eftelya
20 Ocak 2010, 11:24
Motosiklet ile virajlarda nelere dikkat etmeliyiz?
Hepinizin bildiği gibi, motosiklette viraj almak araba gibi olmuyor. Arabalar direksiyonu çevirerek bir tarafa doğru yönlenirler, motor ise fiziği gereği yatarak virajın içinde yönlenmek zorunda.
Viraja nasıl girilir?
Motosiklet ile 3 tip viraja girme şekli var. Bir tanesi pist yarışçılarının girdiği gibi vücudunu motordan dışarıya salarak viraja girmektir. Burada motoru dik tutmak bu işin temel amacı. Ancak biz yol sürücüsüyüz ve şehirde kullanıyoruz, bunu yapmamaya özen gösterelim lütfen. Güvenli değil.
Bir diğer yöntem ise tam tersi, motoru altında yatırarak vücudunu diğer tarafa alarak krosçuların toprakta kullandığı bir yarış tekniği. Bunu da yapmamaya özen gösteriyoruz. Biz şehir sürücüsüyüz, şehirde kullanıyoruz.
Motorun ön camı yere göre ne kadar düzse, biz de ön camla aynı düzlükte olmalıyız. Yani biz de motorun bir parçasıyız, motor ne kadar yatarsa biz de o kadar yatıyoruz, motor ne kadar kalkarsa biz de o kadar kalkıyoruz.
Motorun parçası olun
Virajlarda motorun üzerinde sağa sola hareket etmiyoruz, motorla beraber hareket ediyoruz. Çünkü motorun üzerinde motora ait bir parça olmak zorundayız.
Virajlar bizim için hem çok eğlenceli, hem oldukça sıkıntılı yerler olabilir. Eğer viraja doğru girmeyi biliyorsak çok eğlenceli olacaktır. Fakat viraja girmeden önce, virajın içinde, virajdan çıkarken yapmanız gereken toplam 3 adet şey var.
Virajda hız nasıl ayarlanır?
İlk olarak viraja girmeden önce her zaman motorun hızını düşürün. Viraja yavaş girin. Olduğunuz düzlük hızından daha yavaş. Virajın içinde hızınızı sabit tutun ve çıkışında da hızınızı artırın. Bu güzel bir eğridir.
Viraja girerken hızınızı düşürün, içinde hızınızı koruyun, çıkarken hızınızı artırın. Virajın çıkışını gördükten sonra gazınız açmak, olacak en güvenli şey. Viraja hızlı girmek virajdan çıkamamanıza neden olur. Temel kural viraja yavaş gir, içinde hızını koru ve hızlanarak çık olmalı.
İdeal viraj çizgisi
Virajlara girerkenki çizginizden biraz bahsedelim. Virajları en keyifli kılan şey viraja doğru çizgide girmektir. Sol viraj varken, en güvenli seçenek sağ tarafta kalmak, başımızı fiziki olarak virajın içine doğru çevirmek.
Virajın içine doğru bakarak, biz daha viraja gelmeden virajın içinde ne var ne yok görebilmek bize hareket edecek zaman aralığı yaratır, yani reaksiyon zamanımızı uzatır, istediğimiz tek şey de budur. Virajın hem keyfini, hem güvenliğini bu şekilde artırabilirsiniz.
Tam tersi sağ virajlarda ise olabilecek kendi şeridimize ait en solda kalmaktır. Ancak beyaz çizgiye değmeyin, çünkü beyaz asfalt boyası kayar. Kafamızı sağ virajın içine doğru çevirmek ve virajın içinde ne var ne yok, olabilecek en erken zamanda görmek en ideal ve geniş çizgimizi artırmamız yol açar.
Güvenliğiniz için
Eğer çizgimiz yani çapımız geniş ve büyükse virajdaki hızımız ve buna bağlı olarak güvenliğimiz de otomatikman artar. İçeriden dar ve yavaş viraj almak güvenli gibi gelse de ne yazık ki güvenli değildir, çünkü görüşünüzü kaybedersiniz.
Virajın dışında kalmak görüşünüzü artırmaya yarar, otomatikman güvenliğiniz artar, bununla beraber de tabii ki sürüşünüz keyiflenir.
Rahmi Barutçu
s2x64bCFW1w
--------------------------------------------------------------------
Virajda her motosiklette ağırlık transferi yaşanır. Merkezkaç kuvveti hızın karesine bağlıdır ve viraj çizgisiyle ters orantılıdır. Diğer bir deyişle hız iki katına çıkarıldığında merkezkaç kuvveti dört kat artar. Sürücü ağırlık transferini sınırlayabilmek için hızını dengeli bir şekilde azaltmak ve virajdaki çizgisini mümkün olan en iyi duruma getirmek zorundadır.
