ANTİFRİZ SUYUN DONMASINI NASIL ÖNLÜYOR ?
Hava sıcaklığı sıfırın altına düştüğünde araba hareketsiz halde iken soğutma suyu donabilir. Donunca genişler ve yaptığı basınçla motor bloğunu çatlatabilir.Bunu önlemek için suyun içine, sıfırın çok altındaki derecelerde bile donmasına mani olacak antifriz ilave edilir.
Tüm sıvılarda olduğu gibi suda da moleküller serbest ve düzensiz halde, katılarda (buzda) ise sabit ve düzgün bir yapıdadırlar. Su donarken önce moleküllerinin hareketleri yavaşlar sonra da düzgün ve sabit bir pozisyona gelirler yani kristalleşirler. Antifrizin buradaki rolü, moleküllerinin su molekülleri ile birleşerek onların buz kristalleri oluşturmalarına mani olmaktır. Ortamda su yokken antifriz kendi kendine daha çabuk donar. Çünkü suya katıldığında antifrizin su moleküllerine yaptığını su da antifriz moleküllerine yapar.
Antifiriz oranı yüzde yüzü bulunca maksimum korunma sağlanmış olmaz. Belirli orandan fazla konulan antifriz bu sefer de tamamen ters tepki verir. Suya %50 oranında katılmış antifiriz -37 °C donarken, saf antifiriz -12 °C donar. Sonuç olarak arabanın soğutma suyuna önerilenden fazla antifriz konmasının hiçbir faydası yoktur aksine zararı vardır.
Motorun soğutma suyunun içine ne oranda antifriz konulacağını, o bölgede olabilecek en düşük hava sıcaklığı belirler.Türkiye iklim koşullarında maksimum koruma için %33 ile % 50 arasında antifriz kullanılması önerilmektedir.Karışım oranları ise ;
Karışım yaparken sert sulardan kaçınılması gerekiyor. Çünkü sert sular antifrizin içindeki koruyucu katıkların etkisini azaltıyor. Bu nedenle musluk suyu yerine yumuşatılmış ve distile edilmiş su kullanılması tavsiye ediliyor.