PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : WANKEL motorlar (3 zamanlı motor)



Barış Şuşut
31 Ocak 2006, 19:24
Alman mühendis ve mucit Felix Wankel tarafından icat edilen ve geliştirilen bu motorda silindir diye tabir ettiğimiz, pistonun içinde hareket ettiği yapı, aslında kesinlikle bir silindir değildir, daha çok elipsoidal (elips profilli) bir yapıya benzerliği vardır. Zaten piston da klasik silindirik pistona hiç benzemez. Bombeli kenarlı bir üçgen şeklindedir. Piston bu elipsoidal hazne içinde dönüş yapar. Pistonun bu farklı hareketi neticesi bu motorlara döner pistonlu motorlar denilmiştir.

Motoru diğer motorlardan ayıran önemli şekilsel farklılığı sayesinde çok farklı bir çalışma döngüsü vardır. Normalde en çok kullanılan 4 zamanlı benzinli motorlarda krank milinin her iki devrinden birinde ateşleme yapılır. Bu motorlarda ise pistonun her tam dönüşünde tam 3 ateşleme yapılır !. Teorik olarak aynı hacme sahip 4 zamanlı motorun 6 katı güç üretmesi beklenir (pratikte bu olayın gerçekleşmemesi normaldir).

Kenarları dışbükey olan üçgen biçiminde bir pistonu(!) vardır.Pistonun merkezinde bir iç dişli bulunur. Pistonun içinde döndüğü silindir(!) eliptik bir yapıdadır. Pistonun üçgen kenarları silindirin iç yüzeyine temas ederek döner. Bu hareket sırasında dönme ekseninin merkezindeki krank dişlisini çevirir. Yapılarında supap bulunmaz. Pistonun her üç kenar yüzeyi çalışma anında aynı anda bir işlem gerçekleştirir.

aşağıdaki animasyonda çalışma sistemini görmek mümkün


http://i1.tinypic.com/mwa9vl.gif



Zamanları:

Emme zamanı: Pistonun bir yüzeyi ile silindir arasında kalan boşluk sayesinde emme deliğinden hava-yakıt karışımını emilir.

Sıkıştırma ve İş (Ateşleme) zamanları: Piston, dönüşü sayesinde karışımı iki köşesi ve silindir yüzeyi arasında sıkıştırmaya başlar. Piston kenarının silindir yüzeyine en çok yaklaştığı an (hacmin en daraldığı an) bujiler tarafından karışım ateşlenir. Açığa çıkan yüksek basınç ve sıcaklıktaki gazlar pistonu egzoz deliğine doğru dönmeye zorlarlar.

Egzoz zamanı: Pistonun dönme hareketi, egzoz deliğine yaklaşan kenarın hacminin daralmasına neden olur. Bu daralma anında egzoz deliğinin önü yanmış gazların çıkışı için açılmıştır ve gazlar basınçla dışarı atılır.

Avantajları:
1- İçten yanmalı - patlamalı motorlar arsında en yüksek güç / ağırlık oranına sahiptir.
2- Supap, krank mili gibi karmaşık ve güç üretilebilen yapılar içermediğinden daha küçük, basit ve hafif üretilebilirler.
3- Pistonun her devrinde üç ateşleme yapabildiklerinden güçleri yüksektir.
4- Sarsıntı ve gürültü seviyeleri düşüktür.

Dezavantajları:
1- Piston ve silindir diğer motor türlerine göre zor şartlara (yüksek sıcaklık ve basınç) çok daha fazla maruz kaldığından aşınmaları daha hızlı olur.
2- Yapıları iki zamanlı motorlara göre daha karmaşık olduğundan küçük araçlara uygulanmaları pek pratik ve ekonomik değildir.
3- Aşınma problemi o kadar büyüktür ki, belki uygulanabilirliklerinin önündeki en büyük engeldir.

