hackiso
25 Temmuz 2009, 09:47
• Trafikte Görünür Olmak Her Şeydir
İster motosiklet ister otomobil olsun gece veya gündüz her zaman farlarımız açık olmalıdır. Farların açık olması, önden seyreden araçların veya karşıdan gelen araçların motosikleti fark etmesini sağlar.Bunun yanı sıra, fosforlu kıyafetlerin giyilmesi, görünür olmak için diğer önemli husustur. Özellikle mont ve bot arkası, motosikletin arka tarafında müsait bir yerde fosforlu işaretlerin bulunması hayat kurtarıcı olabilir. Trafikte görünür olabilmek için “yansıtıcı” (kedigözü) gibi aparatlar kullanılabilir.
• Trafik Kurallarına Uymak f
Kazaların en büyük sebeplerinden biri, trafik kurallarına uymamak ve trafikte saygı göstermemektir. Her motosiklet sürücüsü düzgün bir motosiklet kültürü oluşmasına katkı sağlamak için trafik kurallarına uymalı ve trafikte saygılı davranmalıdır böylece motosiklet kullanıcıları arasındaki dayanışma da kuvvetlenecektir.
• Trafikte Seyir Halindeyken Konumunuz Yol Çizgilerine Yakın Olmalıdır.
j
Yol çizgileri, içeriğindeki kimyasal maddelerden dolayı, kaygan özelliktedirler. Bu nedenle trafikte seyir halindeyken, lastiklerin yol çizgilerine denk gelmemesine dikkat edilmelidir. Özellikle bu çizgiler üzerindeki frenleme veya ivme değişiklikleri, motosikletin savrulmasına sebep olabilir.
Yol çizgilerine yakın olmak; trafikte motosikletin konumu ile ilgilidir. Yol çizgilerinin bulunduğu bölüm, şeritleri belirlediğinden trafikte bu bölümler üzerinden genelde araç geçmez. Trafikte araçların arkasından gitmek durma mesafesi açısından risk unsurudur. Ani bir frenleme sonucu motosikletin önündeki araca çarpmasına sebep olabilir. O halde, yol çizgisine yakın olmak trafik durduğunda frenleme yapmak için yeterli mesafe sağlayacaktır.
Ayrıca sürücünün, diğer araçlardan yüksekte olması trafiği rahat gözlemesi için bir avantajdır.
• Öndeki Aracın Veya Araçların Ölü Noktasında Olmayınız !
Otomobil sürücüleri, yolun solunda seyrederken sağ dikiz aynası ile arkayı kontrol ederler. Bu durumda, otomobil sürücüsünün motosiklet sürücüsünü görebilmesi için aracın ölü noktasında olmamak gerekir. Ayrıca motosikletin farı açık olmalıdır. Otomobillerin trafikteki durumu iyi analiz edilmelidir. Otomobil sürücülerinin dalgın olma ihtimaline karşın, arkadan gelen motosiklet sürücüsünün bazen selektör yapması, sinyal vermesi, korna çalması gerekebilir. Bu şekilde yolun solundan seyreden araçların sol tarafında olmak tehlikelidir. Yukarıda bahsedildiği gibi gerekmedikçe yol çizgisinden uzaklaşmamak gerekir.
Otomobil yolun sağından seyrediyorsa, bu durumda kontrolü sol dikiz aynasından yapacaktır. Motosiklet sürücüsü ölü noktada olup olmadığını anlamak için önde seyreden aracın dikiz aynasından kendini görebilmelidir.
Otomobil sürücülerinin hareketleri motosiklet sürücüleri tarafından iyi analiz edilmelidir. Kararsız araç kullanan sürücülere yaklaşmamak gerekir. Dolmuşlar, belediye otobüsleri ve ticari taksiler yol kenarındaki yolculara odaklandıklarından çoğu zaman hatalı sollama yaparlar veya trafikteki araçları hiçe sayarak yanlış ve ani manevralar yapabilmektedirler.
Motosiklet sürücülerinin trafikte takip mesafelerini korumaları, sinyal verme işlemlerini mutlaka yapmaları ve sollama kurallarına uymalıdırlar.
• Trafikte Hiçbir Zaman Kararsız Kalmayınız
Trafikte kararsız kalınmamalıdır. Yukarıdaki resimde gösterilen durumda kalmamak için gidilecek yön ya da yol önceden planlamış olmalı ve sürücü gideceği yöne en az 150-200m. önceden yanaşmalıdır. Örneğin sağ şeritten ilerlerken son anda geçide girmek için yapılacak manevra hem sürücüyü hem trafiği tehlikeye düşürür. Motosiklet kazalarının çoğunun buna benzer kararsızlıklardan meydana geldiğini unutmayınız.
