Kapat
Üye Girişi
Motovento
Motomax
1. sayfa 123 SonuncuSonuncu

Eski Model Motor Almak,Bakmak,Kullanmak-Bilgi ve Tecrübe Paylaşımı Konusu-

    REKLAM ALANI
  1. #1
    initial-D - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    25 Şubat 2013
    Motosikleti
    FJR 1300
    Forumda sürekli karşılaştığımız ve görüş olarak çoğunluğun "alınıp binilmez",azınlığın ise "alınır, binilir" dediği bir konu.

    Maddi durumu yenisini almaya yetmeyen,yenisine sıfırı kadar para vermek istemeyen,yeni model düşük cc yerine eski yüksek cc ye yönelen,yeni başlamış ya da uzun süre kullandığı 250cc motorunu üste para eklemeden büyüğüyle değiştirmek isteyen,gençliğinde, çocukluğunda ya da popüler olduğu yıllarda bir sebepten dolayı sahip olamadığı motoru almak bugün almak isteyenlere bir nebze yardımcı olması amacıyla böyle bir konu açıyorum.

    2013 yılından itibaren,bir adet 1990 model 4 silindir hava soğutmalı Yamaha FJ1200,bir adet 1993 model Kawasaki ZZR 1100,bir adet 1999 model CBR 1100 XX,bir adet 2000 model Suzuki Hayabusa,bir adet 2003 Yamaha FZS 600 sahibi olmama dayanarak bu konuyu açıyorum.Usta falan değilim,alıp toplama işi yada al sat işi yapmıyorum,sadece fazla ilgiliyim kullandığım motora karşı.Ayrıca az çok çocukluğumdan beri otomobiller motosikletler ve makineleri ile ilgilendiğimden dolayı işin sadece ucundan tutmuş biriyim.Birkaç eski motor sahibi oldum diye ahkam kesme veya "bu işi ben bilirim" iddiam yok yanlış anlaşılmasın.Yazdıklarımdaki olası hatalar ve yanlışlar için baştan özür dileyerek başlıyorum ve aynı şekilde sizlerinde bilgi ve tecrübelerini paylaşacağı bir konu olmasını diliyorum.Açılan konular veya çekilen videolar ile bir günde herşey değişmeyecek olsada bugün ağzı gözü kaymış klasiklere, efsanelere bakarken içimiz burkuluyorsa 20 sene sonra 2016 model hayabusalar,fjr ler,r25ler,z750ler böyle olmasın

    *Motor-Bütçe

    Öncelikle bütçemiz ile almak istediğimiz model veya aradığımızı bulduysak o motorun bütçemizie uygunluğunu tartıyoruz.
    Bununla ilgili genelde 10.000 tl parası olan birinin 5000e motor alıp 5000 de masraflar için ayırması iyi olur diye yazıp çiziyoruz ama kesin kural bu değil.
    Eskiler hep problem diyoruz ama 3-5 yaşında bir motorda da büyük problemler yaşanabiliyor.Hatta sıfır motorlarda bile.Bu yüzden kenarda para herzaman olacak veya kenarda para yoksa olası büyük bir masrafta kenarda yatacak olan motorumuz olacak maalesef.Bu riski alacak ve kararı verecek kişi biziz.
    Burada hesabını yapmamız gereken şey alacağımız motorun nekadar masrafı var?Sorunu yoksa tüm dinamiklerinin düzgün çalışması için harcayacağımız para ne kadar?Bizi bekleyen kronik sorunlara göz kırpar halde mi?Üstüne extra yapmak istediklerimizin tutarı ne?Bunlara karar verip ve tabiiki öncesinde araştırmamızı iyi yaparak gitmek lazım alacağımız motora.

    *Almadan Önce Dersimize Çalışmak

    Alacağımız marka model motorun o model yılındaki genel tasarımı,grenajları,rengi olması gereken gibi mi?Kusursuz görünen 88 model bir motor 92 modelin grenajlarına giydirilmiş olabilir.Ya da 88 yılının grenajlarına sahipken 86 modelin rengine veya desenine sahip olabilir.Alacağımız markanın hangi yıllarda hangi grenaj-desen-renk farklılıklarıyla çıktığı bilinmelidir ki o model yılının özelliklerini taşıdığına emin olalım.
    Üzerindeki parçalar ne kadar orjinal?O model motordan emsal olarak etrafımızda varsa veya internetten araştırarak üzerindeki parçaların markaları ve şekilleri doğru mu ona bakmalıyız.Fren kaliperleri,diskler,arka maşa ön maşa vs.
    Owners clublardan,face gruplarından (TR de pek kullanıcısı yoksa adres yurtdışı forumlar) kullanıcıların yorumları,varsa 2. el rehberleri,uzun dönem testleri,en çok sorulan sorular,en çok aranan parçalar,kronik arızalar,motorun düzgün çalıştığını gösterecek detaylar veya sorunlu olduğuna işaret detaylara çalışıp gidiyoruz.
    Varsa etrafımızda sağlıklı bir örneği, çalışırken de detaylıca inceleyip gidiyoruz ki sesi soluğu nasıl çıkıyor bilelim.Youtube da video seyretmek bile yararlı olacaktır canlısı gibi olmasada.
    Aynısına sahip kullanıcılara ulaşabiliyorsak arayıp konuşmak iyi olacaktır.Motorunu seven biri hiç tanımadığı biri tarafından o model motorla ilgili sorulara cevap verebilir.Ben yapıyorum en azından.Yapanlara da denk geldim alacağım motosiklet ile ilgili araştırmalarımda.
    Motorun olası masrafları ve sürekli değiştirmemiz gereken sarf malzemelerini temin edebilme durmumuza ve fiyatlarına hakim oluyoruz.Türkiyede bulunuyor mu,yurt dışında kolay bulunabilen şeyler mi,yurtdışından temin edeceklerimize beklemeye değecek mi,extra olarak düşündüğümüz şeyleri bulabilecek miyiz?

