ethemm76
27 Haziran 2009, 11:26
Merhaba Ark..lar. Yağ değişiminin önemini hepimiz biliyoruz. Cbf 150 için konuşursak 4000 de bir bakım için servise gidildiğinde servis yağını zaten değiştiriyor. Kimi servisler 4000 km aynı yağ ile kullanılabileceğini savunurken bazı servisler 2000 de bir yağ değişimi yapılması gerektiğini söylüyor ve her 2000 de bir servise mahkum olmanız demek oluyor. Ben de 2000 de bir yağ değişimi yapıyorum ve aradaki bu yağ değişimi için servise gerek duymuyorum. Lakin servis noktaları bana hayli uzakta. Sizlerde servise ihtiyaç duymadan servis bakımı haricindeki yağ değişiminizi kendiniz rahatlıkla yapabilirsiniz. İlk önce gerekli malzemeler..
Karter tapasını açmak için 12 numara yıldız ingiliz anahtarı, ağzı açık ingiliz anahtarı denemeyin olmuyor, olsa dahi bi kaç kere dişli sıyırma eğilimi oldu, yıldız kullanmaya başladım.
http://img194.imageshack.us/img194/6160/80411033.th.jpg (http://img194.imageshack.us/i/80411033.jpg/)
(http://img194.imageshack.us/i/80411033.jpg/)
Tabiki yağımız, yağ olarak bu mevsimde 15w/50 tam sentetik kalitesini kanıtlamış her hangi bi marka tercih edilebilir. Motorun yağ kapasitesi 1 lt, fakat motorumuzun kullanıma ve kullnılan yağa bağlı olarak artan ve azalan yağ yakma probleminden dolayı servisim bana 1200 gr. yağ koyabileceğimi, dolayısıyla diğer değişime kadar 200-300 gr yağ eksiltse bile kritiğe girmeyeceğini söyledi ve her bakımda 1200 gr yağ koydu. Bende 2 tane 1 lt ambalaj aldım. şimdi yağın 800 gr ı duruyor. Bir dahaki değişim için bir tane almajm yeticek veya yağ eksilme görürsem takviye yağım elimde hazır. Yağ çubugunun maks.. seviyesini 2-3 mm kadar geçebilirsiniz. Böylece yağ seviye kontrolünüzü de bir nebze olsun uzatabilirsiniz. Ben 1000 km de bir seviyeyi kontrol ederim ve gerekirse takviye yaparım. Servisimin söylediği aynen şu idi. (Seviyeyi maks. seviyesinden dahi aşağı düşürme).
[IMG]http://img200.imageshack.us/img200/6449/59960369.th.jpg (http://img200.imageshack.us/i/59960369.jpg/)
(http://img200.imageshack.us/i/59960369.jpg/)
Yağın tam sentetik olması her zaman iyidir. Çok daha iyi sonuç veriyor. Mineral yağlara nazaran buharlaşma katsayısı daha düşük. Mineral yağlara göre biraz pahalı ama cbf kullanıcılarına tam sentetik yağ tercih etmelerini öneririm.
[IMG]http://img134.imageshack.us/img134/8333/85158288.th.jpg (http://img134.imageshack.us/i/85158288.jpg/)
(http://img134.imageshack.us/i/85158288.jpg/)
Yağı karterden alabileceğimiz 1,5-2 lt kapasitesi olan bir kap. Motorumuzda bu kadar yağ yok ama kabı alırken taşırken vs yağ dökülmemesi için avantaj sağlaması açısından. Yağ çubugunu ve elimizi vs yağ bulaşma ihtimaline karşı silebileceğimiz tüğ bırakmıyacak şekilde bir bez veya kağıt havlu vs.
[IMG]http://img134.imageshack.us/img134/6121/29141806.th.jpg (http://img134.imageshack.us/i/29141806.jpg/)
(http://img134.imageshack.us/i/29141806.jpg/)
İlk önce motorumuz eğer soğuksa kerterden yağı alırken yağın tamamını kolayca alabilmek için, karter iç yüzeyine yapışmış ve alamadığımız yağ miktarını minimuma düşürmek için motorumuzu 3-5 dk çalıştırarak motorun ısınmasını ve yağın incelmesini, akışkanlık kazanmasını sağlıyoruz. Motorumuzu düz bir zeminde orta sehpa üzerine kaldırıyoruz.
