Hocam soruyu bana sorduğunuzu varsaydım. Yanlış anlayıp atladıysam affola.
Öncelikle motosiklet macerası hayırlı olsun. Hayatınızı güzelleştireceğinden eminim. Daha önceki yazdıklarımda ifade etmiştim aslında eğitim ile motosiklet sürmeye başlama arasında hiç zaman olmamalı ki sürücü eğitimde öğrendikleri soğumadan hemen sürüşünde uygulamalı olarak öğrendiklerini pratik etsin. Öğrenilenler yerleşsin. Ama o geçmiş zaman, sizin için değil de belki başkası size sorarsa o şekilde yardımcı olursunuz diye yazdım bu kısmı.
İleri sürüşün pratik eğitimleri (hakimiyet ve yol kısımları) için çoğu yer 1500-2000 km tecrübe şartı arıyor. Benim en başından beri aslında endişe ile karşıladığım durum şu ki bu insanlar kapalı alanda başlangıç eğitimleri aldıktan sonra yolda hayatta kalmaya dair becerileri henüz gelişmemişken bu 2000 km boyunca ne yapacaklar? Beni bu durum endişelendiriyor. BU nedenle aslında başlangıç eğitimleri içine yol sürüşünü de dahil eden eğitimleri diğerlerinden daha verimli, faydalı ve tavsiye edilebilir buluyorum. Bazı sürücüler motosiklet eğitiminin kapalı alanda olandan ibaret olduğunu, yolda yapılacakların sadece tecrübe ile gelişeceğini düşünür. Ben öyle düşünmüyorum. Yolda nerede konumlanacağız, nereye bakacağız, bilgiyi nasıl alacağız, nasıl kullanacağız, niyetlerimize dair bilgiyi nasıl ve ne zaman vereceğiz… Bütün bunlar gerçek bir uygulamalı yol eğitimi ile öğrenilecek şeyler. Motosiklet hayatını güzelleştirecek, daha güvenli ve daha keyifli yapacak şeyler. Motosiklet sürmekten alınacak zevki değiştirecek yaklaşımlar.
Belki de endişeyi şöyle hafifletmek mümkün olabilir. Yolda nereye bakacağımıza, bilgiyi alacağımıza, nasıl işleyeceğimize dair -ücretsiz- teorik eğitimlere katılabiliriz. Caner Atagün’ün online teori dersleri oluyor ücretsiz. Benim çok faydalı bulduğum, mutlaka okunmasını önereceğim 3 kitap var (bkz:
https://zafercemotosiklet.wordpress....tap-onerileri/). O kitaplar okunabilir.
Eğitmenlerin yazdığı makaleler veya başka bilgilendirici yazılar okunabilir (bkz:
https://drive.google.com/file/d/0B4k...w?usp=drivesdk). Bunların tamamına dair linkleri ve bazı başka şeyleri aşağıda linkini paylaştığım “yeni başlayanlar için motosiklet” başlıklı yazıda bulabilirsiniz (bkz:
https://eksisozluk.com/entry/39060890) Bu yazıdaki hadiseleri daha detaylı, daha görsel ve somut olarak ele almaya çalıştığım bir de sayfa yapmaya başladım. Orada da yazılar ekliyorum: (bkz:
https://zafercemotosiklet.wordpress.com/). Belki ilginizi çeker.
Ardından, bu okuduklarınızı sürüşünüzde kendinizi zorlamadan, akıcılığı değil güvenliği ön planda tutarak uygulamaya başlayabilirsiniz. Böylece temkinli bir şekilde 2000 km’yi geçirirsiniz. Bir de yol eğitimi almış bir arkadaşınız ile kısa bir iki sürüş yapmak, ondan öneriler almak bu 2000 km’lik süreci daha güvenli atlatmayı kolaylaştırabilir.
Çok daha temkinli olmayı isteyenler için, bazı eğitim yerleri ise başlangıç düzeyindeki eğitimlerini yol kısmını da dahil edecek şekilde tasarlıyor (ART Motoakademi başlangıç paket –İstanbul, İzmir, Bursa, Edremit, Antalya vb.-, Caner Atagün -Bursa-, vb.). Bazı yerler kapalı alan başlangıç eğitimi sonrasına bir adaptasyon eğitimi ekliyor ve kapalı alanları, yolları simule edecek kadar iyi oluyor (Motto Akademi İstanbul ve Ankara’da kendi kapalı alanları var. Antalya’da da bir eğitmenleri var galiba). Bu kapsamlı adaptasyon eğitiminin hemen sonrasında bir yol eğitimi yapıyorlar. Bu şekilde daha çok para harcanıyor olsa da baya emin ellerde bir hazırlık gibi görünüyor. Başka şehirlerde başka imkanlar ve seçenekler sunan eğitim yerleri ve eğitmenler de vardır kesin. Şurada kapsamlı bir liste var:
http://www.motosiklet.net/forum/moto...r-listesi.html.
Rodajla ilgili olarak, yol eğitimini rodajın arkasına almak önerilir. “Yavaşlama yolları: Gaz, fren, vites” başlıklı yazıda da söylediğim gibi yol eğitimlerinde motosikletin kompresyonundan faydalanarak hız ayarlamayı öğretiyorlar (Gaz kolu ile. Vitesle değil). İvme duygusunu kullanarak hızı ayarlamak deniyor. (bkz:
https://zafercemotosiklet.wordpress....az-fren-vites/) Bunun yapılabilmesi için motoru –tecrübeli veya değil- eğitimsiz sürücülerin sürdüğü vitesin altında viteslerde olması gerekiyor. Gaz kolunun hem açmaya hem de kapatmaya verdiği tepkinin güçlü olabilmesi için vites bu şekilde seçiliyor ve devir saati en az % 50 ile redline başlangıcı arasında gidip geliyor. (Otoyolda tenha, düz bir yolda değil, virajlı bölümlerde ve trafik içinde böyle yapılıyor.) Ama motosikletin rodaj talimatları belirli bir devri geçmemeyi öneriyorsa bunu uygulamak mümkün değil. Dolayısıyla, yol eğitimini rodajdan sonra almak akıllıca olur.
En temizi aslında eğitim almayı düşünebileceğiniz bir yeri arayıp telefonla bilgi almak. Farkındayım, insan “Hemen gelin, en pahalı eğitimi alın, ertesi gün bir daha alın. Daha çok para kazanalım hemen kazanalım.” gibisinden ne pahasına olursa olsun para kazanmaya odaklı bir cevap alacağı için endişeleniyor. Dolayısıyla oradan gelecek cevap yerine başka kaynaklardan bir görüş arayışı doğabiliyor. Bu endişeyi de anlıyorum ama yine de telefonla bilgi almak burada yazışmaktan daha aydınlatıcı olacaktır. Yoksa forumda yazı yazan insandan motor sürmek öğrenilmez. ;)
---------- Mesajlar birleştirildi - 13:48 ---------- bir önceki mesaj zamanı 13:40 ----------
2015 Eylül ayı sezon başı sayılmaz aslında.
Bir ürün ya da hizmet vermediğim veya satmadığım için bir fiyat veremiyorum.
Açıkçası ben de bilmiyorum ne yaptığımı. Belki esas yapılması gereken şeyleri yapmaktan kaçınmak, belki hayatın gerçeklerinden uzaklaşmak, belki ertelemecilik, belki de sadece tembellik. Akıllıca olmadığından eminim ama.