Kapat
Üye Girişi
Motovento
Motomax
1. sayfa 12 SonuncuSonuncu

Motosikletler için çok kapsamlı Kaza raporu

    REKLAM ALANI
  1. #1
    erdem.gunduz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    22 Mayıs 2006
    Şehir
    İstanbul - Bostancı
    Sıkılmadan sonuna kadar okunması gereken bir yazı
    http://www.superevariders.com/html/m...c&t=2067#26567

    Motosiklet Kaza Raporu
    Sevgili arkadaşlar bugüne kadar değişik şekillerde bu konu hep dile getirildi yazıldı söylendi ama bence bu kadar geniş kapsamlı ve kendimize ders çıkarabileceğimiz ölçüde kaza raporu forumlara taşınmadı,üstelik yaz ayları içerisinde hep yollarda olduğumuzu düşünürsek tekrar gündeme getirme ihtiyacı hissettim.
    “Motosiklet Kaza Neden Faktörleri ve Karşı Tedbirlerin Belirlenmesi”
    Murat İLHAN dostumuzun çevirisini yapıp göndermiş olduğu Amerika’da “National Technical Information Service” tarafından hazırlanmış olan bu rapor, motosiklet kazalarının meydana geliş sebepleri, bunlar ile ilgili istatistikleri içermektedir. Burada kaza ve bunlara ait verinin incelenmesi ile motosiklet kazaları ve yaralanmalarının oluşumu ve özellikleriyle ilgili bazı gözlemler sunulmaktadır. Bu bulgular aşağıda özetlenmiştir.
    Bu rapor her nekadar Amerika'da hazırlanmış olsada içeriği bakımından tüm ülkelerde aynı sorunlar başgöstermektedir.

    Bulguların Özeti
    • Motosiklet kazalarının 3/4‘ü başka bir araçla çarpışma şeklinde olmuştur (özellikle binek otolarla).
    • Motosiklet kazalarının yaklaşık 1/4’ü motosikletin yolda devrilmesi yada çevredeki sabit bir nesneye çarpması şeklinde olmuştur.
    • Araç arızası nedeniyle meydana gelen kaza oranı %3’den daha az olup; tek başına yapılan motosiklet kazalarının büyük çoğunluğunun nedeni tekerleğin patlamasıdır.
    • Tek başına yapılan motosiklet kazalarında, yağışlı hava kazaların yaklaşık 2/3’ünde sürücü hatasına (kayma, frenleme nedeniyle düşme yada virajı alamama) sebep olmaktadır.
    • Yoldan kaynaklı kazaların oranı %2, hayvanların karıştığı kazaların oranı ise %1’dir.
    • Çok sayıda aracın karıştığı kazalarda diğer araçların sürücülerinin motosiklet sürücülerini sıkıştırması ve bu nedenle kazaya sebep olmalarının oranı bu grup kazaların 2/3’üdür.
    • Başka bir aracın karıştığı kazaların oluşmasında en önemli sebeplerden bir tanesi araç sürücüsünün, motosikleti ya çarpışmadan önce hiç görmemesi yada gördüğünde kazayı önlemek için çok geç olmasıdır.
    • Araç sürücülerinin motosiklet sürücülerine yönelik saldırganca davranışları, kazalarda çok düşük bir oranı oluşturuyor. Çoğunlukla, araç sürücüsü çarpışmadan önce motosikleti görmüyor ve motosiklet düz giderken araç sürücüsü motosikletin önüne manevra yapmaktadır.
    • Kavşaklar, araç sürücülerinin motosikleti sıkıştırdıkları yada trafik kurallarına uymadıkları için motosiklet kazalarının en çok olduğu yerlerdir.
    • Hava şartları kazaların %98’inde bir faktör olmamaktadır.
    • Pek çok motosiklet kazası eğlence, alışveriş, arkadaş ziyareti vb. nedenlerle yapılan kısa sürüşlerde ve gidilen yere yakın mahallerde meydana gelmektedir.
    • Çok sayıda aracın karıştığı kazalarda motosiklet yada kazaya karışan diğer araç(lar), başka bir aracın görüşü engellemesi nedeniyle olmaktadır.
    • Çok sayıda aracın karıştığı kazalarda motosikletin görünür olması kritik bir faktördür ve farın (gündüz dahil) açık olması, yada görünürlüğü arttıran montların (sarı, portakal rengi, parlak kırmızı renkli) giyilmesi kazaları belirgin ölçüde azaltmaktadır.