    *Alacağımız Motorun Expertizini Yapmak

    Servisi varsa ya da bir usta ile almaya gidiyorsak sıkıntı yok.Ben kendi başına gidenler için yazıyorum.

    Öncelikle dururken inceleyeceğiz.

    -İlk Bakış; Herşey yerli yerinde,bir oh çekiyoruz hele bir de uzak bir yere gittiysek.İlk intiba herzaman önemlidir.İlk görüşte beğendiyseniz beyniniz sıkıntıları görmenize engel olacaktır, kendi beyninize kanmayın,sakin olun,kendinize zaman verin ki adrenalin,dopamin,serotonin ve endorfin seviyeniz olması gereken seviyeye düşsün ve sağlıklı düşünerek inceleyin motoru,varsa kusurlarını görebilin ki,sonra eve gelince "naptım ben" demeyin

    -Grenaj-Renk-Desenler Orjinale uygun.Değilse nedenini öğrenmeye çalışın.Belirsizlik varsa yapacak bişey yok.Kamyon altında kaldığı içinde olabilir, düşüp kırılmışta olabilir,çalınmışta olabilir.

    -Şasi düzgün mü?Şasinin kaynak yerleri düzgün mü?Kaynak izlerinde düzensizlik, bildiğimiz kaynak şeklini bozan bir görüntü var mı?Özellikle şasinin ön boğaz kısmında şekil bozuklukları ve kaynak izleri var mı?Alüminyum şasi öyle sağa sola yatmakla çöp olmaz,sakız değil bu korkmayın.Ama tabiiki komple ayrılmış bir kısmı yada yamulmuş bir kısmına doldurma vs gibi işlemlerden uzak durulmalı.Grenaj ve şasiden sonra detaylara başlıyoruz.Bir sıra belirleyin oradan yürüyün.Ben önden başlayacağım.

    -Ön Kısım

    Ön lastik durumu.Lastiğin ölçüsü,üretim tarihi ve diş derinliği.Ayrıca o motorun türüne uygun lastik olup olmaması.90 model bir racing de jant çapından dolayı chopper,enduro lastiği görülebilir.
    Jantın yanaklarında eğrilik veya jantta kaynak var mı?Bazı marka modellerde jantın üzerinde üretim yılıda yazabilir.
    Teker bilyesi,orta sehpa varsa ön tekeri kaldırıp motorun doğrultusunda ileri geri sallayarak boşluklara bakılabilir.
    Diskler elle kontrol edilip disk aynasının yüzeyinin düzenli aşınıp aşınmadığına bakılabilir.dalga dalga ise içten dışa doğru, bitik ve kalitesiz balata ile kullanılmıştır.Balataların durumuna ve fren hortumlarının durumuna bakılmalıdır.
    Ön maşada yağ kaçakları var mı?Keçelerinin durumu?Borularda düzeltme vuruk kırık var mı?
    Gidon bilyaları,orta sehpa varsa ön freni sıkarak sehpadan indirince tıkırtısını hissederiz elciklerde.
    Gidon,düzeltmeler kaynaklar ve izlere bakılır.
    Anahtar,orijinal mi?Yedekleri var mı?
    Radyatör ve yağ soğutucu(varsa eğer) ne durumda?

    -Arka Kısım

    Arka lastik durumu. Lastiğin ölçüsü,üretim tarihi ve diş derinliği.Ayrıca o motorun türüne uygun lastik olup olmaması ile yük ve hız endekslerine bakılmalıdır.
    Jant yanaklarında eğilmeler,kaynak izlerine bakılmalıdır.Varsa üretim yılına bakılmalıdır.

    Teker bilyesi ve lastik kaplini.Motor doğrultusunda ileri geri sallayarak arka lastiği,içindeki bilyedeki boşluk gözlenebilir.Tekerleri çevirirken arka dişli tekerlekten çok bariz şekilde geç hareket ediyorsa kaplin bitmiş demektir.

    Arka disk ve balata genelde çok önemsenmez ama ön disk gibi kontrol edilmelidir yine.Balatalar ve fren hortumlarıda öyle.Çamur gibi kapkara hidrolikler bakımsızlığa işarettir.

    Zincir ve dişliler.Zincirin durumu hakkında birçok bilgi nette mevcut.Baklalar aynı düzlemde olacak,yer yer bol yer yer gevşek olmayacak arka tekeri çevirdiğimizde.Dişlilere bakın aşınma ne durumda veya bazı dişlerde kırık yada üstten traşlanmış kısımlar var mı?

    Arka maşanın üzerinde kırık kaynak izleri var mı?

    Arka amortisörün durumu ne,sonradan yapıldığı belli işçilikler,yağ kaçakları var mı gözlemleyin.Üstüne yüklenildiğinde esneme durumu nasıl?Oturup zıplar gibi hareket edince indiği yerde kalıp eski haline dönmesi fark edilir şekilde yavaşsa sorun olduğunu unutmayın.