• Kullanılacak Yolun Özelliklerini Bilmek Gerekir.
Trafik yoğunluğu, yaya yoğunluğu, trafik bilinci oluşmamış insan unsuru gibi durumlar yanında aşağıda belirtilen maddeler yolun özellikleridir;
Mağaza ve alışveriş mekânlarının yoğun olduğu, yaya kalabalığının bulunduğu cadde ve sokaklar.
Otobüs, dolmuş gibi toplu taşıma araçlarının son duraklarının bulunduğu ve yaya kalabalığının olduğu caddeler.
Çocukların oyun alanı olarak kullandığı sokak ve caddeler.
Yaya geçidi olmayan ve halkın yoğun olarak bulunduğu caddeler.
Rüzgarın sert estiği, köprü, üstgeçit ve viyadükler.
Buzlanmanın olabileceği, köprü, viyadük ve güneş görmeyen yollar.
Sıkça yol çalışması yapılan cadde ve sokaklar.
Motosiklet sürücülerinin kullanacakları yol ve caddelerin karakteristik özelliklerini bilmesi avantajdır.
• Trafikte Motosikletin Yüksekliğinden Faydalanarak Daima İleriyi Kontrol Ediniz.
Trafikte seyir halindeyken sadece öndeki araç değil, iki-üç araç ileriyi gözlemek trafikte olabilecek ani durma ve değişiklikleri önceden kestirmek gerekir. Başka bir ifadeyle, öndeki araçlar her an duracakmış veya trafik yoğun değilse her an önümüze bir engel çıkacakmış gibi temkinli davranılmalıdır. Motosiklet diğer araçlara göre yüksek olduğundan, bu özelliği kullanarak önde seyir eden araçlar daha rahat gözlenebilir. Öndeki araçların ön tekerlekleri, aracın muhtemel manevrası ile ilgili ipuçları verir.
• Büyük Araçların Arkasına Girmeyiniz
Trafikte duran, ilerleyen veya dönen otobüs, kamyon veya tır gibi araçların arkasına girmemek gerekir. Bu tür araçların sürücüleri, aracın arkasını göremezler. Özellikle manevra yaptıklarında motosiklet sürücüleri büyük bir risk altına girerler. Çünkü motosikletlerin geri vitesi yoktur.
Bilmediğiniz Yola Hızlı Girmeyiniz:
Trafikte seyir ederken her türlü yol şekli ile karşılaşılabilir. Bunlardan biri de “yokuş” tur. Yokuşu çıkarken bitiminde sizi nelerin beklediğini bilemezsiniz. Bu nedenle yokuşlar temkinli çıkılmalı ve hızı buna göre ayarlanmalıdır.
Aynı kural bilinmeyen yollar için de geçerlidir. Bilinmeyen virajlara hızlı girilmemelidir. Viraj keskin olabilir, karşıda sıkışmış bir trafik veya çukur çıkabilir. Bu yüzden virajlar en geniş açı ile alınmalıdır.
Çukur veya kasislerden yavaş geçilmelidir. Bu tür alanlardan geçmek kaçınılmaz ise debriyaj sıkılmalıdır.
• Alt Geçitlerden Geçerken Görüş Mesafesi Azalır
Göz bebekleri, bulunduğu ortama göre sürekli olarak çap değiştirir. Güneş ışıkları, sürüş halindeyken gözün kamaşmasına sebep olur. Bu bağlamda, güneş gözlüğü kullanmak, hem ışığın kırılmasını sağlayacak hem de ışık yanılsamalarını önleyecektir.
Trafikte alt geçitlerden geçerken, gözün aldığı ışık kaybolur. Böylece kısa süreli olarak görüş mesafesinde yanılsamalar meydana gelebilir. Bu yüzden alt geçitlere veya hemzemin geçitlere girerken yavaş girmek gerekir. Güneş gözlüğü varsa, geçite girmeden önce çıkartılmalıdır.