    • Motosiklet kazalarının yaklaşık %62’sinden sonra yakıt sızıntısı meydana gelmektedir. Bu aynı zamanda yangın tehlikesi de yaratmaktadır.
    • Çarpışma öncesi ortalama hız yaklaşık 50 km/saat, çarpışma sırasındaki ortalama hız 35km/saat, binde bir olarak çarpışma hızı ise 110km/saattir
    • Kaza tehlikesi yaratan sebeplerin3/4’ünden fazlası, motosiklet sürücüsünün doğrudan karşıya bakarken başının 45’er derece sağ ve sol tarafında kalan alan içinde yer almaktadır.
    • Motosiklet ve sürücüsünün karşıdan bakıldığında görülen yüzeylerin (cepheden görünüşün) görünürlüğü çok önemli bir faktördür.
    • Motor arızalarından meydan gelen kazaların oranı çok düşük olup, bu arızaların çoğunluğu zamanında ve doğru bakımla giderilebilecek arızalardır.

    • Kazalara karışan motosiklet sürücülerinin yaşları 16 ila 24 arasında oldukça yüksek iken, 30 ila 50 arasında tam tersine oldukça azdır. Motosiklet kazası yapan sürücülerin % 96’sını erkek sürücüler oluştururken, kazaya karışan kadın motosiklet sürücülerinin sayısı da oldukça fazladır.
    • Zanaatkar, işçi ve öğrenciler göreceli olarak daha fazla kaza yapmaktadırlar. Öğrenci ve işsizlerin kaza oranı oldukça yüksektir.
    • Kazaya karışan motosiklet sürücülerinin çoğu eğitimsiz kişilerden oluşmaktadır. Bunların %92’si motosiklet sürmeyi kendi kendilerine, aileden yada arkadaşlarından öğrenmişler. Motosiklet sürüş eğitiminin alınması hem kaza sayısını hem de kazada yaralanma durumunu azaltmakta.
    • Motosiklet sürücülerinin karıştığı kazaların yarısından çoğunda, sürücünün 3 yıldan daha fazla sürüş tecrübesi olduğu halde, kaza yaptığı motosiklette 5 aydan daha az bir süre tecrübesi olduğu tespit edilmiştir. Dirty bike (Arazi motosikleti) tecrübesi olan sürücülerin karıştığı kaza oranı dikkate alınmayacak kadar azdır
    • Sürücü için Sürüş becerisine ilişkin dikkatin kaybolması, motosiklet kazalarının tümünün ortak nedenidir.
    • Hemen hemen ölümlü kazaların yarısında alkolün etkisi görülmüştür.
    • Motosiklet sürücülerinde çarpışmadan kaçabilme konusunda ciddi problemler olduğu gözlenmiştir. Ön ve arka frenlerin doğru kullanılması kazaların oranını düşüren bir faktördür. Ani manevra (kıvırmaca) ve ani dönüş yeteneği pek çok motosiklet sürücüsünde eksiktir.
    • Tipik bir motosiklet kazasında, sürücünün kendisini kazadan kurtarabileceği hareketi yapmak için 2 saniyeden az bir süresi bulunmaktadır.
    • Sepetli motosikletlerin karıştıkları kaza oranı çok düşük.
    • Motosikletle çarpışan araç sürücülerini, diğer kazalara karışan araç sürücülerinden ayıran çok farklı özellikler olmamakla beraber, çoğunlukla yaşları 20-29 arasındadır. Yaşı 69’dan büyük çok az sürücü vardır. Ayrıca bu sürücüler çoğunlukla motosiklete alışık değillerdir.
    • Büyük değişim –modifikasyon-yapılmış motosikletlerin kaza oranı çok düşük ancak, karıştıkları kazalarda ciddi yaralanmalara sebep olmaktadırlar.
    • Eldeki bilgilerden motosikletin renginin kazaya karışmada bir faktör olup olmadığı tespit edilememekle beraber bir önemi olduğu düşünülmemektedir.
    • Motosiklet grenajları yada rüzgar camı gibi aksesuarların kazalara etkisi ihmal edilebilecek kadar küçüktür.
    • Kazalara karışan sürücülerin çoğunun araç ruhsatı ve sürücü belgesi yoktur yada geri alınmıştır.
    • Yarım modifiye edilen chooper motorlar ve kurye motorlarının karıştığı kaza sayısı çok fazladır.
    • Somatik bölgelerdeki yaralanmaların yarısı ayak bileği, alt bacak, diz ve üst bacak bölgelerinde olmaktadır.
    • Koruma demirleri yaralanmaları önlemede etkili bir önlem değildir. Ayak bileğinin yaralanma sayısındaki azalma, alt bacak, diz ve üst bacak yaralanmalarının sayısının artmasıyla dengelenmektedir.
    • Kalın bot, mont ve eldiven giymek, basit kazalarda derinin sıyrılmasını yada parçalanmasını önlemede etkili olmakla beraber ciddi yaralanmalarda nadiren etkili olur.
    • Karın bölgesinden yaralanmalı kazaların % 13’ünden fazlası çok sayıda aracın karıştığı kazalar grubunda olup, bu sırada motosikletin hızı ortalamanın üstündedir ve karşıdan çarpışma şeklindedir.
    • Yaralanmaların ciddiyeti hız, alkol kullanım oranı ve motosikletin gücüne paralel olarak artmaktadır.
    • Kaza yapan motosiklet sürücülerinin % 73’ünde gözlük (göz koruması) bulunmamaktadır ve rüzgarın korumasız göz üzerindeki etkili çok tehlikeli sonuçlar doğurabilmektedir.
    • Motosiklet sürücülerinin yaklaşık % 50’si trafikte kask takmaktadırlar. Ancak bunlarında sadece % 40’ı kaza esnasında kask takmışlardır.
    • Kask kullanma oranı, yetersiz eğitim seviyesine sahip, düşük öğrenim düzeyi olan kişiler ile genç motosikletçilerde sıcak günlerde yada kısa mesafeli sürüşlerde çok az olmaktadır.
    • Ölümlü kazalarda kurbanlar çoğunlukla göğüs ve baş bölgelerinden yara almışlardır.
    • Kask giymek tek başına kafa yaralanmalarının önlenmesinde ve derecesinin azaltılmasında kritik bir faktördür. FMVSS 218 standardına sahip kasklar yaralanmalara karşı önemli bir tedbirdir.
    • Kask giymekten dolayı, kazaya sebep olabilecek bir trafik ikaz sesi duyulmaması, görüşün kısıtlanması, dikkatin dağılması vb nedene rastlanmamıştır.
    • Kasklarda FMVSS 218 standartı trafik kazalarında yüksek koruma sağlayan standartları belirlemiştir ve sadece kafanın arkasını kapatacak yada tam kapalı kaskların yüz kısmında darbe önleyici modifikasyonlara izin vermiştir.
    • Kask takan sürücü ve yolcular, her çeşit yaralanma ve tüm yaralanma seviyelerinde en az baş ve boyun yaralanma oranına sahiptir.
    • Tam kapalı kask, korumayı arttırıyor ve özelikle yüz bölgesindeki yaralanmaları azaltıyor.
    • Kask giymekle, boyun yaralanmalarından kurtulabileceğine dair garanti olmamakla birlikte, kask giyenler, giymeyenlere göre daha az boyun bölgesinden yaralanmaktadırlar. Kask giyenlerde basit boyun yaralanmaları olmakla beraber, kask ölümcül yada kritik boyun yaralanmaları çoğu zaman önlemektedir.
    • Motosiklet sürücülerinin yaklaşık % 60’ı kaza anında kask giymemektedir. Bunların % 26’sı rahat olmaması nedeniyle hiç kask kullanmadıklarını, % 53’ü bir kazaya karışacaklarını ummadıklarını söylemektedirler.
    • Motosiklet profili ortaya koyabilecek doğru bilgi sadece çeşitli trafik sitelerinden alınabilmektedir. Bununla beraber ruhsat ve ehliyet bilgilerinin çoğu gerçek kullanım ile ilgili değildir.
    • Kazaya karışan sürücülerinin %10’un azında sağlık sigortası yada kasko güvencesi bulunmaktadır.

