gelecek ve gelmeyecek türlü enkazı yol kenarında bulabilirsiniz. Bu yüzden yolun en sağına yanaşıp gazlamak belaya davetiye çıkarmaktır.

    40) Sola dönen katiller:
    Ölümlü motosiklet kazalarında en yüksek orana, sola ani dönüş yapan otomobillere yandan çarpma şeklinde gerçekleşen kazalar sahiptir. Bu tür kazalar özellikle kavşaklarda meydana gelmektedir. Ülkemizde sürücülerin DÖNÜLMEZ levhasına kesinlikle uymadıklarını, boş buldukları herhangi bir noktada U dönüşü yapmaya çalıştıklarını unutmayın. Orta şeritte hızla kavşağa girdiğinizde, kendinizi bir anda en sağ şeritten sola U dönüşü yapmaya çalışan bir arabanın kapısıyla yüzyüze bulabilirsiniz.

    41) Düşünmeden hareket etmeyin:
    Yol boş, ortalık sakin, görüş mükemmel. Öyleyse önünüzdeki otomobil neden yolun kenarından ve yavaşça ilerliyor? Adres mi arıyor? Manzara mı seyrediyor? Arızalı mı? Cep telefonuyla mı konuşuyor? Nedenini asla bilemezsiniz, ama aynı şekilde ne yapacağını da bilemezsiniz. Birdenbire U dönüş yapmaya ya da yolun ortasına çıkmaya kalkabilir. Aynalarına bakmadığını ve yola dikkat etmediğini varsayın, açıktan ve temkinli geçin. Asla karşınızdakinin ne yaptığını bildiğini varsaymayın, aklınızı kullanın ve herkesten şüphe edin. Bir tampona yapışmaktan iyidir.

    42) Işıklarda depar atmayın:
    Özellikle kavşaklardaki trafik ışıkları büyük tehlike arzederler. Diğer taraftan gelen araçların kırmızı ışıkta duracağının hiçbir garantisi yoktur, bu yüzden özellikle ışık değiştikten sonra ki ilk birkaç saniye çok tehlikelidir. Aynı şekilde yaya geçitlerinde ışığa uymayan yayalar kendilerini aceleyle yola atabilirler. O yüzden ışık yanar yanmaz kendinizi ileri atmayın, hatta mümkünse bırakın yanınızdaki ya da önünüzdeki araçlar kavşağa sizden önce girsin. Bir saniyelik gecikme ortadan ikiye bölünmenizi önleyebilir.

    43) Arkanızı kollayın:
    Şerit değiştirirken, yavşlarken ve dururken sık sık aynadan arkanızı kollayın, hatta ışıklarda beklerken bir gözünüz devamlı aynanızda olsun. Arkadan gelen araçların sürücüleri herhangi bir sebepten fren yapmakta gecikebilirler, bu durumda sizin bir saniye içinde bulunduğunuz şeridi terketmeniz gerekebilir. Aynı şekilde yokuş yukarı olan duraklamalarda önünüzdeki aracın dibine girmeyin, kalkışta aracını bir an kaydırması size pahalıya mâl olabilir.

    44) Görüş alanınızı genişletin:
    Duvarda sabit bir noktaya gözlerinizi kilitleyin. Sonra da gözlerinizi oynatmadan, sadece dikkatinizi kullanarak etrafınızda olup bitenleri algılamaya çalışın. Bu egzersiz kısa sürede algılama alışkanlığınızı geliştirecek, böylece gözlerinizi yoldan ayırmadan çevrenizdeki alanı daha iyi algılayabilir hale geleceksiniz. Ancak herşeye rağmen ilerleyen yaşla beraber bu çevresel görüş alanının daralacağını da dikkate alın. Uykusuzluk ya da alkol ise bu alanı doğrudan ortadan kaldıran etkenlerdir.

    45) Kamyonlardan uzak durun:
    Kamyon ve otobüslerin arkasında ya da yanında uzun süre seyir halinde bulunmaktan kaçının. Özellikle kamyonlardan düşebilecek yük ya da kopabilecek lastik parçaları büyük tehlike yaratacaktır. Eğer bunları sollayıp geçme imkanınız yoksa, en azından araya mesafe koyun.

    46) Frenlerinizi tanıyın:
    Boş bir alanda ön ve arka freninizi kullanma alıştırması yapın, frenlerinizin huyunu, ne zaman ne kadar kavradıklarını, tekerlerin ne zaman kilitlenmeye başladığını, frenleme esnasında motorun genel olarak nasıl davrandığını iyice öğrenin. Zaman içinde frenleme işini en zor koşullarda bile rahatça ve paniğe kapılmadan yapabilecek kadar motorunuza alışın.