• Gözünüzü Yoldan Ayırmayınız
Gözünüzü yoldan ayırmayınız; otomobiller için hızı saatte 60 km/s olan bir araç saniyede 17m yol alır. Bu mesafe, 90 km/s hızda saniyede 25m, 120 km/s hızda ise saniyede 33m’ye ulaşır. Yürüyen bir insanın saniyede aldığı yol uzunluğu ise 1,5 metredir. Araç kullanan bir insanın hızı yürüyüşüne göre 11 misli ya da 22 misli daha fazladır. Bu nedenle sürücünün daima önüne bakması, yolu ve çevresini gözlemesi gerekmektedir. Şeridinizi Önceden Belirleyin, Planlı Sürüş Yapın.
Yolların trafik akışı her ne kadar soldan olsada, bazı yol ve caddelerde, sağ şeridin aktığı bilinmektedir. Caddeye olan katılımlar trafiğin akışını her zaman etkiler. Örneğin aşağıdaki resimde sağdan akıcı olan şeride yine sağ taraftan açılan cadde sebebiyle katılım olmaktadır. Bu tür durumlar, motosiklet sürücüsü tarafından önceden planlanmalı ve öngörülmelidir. Katılımların olduğu noktalarda hız azaltılmalı, kontrollü geçiş sağlanmalıdır.
Yolun durumunu bilmeden sağ taraftan giden motosiklet sürücüsü, yukarıdaki örnekte görüldüğü gibi frenleme yapmak veya tekrar sol tarafa yanaşmak durumunda kalacaktır.
Diğer yandan trafikte seyir halindeyken, ani kararlarla yapılan şerit değiştirme, yol kenarında bulunan benzinliğe girme veya yan yollara girme de risk faktörleridir. Bu tür kararlar önceden planlanarak uygulanmalıdır.
Yol ani manevra yapmaya müsait olsa bile ani karar esnasında motosikletin sahip olduğu hız, ilerdeki benzin istasyonuna yanaşıp istasyona girmek için yeterli olmayabilir. Manevra açısı tutturulsa bile benzinlik girişinde, fazla kullanım olmadığından biriken toz ve çakıl gibi maddeler, motosikletin kaymasına sebep olabilir. Bu yüzden, önceden plan yaparak benzin istasyonuna gelmeden motosikleti gereken hıza düşürüp istenilen şeride girilmelidir.
• Kullanacağınız Yolun Yüzeyine veya İklime Göre Lastik Kullanın
Motosiklet sürücüleri için en önemli unsurlardan biri yol yüzeyidir. Hareket halindeyken lastiğin yüzeyi sürekli aynı olmasına karşın yol yüzeyi sürekli değişir. Motosiklete yabancı olan insanların en çok merak ettiği sorulardan biri yağışlı havalarda motosikletin kayıp kaymayacağıdır. Otomobillerde olduğu gibi motosikletler için de yeni yağan (çiselemiş) yağmur sonrası yollar tehlike arz eder. Eğer yağmur çok yağmış ve yol iyice ıslanmış ise hiçbir sorun yoktur. Her araçta olduğu gibi motosiklet için de buzlu, yağlı, çakıl veya moloz dökülmüş yol tehlikelidir. Bu yüzden kullanılacak yolun yüzeyine ve mevsime göre lastik kullanılmalıdır. En ideal lastik, az kullanılmış (az yanmış) lastiktir.
Arazide motosiklet kullananlar dişli lastik, asfaltta motosiklet kullananlar (motosiklet arazi motosikleti olsa bile) asfalt lastiği kullanmalıdır.
• Geniş Açıdan Bakınız
Sürücü motosikleti kullanırken görüş alanının en az 180 derece olmasına dikkat etmelidir. Başını ve gözlerini sola ve sağa hareket ettirerek bu açıyı 240 dereceye çıkarması da mümkündür. Hız arttıkça görüş alanı ve dikkat azalır. Saatte 35 km/s hız yaparken görüş açısı 104 derecedir, saatte 65 km/s hız yaparken görüş açısı 70 derecedir, saatte 100 km/s hız yaparken görüş açısı 42 derecedir, saatte 130 km/s hız yaparken görüş açısı 30 derecedir. 30 derecelik açı ile sadece yol izlenebilir. Sadece yolu kontrol etmek yeterli değildir. Kaldırımdaki veya karayolu kenarındaki olayları ve hareketleri izlemek, yola inen yayalar veya aniden yola giren araçları da kontrol etmek gerekir
• Işık Yansımaları ve Gece Sürüşü
Özellikle yaz aylarında dönemeçli cadde ve sokaklarda viraj alırken, mağazaların camekanları güneş ışığını yansıması sebebiyle motosiklet sürücülerinin gözlerini alabilir. Bu yüzden, güneş gözlüğü ve güneş ışığına karşı filtreli kaskların kullanılması faydalı olacaktır.