    Yukarıdaki satırlar Enduroclub sitesinden alınmıştır.
    yukarıdaki yazı www.superevariders.com sitesinde Ahmet (ADO) Doğrayıcı tarafından yayınlanmıştır


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2
    Kemal - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Mart 2006
    Şehir
    Şirinevler/İstanbul
    Motosikleti
    Motora veda etti :(
    Şunu hemen teknik bilgilere filan atsak. Burada gerilere düşebilir. Önemli bir konu Allah hiçbirimizn başına vermesin.


    --- edit ---

    Sonuna kadar okudum ve başucu klavuzuma ekledim. Kask ile ilgili verilen bilgilerden sonra sccoterı bile neden fullface kask ile kullanmakta ısrarcı olduğumu insanlara daha rahat anlatabilirim. Bu arada kazaların çoğu 50 km hzda ve hedefe vaılmak üzereyken oluyor muş ki tek yaptığım kazada benzer özelliklere sahipti ve ben yolumda giderken bana çarpan araç beni görmediğini idda etmişti.

  3. #3
    hgunarbay - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    24 Mayıs 2006
    Şehir
    izmir-karşıyaka
    Motosikleti
    BMW F 650
    güzel bilgiler teşekkürler

  4. #4
    chess - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    02 Eylül 2005
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    CBR 600 F
    Erdem bey, çok faydalı bir çeviri olmuş. Bizi bilgilendirdiğiniz için teşekkür ederim.

  5. #5
    Rölanti - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    24 Haziran 2006
    Şehir
    istanbul
    Motosikleti
    Suzuki GN 250
    çok faydalı çok teşekkür ederim perşembe, akşamı tanışmak dileğiyle (özgürlük parkında)
    [FONT="Tahoma"]HAYK[/FONT]

  6. #6

    Üyelik
    29 Ağustos 2005
    bilgiler için teşekkür ederiz.