    Koltuk altına bakın.Koltuğun süngeri veya kaplaması değiştirilmiş olabilir ama orijinal olan alt kısımda markanın sembolleri durmaktadır. Koltuk altındaki soketler-kablolar ne durumda?.Beyin olması gereken yerde mi?Sıkı sıkıya oturduğu yerde ellenmiş kurcalanmış çok şey var mı?Olduysa da düzgün toparlanmış mı.Üstü yüzülmüş kablolar,heryerde başıboş elektrik bantları pek iyi şeyler değil.Hele ki alacağınız motor enjeksiyonluysa üzerinde en az 8-10 tane sensör olacaktır.Giriş havası sıcaklığı,gaz pozisyonu,giriş hava basıncı,hararet,vuruntu vs vs birçok sensör vardır ve bozuk bir sensör yüzünden motoru yerinden kıpırdatamamak mümkündür.En ucuzu 400-500tl olan şeyler.

    -Orta Kısım

    Üstten depo ile başlayarak içinde pas var mı bir bakın.Paslı depo değişmesi gereken benzin filtresine sebep olabilir.

    Mümkünse motoru görmeye gittiğinizde soğuk olmasına dikkat edin.Soğuk motor sıkıntıları daha açık gösterir.Soğukken önce bir göz ve elle tüm conta noktalarında yağ kaçaklarını kontrol edin.Motorun krank çevresinde kaynak var mı dikkat edin.Kol çıkarmış bir blok yamalanıp toplanmış olabilir.Çalıştırın ve ilk çalışmasında anormallikleri duymaya çalışın.Hazır soğukken birkaç kere stop edip tekrar çalıştırın.Sıkıntı yoksa gaz vererek avans,eksantrik zinciri yatak vuruntusu vs anlayabiliyorsanız dinleyin.Egzos dumanını gözleyin.Hararet göstergesi varsa fan açtığı noktaya bakın,fan çalışınca hararet inip fan susuyor mu yoksa sürekli artmaya mı çalışıyor dikkat edin.Sıcakken birkaç kere çalıştırıp stop edin.Isınınca terleyen yerler var mı gözünüzün görebildiği noktalara tekrar bakın.Kronik sorun denilen durumların belirtileri var mı görmeye-duymaya çalışın.Mesela çanağı sıkıntılı bir motorun rölantide debriyaja basılı ve değilken çıkardığı sesler farklıdır.Bu gibi şeylere dikkat edin.

    Durur haldeki incelememiz bitti.Bu yazdıklarımız zaten eski yeni fark etmeksizin hepimizin yaptığı bildiği şeyler.

    Burada yazılan her türlü parçasında problemli bir motor bile olsa alıp almamak yine sizin elinizde.Grenajı orjinal olmayan,bloğunda çatlağı olan motor kesinlikle alınmaz değil ve satışıda yasak olan birşey değil sonuçta

    Sıra geldi bir tur atmaya.Motor sahibi buna izin vermeyebilir.Arkasında artçı olarak sizi gezdirebilir veya sizin kullanmanıza izin verip arkanızda artçı olmak isteyebilir.Al bir tur at deyip size de bırakabilir.Ben hiç kullanmadan aldığım bir motorum oldu ama arkadaşımın olduğu için zaten tereddüt etmedim.Ama başka bir motorumu yabancı bir yerden aldığımda tek başıma 15km kadar kullanmama izin verdiler.Diyelimki kullanmamıza izin verildi.Bu tamamen motoru satan kişinin insiyatifinde,buna vereceğiniz tepkide sizin.

    Sürüş İle İnceleme

    Kalkıştan itibaren kavrama ne noktada?Düşük viteslerdeki ani gaz açmalarda debriyaj kaçırmaları daha hissedilir olacaktır.

    Tüm devir bandında motorun durumu ne?Titreşimin çok olduğu veya seslerin bozulduğu bir aralık var mı?Gazı çek bırak çek bırak yaptığımızdaki davranışları nasıl?Hızlanma ve kompresyon ne durumda?Gerçi burada enjeksiyonlu motorun yazılımı ve karbüratörlü motorun performansa yönelik ellenmiş jetleri ile bazı motorlar gazı bırakınca çok sağlıklı olmasına rağmen bitik bir motor gibi akabilir.Ayırmak zordur.Ama sıra dışı bir durumu ayırt etmek çok çok zor olmaz.

    Makine hakkında gerekli gözlemi yaptıktan sonra sert sayılabilecek fren yapılabilir,motorun kendini dağıtma,durma,esneme durumunu gözlemek için.Titreme varsa diskler yamulmuştur.Bu titreşim çok sık frekanslı bir titreşimse(cep telefonu titreşimi gibi) çok kötü veya bitik bir balata yüzünden de olabilir.

    Eller bırakıldığında düz mü gidiyor bakılmalıdır.Fakat bazı motorlar eski tarihli yada fazla aşınmış lastikler yüzünden sağa sola çekebilir bir miktar veya bir miktar yatma eğilimi gösterebilir(zaten yattığı için çeker).Gidonu tuttuğumuzda bile bir tarafa gitme isteği varsa bir yerde sıkıntı olabilir.

    Cam varsa eğer camın altına yatılıp kaskın camı da açılarak sesler dinlenebilir.

    Yine kronik sıkıntıların hareket halinde görülebilecek şekillerine dikkat edilmelidir.