Sonuç:
Wankel motoru ilk pratik uygulamasını 1960'lı yıllarda bulmuş ve alman NSU firması tarafından bazı araçlara (NSU RO-80) uygulanmıştır. Daha sonra diğer firmalar tarafından da denenen bu motor kısa ömrü nedeniyle pek tercih edilmemiştir. Günümüzde bir Japon otomobil üreticisi olan Mazda, RX7 modelinde bu motoru kullanmaktadır. Seramik gibi aşınmaya daha dayanıklı malzemeler sayesinde motor ömrü ve verimliliği artırılabilmiştir. Yine de yüksek güç / ağırlık oranlarına ihtiyaç duymayan ve dayanım gerektiren araçlar için pek de uygun oldukları söylenemez. Pistonları üçgenden farklı olarak tasarlananları da vardır ancak çalışma prensipleri değişmemiştir.


kaynak: www.obited.gazi.edu.tr

full_maniac
31 Ocak 2006, 19:27
güzel çalışma sağol

murat_by
31 Ocak 2006, 20:33
mazda rx7 modelini günümüzde 1300cc 245 bg gücünde piyasaya sürmüştür

ylmzzz
31 Ocak 2006, 20:58
ilginçmiş:)

Barış Şuşut
31 Ocak 2006, 21:11
aslında incelendiğinde bu motor çok çabuk yıpranmıyo olsa motosikletler için biçilmiş kaftan 1300 cc arabaların ortalama 70-80 hp civarı güç üretirken bu tip motorun yaklaşık 3 kat güç ürettiği varsayılırsa 200 c bir motordan 60 hp güç almanın hayal olmadığı görülüyor..Bu sistem motosikletlerde kullanılmadığına göre bi bildikleri elbette vardır ama değişen teknoloji sınır tanımıyo önümüzdeki yıllarda 100cc bir motordan 50 hp güç elde etmek pekte hayal gibi durmuyo

nx4_falcon
31 Ocak 2006, 21:35
Mazda rx8
1300 CC
MOTOR Renesis Rotary
Maksimum Güç (EEC) 231 / 8200 HP /devir/dak
Maksimum Tork (EEC) 211 / 5500 Nm /devir/dak
Şanzıman 6 İleri Manuel
Kapasiteler
Bagaj Hacmi 290 L
Maksimum Hız (km / h) 235
Hızlanma (0-100km / h sn) 6,4
Ölçü ve Ağırlıklar
Tekerlek Ölçüleri 225 / 45 R18

heytbecom
31 Ocak 2006, 21:49
http://www.jhk1.de/motor/img/wankel6.jpg
http://www.jhk1.de/motor/img/wankel2.jpg
http://www.jhk1.de/motor/img/wankel.gif

http://www.aktuell-online.info/srv/wankel/
Felix Wankel'in hayatını yazıyor...
http://www.aktuell-online.info/srv/wankel/bilder/takt1.jpg
http://www.aktuell-online.info/srv/wankel/bilder/takt2.jpg
http://www.aktuell-online.info/srv/wankel/bilder/takt3.0.jpg
http://www.aktuell-online.info/srv/wankel/bilder/takt3.1.jpg
http://www.aktuell-online.info/srv/wankel/bilder/takt4.jpg
------------------------------------
-Almanca bilen varsa verilen siteden kesin sorulacak soru olan avantaj ve dezavantajlarını okuyabilirler..

mondial50tt
31 Ocak 2006, 22:43
güzel çalışma saol

ozgurozeren
31 Ocak 2006, 23:01
ulan ne enterasan bi motormuş o öyle yaw....
yalnız 8200 devirde,max.güç üretmesi virajlarda sorun oluyodur herhalde...

xxxxx
31 Ocak 2006, 23:42
teşekkürler:rendeer:

piyade
01 Şubat 2006, 00:22
bu alman lar amma akıllı bir millet ya kısmanmamak elde değil bravo onlara

PcKopatGhostRider
01 Şubat 2006, 00:35
harika bişey bu ya.. 3 zamanlı motor.. ömrü uzunmudur acaba..

vlad1462
01 Şubat 2006, 00:53
abi suzuki wankel motoru kullanmış
http://www.suzukicycles.org/photos/suzuki-history/1976/1976_RE5_450.jpg