  7. #7
    DERPRINZ - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    06 Temmuz 2006
    Şehir
    ISTANBUL
    Motosikleti
    KANGDA KD125
    Demek oluyor ki tedbirsiz katedilecek her metre tehlike arzediyor. Lütfen dikkat!!!

  8. #8
    okan4037 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    24 Haziran 2005
    Şehir
    Mersin
    Motosikleti
    2013 Yamaha WR 125 R
    cok buzel bılgıler ellerıne saglık
    Yeni yine yeniden

  9. #9
    obkavi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    28 Mart 2006
    Şehir
    Çekmeköy/İstanbul
    Motosikleti
    google arama motoru :)
    eline sağlık allah başa vermesin
    LAZKOPAT /'Asla bir Türk'ü kılıcını çekecek noktaya değin kızdırmayın' Napolyon

    "Az kaşardan Tost, Çok Kaşardan Dost olmaz"

  10. #10
    Forumdan Uzaklaştırıldı zuhtupasa - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    21 Temmuz 2005
    Şehir
    Ist-Kadıkoy
    Motosikleti
    Burgman 400 K7
    erdemcim ellerine sağlık.. gercekten sıkılmadan sabırla okunması gerekiyor..
    S&S

  11. #11
    sozerr - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    29 Haziran 2006
    Şehir
    İSTANBUL-Kartal
    Motosikleti
    Honda Dylan 150
    waybee . gerçekten herkezin okuması gerekiyor. yararlı bilgiler için çok teşekkurler.

  12. #12
    ustaoglu4840 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    30 Nisan 2006
    Şehir
    HATAY - ANTAKYA
    Motosikleti
    YbR 125 :)
    paylaşım için teşekküler bu başlık hep üstte kalsın
    İnsanlara ne söylerseniz söyleyin karşı tarafın alabileceği kadarıyla sınırlıdır !

  13. #13
    demonicdreams - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Kasım 2005
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    DADYW
    Bunları okumak kimi sıkabilir ki? Kask ve alkol gibi konularda eğitici olduğu kadar genel anlamda merak giderici bir yazı olmuş. Verilen oranların bazıları beni çok şaşırttı. Ne diyeyim ki... hazırlayanın da, çevirenin de, üşenmeyip buraya getirenin de eline sağlık!

  14. #14

    Üyelik
    16 Ocak 2006
    Şehir
    İzmir
    Motosikleti
    Aprilla Pegaso,Hyosung 250comet(satılık)
    Araştırma ABD'de yapılınca tabii ki yol faktörü %2 çıkıyor.Oysa bizde yoldan kaynaklanan bir nedenden düşmeyen motorcu yok gibidir.Daha dün arkadaşımın başına geldi.
    En ilginç bilgi ise motosiklet renginin önemsenemeyecek kadar düşük bir faktör olduğu.Demek ki biz siyah olmasın yok kırmızı olsun vs diye boşa kafa yoruyormuşuz.Farın açık olması,kask ve kıyafet rengi sanırım daha önemli görünürlük açısından.
    Bilgiler için teşekkürler,elinize sağlık.

  15. #15

    Üyelik
    12 Temmuz 2006
    Şehir
    Antalya
    Motosikleti
    SUZUKI GSX_750_F
    Güzelmiş bilgiler için tesekkürler

  16. #16
    chevalier - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    06 Şubat 2006
    Çok değerli bilgiler vermişsiniz teşekkür ederim

  17. #17
    setr74 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    08 Mayıs 2006
    Şehir
    Ankara
    Motosikleti
    zs 150-19
    çok faydalı bilgiler paylaşım için teşekkürler

  18. #18
    super_meke - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    30 Kasım 2005
    Şehir
    istanbul
    Motosikleti
    varadero
    paylaşım için teşekküler

  19. #19
    delidumur - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    16 Temmuz 2006
    Şehir
    İzmir
    Motosikleti
    Yamaha ybr 125
    hocam bu güzel bi yazı ve hep güncel kalması lazım.Saygılar
    Arkadaşlar MSN de geçen rumuzum olduğundan "duyulmaz" nickini kullanıcam bundan sonra.Teşekkürler Ahmet Tataroğlu

  20. #20

    Üyelik
    30 Aralık 2006
    Şehir
    BURSA
    Motosikleti
    DERBI GPR 125
    SAĞOL ELİNİZE SAĞLIK ...........
    birde araştırmanın nerede yapıldığı önemli değil her ülke için aynı ........ kazayı umursa o seni götürmeden.......
    BORN TO RACE


1. sayfa 12 SonuncuSonuncu

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)

Bu Konudaki Etiketler