    Viraj varsa dönebileceğimiz,motorun durumunu anlayabilecek tecrübemiz varsa ve sürüşümüze güveniyorsak düzde çok beğendiğimiz halde virajda absürt tepkiler veren bir motorsa şaside görmediğimiz yerde problemlere işaret olabilir.

    Şimdi tüm bu yazılanlar dediğim gibi aslında 2. el her motor için geçerli ve yaptığımız şeylerdir.Bir tanesini bile görürseniz kaçarak uzaklaşın denemez.Mesela altı yağ içinde olan bir motor alınmaz diyemeyiz.Alıp maddi manevi anlamda altından kalkabileceğimiz şeyler mi bunun kararını vermeliyiz.

    İncelediğimiz motorun eksikleri,fiyatı,motoru almaya ayırdığımız para,bakım-onarım, olası sürprizler için ayırdığımız para ve extra yapmak istediğimiz işlemler için ayırdığımız parayı düşünerek kafamızdaki denklem al diyorsa doğru notere

    Örneğin 20.000 tl miz var ve motora 8000tl istiyorlar.5000 bakım ve sürprizler için düşündük.5000 de almak istediğimiz extra parçalar var.2000tl de nolur nolmaz yada benzin parası yapıp gezerim diye düşündük.Seçim sizin alabilirsinizde almayabilirsinizde.Yada aynı motora 17.000 istiyorlar.Motora aşık olduk ve kaçırmak istemiyoruz.Ozaman 3000 tl bakım masrafını ayırıp doğabilecek sürprizler karşısında yeni bir kaynak bulana kadar motoru yatırmayı göze alacak mıyız?Bunun da kararı tamamen size bağlı.

    Bu noktada tavsiye edebileceğim tek şey şu;

    Bütçe 20.000.Motor 18.000TL

    Acilen yapılması gereken zincir dişli,bir takım lastik,durmadan arıza verip stop eden bir sensör,bitik ön arka fren balataları ve çok kaçıran bir debriyaj var.Eldeki 2000 tl ile bunları yapamayacağımız açık,bunlar olmadan o motordan keyif alamayacağımızda.Böyle bir durum varsa almayın,ben gezen adam olduğum için almam.Ama amaç dernek klüp gecelerine klasik bir efsane ile gidip şekil yapmaksa alınabilir.Bununda kararı sizin.

    Şunu da unutmayın,eski motor ocağına incir acağı diker,evlatlık olur,motordan soğutur diye kesin birşey yok.Beni soğutmadı,elimde kalmadı,zengin biri de değilim,bir kere bile yolda da kalmadım.Tabiiki şansın da etkisi vardır.Etrafınızda işi bilene kulak verin,onların tecrübelerinden kendinize ders çıkarın.Onların başına gelen sizinde gelecek diye bişey yok, ya da gelmeyen size de gelmeyecek diye bir şey yok."Bir arkadaşımda vardı çok problemliydi" diyenleri zaten dinlemeyin.Bu tarz motorlarla uğraşmamış sahibi olmamış kişilerin “ben duydum o modeller böyleymiş” laflarına kulak asmayın.

    ************************************************** ****************************

    Hayırlı olsun motorumuzu aldık

    İş bilen bir iki ustamız var(olmazsa olmaz).Zaten internetten araştırıyoruz durmadan.Zaten motorumuza ayıracak vaktimiz var.Bunlar hep olmalı,olmadan olmaz.Paradan söz etmiyorum, yapacaklarınız ve yapmanız gerekenlerle ilgili miktarı belirlediniz zaten.

    *Motoru Eve Götürmek

    Motoru aldığımız yer yaşadığımız şehre uzaksa, imkan varsa bir araçla alıp götürmek veya otobüsle götürebiliyorsak götürmek mantıklı olacaktır çünkü her türlü sürprize açık bir makine.Ben 250km ve 500 km uzaktan 2 motor aldım ve yürüterek getirdim. İkisinde de yolda gelirken bir sorun yaşamamama rağmen çok stresli oldu yolculuklarım,yolda kalma korkusu yüzünden.Neyseki ikisinde de böyle bişey yaşamadım.

    Eğer ki eve yürüterek getirmek zorunda kalacaksak,

    Amacımız önce güvenli bir şekilde evimize sağ salim dönmek.Bu yüzden parantez içinde yazdığım kısımları yapmamaya dikkat edin

    Öncelikle almaya gittiğimiz yerde tanıdığımız usta veya servis varsa yağ-yağ filtresi değiştirip suyuna bakarak çıkmak iyi olacaktır.

    Geceye kalmayacak şekilde ayarlıyoruz tüm işlerimizi alım satımı vs.(ben ikisinde de geceye kaldım)

    Havanın yağmursuz karsız olduğu bir gün seçiyoruz.(birinde 50km kadar bir kısımda yağmura yakalandım)

    Yola çıkmadan önce, lastiklerimizi önceden kaç olması gereketiğini bildiğimiz lastik havalarına şişiriyoruz lastiklerimizi.Şişirirken sübapların diplerinde yırtılma kaçırma var mı dikkat ediyoruz.(birinin arka lastiğinin sübabı yırtıktı gelince fark ettim.)

    Depodaki benzini bitirip ışık yanana kadar kullanmıyoruz.Hep son çeyreğe düştüğünde üstüne koyarak geliyoruz.