    47) Lastiklerinizi kontrol edin:
    İnik, hasarlı ya da kabaklaşmış lastiklerle yola çıkmak Rus ruleti oynamaktır. Sorun ölüp ölmeyeceğiniz değil, ne zaman öleceğinizdir. Lastiklerinizin sizi hayata bağlayan pamuk ipliği olduğunu unutmayın. Altınızda dönen dünyayla aranızdaki tek bağ lastiklerinizdir, ona göre davranın.

    48) Yolu okuyun:
    Otobanda giderken çevredeki evlerin artması yola çıkabilecek yaya ve araç ihtimalini artırır. Tarlalar traktörlerin, yeşil çayırlar koyun sürülerinin varlığına işaret edebilir. Yüksek kamyon sayısı yoldaki mazot ihtimalini artıracaktır. Emniyet şeridine bırakılmış birkaç portakal rengi koni yakınlarda bir yerlerde onarım ekiplerinin yol çalışması yaptığının ilk işaretleri olabilir. Sadece yola değil, etrafınızdaki dünyaya da dikkat edin, sürüş tarzınızı topladığınız ipuçlarına göre değiştirin.

    49) Trafik kurallarına uyun:
    Bazıları kuralların çiğnenmek için konulduğunu söylerler. Bu tür insanlar kafalarını kullanmayı bilmeyen, birer istatistik olmak için sıralarını bekleyen ölü adamlardır. Trafik kuralları bir asırlık küresel bilgi birikiminin, milyonlarca trafik kazasının sonucunda konulmuştur. Tek amaçları vardır, herkesin akşam evine tek parça halinde dönebilmesini sağlamaktır.

    50) Tek zararım kendime:
    Motora binen, kuralları her fırsatta çiğneyen ve bir kaza esnasında tüm zararlarının kendilerine olduğunu söyleyen insanlar, hayatları boyunca hiç ciddi bir motor kazasına şahit olmamış kişilerdir. Yüksek süratte savrulan ve havada taklalar atarak kaldırıma çıkan bir motorun etrafa verebileceği zarar, bir otobüsten daha az değildir. Bu yüzden marş basarken sorumlu olduğunuzu unutmayın. Sabah sıradan bir vatandaş olarak evden çıkabilir, öğlen olmadan nefret edilen bir kâtile dönüşebilirsiniz.
    Osman11, speed_dream, hazarbey ve 17 diğerleri bunu beğendiler..
    ..::Gülmek bir mükafattır, ağlayan gözlerin gördüğü::..

    ..::Mağlubiyet; kimine göre galibiyetden bir adım öte::..


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2

    Üyelik
    09 Ocak 2009
    Şehir
    izmir
    Motosikleti
    henüz yok:(
    paylaşım için çok saol
    by_edi

  3. #3

    Üyelik
    14 Mayıs 2008
    Bu faydalı bilgileri bizlerle paylaştığın için sağol. Ama uzun olduğu için baydı

  4. #4
    TORAMAN - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    26 Kasım 2008
    Şehir
    KOCAELİ
    Motosikleti
    Aprilia Scarabeo 200 ie
    Bu bilgiler tabiiki çok önemli ve uyulması halinde kaza riski azalır paylaşım için teşekkürler.

  5. #5
    Süvarİ - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    10 Nisan 2008
    Şehir
    Adana
    Motosikleti
    TvS_ApAChE
    eyw... rica ederim ne demek görevimiz.. bayılan arkadaşlarımız için özet de çıkartabiliriz
    ..::Gülmek bir mükafattır, ağlayan gözlerin gördüğü::..

    ..::Mağlubiyet; kimine göre galibiyetden bir adım öte::..

  6. #6

    Üyelik
    18 Aralık 2008
    Motosikleti
    My Kawa..
    Güzel bir yazı olmuş paylaşım için teşekkürler...
    [B][COLOR="Blue"]Eskiden Piyasa nerde biz orada, Artık biz nerede piyasa orda..[/COLOR][/B]

    [B][COLOR="Red"]Yüreklerde ünlem akıllarda soru işaretiyim anlayana çok anlamayana az gelirim..[/COLOR][/B]

  7. #7

    Üyelik
    01 Eylül 2008
    Şehir
    ADANA
    Motosikleti
    FARKETMİYOR
    güzel bir paylasım olmus emegıne saglık
    TEK AŞKIM HAYABUSA:rendeer:

  8. #8

    Üyelik
    02 Temmuz 2008
    Şehir
    trabzon
    Motosikleti
    tiger800
    ben daha motorsiklet sürmeye baslayamadim bile ama tek nefeste okudum yazini
    cok guzel olmuss emegine sağlik