alıntıdır
Görüş açısının önemi
Doğru viraj çizgisi için gereken önemli unsurlardan biri de viraj içinde en uzak noktayı görebilmektir. Sürücü kurslarında adaylara yolun sağından gitmeleri öğretilir. Ancak sağa dönen bir virajdaki başlıca dezavantaj görüş açısının dar olmasıdır. Tecrübeli sürücüler içgüdüsel olarak virajın iç tarafından uzaklaşırlar (sağa dönen bir virajda sola doğru; sola dönen bir virajdaysa sağa doğru). Bu da virajın içindeyken en uzak noktayı görebilme imkanını sağlar. Malesef yine de çoğu sürücü gidonu içe doğru çok erken çevirir. Virajın yarısına gelindiğinde motosiklet virajın dışına doğru kaymaya başlayınca çoğu sürücü bu sapmayı engellemek için gidonu viraj içine doğru daha çok çevirir. Bu durumda motosikletin dengesi tehlikeye girer. Buna "içgüdüsel viraj çizgisi" deniyor. Burada yolun genişliği alabildiğine kullanılır ancak izlenmesi gereken ideal viraj çizgisi bu değildir.
alıntıdır
Güvenli viraj dönme
Viraja girerken en uygun pozisyon alınmalıdır. Bu sağa dönen bir virajın girişinde sola açılmak; sola dönen bir virajın girişindeyse mümkün olduğunca sağa açılmaktır. Böylece motosiklet yavaşlar ve sürücü virajın sonunu gördüğü ana kadar bu durumunu korur. Sürücü virajın ortalarına geldiğinde iç tarafa yaklaşmalı ancak bunu yaparken de o ana kadar çizmiş olduğu yayı takip etmelidir. Bu teknik ağırlık transferini olabildiğince engellerken motosikletin çizgisinin de sabit kalmasını sağlar. İyi dönüşün bir diğer avantajıysa virajın içinde karşıdan gelen bir başka araç ya da yoldaki başka bir engeli erken görmeyi sağlamasıdır. Arka arkaya gelen virajlar için de kurallar aynıdır. Örneğin sola dönen bir virajın hemen ardından gelen bir sağ viraja girerken motosikleti yol çizgisine mümkün olduğunca yakın tutmak gerekir. Böylece sürücü hem görüş açısını genişletmiş hem de sağa dönmeye hazırlanmış olur. Her durumda viraj dönmenin doğruluğu az da olsa sürücünün görüş açısıyla alakalıdır. Otomobil ya da motosiklet olsun sürücü nereyi görüyorsa oraya doğru gider. Sürücü kurslarında öğretilmeyenler listesine eklenecek bilgilerden biri daha!
alıntıdır
Aşağıdaki videoda ideal viraj çizgisini daha rahat görebilirsiniz
ioufcHESFZE&feature=player_embedded
Aşağıdaki videoda ideal viraj çizgisinde ilerlemenin muhtemel kazayı nasıl önlediğini görebilirsiniz
tSE49Z-6-VI&feature=player_embedded
Hepinizin bildiği gibi, motosiklette viraj almak araba gibi olmuyor. Arabalar direksiyonu çevirerek bir tarafa doğru yönlenirler, motor ise fiziği gereği yatarak virajın içinde yönlenmek zorunda.
Viraja nasıl girilir?
Motosiklet ile 3 tip viraja girme şekli var. Bir tanesi pist yarışçılarının girdiği gibi vücudunu motordan dışarıya salarak viraja girmektir. Burada motoru dik tutmak bu işin temel amacı. Ancak biz yol sürücüsüyüz ve şehirde kullanıyoruz, bunu yapmamaya özen gösterelim lütfen. Güvenli değil.
Bir diğer yöntem ise tam tersi, motoru altında yatırarak vücudunu diğer tarafa alarak krosçuların toprakta kullandığı bir yarış tekniği. Bunu da yapmamaya özen gösteriyoruz. Biz şehir sürücüsüyüz, şehirde kullanıyoruz.
Motorun ön camı yere göre ne kadar düzse, biz de ön camla aynı düzlükte olmalıyız. Yani biz de motorun bir parçasıyız, motor ne kadar yatarsa biz de o kadar yatıyoruz, motor ne kadar kalkarsa biz de o kadar kalkıyoruz.
Motorun parçası olun
Virajlarda motorun üzerinde sağa sola hareket etmiyoruz, motorla beraber hareket ediyoruz. Çünkü motorun üzerinde motora ait bir parça olmak zorundayız.
Virajlar bizim için hem çok eğlenceli, hem oldukça sıkıntılı yerler olabilir. Eğer viraja doğru girmeyi biliyorsak çok eğlenceli olacaktır. Fakat viraja girmeden önce, virajın içinde, virajdan çıkarken yapmanız gereken toplam 3 adet şey var.
Virajda hız nasıl ayarlanır?
İlk olarak viraja girmeden önce her zaman motorun hızını düşürün. Viraja yavaş girin. Olduğunuz düzlük hızından daha yavaş. Virajın içinde hızınızı sabit tutun ve çıkışında da hızınızı artırın. Bu güzel bir eğridir.
Viraja girerken hızınızı düşürün, içinde hızınızı koruyun, çıkarken hızınızı artırın. Virajın çıkışını gördükten sonra gazınız açmak, olacak en güvenli şey. Viraja hızlı girmek virajdan çıkamamanıza neden olur. Temel kural viraja yavaş gir, içinde hızını koru ve hızlanarak çık olmalı.