    Fren hidroliği tam mı,hidrolikte kaçaklar var mı tekrar dikkat ediyoruz.Frenleri zaten denemiştik .Sürüşe engel bir durum yoktu.(neredeyse olmayan ön balatalara sahip bir motorla 500km geldim)

    Motoru ne bayıltarak ne de zorlayarak kullanıyoruz,uysal sakin bir şekilde kullanıyoruz.Ani hızlanmalar,sert frenler,çok yatarak virajlar yapmaktan kaçınıyoruz.(ilk bulduğum düzlükte kadranda 290 görmüştüm)

    Mümkün olduğunca şehir içine-trafiğe sokmayarak kullanıyoruz.(hararet müşürü çalışmayan motoru İstanbul üzerinden akşam trafiğine sokarak getirdim)

    Yolda yağ ve suyu ilk 50 km sonra kontrol ediyoruz.Düz bir zeminde ve 10-15dk mola vererek.Motordan yere damlayan akan kokan birşey varmı inceliyoruz.Sonrasında da ara ara bakılmalıdır.Aldığımız motor benzinden çok yağ yakıyor olabilir.Su eksiltiyor olabilir.

    Yanımızda kırılıp dökülecek bir şeyleri tutturabilmek için balya teli,İngiliz anahtarı yada farklı ölçülerde birkaç anahtar, tornavida,yıldız içeren ufak bir avadanlıkla gidersek iyi olur.

    Evimize sağ salim geldik


    *Bakım-Onarım-Kişiselleştirme

    Motoru olduğu gibi bırakıyoruz.Arkadaşlarımıza göstereceğiz diye yolda yıkatmak falan yok.Nerelerde ne gibi sorunlar olmuş (eğer varsa) görmemiz lazım.

    Sonraki ilk fırsatta motorumuzun hava filtresi-yağ-yağ filtresi-soğutma suyu-fren hidroliklerini,bujileri
    mutlaka değiştiriyoruz.Ne olursa olsun değişmeli.İçindeki yağ az yaksın diye konulmuş 20w-50 yağ olabilir,filtre en son 20.000km önce değişmiş ve ufalanmaya başlamış parçaları karterde geziyor olabilir,hava filtresini bulaşık süngerinden yapmış olabilirler,antifiriz yerine çeşme suyu konmuş olabilir,bujiler motorun durumu hakkında referans bilgiler verebilir.

    Sonrasında varsa grenajları depoyu sökerek alırken göremediğimiz kısımlardaki sürprizlere bakıyoruz mutlaka.Gidermemiz gereken hayati kusurları-eksikleri hallediyoruz.Karbüratörlüyse söküp içini temizlemekte fayda var.Çünkü mutlaka içinde pislik oluyor hele bir de depoda pas varsa muhakkak karbüratör temizlenmeli.Yakıt ve fren boruları -hortumları kontrol edilmeli.

    Amortisör yağları ve keçeleri değiştiriyoruz.Birinde diğerinden eksik yağ olması,ayarlarının eşit olmaması bir tarafın yayına fazla baskı yaparak sürüş keyfinin içine edebilir.Ayarlı amortisörse önce kitapta belirtilen orijinal ayarlarına getirip bir süre böyle kullandıktan sonra kendimize göre yumuşak sert ayarlara girişiyoruz.Şöyle bir örnek vereyim ben Hayabusayı aldığımda kaya gibiydi.Arka amortisörü patlak diye 2 ustamada söyledim,"değil" dediler."Hayabusa güçlü makine sert olacak tabi" dedi herkes.Tamam dedim 1000 km kadar kullandım ama içime sinmeyen bir sıkıntı olduğu belliydi.Birgün ustama tekrar gittim, “bana hiçbirşey deme sadece istediğimi yap amortisörleri fabrika ayarlarına ayarlayalım, ben sana neyi nekadar çevirmen gerektiğini söyleyeceğim dedim”kabul etti ve yaptık,nitekim bambaşka bir makine oldu.Yürür aksam sürüş zevkini motorun gücünden daha çok etkileyen bir şey,önem verin.

    Evet elimizde genel olarak düzgün bir motorumuz oldu

    Bundan sonrası sürüş sırasında gözümüze çarpan kusurlar.

    Disklerin yamukluğu,balataların aşınmışlığı,zincir dişli,lastikler, senkron ayarı,subap ayarı,debriyaj,çalışmayan elektronik aksam ve sensörler,akü,radyatörler,motorun şasiye bağlandığı noktadaki takozlar-lastikler,arka maşanın şasiye bağlandığı bilyeler,gidon bilyeleri,teker bilyeleri(amortisörleri,lastikleri ve tüm bu bilyeleri düzgün bir motor yolda yağ gibi akar) gibi parçaları dinleyerek bakarak nelerin değişmesi gerektiğine karar vererek bütçemiz doğrultusunda "klasik","retro","yaşayan efsane" artık ne derseniz, motorumuzla mutlu mesut yaşıyoruz

    Hal böyle olunca yaş,kilometre gibi konulara asla takılmayın.Böyle bir motorla uğraşmak hem çok zevkli hem öğreticidir.Satarken elinizde kalmaz,elinizden alırlar bilenler.Tüm hacimli makinelerin en az 200-300bin kilometre civarında zaten ömürleri.Bundan sonra motor mekaniğinde yaşayacağınız olumsuzluklar yeni model bir makinede yaşayacağınız gibi size ve kilometreye bağlı,tabiî ki birazda şans.Örneğin AEA’nın yaptığı 900RR’ı başka bir kullanıcı yapmadan da devam etmeyi düşünebilirdi.Yağ yakmayı ,çanak sesini,vitesten atmayı kafaya takmadan 200,000 km yi gene görürdü o makine.Zaten ilanlardaki birçok eski motor AEA'nın 900RR’ının bu şekilde özenerek toplanmamış veya hiç açılmadan kör topal 200-300binli kilometrelere gelmiş hali.Tabiiki aralarında gerçek kilometresinde,iyi bakılmış olanlarıda var.Sadece 900RR için konuşmuyorum.