Diğer yandan gece sürüşleri birçok risk faktörünü içinde taşır. Bunlardan en önemlisi, görüş mesafesinin azalmasıdır. Bu yüzden hız mümkün olduğunca düşürülmelidir. Hızın yavaş olması, yüzeyde mevcut olan çukur ve su birikintilerinin meydana getirebileceği riski de azaltır.
Özellikle sonbahar mevsimi ve kışa girerken, gece ve gündüz arasındaki sıcaklık farkı, yolda iklimsel yüzey değişikliklerine sebep olabilir. Bunlardan en tehlikelisi, gizli buz ve çiselenmiş yol yüzeyleridir. Özellikle gece ve sabaha karşı olması muhtemel bu durumlara karşı duyarlı bulunmak gerekir.
Gece sürüşlerinde karşı yoldan veya şeritten gelen araçların farları gözün kamaşmasına sebep olur.
• Gozlerinizi Hareket Ettiriniz
İleriyi geriyi ve her iki yanını daima kontrol eden motosiklet sürücüsü, motosikletini güvenle kullanır. Önünde uzanıp giden yolu izlemenin yanında yolun solunu ve sağını, kaldırımları, evleri izleyen sürücü muhtemel bir trafik kazasına karşı önceden önlemleri alıyor demektir. Uzun yolda seyahat ederken sürücü en az dakikada bir, birkaç saniye için aynalardan gerisini kontrol etmelidir. Trafiğin yoğun olduğu hallerde bu kollama işlemi daha sık yapılmalıdır. Bu göz hareketleri uyku ve uyuşukluğu yenmek açısından da önemlidir Aniden durmak gerektiğinde arkadaki aracın duramama ihtimalini düşünmek gerekir. Aynalar ile kontrol sayesinde arkadaki aracın durumunu önceden gözleyerek tedbir alınmalıdır.
• Alkollü Araç Kullanmayınız
Meydana gelen kazaların en önemli sebeplerinden biriside alkollü araç kullanmaktır. Yapılan araştırmalar, içilen alkol miktarı ile kaza yapma olasılığı arasında doğru orantı olduğunu göstermiştir. Alkol miktarı 0,50 promil olan sürücünün alkolsüz sürücüye göre kaza yapma olasılığı 2 kat fazladır, alkol miktarı 1,00 promil’ e çıktığında 10, 1.50 promile çıktığında 25 kat fazla kaza yapma olasılığı vardır
ALKOL TÜRÜ MİKTARI BULUNAN DEĞER
2 ŞİŞE BİRA 850ml 0,50 promil
2 KADEH ŞARAP 220ml 0,50 promil
1 DUBLE VİSKİ 74ml 0,50 promil
1 DUBLE VOTKA 74ml 0,50 promil
1 DUBLE KANYAK 74ml 0,50 promil
1 DUBLE CİN 74ml 0,50 promil
1 DUBLE RAKI
74ml 0,50 promil
• Park Etmiş Araçlara Fazla Yaklaşmayınız
Yolun sağ veya sol kenarında park etmiş araçlar varsa onlara fazla yanaşmayınız… Aniden kapı açılabilir veya sinyal vermeden ve soluna kontrol etmeden aracını park yerinden çıkarmaya çalışanlar olabilir.
• Virajları Alırken Fizik Kurallarına Dikkat Edilmelidir
Motosiklet sürücüsü için en büyük problemlerden biriside virajlardır. ülkemiz şartlarında yol veya virajların çoğu mühendislik esaslarına uygulanarak yapılmamıştır. Yağmur ve kar sularını atmak için yolların sağ ve sol yanları hafif eğik olmalı, virajlar ise merkezkaç kuvvetini yenmek için içe doğru hafif eğik olmalıdır. Ancak özellikle virajların çoğunda bu eğim açısı yoktur veya yanlış yöne verilmiştir. Bu da araçları dışarı doğru savurur.
Bu tür virajları zamanla tanımalı ne olursa olsun virajlara hızlı girilmemelidir. Virajı en dış açıdan alarak görüş açısını arttırmalı, sürücü virajın içinde veya bitiminde kendini bekleyen sürprizlere hazırlıklı olmalıdır. Her an trafik duracakmış veya bir engelle karşılaşılacakmış gibi temkinli olunmalıdır.
