Kişisel Koruyucu Donanım, motosiklet, scooter ve moped sürücülerinin kazalardan daha az etkilenmelerini sağlar.
Ne var ki, motosiklet kıyafetlerinin sağladığı faydalar halen daha hafife alınmaktadır.
Bu yazının amacı, bilimsel kanıtlarla desteklenmiş bazı temel bilgiler sağlayarak, uygun koruyucu kıyafet kullanan motosiklet sürücüsü sayısını artırmaktır.
Niçin Koruyucu Donanım Kullanılmalıdır ?
- Kaza durumlarında belirli bir seviyede koruma sağlamak
- Sürücülere sıcak ve soğuk havalarda konfor sağlamak
- Diğer sürücüler tarafından fark edilebilmelerini sağlamak (göze çarpmalarını sağlamak)
Motosiklet kazalarına yönelik bu güne kadar gerçekleştirilmiş en doğru ve ayrıntlı araştırma olan MAIDS’ten* elde edilen kanıtlara göre, doğru koruyucu kıyafet giyen sürücüler olası kaza durumlarında daha az yaralanma riski altındadır.
MAIDS yaralanma istatistikleri uygun koruyucu kıyafet giymenin faydalarını göstermek ve sürücülere daha etkili tavsiyelerde
bulunmak için donanımın koruma etkisini gösteren ifadelerle ile özetlenmiştir.
“Koruma Faktörü” MAIDS araştırmasında incelenen kazalarda, koruyucu kıyafetin hem yaralanma etkilerini azalttığını, hemde yaralanmaları daha
etkili bir şekilde engellediğini oransal olarak belirtir.
CEKET-MONT
Dikkat edilmesi gereken noktalar;
• Diğer sürücülerin daha iyi fark edebilmeleri için parlak renklerde olmalıdır
• Konfor sağlayacak kadar gevşek, fakat darbe koruyucuların doğru yerde olması ve kaymamasına yetecek kadar sıkı olmalıdır
• Kıyafet tasarlandığı şartlara bağlı olarak,sürücüye konfor sağlamalıdır.
• Kolların yukarıya kaymasını önleyen bilektokaları olmalıdır (yaralanmaların %56’sınabilekler maruz kalır).
• Normal kıyafetin üzerine düzgün bir şekilde oturabilmelidir.
PANTOLON
Bacaklar sürücülerin kaza sırasında darbe alma ihtimali en yüksek olan uzvudur.
Dikkat edilmesi gereken noktalar;
Konfor sağlayacak kadar gevşek, fakat darbe koruyucuların yerinde tutulmasına yetecek kadar sıkı olmalıdır
• Kıyafet tasarlandığı şartlara bağlı olarak, sürücüye konfor sağlamalıdır.
• Sadece sürüş sırasında değil yürürken de rahat olmalıdır
• Daha kapsamlı güvenlik için bazı modellerde CE-işaretli sökülür-takılır koruyucular bulunur.
BOT
Motosiklet botları ayakları, parmakları ve bilekleri sürücünün manevra kabiliyetini etkilemeden korur.
‘Spor ayakkabıları’ kolay ve hızlı giyilebilir, fakat önemsiz düşmelerde dahi ciddi yaralanmalardan korumaz.
Sürücüler daha fazla ödeme yaparak su geçirmez botlar almak veya parmak ve bilek koruyucular (aşındıklarında değiştirilebilirler) gibi
ekstra özellikler aramak arasında seçim yapmalıdır.
Dikkat edilmesi gerekenler;
- Ayağın tamamını, bileği ve bacağın alt kısmını kaplamalıdır
- Botlar sürücünün ayağının rahatsız edici – ve tehlikeli – derecede soğuk almasını önlemek için su geçirmez olmalıdır
- Plastik veya metal koruyuculu botlar olası kaza durumlarında daha etkili koruma sağlar.
ELDİVENLER
Dikkat edilmesi gerekenler;Motosiklet eldivenleri çok çeşitli tarz, ağırlık ve kalınlıklarda satılmaktadır. Dolgu
takviyesiz ve belirli bir seviyede havalandırmalı eldivenler yaz ayları veya sıcak
iklimler için, daha ağır, astar takviyeli ve/veya yalıtımlı eldivenler ise kış aylarında
ek koruma sağlamak için oldukça rahat ve uygundur. Motosiklet eldivenleri
sürücünün el ve bileklerini aracı kullanım kabiliyetlerini engellemeyecek şekilde
korumalıdır. Parmakların tamamını kaplayan motosiklet eldivenleri elleri su
toplamaya karşı ve rüzgar, güneş ve soğuğun etkilerinden korur, ayrıca olası kaza
durumlarında kesilme, ezilme ve sıyrılmaları engeller.
