10 bin kask kafalı yakaladık en hızlı avcılara ödül verdik / Ayşe Şule Bilgiç
Reklamlar
-
Motosiklet kullanırken kask takmanın önemine dikkat çekmek için bir ay önce başlattığımız ‘Kask Kafalı Avı’ sonuçlandı. Bir ay süresince pek çok kişinin kask kullanmanın önemini konuşması ve birbirini kask kullanımı konusunda uyarması, pek çok motorcunun isteyerek kaskını takmaya ikna olması, kask takmayan motorlu emniyet birimlerinin hemen hemen hepsinin kask kullanmaya başlaması, tüm emniyet birimlerinin kask kullanımı konusunda alarma geçip ceza uygulamaları, aslında kampanyanın en önemli sonuçları
Kampanya hakkında toplam 1876 elektronik posta aldık. Bunların 1032 tanesi çektikleri fotoğraflarla kampanyaya katılan, 806 tanesi kampanyayı desteklediğini bildiren, 38 tanesi de kampanyayı eleştiren motosiklet sevdalılarından geldi. Kask Kafalı Avının en başarılı avcısı ise çektiği 371 fotoğrafla Çiğdem Gürşen oldu. Aralarında o kadar az bir fark vardı ki dayanamadık ikinci olan Tankut Tavil’i de ödüllendirdik.
En klasik soruyu soralım önce neden motosiklete biniyorsunuz?
ÇG: Motosiklet benim hep uzun yıllardır aklımda olup da ertelediğim bir şeydi. Doğru zaman bu zamanmış. İlk iş ehliyet ve motosiklet eğitimi aldım. Şu an iyi bir başlangıç motoru seçmeye çalışıyorum. Yardım edersen çok sevinirim?
Tabi onu bilahare konuşuruz. Motordan önce kaskın oldu yani?
ÇG: Evet açıkçası motordan önce kask sahibi oldum. Birkaç haftaya kadar da motorumu almış olacağım.
Tankut neden motosikleti tercih etti?
TT: Şimdi açıkçası motosiklet bir hayat biçimi diyecek kadar motorcu değilim henüz. Benim motosiklet sevdam aslında bir takım gereksinimlerden doğdu. Trafikte otomobille ilerleyememek, park sorunu yaşamak, çok benzin yakmak gibi. Bu sıkıntılar beni motosiklete yönlendirdi. Sonra zamanla ciddi bir keyif haline geldi.
Peki Kask Kafalı Avı’na nasıl soyundunuz?
TT: Yazılarınızı her Çarşamba merakla okuyorum. Hatta Salı gecesinden internete girip okuduğum bile oluyor. Okurken hem gülümsüyorum hem de her seferinde yeni bir şeyler öğreniyorum. O hafta Kask Kafalı Avı yazınızı okuduğumda, ‘Tamam’ dedim. ‘Benim de çorbada tuzum olsun.’
ÇG: Açıkçası ben de Tankut gibi her hafta Otoyaşam’ı arka sayfadan okumaya başlayanlardanım. Bunun yanında motosiklet dergilerini ve internetteki motosiklet sitelerini de uzun zamandır takip ediyorum. Kask Kafalılar avını okuduğumda ‘ Tam benlik bir iş bu, ben de deneyeyim bakalım ne kadar kask takmayan var’ demiştim. Açıkçası bu kadar çok kask takmayan motorcu olduğunu hiç ummuyordum. Çektikçe çekesim geldi.
Fotoğrafları nasıl çektiniz? Yani özellikle kask kafalı çekmek için mi çıktınız sokağa yoksa denk geldiğinde mi çektiniz?
ÇG: Ben boş olduğum zamanlarda özellikle çekmek için çıktım.. Ama denk gelip de çektiğim de oldu.
TT: Bizim işlerde bu mevsim biraz durgun geçer. Açıkçası işim konusunda çok yoğun olmadığım bir döneme denk geldiği için rahattım. Başta sabit durup mu çeksem yoksa dolaşarak mı arayıp çeksem bilemedim ama ilk haftadan sonra çok rahat çekmeye başladım.
Çekimlerde etraftan tepki aldınız mı?