RE5 Rotary 1976
Overall Length: 2 210 mm (87.0 in)
Overall Width: 870 mm (43.3 in)
Overall Height: 1 170 mm (46.1 in)
Wheelbase: 1 500 mm (59.1 in)
Ground Clearance: 170 mm (6.7 in)
Dry Weight: 229 kg (507 lbs)
Engine type: 497 cc Water-cooled two-barrel rotary. 62 hp/ 16,500 rpm, 54.9 ft-lb/ 13,500 rpm.

ylmzzz
01 Şubat 2006, 01:06
3 zamanlı motorların diğerlerine göre yakıt durumu ne acaba? tamam gücü fazla üretiyor ama performansına göre yakıtı nasıl acaba

vlad1462
01 Şubat 2006, 01:11
eski nesil wankeller fazla yakıt tüketimi ve tamirinin mümkün olmaması yüzünden tercih edilmiyodu.şimdi durum deişti.mazda bu işi baya ilerletti ve makul seviyelere getirdi.yakıt tüketimi uygun seviyelerde sanırım.ama tamir olayı ne aşamada bilemem.servisler bu konuda nekadar yeterli araştırmak gerek.

ylmzzz
01 Şubat 2006, 01:14
sanırım 3 zamanlı motorların yayılması zaman alacak. bazı motorlarda hala servisler zorluk çekiyor. özellikle boxer motorların yapımı oldukça zor.

DARKDIAMOND
01 Şubat 2006, 06:39
"BbRr",Süper çalışma arkadaşım.Katkıda bulunan arkadaşlarada ayrıca teşekkürler.

Olcay Avşar
01 Şubat 2006, 09:07
İnsan her gün yeni birşey öğreniyor...

Makine
01 Şubat 2006, 11:52
Wankel motorlar rektefe ettirilebiliyor arkadaşlar. Tüm parçalar bulunuyor. Özellikle Maxda RX serisi araçalrın tüm yedek parçalarını ve tüm motor aksamını bulabiliyorsunuz. Bu motorların en büyük sorunlarından bir taneside yağ yakmasıydı. Geçmiş zaman kullanıyorum çünkü Maxda en son ürettiği Renesis serisi Wankel motorlarda bu tüketimi çok aşağılara çekti. Diğer bir dezavantajı yakıt tüketiminin yüksekliğidir. Zaten spor arabada yakıt tüketimine bakmak çok saçmadır. Neticede kendi sınıfında bu kadar hacme bu kadar gücü elde etmek için çok yüksek teknoloji aşırı besleme sistemleri kullanmak gerekecektir. Böyle bir motorun ömrüde çok kısa olacaktır zaten. Neticede Wankel motorlar hak ettiği değeri tam olarak alabilmiş değil. Ama günümüzde Mazda RX-8 in Wankel motoru sıvı hidrojen ve benzin ile dönüşüm çalışabiliyor. Teknoloji daha da ilerlediğinde hassas ölçüm ve deneylerle bu olumsuzlukların çok daha aşağılara çekileceğine inanıyorum.

Görüşmek üzere.

Gürkan Anbarlı
01 Şubat 2006, 12:00
RX-8 de kullanılan Renesis Rotary adlı wankel motoru 2003 'ün en iyi motoru seçilmiştir ayrıca.

aktansoy
01 Şubat 2006, 12:14
değerli araştırmacı
Bahsi geçen NSU modeli otomobil den bir adet beykoza alamancılardan düşmüştü.
tamirci rus memet arabayı elden geçirmişti model yeni olmasına rağmen motor
çaptan düşmüş olması nedeni ile küçük rampalarda çekmiyor ve sorun çıkarıyordu.Kendisi ile böyle bir tanışmamız oldu.

Naci63
01 Şubat 2006, 12:24
Wankel motor kullanılarak üretilmiş bir Triumph marka motosikleti 1995 yılında İskoçyada bir motosiklet müzesinde görmüştüm. Motosiklet sanırım 80'li bir modeldi. Ancak hatırladığım kadarıyla daha sonra üretimi yapılmamış.