- El ve bilekleri tam olarak sarmalıdır
- Ele güvenli bir şekilde oturmalıdır
- Ellerin tehlikeli derecede soğuk almamasını sağlayacak derecede su geçirmez olmalıdır
- Eldivenler sürücünün aracı tam olarak kontrol edebilmesini sağlamak için özel olarak tasarlanmıştır
Baş ve yüz koruması
İstatistiklere göre baş yaralanmaları sürücülerin maruz kaldığı sakatlanma ve ölümlerin ana nedenidir.
Kasklar
Kasklar en önemli koruyucu donanımlardır, bu nedenle doğru kask seçimi önemlidir. Kasklar ölümcü baş yaralanması vakalarını %50 oranında azaltır
(kaynak : Dünya Sağlık Örgütü).
Kask kullanımı AB Üyesi Ülkelerde zorunludur, bununla birlikte ciddi kazaların yaklaşık %20'sinde kaskların kaza sırasında sürücünün başından çıktığı belirlenmiştir.
Bunun iki ana nedeni vardır :
• Kaskın sürücünün başına uygun olmaması ;
• Kaskın tam olarak bağlanmaması veya gevşek bağlanması.
Yola çıkmadan önce kask, başa doğru bir şekilde oturtulmalı ve bağlanmalıdır.
Kasklar sürücünün başını çeşitli şekillerde korur.
Dış kaplama delinme ve aşınmaya karşı dayanıklıdır.
Dış kaplama içerisinde bulunan ve aynı derecede öneme sahip darbe sönümleyici iç katman, darbe altında yavaşça çökerek darbeyi soğurur. Başı
saran yumuşak astar sürücüye rahatlık verir ve kaskın güvenli bir şekilde oturmasını sağlar.
Şiddetli bir darbeye maruz kalan bir kask mutlaka değiştirilmelidir.
Dikkat edilmesi gereken noktalar;
• Açık bir şekilde görülen ECE tip onayı etiketini taşımalıdır.
• Sürücünün alın ve kaş bölgesini sarmalıdır
• Hareket etmemeli, kayarak sürücünün gözlerini kapatmamalı veya sürücünün alnına baskı uygulamamalıdır
• Sürücünün görüş açısını engellememelidir
• Gözlük kullanan sürücülerin gözlüklerine baskı uygulamamalı veya görmelerini engellememelidir
• Hepsinden önemlisi, konforlu olmalı ve doğru bir şekilde bağlanmalıdır.
Sürücüler bir tam yüz kaskının sürüşü daha da konforlu bir hale getireceğini unutmamalıdır.
Bu kask, kulakların maruz kaldığı rüzgar gürültüsünü, yüz ve gözleri etkileyen rüzgar basıncını
keser. Havada uçuşan böcek ve diğer nesnelerin yüze çarpmasını engeller. Kask ayrıca kötü hava
şartlarında ekstra koruma sağlar ve sürücü yorgunluğunu azaltır.
Diğer Koruyucu Ekipmanlar
- Kol koruyucu – dirseği ortalar ve dirseğin yaklaşık 5 cm üzerinden üst kol kemiği hattı boyunca serçe parmağa doğru uzanır
- Omuz koruyucu – omuz noktası ve boyunun orta kısmından üst kol boyunca aşağıya doğru iner ve hafifçe öne doğru sarkar
- Sırt koruyucu – kürek kemiklerinden bele doğru uzanarak sırtı ortalar
- Göğüs koruyucu - göğüs kafesini korur
- Kalça koruyucu – kalça kemiği üzerine simetrik olarak yerleşir ve kalça kemiğinin üst kısmını kaplayacak kadar yukarı uzanır
- Uyluk koruyucu – dizin 10 cm yukarısından uyluğun ön ve arka kısmını kaplar
- Diz ve bacak koruyucu – diz ve kaval kemiği üzerinde bulunur ve dizin yaklaşık 10 cm yukarısından uzanır.
- Boyun desteği – başın aşırı ileri, geri ve yana hareket etmesini ve omurganın kask üzerine uygulanan kuvvet nedeniyle sıkışmasını engeller.
Kaynak