TT: Tabi insanlar özellikle bir yerde sabit durup çektiğiniz zaman merak ediyor bu adam ne yapıyor diye. Soranlara gazetede bir araştırma yapılıyor onun için çekiyorum dedim.
ÇG: Bana da çok soran oldu; ‘neden özellikle kasksız motorcuları çekiyosunuz?’ diye. Hepsine uzun uzun kampanyayı anlattım.
Peki ikiniz de çiçeği burnunda motosikletçi sayılırsınız. Sözlü yapıyormuşum gibi olacak ama kask takmak neden önemli sizce?
TT: Sizin bir yazınızda okumuştum ölümlü motosiklet kazalarının yüzde 90’a yakınında sürücüde kask yokmuş. İşte bu kadar önemli, çünkü motosikletin kaportası biziz. Yani sadece kask da değil mont, eldiven, bot gibi aksesuvarları da kullanmak gerek. Umarım Türkiye’de kask ve koruyucu kıyafet kullanımı hızla artar.
ÇG: Ben motosiklet kullanan, kullanacak her kesin eğitim alması ve kendini motosiklet kültürü konusunda bilinçlendirmesi gerektiğini düşünüyorum. O kültürün içinde çok hayati öneme sahip bilgiler var çünkü. Kask takmak da bunlardan yalnızca biri. Peki ben de Rüzgarın Kızı’na bir şey sormak istiyorum. Okuduğuma göre Amerikanın pek çok eyaletinde kask takma zorunluluğu yokmuş, yani varmış da kaldırılmış. Bu saçma değil mi?
RK; Kaldırılma sebebi Amerika’nın pek çok şeyi abarttığı gibi özgürlük kavramını da abartmasından kaynaklanıyor bence. Kask takmanın gereksizliği değil kullanan kişilerin onu takmak kendi tercihi olmalı düşüncesinden yola çıkmışlar. Kulağa her ne kadar hoş gelse de istatistik sonuçları durumun tam tersini söylüyor. Kask zorunluluğunun kaldırıldığı eyaletlerde, ölümlü motosiklet kazalarının oranında ciddi bir artış oldu. Şu sıralar pek çok eyalet kaskı tekrar zorunlu hale getirmeye çalışıyor.
Kask alırken nelere dikkat etmeliyiz
Öncelikle doğru kask bedenini bulmak çok önemli. Tüm markaların bedenleri birbiri ile aynı değil. Yani X marka kaskta S beden kullanıyorsanız, Y markasının S bedeni de size uyacak demek değil bu. Bu sebeple kask alırken mutlaka deneyin.
Kaskı kafanıza taktığınızda özellikle yanaklarınıza biraz baskı yapmalı. Gözlerinizi kıstıracak kadar değil tabi. Bu durum kaskı ilk taktığınızda sizi hafif rahatsız etse de bir süre kullandıktan sonra kaskın iç yastıklarının bir miktar bollaşacağını unutmayın.
Kaskı kafanıza takıp, bağladıktan sonra iki elinizle kaskı sabit tutup kafanızı içinde sağa sola çevirmeye çalışın. Kafanız içinde rahatlıkla hareket ediyorsa hemen o kaskı çıkarıp bir küçüğünü deneyin. Eğer kafanızı sağa sola döndürürken kask da kafanızla dönmek istiyorsa; ‘budur!’ diyebilirsiniz.
Kaskın havalandırma sistemi de önemli bir husus. Isı farklarından kaynaklanan buhulanma ve sıcaklarda alev alev yanmamak için kaskın sıkı bir havalandırma sistemine sahip olmasında fayda var. Ancak hava giriş sistemi dışında arkasında hava tahliye kanallarının olmasına da dikkat edin ve kullanırken hava girişleri açıksa mutlaka tahliyeleri de açık tutun.
Kask dediğimiz şey kafayı boyna kadar korumakla görevlidir. Bu sebeple çene koruması olmayan beyin koruyucularına biz Otoyaşam olarak kask demiyoruz. Çenesi olmayan bir beynin de çok işe yarayacağını düşünmüyoruz. Bu sebeple mutlak suretle çene korumasına da sahip kaskları tercih edin. ‘Benim motorum küçük motor, scooterda da kapalı kask mı kullanılırmış?’ demeyin.