İster motosiklet ister otomobil olsun gece veya gündüz her zaman farlarımız açık olmalıdır. Farların açık olması, önden seyreden araçların veya karşıdan gelen araçların motosikleti fark etmesini sağlar.Bunun yanı sıra, fosforlu kıyafetlerin giyilmesi, görünür olmak için diğer önemli husustur. Özellikle mont ve bot arkası, motosikletin arka tarafında müsait bir yerde fosforlu işaretlerin bulunması hayat kurtarıcı olabilir. Trafikte görünür olabilmek için “yansıtıcı” (kedigözü) gibi aparatlar kullanılabilir.
• Trafik Kurallarına Uymak f
Kazaların en büyük sebeplerinden biri, trafik kurallarına uymamak ve trafikte saygı göstermemektir. Her motosiklet sürücüsü düzgün bir motosiklet kültürü oluşmasına katkı sağlamak için trafik kurallarına uymalı ve trafikte saygılı davranmalıdır böylece motosiklet kullanıcıları arasındaki dayanışma da kuvvetlenecektir.
• Trafikte Seyir Halindeyken Konumunuz Yol Çizgilerine Yakın Olmalıdır.
j
Yol çizgileri, içeriğindeki kimyasal maddelerden dolayı, kaygan özelliktedirler. Bu nedenle trafikte seyir halindeyken, lastiklerin yol çizgilerine denk gelmemesine dikkat edilmelidir. Özellikle bu çizgiler üzerindeki frenleme veya ivme değişiklikleri, motosikletin savrulmasına sebep olabilir.
Yol çizgilerine yakın olmak; trafikte motosikletin konumu ile ilgilidir. Yol çizgilerinin bulunduğu bölüm, şeritleri belirlediğinden trafikte bu bölümler üzerinden genelde araç geçmez. Trafikte araçların arkasından gitmek durma mesafesi açısından risk unsurudur. Ani bir frenleme sonucu motosikletin önündeki araca çarpmasına sebep olabilir. O halde, yol çizgisine yakın olmak trafik durduğunda frenleme yapmak için yeterli mesafe sağlayacaktır.
Ayrıca sürücünün, diğer araçlardan yüksekte olması trafiği rahat gözlemesi için bir avantajdır.
• Öndeki Aracın Veya Araçların Ölü Noktasında Olmayınız !
Otomobil sürücüleri, yolun solunda seyrederken sağ dikiz aynası ile arkayı kontrol ederler. Bu durumda, otomobil sürücüsünün motosiklet sürücüsünü görebilmesi için aracın ölü noktasında olmamak gerekir. Ayrıca motosikletin farı açık olmalıdır. Otomobillerin trafikteki durumu iyi analiz edilmelidir. Otomobil sürücülerinin dalgın olma ihtimaline karşın, arkadan gelen motosiklet sürücüsünün bazen selektör yapması, sinyal vermesi, korna çalması gerekebilir. Bu şekilde yolun solundan seyreden araçların sol tarafında olmak tehlikelidir. Yukarıda bahsedildiği gibi gerekmedikçe yol çizgisinden uzaklaşmamak gerekir.
Otomobil yolun sağından seyrediyorsa, bu durumda kontrolü sol dikiz aynasından yapacaktır. Motosiklet sürücüsü ölü noktada olup olmadığını anlamak için önde seyreden aracın dikiz aynasından kendini görebilmelidir.
Otomobil sürücülerinin hareketleri motosiklet sürücüleri tarafından iyi analiz edilmelidir. Kararsız araç kullanan sürücülere yaklaşmamak gerekir. Dolmuşlar, belediye otobüsleri ve ticari taksiler yol kenarındaki yolculara odaklandıklarından çoğu zaman hatalı sollama yaparlar veya trafikteki araçları hiçe sayarak yanlış ve ani manevralar yapabilmektedirler.
Motosiklet sürücülerinin trafikte takip mesafelerini korumaları, sinyal verme işlemlerini mutlaka yapmaları ve sollama kurallarına uymalıdırlar.
• Trafikte Hiçbir Zaman Kararsız Kalmayınız
Trafikte kararsız kalınmamalıdır. Yukarıdaki resimde gösterilen durumda kalmamak için gidilecek yön ya da yol önceden planlamış olmalı ve sürücü gideceği yöne en az 150-200m. önceden yanaşmalıdır. Örneğin sağ şeritten ilerlerken son anda geçide girmek için yapılacak manevra hem sürücüyü hem trafiği tehlikeye düşürür. Motosiklet kazalarının çoğunun buna benzer kararsızlıklardan meydana geldiğini unutmayınız.