  9. #9

    Üyelik
    04 Mart 2009
    bu yazılanları harfiyyen uygulayan ve sürüş felsefesi haline getirmiş biriyim
    benimle aynı fikri paylaşanları görmek sevindirici
    mesela arabanın tam arkasında değilde tekerlerinin hizasında gitmek en önemli motor sürüş tekniklerindendir. keyifle okudum
    zor durumlarda kaldırımları kullanmayıda ihmal etmeyelim. yazıda bahsedilmemiş :D

  10. #10
    canercamalan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    01 Kasım 2008
    Şehir
    -AVCILAR-
    Motosikleti
    GT-250 ЯЯ
    teşekkürler çok yerinde bir topic olmuş yararlı olacağına inanıyorum ;)
    ۞۞۞۞Drift Religion۞۞۞۞ GT 250RR

  11. #11
    kalyo - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    16 Temmuz 2007
    Şehir
    ISTANBUL ( BEYLIKDUZU )
    Motosikleti
    BMW R1150GS ADV ( Flagello di Dio )
    Çok keyifLi bir yazı oLmuş,
    Ders notLarına kurs notLarına benzemeyen sıcak bir diLLe yazıLdığı için
    okuması da pek sorun oLmuyor
    diğer yandan bazen yazıLarIn uzun buLunmasını anLamıyorum
    madem okumak sorun neden tüm gün forum okunur ki ?
    bence bir kez daha yineLiyorum
    oLdukça keyifLi bir yazı oLmuş aktarIm için teşekkürLer..
    Keşke kimden oLduğu da not düşüLse idi de kendiLErine de
    şükranLArımızı sunsaydIk ..
    iyi sürüşLer..
    Kafa FLY
    Görüntü FLU
    Hayat FREE

  12. #12
    nightshift - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Kasım 2008
    Şehir
    Tekirdağ-Süleymanpaşa
    Motosikleti
    Yamaha MT - 07
    paylaşım için teşekkürler çok güzel
    enjoy your ride and enjoy forever

  13. #13
    serkanzat - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    10 Kasım 2008
    Şehir
    zeytinburnu
    Motosikleti
    zat
    cok faydali bilgiler... tesekkurler.
    AGLARSA ANAM AGLAR GERISI PLAYBACK YAPAR,,,

  14. #14

    Üyelik
    12 Mayıs 2009
    paylaşım için teşekürler...
    Önce yaşamalısın...Ancak öle motor sürebilirsin...KASK TAK...!!!:queen:

  15. #15
    flying hellfish - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Nisan 2007
    Şehir
    Istanbul Atasehir
    Motosikleti
    Keeway SL 150 / Aprilla Pegaso 650
    Kesinlikle tekrar tekrar okunup, insanin beynine kazinmasi gereken stratejiler bunlar. Bunlarin hepsini uygulamak ne kadar aliskanlik haline gelir ise, o kadar iyi olur.

  16. #16

    Üyelik
    09 Şubat 2009
    Şehir
    Eskişehir
    Motosikleti
    ZX-6 R 2010
    Alıntı kalyo adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Çok keyifLi bir yazı oLmuş,
    Ders notLarına kurs notLarına benzemeyen sıcak bir diLLe yazıLdığı için
    okuması da pek sorun oLmuyor
    diğer yandan bazen yazıLarIn uzun buLunmasını anLamıyorum
    madem okumak sorun neden tüm gün forum okunur ki ?

    bence bir kez daha yineLiyorum
    oLdukça keyifLi bir yazı oLmuş aktarIm için teşekkürLer..
    Keşke kimden oLduğu da not düşüLse idi de kendiLErine de
    şükranLArımızı sunsaydIk ..
    iyi sürüşLer..

    sonuna kadar aynı fikirdeyim.özellikle bolt kısım

  17. #17
    Forumdan Uzaklaştırıldı
    Üyelik
    25 Temmuz 2008
    Şehir
    ankara
    Motosikleti
    RacerS200
    çok faydalı bilgiler hele de bunların birçoğunu uygulayabildiğimi bilmek daha güzel oldu fakat yanlış yaptığım şeyler de varmış bunun farkına varmak da güzel. mesela kırmızı da herkes den önce kalkmak çok tehlikeli, her zaman yaptığım birşey, gerçekten bunu şimdi farkettim.

  18. #18

    Üyelik
    16 Nisan 2009
    Mükemmel bir yazı, teşekkür ederim.

  19. #19
    Emrah.ark - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    25 Nisan 2009
    Şehir
    İstanbul,Büyükçekmece
    Motosikleti
    Hyosung Gt250R
    çok faydalı bilgiler teşekkür ederim.
    [34 AY 0494] Büyükçekmece MT

  20. #20

    Üyelik
    23 Haziran 2009
    Şehir
    gültepe-istanbul
    teşekkürler.


1. sayfa 12 SonuncuSonuncu

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)