Kaskın hafifliği de kullanım konforu için önemli bir artı. Tüm bunların dışında renk, desen konusunda keyfinizi konuşturabilirsiniz.
Çiğdem Gürşen
1967 Hamburg doğumlu. Bekar.
İthal cam getiren bir şirkettin ortağı. ‘Motosiklet uzun zamandır kafamda olan ama vakit, nakit ve cesareti aynı anda bir araya getiremediğim için ertelediğim bir hayaldi’ diyen Çiğdem bu hayali daha fazla ertelemekten vazgeçip, hemen A2 ehliyet ve Süleyman Memnun’dan motosiklet eğitimi almış. Şimdi ise huyu huyuna suyu suyuna uygun 125cc.lik bir enduro almak istiyor...
Motosiklet kullanımında, önce emniyet kurallarına ve kaidelerine uyulması ve mutlak suretle eğitim alınıp bilinçli motorcu olunması gerektiğine inanıyor.
Tankut Tavil
1960 İstanbul doğumlu.
Yüksek mimar; serbest çalışıyor.
14 yıllık evli; eşi de mimar (Aslı), İTÜ’ de öğretim görevlisi.
Çocuğu yok, bir tane kedileri var.
Motor sevdası bir yılını yeni doldurmuş. Hala başlangıç olarak seçtiği Honda Beat scootera biniyor. ‘Bu yaz daha büyük bir motora geçiş yapmak istiyordum, ancak bazı başka gereksinimler öne geçince bunu seneye ertelemek zorunda kaldım. Benim motora heveslendirdiğim arkadaşlarımın hepsi küçük motorla başlayıp büyük motora geçtiler, ben şimdilik kaldım.’
Otomobiller motosikletleri fark etmeli
Trafikte motosikletle yaşadığınız en büyük sıkıntı ne?
TT: Benim en büyük sıkıntım otomobil kullanıcılarının motosikletlere olan duyarsızlığı. Bizi araçtan saymıyorlar. Normal trafiğin hızında şeritte gidersen arkandan selektör yapıp önündeki otomobille arasından sizi çıkarmak istiyorlar. Durgun trafikte iki şerit arasından gitmeye çalıştığında şeridin sağına soluna taşıp yol vermiyorlar. Herhangi bir kavşakta denk geldiğinde kesinlikle seni umursamıyorlar. Oysa pek çok Avrupa ülkesinde motosiklet birinci öncelikli, yani geçiş hakkına sahip araç.
Motorlu kuryeler tehlike saçıyor
ÇG: Ben trafikte kuryelerden ve paket servisi yapan motosikletli arkadaşlardan son derece rahatsız oluyorum. Kask takmadıkları gibi sürüşleri ile kendilerini de trafiği de son derece tehlikeye sokuyorlar. Ayrıca onlar yüzünden tüm motorcular aynı kefeye konuyor. Motorcu imajını da fark etmeden zedeliyorlar.
Mototaş şirketi sahibi Hakkı Aytuğ, Tankut Tavil ve Çİğdemm Gürsen’in kask ölçülerini aldı.
Röportaj: Ayşe Şule BİLGİÇ
Reklamlar
-
Denizli İl Temsilcisi
bu kask takmayanlar kalın kafalılar kafaları okadar kalın ki kendi kalın kafalarını kask gibi görüyolar bi kaza apınca kaakı çatlatıyolar
-
-
lütfen kask kunlanalım kunlanmayanları uyaralım :D
YAŞAM HIZ! HAYAT HIZ! ÖLÜM HIZ!
HONDA FAN ..!