    Yaşayacağımız dezavantaj, eski olduğu için yapım aşaması hem daha uzun sürecek hem daha stresli geçecek hem yapmak isteyen ustayı kolay bulamayacağız hem düzgün yapacak ustayı kolay bulamayacağız hem de daha pahalıya mal olacak.

    Kendi motorlarımdaki masraflarımın %80-90 kadarı standart sarf malzemeleriydi.Balata lastik zincir gibi.Yada görsel düzeltmelere harcama yaptım.Hiç bir motorumla yolda kalmamamın sebebi %50 şans %50 bakım ise eğer ben üstüme düşen %50lik kısmı maddi manevi anlamda yerine getirdim.Kim almasın eski motor?Bunu yapamayacak olan kesinlikle almasın.Üzülür,soğur,çok daha fazla maddi kaybı olur.

    Tüm bu yazdıklarım tek bir model yılını-markayı-motosiklet tarzını ele aln birşey veya doğruluğuna %100 iddiam olan şeyler değil,tekrarlıyorum.Tamamı tartışmaya ve eleştiriye açık şeylerdir.Amacım ilanlardaki eski motorları kötülemek,almayın demek değil veya alın çok güzel deyip piayasa yükseltmekte değil.Çok uzun ve sıkıcı bir üslupla yazdığım için kusura bakmayın

    EneS_Turker, Apices, Proxy1 ve 42 diğerleri bunu beğendiler..


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2
    Yanagisawa - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    16 Nisan 2013
    Şehir
    İstanbul/ Bostancı
    Motosikleti
    Triumph Tiger 800XC gitti Hayabusa Alma Arifesinde
    Yazdiklariniz çok güzel ama ben sahsen hangi motorla hangi sorunlari yasadiginizi ve ne butcelerle,negibi zorluklarla bu sikintilari çözdugunuzu daha çok merak ettim,markalar bazinda anlatiesaniz dahada keyifli olacagi kanaatindeyim.
    bursalıali bunu beğendi.

  3. #3
    initial-D - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    25 Şubat 2013
    Motosikleti
    FJR 1300
    Alıntı Yanagisawa adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Yazdiklariniz çok güzel ama ben sahsen hangi motorla hangi sorunlari yasadiginizi ve ne butcelerle,negibi zorluklarla bu sikintilari çözdugunuzu daha çok merak ettim,markalar bazinda anlatiesaniz dahada keyifli olacagi kanaatindeyim.
    1990 FJ1200

    Ben almadan önceki 1-1,5 sene baya bir masrafı,bakımları,ayarları yapılmıştı.Son 4 sahibini bildiğimiz bir motordu.

    Yağ değişimi 3 kere yaptım.1 kere full sentetik 10-40 koydum yakmaya başladı ve debriyaj çok kaçırdı.20-50 mineral koydum 2 seferde(350TL),yağ filtresi(30tl),hava filtresi(90tl),zincir dişli(450tl),michelin pilot power 3 ön lastik(400tl),arka stop ampulü aldım.Toplamda sadece parçaya 1400-1500TL verdim.Akü aldım 150tl.
    Bir kere karbüratör benzin taşırdı,hemen ustaya gittim söküp temizleyip taktık.
    Sürekli kaçıran bir debriyajı vardı.Mineral yağ koyunca azaldı ama genede kaçırıyordu.Hidrolik alt merkezinin pistonunu ve yayını temizleyince o sorunu ortadan kalktı.
    Üst kapağın ön tarafında hafiften bir terlemesi vardı.Başkaa bir sorunu yoktu.Gerçi sorunda değildi o.
    İşçilikleriyle beraber 2000 TL yi geçmemiştir harcamalarım.5000 km den fazla yol yaptım.Sattığım kişide 5000 km den fazla yol yapıp sattı ilandayken gördüğüm.oMotorla bikaç sefer İstanbul-Tekirdağ-Çanakkale-Kırklareli yaptım.
    Üstündeki Devil egzosları satıp elimdeki hayabusa tüplerini takınca yaptığım masraf 1000tl ye düşmüş oldu kabaca.

    1993 ZZR 1100

    10.000km kadar kullandım.Hiç bilmediğim bir motordu ve 500km yol gidip İzmirden aldım.1500km üzerinde bir ege turu yaptım artçılı olarak.Artçılı veya tek birkaç sefer İstanbul-Çanakkale-Bursa-Edirne-İzmir yaptım.