[IMG]http://img19.imageshack.us/img19/4480/37560246.th.jpg (http://img19.imageshack.us/i/37560246.jpg/)
(http://img19.imageshack.us/i/37560246.jpg/)
Yağ çubugunu saat yönünün tersine çevirerek çıkartıyoruz ve temiz bir bez veya kağıt havlu vs temizleyerek müsait bir yere bırakıyoruz. Kağıt havlu veya bez, yağ çubugu üzerinde kıl tüğ vs bırakmıyacak mahiyatte olmalıdır. Ayrıca ilk önce yağ çubugunu çıkartmamızın nedeni fizik kanunları gereği yağın karter tapasını söktüğümüzde daha kolay boşalmasını sağlamaktır. Yağ çubugunu çıkardığımızda, çubuğu çıkarttığımız, çubuk consatının temas ettiği kısım genelde toz-yağ ikilisi ile birlereşmiş ve kirlenmiş vaziyettedir. Ağız kısmınıda, karter içine partikül düşmemesine dikkat ederek, tüğ bırakmıyan bir bez veya kağıt havlu ile temizliyoruz.
[IMG]http://img5.imageshack.us/img5/4692/93521960.th.jpg (http://img5.imageshack.us/i/93521960.jpg/)
(http://img5.imageshack.us/i/93521960.jpg/)
[IMG]http://img200.imageshack.us/img200/6831/95730462.th.jpg (http://img200.imageshack.us/i/95730462.jpg/)
(http://img200.imageshack.us/i/95730462.jpg/)
Okla gösterdiğim somun karter tapasıdır. Bu tapanın altına kabımızı koyuyoruz. Motorun sol alt tarafından müdahale edebilirsiniz. Bu tapayı 12 anahtarımızla saat yönünün tersine doğru gevşeterek tapayı çıkartıyoruz. Tapayı aldığımızda hızla kirli yağ kaba boşalmaya başlayacaktır. Akma bittiğinde damlama şeklinde yağ damlamaya devam ediyor. Bu esnada motoru orta sehpa üzerinde sol yana hafif eğerek kardeki yağı almaya devam edebliyorsunuz. Tapa, karterin solunda olduğundan motoru hafif yatırmanız gerekiyor yağın tamamını alabilmeniz için. 3. Fotoğrafta karter tapası ve jontası, jonta sanırım aliminyum. Bu jonta eskidiğinde değiştirilmelidir diye doğru bi bilgi var. Ben 10000 deyim. Daha hiç eskime belirtisi yok.
[IMG]http://img43.imageshack.us/img43/4729/20799814.th.jpg (http://img43.imageshack.us/i/20799814.jpg/)
(http://img43.imageshack.us/i/20799814.jpg/)
[IMG]http://img43.imageshack.us/img43/7702/88624741.th.jpg (http://img43.imageshack.us/i/88624741.jpg/)
(http://img43.imageshack.us/i/88624741.jpg/)
[IMG]http://img134.imageshack.us/img134/407/15766080.th.jpg (http://img134.imageshack.us/i/15766080.jpg/)
(http://img134.imageshack.us/i/15766080.jpg/)
[IMG]http://img81.imageshack.us/img81/1908/67638515.th.jpg (http://img81.imageshack.us/i/67638515.jpg/)
(http://img81.imageshack.us/i/67638515.jpg/)
Yağ süzülme ve damlama, tamamen tamamlandıktan sonra karter ağızını, somunu çıkardığımız bölgeyi temiz ve tüğ bırakmayacak bir bezle temizlemenizde fayda var. Daha sonra tapayı, jontasını takmayı unutmadan saat yönüde çevirerek tapayı takıyoruz. Sıkarken çok fazla yüklenmenize gerek yok. Lakin yeteri kadar sıkılıp sıkılmadığını zaten anlıyorsunuz.