Sadobey
15 Şubat 2006, 16:49
Peki bu Wankell motorda yağlama nasıl yapılıyor. 4 zamanlıdaki gibi olması mümkün değilmiş gibi geliyor. 2 zamanlılardaki gibi yakıt+yağ karışımı şeklinde bir sistem mi var?

kocaday
15 Şubat 2006, 17:32
Mazda rx8
1300 CC
MOTOR Renesis Rotary
Maksimum Güç (EEC) 231 / 8200 HP /devir/dak
Maksimum Tork (EEC) 211 / 5500 Nm /devir/dak
Şanzıman 6 İleri Manuel
Kapasiteler
Bagaj Hacmi 290 L
Maksimum Hız (km / h) 235
Hızlanma (0-100km / h sn) 6,4
Ölçü ve Ağırlıklar
Tekerlek Ölçüleri 225 / 45 R18
Günümüzde otomobil motorları ortalama yüzde 20 verimle çalışabilmektedir,bu verimi arttırdıklarında varsın siz düşünün erişebileceğimiz performans değerlerini :)

Khutuck
15 Şubat 2006, 17:44
O verim teorik olarak bile (termodinamik yasaları yüzünden) %33'ü geçemez zaten :)

Bugünün aşmış Formula 1 motorları yarış konfigürasyonunda 3lt'den 900hp çıkartabiliyorlar. 1980'lerdeki turbo F1 araçları 1,5lt'den 800hp güç elde ederlerdi. Wankel motorlu RX7'nin değerlerini bu uçlarla karşılaştırınca gerçekten başarılı olduğunu söyleyebiliriz. Bu motorun motosiklette kullanılması da çok sıradışı olur bence.

Bir de bu Wankel'lerin de üst modeli olan 4 köşeli silindirli bir motor türü daha vardı, teorik olarak krankın bir turunda 8 kat fazla güç üretebiliyordu. Adını hatırlarsam yazarım. "quad"la başlayan bir adı vardı.

turkishflier
15 Şubat 2006, 21:41
O verim teorik olarak bile (termodinamik yasaları yüzünden) %33'ü geçemez zaten :)

Bugünün aşmış Formula 1 motorları yarış konfigürasyonunda 3lt'den 900hp çıkartabiliyorlar. 1980'lerdeki turbo F1 araçları 1,5lt'den 800hp güç elde ederlerdi. Wankel motorlu RX7'nin değerlerini bu uçlarla karşılaştırınca gerçekten başarılı olduğunu söyleyebiliriz. Bu motorun motosiklette kullanılması da çok sıradışı olur bence.

Bir de bu Wankel'lerin de üst modeli olan 4 köşeli silindirli bir motor türü daha vardı, teorik olarak krankın bir turunda 8 kat fazla güç üretebiliyordu. Adını hatırlarsam yazarım. "quad"la başlayan bir adı vardı.



''Quasiturbine'' den bahsediyorsun sanırım.Bu motorda Wankel'e benziyor ama rotorunda çok fazla oynak parça var.Verimli ama kısa ömürlü.
Wankel'in tutulmamasının bir nedeni de egzos gazı emisyonlarına uyum sağlayamaması.

ferrari_gani
12 Aralık 2006, 00:22
yeni nesil renesis rotary wanker motorlar çok yüksek yakıt harcamaları yoktur ama teknoloji meselesi

örn sayılar tam olmamakla beraber ve yanlış hatırlamıosam chevrolet ave 1.4 motor yaklaşık 10 lt yakarken chrysler seebring 2.7 v6 motor 8 lt yakıo die hatırlıorum yani tamamen teknoloji meselesi mazda rx8 de 9-10 civarı yakıo die biliorum yani yeni teknolojiyle okadar da çok yakıt harcaması yok

SmirnouF
16 Aralık 2006, 20:18
yanliz turkiyede cogu mazda servisinin wankel motoru acamadigini biliyonuz sanirim.ayrica motor yapisi olarak yag yakmaya cok elverisli bi motor.