    Yağ filtresi ve yağ değişimi yaptım 2 sefer (300tl)
    Ön camı değiştirdim (150TL)
    Araba vurdu park halindeyken sol arka sinyal ve sol manet kırıldı.Bir takım arka sinyal aldım (320tl).Manetler (100tl)
    2 kere kilometre teli koptu onları aldım(50 tl)
    1 takım balata aldım (150tl)
    Fren ve debriyaj hidroliği aldım değiştirdim motul(50 tl)
    Koltuğun arkasındaki kuyruk koptu kaynakçıya verdim (30tl)
    1 takım michelin pilot power 3 lastik aldım (900tl)
    Ön çamurluk kırıldı sert girdiğim bir çukurda.fiber yaptırdım 50 tl ye.iç ayakları olmadı.sonra çıkma aldım 200 tl idi yanlış hatırlamıyorsam.Tamir ettirdim çatlak yerini ve boyattım (80 tl)
    2 kere karbüratör senkron ayarı yaptırdım.karbüratör ile motor arasındaki o ringleri değiştirdim.
    Bazen birkaç sefer deneyince çalışıyordu,elektrik almıyordu,marş rölesini değiştirdim.(usta elindeki çıkmayı taktı para vermedim)
    Buji değiştirdim 80 tl
    Zincirim kötüydü kışın yatırmam gerektiği motoru 2-3 hafta binecek kadar idare etsin diye çin malı zincir aldım 100tl ye.Yolda giderken koptu 150tl çekiciye verdim.Sonra 500tl ye komple zincir dişli aldım.
    Ön arka teker bilyeleri 80tl.
    Sağ egzosun alt bağlantısı çürümüş yolda giderken koptu orayı kesip parça kaynattırdım 30tl.
    Ön maşa yağlarını değiştirdim ve keçeler değişti 150 tl
    Altta yağ damlatan bir contayı değiştirdim 50tl
    Subap ayarı yaptırdım
    Buji kabloları değişti 40tl
    İşçilikleri ile birlikte 4000tl ye yakın bir masraf yaptım totalde.

    Bugüne kadar en iyi viraj yapabildiğim, en konforlu, kadranda 290ları görebilecek kondisyonda bir makineydi.

    2000 Hayabusa

    5000-6000 km kadar kullandım.Bakımlı ve bildiğim bir motordu.

    Yağ ve yağ filtresi değiştirdim.150tl
    BMC filtre vardı temizleyip taktım.
    Debriyaj hidroliğini değiştirdim.
    Ön lastik pist çıkması arka lastik bitikti.Normalde 130-150 civarı girdiğim bir virajı o gün kar yağıyor diye 60la dönerken arka lastiğim patladı.Bir takım pilot power 2 aldım 750tl.

    toplamda 1000 tl bir masrafım oldu işçilikle beraber..Çelik fren hortumları,yoshimura headers+yoshimura tüp olan bir motordu.Hatta benden önceki sahibi,benim sattığım kişiden geri aldı tekrar motoru.Kondisyonu çok iyiydi çalışmayan bir aksamı yoktu zaten.hiçbir problem çıkarmadı

    2003 FZS 600

    6000 km kadar kullandım.Benden önceki sahibi yapmıştı gerekli tüm bakım ve masrafları.
    Bujileri değiştirdim ve karbüratör senkron ayarı yaptırdım 100tl masrafım oldu.
    Yağı filtresi vs ne zaman değişti,ne durumda bildiğim bir motordu zaten.Hatta ilk sahibini sonraki sahiplerini biliyordum.
    Aldığımda tps bozuldu kronik olarak.Çıkması 200 orjinali 400tl idi.Alana kadar motoru sattım.Satarkende söyledim.

    1999 CBR 1100 XX

    Şuan kullanmakta olduğum.Daha 1000 km olmadı.Fırsat bulup detaylıca ilgilenemedim.Lastikleri bitikti.Elimdeki pilot power 2 leri taktım yaza kadar idarelik.
    Hararet müşürü almam gerekiyor 100tl
    Zincir dişli değiştirdim 500 tl
    Arka teker bilyesi değişti.
    Yaza bir takım lastik ve bir takım balata alıp hidrolikleri ve yağları tekrar değiştireceğim.

    2500tl gibi bir masrafla herşeyi sorunsuz bir halde yaza gireceğim inşallah.
    EneS_Turker, Apices, Proxy1 ve 10 diğerleri bunu beğendiler..

  4. #4
    Yanagisawa - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    16 Nisan 2013
    Şehir
    İstanbul/ Bostancı
    Motosikleti
    Triumph Tiger 800XC gitti Hayabusa Alma Arifesinde
    iste bu super olmus tesekkur ederim..

    Sormak istedigim bir soru var bende ayni ikilemdeyim ve iki motor arasinda kaldim suaralar 2. El alip cicek gibi yapip binmek icin..

    Hayabusami yoksa Cbr 1100 XX mi size daha keyif verdi ikisini birbirinden servis ,yedek parca vs anlaminda kullanim detaylari ve farklari anlaminda + ve - leri nelerdi hangi motor sizce daha keyifli bir motordu sizin icin..
    initial-D bunu beğendi.

  5. #5
    initial-D - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    25 Şubat 2013
    Motosikleti
    FJR 1300
    edit:fazla mesaj

  6. #6
    CT.ATC - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    14 Eylül 2014
    Şehir
    Kahramanmaraş
    Motosikleti
    150 Mr Vulture(30k) > X-Treme Max 150
    Çok güzel bir konu olmuş elinize emeğinize sağlık benim için bir rehber olacak bahsettikleriniz. Benim merak ettiğim transalp 600 ile 650 aslında bir çok konu var ama tam olarak neye dikkat edilecek o bilinmiyor. 600 daha uygun fiyatta 96 model civarında birşey düşünüyorum ama elimde patlar korkusu var
    initial-D bunu beğendi.