-
MT Motorize07 Antalya Grubu
-
Kask takmayanların kafası cok kalın olmalı.Ya da 9 Canlı
2011 Model Motoran Karry 125 (Çakma Vespa Gts 250)
-
Bugün Levent'te mtorumla giderken kırmızı ışıkta durdum en önde... 10 saniye sonra yanıma başka bir motor geldi, duracak gibi yavaşladı ve kırmızı yanmasına rağmen geçti ışıkta ve yoluna devam etti.. Tabii ki kafada kask da yok... Üstelik yol öyle boş falan da değil, trafik akıyor diğer yol için. Ben ve diğer arabalar hala bekliyoruz. Ben tam düşünüyordum ki bu çocuk hem kırmızıda geçmeyi hem de kask takmadan kırmızıda geçme cesaretini nereden buluyor diye.. O anda yanıma başka bir motor yanaştı, durdu.. kafasında kask var. Sonra durunca kaskını çıkardı, koluna taktı ve kırmızı yanmasına rağmen o da kırmızı ışıkta yola fırladı ve geçti... Gel de kudurma... İkisi de pizacı ya da kurye motoru... Trafik yeterince çalışmıyor.. Söz meclisten dışarı ama bu adamları bir kaşık suda boğasım geliyor. Biz enayi miyiz de kırmızıda bekliyoruz? Hem kendi canlarını hem de kırmızıda duran yeşilde geçen adamların canlarını tehlikeye atmaya ne hakları var. Polis aradım göremedim şikayet etmek için. Sonra arkama başka bir motor durdu.. kasksız.. kırmızı yanıyor... korna çaldı ilerleyeyim diye. takmadım... tekrar çaldı... arkama döndüm "ne var?" diye, "geçsene" diyor.. "Kırmızıyı görmüyor musun" dedim, "geçersin" diyor bir de akıl veriyor... kurye... Kusura bakmayın ama bu kuryecilerin yüzde 90'ı kafasız ve cahil. Hemen tepki göstermeyin kuryeci dostlar, siz diğer yüzde 10'un içinde olabilirsiniz ama her meslekte çürük elmalar vardır, sizin meslekte de çürük elmalar büyük bir çoğunluğu oluşturuyor malesef. Her gün ama her gün böyle şeyler yaşıyoruz. Motorcu dayanışması falan bir yere kadar. Hepimiz insanız, araba kullanan da motor kullanan da kurallara uymalı, trafikte tehlike yaratmamalı ve başkalarının haklarına saygı dıymalı. Bir daha denk gelirsem inip girişeceğim motorcu kardeşime. Ben böyle tiplere "motorcu" demem, dışlarım arkadaş. Canımızı sokakta bulmadık. Ben araba da kullanıyorum, böyle kırmızıda geçen bir kuryeye çarpıp hayatını alsam vicdan azabım ne olacak? Can almak kolay mı? O canı aslında araç sürücüsü almıyor, kendisi veriyor. aynı şekilde sanayide de iki tip yarışıyor motorla ara sokakta.. Biri diğerinin önüne kırdı, neredeyse düşüyorlardı, kafalarında kask yok.. Çıldıracağım ya, küfür etmemek için kendimi zor tutuyorum. İnsanda biraz akıl fikir olur ya.. Bu 5 bilinmeyenli bir denklem değil ki anlaşılmasın.. Kask takmanın, kurallara uymanın ne gibi bir anlaşılmazlığı var da bu kask kafalıların minik beyinleri bunu algılayamıyorlar.. Kimsiniz siz kardeşim de kırmızılarda geçmeyi, araçları motorla taciz edip sıkıştırmayı kendinize hak görüyorsunuz? Zannediliyor ki her zaman araçlar motorcuları sıkıştırıyor.. Hayır, en az 1000 kere gördüm ki motorlar her gördükleri deliğe burunlarını sokup araçları tedirgin ediyorlar. Doğal olarak da araçlar motor gördüklerinde yol vermek istemiyor çünkü onlar da taksiciler gibi bütün yollar kendilerinin sanıp haddinden fazla ayrıcalık talep ediyorlar. Bir motorcu olarak herkes objektif olsun. Çuvaldızı biraz da kendimize batıralım. Bu tipleri aramıza almayalım, motorculuğun yüzkarası bunlar.
Havalı tiplerin içi boştur çünkü "hava" boşlukları doldurur. Balonun içinde de hava vardır...
-
kayıp
izmir mavişehir çıkışında 2 arkadaşı dün sabah 05.00 te kaybettik.
kask takmayan pizza ve dağıtımcılardan bir sonraki gün alışveriş sıparişi vermeyelim.hızlı kullananlarda dahil.yazık oluyor.gençler gidiyor ekmek parası uğruna.takmak 1 saniye,kaza okadar bile değil.zor olan kask takmak değil,geride kalanların sizin yokluğunuza dayanması.