• Kullanılacak Yolun Özelliklerini Bilmek Gerekir.
Trafik yoğunluğu, yaya yoğunluğu, trafik bilinci oluşmamış insan unsuru gibi durumlar yanında aşağıda belirtilen maddeler yolun özellikleridir;
Mağaza ve alışveriş mekânlarının yoğun olduğu, yaya kalabalığının bulunduğu cadde ve sokaklar.
Otobüs, dolmuş gibi toplu taşıma araçlarının son duraklarının bulunduğu ve yaya kalabalığının olduğu caddeler.
Çocukların oyun alanı olarak kullandığı sokak ve caddeler.
Yaya geçidi olmayan ve halkın yoğun olarak bulunduğu caddeler.
Rüzgarın sert estiği, köprü, üstgeçit ve viyadükler.
Buzlanmanın olabileceği, köprü, viyadük ve güneş görmeyen yollar.
Sıkça yol çalışması yapılan cadde ve sokaklar.
Motosiklet sürücülerinin kullanacakları yol ve caddelerin karakteristik özelliklerini bilmesi avantajdır.
• Trafikte Motosikletin Yüksekliğinden Faydalanarak Daima İleriyi Kontrol Ediniz.
Trafikte seyir halindeyken sadece öndeki araç değil, iki-üç araç ileriyi gözlemek trafikte olabilecek ani durma ve değişiklikleri önceden kestirmek gerekir. Başka bir ifadeyle, öndeki araçlar her an duracakmış veya trafik yoğun değilse her an önümüze bir engel çıkacakmış gibi temkinli davranılmalıdır. Motosiklet diğer araçlara göre yüksek olduğundan, bu özelliği kullanarak önde seyir eden araçlar daha rahat gözlenebilir. Öndeki araçların ön tekerlekleri, aracın muhtemel manevrası ile ilgili ipuçları verir.
• Büyük Araçların Arkasına Girmeyiniz
Trafikte duran, ilerleyen veya dönen otobüs, kamyon veya tır gibi araçların arkasına girmemek gerekir. Bu tür araçların sürücüleri, aracın arkasını göremezler. Özellikle manevra yaptıklarında motosiklet sürücüleri büyük bir risk altına girerler. Çünkü motosikletlerin geri vitesi yoktur.
Bilmediğiniz Yola Hızlı Girmeyiniz:
Trafikte seyir ederken her türlü yol şekli ile karşılaşılabilir. Bunlardan biri de “yokuş” tur. Yokuşu çıkarken bitiminde sizi nelerin beklediğini bilemezsiniz. Bu nedenle yokuşlar temkinli çıkılmalı ve hızı buna göre ayarlanmalıdır.
Aynı kural bilinmeyen yollar için de geçerlidir. Bilinmeyen virajlara hızlı girilmemelidir. Viraj keskin olabilir, karşıda sıkışmış bir trafik veya çukur çıkabilir. Bu yüzden virajlar en geniş açı ile alınmalıdır.
Çukur veya kasislerden yavaş geçilmelidir. Bu tür alanlardan geçmek kaçınılmaz ise debriyaj sıkılmalıdır.
• Alt Geçitlerden Geçerken Görüş Mesafesi Azalır
Göz bebekleri, bulunduğu ortama göre sürekli olarak çap değiştirir. Güneş ışıkları, sürüş halindeyken gözün kamaşmasına sebep olur. Bu bağlamda, güneş gözlüğü kullanmak, hem ışığın kırılmasını sağlayacak hem de ışık yanılsamalarını önleyecektir.
Trafikte alt geçitlerden geçerken, gözün aldığı ışık kaybolur. Böylece kısa süreli olarak görüş mesafesinde yanılsamalar meydana gelebilir. Bu yüzden alt geçitlere veya hemzemin geçitlere girerken yavaş girmek gerekir. Güneş gözlüğü varsa, geçite girmeden önce çıkartılmalıdır.