  7. #7
    YouSuffer - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Şubat 2014
    Şehir
    Büyükçekmece / ISTANBUL
    Motosikleti
    XJ6N
    çok güzel konu olmus motorlarınızın bazılarının fotolarını gormus imrenmiştim
    initial-D bunu beğendi.

  8. #8
    Apices - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    24 Temmuz 2012
    Şehir
    BURSA/ESKİŞEHİR
    Motosikleti
    Sym Wolf 250/Tvs Apache
    Bu forumda her gün abuk sabuk o kadar çok konu açılıyor ki, böyle güzel ve anlamlı konuları kolay kolay göremiyoruz.

    Bu sebeple şahsım adına size çok teşekkür ederim.

    Elinize, emeğinize, yüreğinize sağlık.
    initial-D, YouSuffer ve cbr1907 bunu beğendiler.

  9. #9
    Proxy1 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    28 Ekim 2015
    Motosikleti
    Yamaha N Max
    Oldukça yararlı bilgiler, elinize sağlık.
    initial-D bunu beğendi.

  10. #10
    Forumdan Uzaklaştırıldı
    Üyelik
    11 Kasım 2014
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    xmax_250 ABS 2015 + Sepetli 52 litre
    Bende benzer deneyimleri maxi scooter da yaşadım bana hep 10 binden sonra motor alınmaz dökülür ağır masraf çıkarır gibi bilgiler verdiler tabiki aldım :D

    bana deneyim ve tecrübe oldu yağ değiştirmek kayış değiştirmek grenaj hava filtresi gibi herşeyi yapa söke öğrendim :D

    motorlarımada çok iyi bakarım çiçek gibidir masraftan kaçmam
    initial-D bunu beğendi.

  11. #11

    Üyelik
    22 Haziran 2014
    Motosikleti
    Bajaj boxer (Cafe racer) sym jet 14 200i
    Bu fiyatlardan sonra çok yararlı bir konu
    Benim gibi eski motorlardan hoşlananlar için güzel takipteyiz hocam ;)
    initial-D bunu beğendi.

  12. #12

    Üyelik
    04 Haziran 2004
    Motosikleti
    Mondial, M 150 Vulture
    Piyasada sadece motor değil, araba ve diğer motorlu taşıtlar için geçerli bir konu bu eski model, yüksek kilometre konuları. İnsan önce kendine güvenecek. Arıza bir şekilde giderilir.
    initial-D bunu beğendi.

  13. #13
    ogzcngdk - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    02 Temmuz 2012
    Şehir
    Bursa/Erdek
    Motosikleti
    Kuba Dragon 50 - Hero X Pulse 200 - Puch Maxi S
    süper bir konu, yazdıklarınız sadece eski model motorlar için değil, çok detaylı bir ikinci el rehberi olmuş..
    initial-D bunu beğendi.

  14. #14
    Mamba09 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    13 Eylül 2013
    Şehir
    Kusadasi
    Motosikleti
    Ducati Scrambler & Italjet
    çok güzel bir konu olmuş hocam
    initial-D bunu beğendi.

  15. #15
    redlion999 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    04 Kasım 2010
    Şehir
    Turkiye degil
    Motosikleti
    BMW R1250R
    Uzun zaman sonra forumda yararlı bir konu.. Vaktim olduğunda sindire sindire okuyacağım..
    initial-D ve F54 bunu beğendiler.

  16. #16
    anılbel - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    31 Temmuz 2010
    Şehir
    İzmir - Kuşadası
    Motosikleti
    Wolf 125/ VSTAR
    2 tane 11 yasinda motor sahibi birisi olarak zevkle okudum .
    initial-D ve doghouse bunu beğendiler.

  17. #17

    Üyelik
    07 Ocak 2016
    Şehir
    İzmir
    Motosikleti
    Ramzey qm 250
    Emeğinize sağlık, çok faydalı bir konu olmuş.
    initial-D bunu beğendi.

  18. #18
    Darkcity2000 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    29 Mayıs 2014
    Şehir
    Ankara
    Motosikleti
    HONDA NC 750X
    PDF e cevrilip saklanmasi gereken bir konu...
    initial-D ve doghouse bunu beğendiler.

  19. #19
    essegesse - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    22 Aralık 2006
    Şehir
    İstanbul kadıköy
    Motosikleti
    Kymco New Grand Dink 250--Honda CB 900F Hornet
    Ben de 12 yaşında bir Hornet kullanıyorum.İnanın bu kadar sorunsuz bir makina( yaşına göre) görmedim.

    Sıfır motora o kadar parayı veremem.Bu motor da beni yeterince mutlu ediyor.
    initial-D bunu beğendi.

  20. #20

    Üyelik
    03 Mayıs 2007
    Şehir
    Memleket Çorum, ikametgah; Gediz /Kütahya
    Motosikleti
    YAMAHA SUPER TENERE
    Ancak böylesi yabancı forum sitelerinde görülebilecek oldukça faydalı bir konu ve paylaşım olmuş initial-D. Elinize ve emeğinize sağlık Bıkmadan usanmadan bir çırpıda okudum. Teşekkürler.
    initial-D bunu beğendi.
    BUGÜN GEÇTİ, BEKLE YARINA GELİYORUM, YA NİCE YOLARA AŞACAK YADA KARA TOPRAK BAĞRINDA AŞTIĞIMIZ YOLLARI HATIRLATACAK.


1. sayfa 123 SonuncuSonuncu

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)