İdeal viraj çizgisi
Virajlara girerkenki çizginizden biraz bahsedelim. Virajları en keyifli kılan şey viraja doğru çizgide girmektir. Sol viraj varken, en güvenli seçenek sağ tarafta kalmak, başımızı fiziki olarak virajın içine doğru çevirmek.
Virajın içine doğru bakarak, biz daha viraja gelmeden virajın içinde ne var ne yok görebilmek bize hareket edecek zaman aralığı yaratır, yani reaksiyon zamanımızı uzatır, istediğimiz tek şey de budur. Virajın hem keyfini, hem güvenliğini bu şekilde artırabilirsiniz.
Tam tersi sağ virajlarda ise olabilecek kendi şeridimize ait en solda kalmaktır. Ancak beyaz çizgiye değmeyin, çünkü beyaz asfalt boyası kayar. Kafamızı sağ virajın içine doğru çevirmek ve virajın içinde ne var ne yok, olabilecek en erken zamanda görmek en ideal ve geniş çizgimizi artırmamız yol açar.
Güvenliğiniz için
Eğer çizgimiz yani çapımız geniş ve büyükse virajdaki hızımız ve buna bağlı olarak güvenliğimiz de otomatikman artar. İçeriden dar ve yavaş viraj almak güvenli gibi gelse de ne yazık ki güvenli değildir, çünkü görüşünüzü kaybedersiniz.
Virajın dışında kalmak görüşünüzü artırmaya yarar, otomatikman güvenliğiniz artar, bununla beraber de tabii ki sürüşünüz keyiflenir.
Rahmi Barutçu
s2x64bCFW1w
--------------------------------------------------------------------
Virajda her motosiklette ağırlık transferi yaşanır. Merkezkaç kuvveti hızın karesine bağlıdır ve viraj çizgisiyle ters orantılıdır. Diğer bir deyişle hız iki katına çıkarıldığında merkezkaç kuvveti dört kat artar. Sürücü ağırlık transferini sınırlayabilmek için hızını dengeli bir şekilde azaltmak ve virajdaki çizgisini mümkün olan en iyi duruma getirmek zorundadır.
alıntıdır
Görüş açısının önemi
Doğru viraj çizgisi için gereken önemli unsurlardan biri de viraj içinde en uzak noktayı görebilmektir. Sürücü kurslarında adaylara yolun sağından gitmeleri öğretilir. Ancak sağa dönen bir virajdaki başlıca dezavantaj görüş açısının dar olmasıdır. Tecrübeli sürücüler içgüdüsel olarak virajın iç tarafından uzaklaşırlar (sağa dönen bir virajda sola doğru; sola dönen bir virajdaysa sağa doğru). Bu da virajın içindeyken en uzak noktayı görebilme imkanını sağlar. Malesef yine de çoğu sürücü gidonu içe doğru çok erken çevirir. Virajın yarısına gelindiğinde motosiklet virajın dışına doğru kaymaya başlayınca çoğu sürücü bu sapmayı engellemek için gidonu viraj içine doğru daha çok çevirir. Bu durumda motosikletin dengesi tehlikeye girer. Buna "içgüdüsel viraj çizgisi" deniyor. Burada yolun genişliği alabildiğine kullanılır ancak izlenmesi gereken ideal viraj çizgisi bu değildir.
alıntıdır
Güvenli viraj dönme
Viraja girerken en uygun pozisyon alınmalıdır. Bu sağa dönen bir virajın girişinde sola açılmak; sola dönen bir virajın girişindeyse mümkün olduğunca sağa açılmaktır. Böylece motosiklet yavaşlar ve sürücü virajın sonunu gördüğü ana kadar bu durumunu korur. Sürücü virajın ortalarına geldiğinde iç tarafa yaklaşmalı ancak bunu yaparken de o ana kadar çizmiş olduğu yayı takip etmelidir. Bu teknik ağırlık transferini olabildiğince engellerken motosikletin çizgisinin de sabit kalmasını sağlar. İyi dönüşün bir diğer avantajıysa virajın içinde karşıdan gelen bir başka araç ya da yoldaki başka bir engeli erken görmeyi sağlamasıdır. Arka arkaya gelen virajlar için de kurallar aynıdır. Örneğin sola dönen bir virajın hemen ardından gelen bir sağ viraja girerken motosikleti yol çizgisine mümkün olduğunca yakın tutmak gerekir. Böylece sürücü hem görüş açısını genişletmiş hem de sağa dönmeye hazırlanmış olur. Her durumda viraj dönmenin doğruluğu az da olsa sürücünün görüş açısıyla alakalıdır. Otomobil ya da motosiklet olsun sürücü nereyi görüyorsa oraya doğru gider. Sürücü kurslarında öğretilmeyenler listesine eklenecek bilgilerden biri daha!
alıntıdır
Aşağıdaki videoda ideal viraj çizgisini daha rahat görebilirsiniz
ioufcHESFZE&feature=player_embedded
Aşağıdaki videoda ideal viraj çizgisinde ilerlemenin muhtemel kazayı nasıl önlediğini görebilirsiniz
tSE49Z-6-VI&feature=player_embedded