• Gözünüzü Yoldan Ayırmayınız
Gözünüzü yoldan ayırmayınız; otomobiller için hızı saatte 60 km/s olan bir araç saniyede 17m yol alır. Bu mesafe, 90 km/s hızda saniyede 25m, 120 km/s hızda ise saniyede 33m’ye ulaşır. Yürüyen bir insanın saniyede aldığı yol uzunluğu ise 1,5 metredir. Araç kullanan bir insanın hızı yürüyüşüne göre 11 misli ya da 22 misli daha fazladır. Bu nedenle sürücünün daima önüne bakması, yolu ve çevresini gözlemesi gerekmektedir. Şeridinizi Önceden Belirleyin, Planlı Sürüş Yapın.
Yolların trafik akışı her ne kadar soldan olsada, bazı yol ve caddelerde, sağ şeridin aktığı bilinmektedir. Caddeye olan katılımlar trafiğin akışını her zaman etkiler. Örneğin aşağıdaki resimde sağdan akıcı olan şeride yine sağ taraftan açılan cadde sebebiyle katılım olmaktadır. Bu tür durumlar, motosiklet sürücüsü tarafından önceden planlanmalı ve öngörülmelidir. Katılımların olduğu noktalarda hız azaltılmalı, kontrollü geçiş sağlanmalıdır.
Yolun durumunu bilmeden sağ taraftan giden motosiklet sürücüsü, yukarıdaki örnekte görüldüğü gibi frenleme yapmak veya tekrar sol tarafa yanaşmak durumunda kalacaktır.
Diğer yandan trafikte seyir halindeyken, ani kararlarla yapılan şerit değiştirme, yol kenarında bulunan benzinliğe girme veya yan yollara girme de risk faktörleridir. Bu tür kararlar önceden planlanarak uygulanmalıdır.
Yol ani manevra yapmaya müsait olsa bile ani karar esnasında motosikletin sahip olduğu hız, ilerdeki benzin istasyonuna yanaşıp istasyona girmek için yeterli olmayabilir. Manevra açısı tutturulsa bile benzinlik girişinde, fazla kullanım olmadığından biriken toz ve çakıl gibi maddeler, motosikletin kaymasına sebep olabilir. Bu yüzden, önceden plan yaparak benzin istasyonuna gelmeden motosikleti gereken hıza düşürüp istenilen şeride girilmelidir.
• Kullanacağınız Yolun Yüzeyine veya İklime Göre Lastik Kullanın
Motosiklet sürücüleri için en önemli unsurlardan biri yol yüzeyidir. Hareket halindeyken lastiğin yüzeyi sürekli aynı olmasına karşın yol yüzeyi sürekli değişir. Motosiklete yabancı olan insanların en çok merak ettiği sorulardan biri yağışlı havalarda motosikletin kayıp kaymayacağıdır. Otomobillerde olduğu gibi motosikletler için de yeni yağan (çiselemiş) yağmur sonrası yollar tehlike arz eder. Eğer yağmur çok yağmış ve yol iyice ıslanmış ise hiçbir sorun yoktur. Her araçta olduğu gibi motosiklet için de buzlu, yağlı, çakıl veya moloz dökülmüş yol tehlikelidir. Bu yüzden kullanılacak yolun yüzeyine ve mevsime göre lastik kullanılmalıdır. En ideal lastik, az kullanılmış (az yanmış) lastiktir.
Arazide motosiklet kullananlar dişli lastik, asfaltta motosiklet kullananlar (motosiklet arazi motosikleti olsa bile) asfalt lastiği kullanmalıdır.
• Geniş Açıdan Bakınız
Sürücü motosikleti kullanırken görüş alanının en az 180 derece olmasına dikkat etmelidir. Başını ve gözlerini sola ve sağa hareket ettirerek bu açıyı 240 dereceye çıkarması da mümkündür. Hız arttıkça görüş alanı ve dikkat azalır. Saatte 35 km/s hız yaparken görüş açısı 104 derecedir, saatte 65 km/s hız yaparken görüş açısı 70 derecedir, saatte 100 km/s hız yaparken görüş açısı 42 derecedir, saatte 130 km/s hız yaparken görüş açısı 30 derecedir. 30 derecelik açı ile sadece yol izlenebilir. Sadece yolu kontrol etmek yeterli değildir. Kaldırımdaki veya karayolu kenarındaki olayları ve hareketleri izlemek, yola inen yayalar veya aniden yola giren araçları da kontrol etmek gerekir
• Işık Yansımaları ve Gece Sürüşü
Özellikle yaz aylarında dönemeçli cadde ve sokaklarda viraj alırken, mağazaların camekanları güneş ışığını yansıması sebebiyle motosiklet sürücülerinin gözlerini alabilir. Bu yüzden, güneş gözlüğü ve güneş ışığına karşı filtreli kaskların kullanılması faydalı olacaktır.