-
gerçekleri konuşmak gerekirse bende kask kafalılardandım ama gerçekten takmak gerekiyor sonuna kadar haklısınız.
BUNDAN BİRKAÇ YIL ÖNCE YAKLAŞIK 80 KM SÜRATLE ARABAYLA KAFA KAFAYA ÇARTIM ALLAHA ÇOK ŞÜKÜR HİÇ BİRŞEY OLAMDI HAVA VEDE YERDE TAKLA ATMAMA RAĞMEN KAFAMDA KASK VE HİÇBİRYERİMDE BİR KORUMA OLMAMASINA RAĞMEN HİÇ BİRŞEY OLMADI sadece kafamı hafif birşekilde bir yere çarpmış olacağım ki çok küçük bir şişik vardı ve dünyayı 45 dakika mor gördüm o kadar.BU BAŞKALRINA BİR ÖRNEK OLSUN HER ZAMAN ŞANSIMIZ YAVER GİTMEYEBİLİR.KASKIMIZI TAKALIM DERİM BENDE ARTIK
-
verilmiş sadakan varmış... Kask takmam için koruma takmak için ille de başımıza birşey mi gelmesi lazım? ... Eğitim şart...
Havalı tiplerin içi boştur çünkü "hava" boşlukları doldurur. Balonun içinde de hava vardır...
-
Güzel bir çalışma olmuş.Gerçekten motor hastaları daha çok gençlerden oluşuyor benm gibi Ancak bende kaskın takılmasından yanayım.Sonuçta biz daha ne motorları görüp bineceğiz en azından onları görmek için kaskımızı takalım.Sevenlerimizi üzmeyelim...
-
ufacık motorda da kaskmı takılır?
Cikolota disLeriMizi.. Hayat DusleRimizi curutuyoR...
-
Rain adlı üyeden alıntı
ufacık motorda da kaskmı takılır?
Enteresan bir soru... Amerika'da bir arkadaşımın arkadaşı markete giderken 20 km hızla giderken (hareket eder etmez yokuşta) ıslak yolda dengesini kaybedip düşmüş ve kafasını yol kenarıdaki posta kutusuna çarparak ölmüş. Sorduğun soru için aydınlatıcı bir bilgi oldu mu bu?
Havalı tiplerin içi boştur çünkü "hava" boşlukları doldurur. Balonun içinde de hava vardır...
-
olmadı bende şöyle bir cevap veriim yolda yürürken ayağı takılıp yere dünen bir yaya kafasını kaldırıma çarparak öldü.. yayalarda taksınmı kask?
Cikolota disLeriMizi.. Hayat DusleRimizi curutuyoR...
-
motorun değil bisikletlilerin bile kask taktığı yerde sen takmasanda olur
-
kask gerekli bir şey ama zorunlu bir şey olamaz
Cikolota disLeriMizi.. Hayat DusleRimizi curutuyoR...
-
03 Haziran 2006, 14:07
#17
Boşver sen takma arkadaşım nihai sonuca daha çabuk ulaşırsın. Senin motorun ufacık olabilir ama sağından solundan 80'le geçen minibüsün aynası kafana çarptığında kafan daha ufak parçalara ayrılacak.
-
04 Haziran 2006, 15:16
#18
Rain adlı üyeden alıntı
olmadı bende şöyle bir cevap veriim yolda yürürken ayağı takılıp yere dünen bir yaya kafasını kaldırıma çarparak öldü.. yayalarda taksınmı kask?
Yolda yürürken düşme eğilimleri olan yayalar varsa taksın tabi. Geyiğe sardırmaya çalışıyorsun ama olsun. Sen takma kask, böyle devam et hocam.
Havalı tiplerin içi boştur çünkü "hava" boşlukları doldurur. Balonun içinde de hava vardır...
-
10 Haziran 2006, 21:34
#19
sen kaskı takma biz hoca söyleriz o sana bir takar kaskı
-
11 Haziran 2006, 02:05
#20
önce kask sonra motosiklet
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)
Bu Konudaki Etiketler