Diğer yandan gece sürüşleri birçok risk faktörünü içinde taşır. Bunlardan en önemlisi, görüş mesafesinin azalmasıdır. Bu yüzden hız mümkün olduğunca düşürülmelidir. Hızın yavaş olması, yüzeyde mevcut olan çukur ve su birikintilerinin meydana getirebileceği riski de azaltır.
Özellikle sonbahar mevsimi ve kışa girerken, gece ve gündüz arasındaki sıcaklık farkı, yolda iklimsel yüzey değişikliklerine sebep olabilir. Bunlardan en tehlikelisi, gizli buz ve çiselenmiş yol yüzeyleridir. Özellikle gece ve sabaha karşı olması muhtemel bu durumlara karşı duyarlı bulunmak gerekir.
Gece sürüşlerinde karşı yoldan veya şeritten gelen araçların farları gözün kamaşmasına sebep olur.
• Gozlerinizi Hareket Ettiriniz
İleriyi geriyi ve her iki yanını daima kontrol eden motosiklet sürücüsü, motosikletini güvenle kullanır. Önünde uzanıp giden yolu izlemenin yanında yolun solunu ve sağını, kaldırımları, evleri izleyen sürücü muhtemel bir trafik kazasına karşı önceden önlemleri alıyor demektir. Uzun yolda seyahat ederken sürücü en az dakikada bir, birkaç saniye için aynalardan gerisini kontrol etmelidir. Trafiğin yoğun olduğu hallerde bu kollama işlemi daha sık yapılmalıdır. Bu göz hareketleri uyku ve uyuşukluğu yenmek açısından da önemlidir Aniden durmak gerektiğinde arkadaki aracın duramama ihtimalini düşünmek gerekir. Aynalar ile kontrol sayesinde arkadaki aracın durumunu önceden gözleyerek tedbir alınmalıdır.
• Alkollü Araç Kullanmayınız
Meydana gelen kazaların en önemli sebeplerinden biriside alkollü araç kullanmaktır. Yapılan araştırmalar, içilen alkol miktarı ile kaza yapma olasılığı arasında doğru orantı olduğunu göstermiştir. Alkol miktarı 0,50 promil olan sürücünün alkolsüz sürücüye göre kaza yapma olasılığı 2 kat fazladır, alkol miktarı 1,00 promil’ e çıktığında 10, 1.50 promile çıktığında 25 kat fazla kaza yapma olasılığı vardır
ALKOL TÜRÜ MİKTARI BULUNAN DEĞER
2 ŞİŞE BİRA 850ml 0,50 promil
2 KADEH ŞARAP 220ml 0,50 promil
1 DUBLE VİSKİ 74ml 0,50 promil
1 DUBLE VOTKA 74ml 0,50 promil
1 DUBLE KANYAK 74ml 0,50 promil
1 DUBLE CİN 74ml 0,50 promil
1 DUBLE RAKI
74ml 0,50 promil
• Park Etmiş Araçlara Fazla Yaklaşmayınız
Yolun sağ veya sol kenarında park etmiş araçlar varsa onlara fazla yanaşmayınız… Aniden kapı açılabilir veya sinyal vermeden ve soluna kontrol etmeden aracını park yerinden çıkarmaya çalışanlar olabilir.
• Virajları Alırken Fizik Kurallarına Dikkat Edilmelidir
Motosiklet sürücüsü için en büyük problemlerden biriside virajlardır. ülkemiz şartlarında yol veya virajların çoğu mühendislik esaslarına uygulanarak yapılmamıştır. Yağmur ve kar sularını atmak için yolların sağ ve sol yanları hafif eğik olmalı, virajlar ise merkezkaç kuvvetini yenmek için içe doğru hafif eğik olmalıdır. Ancak özellikle virajların çoğunda bu eğim açısı yoktur veya yanlış yöne verilmiştir. Bu da araçları dışarı doğru savurur.
Bu tür virajları zamanla tanımalı ne olursa olsun virajlara hızlı girilmemelidir. Virajı en dış açıdan alarak görüş açısını arttırmalı, sürücü virajın içinde veya bitiminde kendini bekleyen sürprizlere hazırlıklı olmalıdır. Her an trafik duracakmış veya bir engelle karşılaşılacakmış gibi temkinli olunmalıdır.