Eski motorumda yağ değişimi yaparken ağıza uygun bi huniye ihtiyaç duyuyordum ama cbf in yağını değiştirirken veya takviye yaparken huniye gereksinim duymuyorsunuz. İlk etapta 1 lt lik ambalajı komple boşaltıyoruz. 2. ambalajdan ise 200 gr kadar doldurup bi kaç dk bekliyoruz. Bundan sonra yağ çubuğunu artık takıp işlemi tamalayabilirsiniz. Ama isteyenler ne kadar doldurduklarını görebilmek amacıyla yağ seviyesinede bakabilirler. Eğer motorunuz düz bir zemindeyse 1 kaç dk bekledikten sonra (yağın karter içine iyice oturması açısından ve doğru seviye görebilmek amacıyla) yağ çubuğu ile kontrol edilebilir. Çubuğu karterin ağzına sokucaksınız ve çevirmeden çıkartarak seviyenin maksimum seviyesini 2-3 mm kadar geçtiğini görürsünüz. (yağ çubugunu çevirin ama ters yöne çevirin, amaç çubugun kople etrafını yağ olması ve seviyenin daha belirgin görülebilmesi) En kestirmesi 1200 gr yağı koyun (ambalaj üzerindeki seviye çizgilerinden ne kadar yağ koyduğunuzu anlayabilirsiniz.200 gr için yani) ve yağ çubuğunuzu takın. Kontrol etmenize gerek yok. bi kaç dk kadar yağın kartere iyicice oturmasını bekleyin ve marşa basın :)1000 km de birde seviye kontrolü yapsanız yeterli. Ben böyle yapıyorum. Servisimin tavsiyesiyle. bi 2000 km daha durmak yok. Yola devam :)
[IMG]http://img10.imageshack.us/img10/4678/41409691.th.jpg (http://img10.imageshack.us/i/41409691.jpg/)
(http://img10.imageshack.us/i/41409691.jpg/)
[IMG]http://img198.imageshack.us/img198/851/85774883.th.jpg (http://img198.imageshack.us/i/85774883.jpg/)
[img=http://img198.imageshack.us/img198/851/85774883.th.jpg] (http://img198.imageshack.us/i/85774883.jpg/)
Karter tapasını açmak için 12 numara yıldız ingiliz anahtarı, ağzı açık ingiliz anahtarı denemeyin olmuyor, olsa dahi bi kaç kere dişli sıyırma eğilimi oldu, yıldız kullanmaya başladım.
http://img194.imageshack.us/img194/6160/80411033.th.jpg (http://img194.imageshack.us/i/80411033.jpg/)
(http://img194.imageshack.us/i/80411033.jpg/)
Tabiki yağımız, yağ olarak bu mevsimde 15w/50 tam sentetik kalitesini kanıtlamış her hangi bi marka tercih edilebilir. Motorun yağ kapasitesi 1 lt, fakat motorumuzun kullanıma ve kullnılan yağa bağlı olarak artan ve azalan yağ yakma probleminden dolayı servisim bana 1200 gr. yağ koyabileceğimi, dolayısıyla diğer değişime kadar 200-300 gr yağ eksiltse bile kritiğe girmeyeceğini söyledi ve her bakımda 1200 gr yağ koydu. Bende 2 tane 1 lt ambalaj aldım. şimdi yağın 800 gr ı duruyor. Bir dahaki değişim için bir tane almajm yeticek veya yağ eksilme görürsem takviye yağım elimde hazır. Yağ çubugunun maks.. seviyesini 2-3 mm kadar geçebilirsiniz. Böylece yağ seviye kontrolünüzü de bir nebze olsun uzatabilirsiniz. Ben 1000 km de bir seviyeyi kontrol ederim ve gerekirse takviye yaparım. Servisimin söylediği aynen şu idi. (Seviyeyi maks. seviyesinden dahi aşağı düşürme).
[IMG]http://img200.imageshack.us/img200/6449/59960369.th.jpg (http://img200.imageshack.us/i/59960369.jpg/)
(http://img200.imageshack.us/i/59960369.jpg/)
Yağın tam sentetik olması her zaman iyidir. Çok daha iyi sonuç veriyor. Mineral yağlara nazaran buharlaşma katsayısı daha düşük. Mineral yağlara göre biraz pahalı ama cbf kullanıcılarına tam sentetik yağ tercih etmelerini öneririm.
[IMG]http://img134.imageshack.us/img134/8333/85158288.th.jpg (http://img134.imageshack.us/i/85158288.jpg/)
(http://img134.imageshack.us/i/85158288.jpg/)
Yağı karterden alabileceğimiz 1,5-2 lt kapasitesi olan bir kap. Motorumuzda bu kadar yağ yok ama kabı alırken taşırken vs yağ dökülmemesi için avantaj sağlaması açısından. Yağ çubugunu ve elimizi vs yağ bulaşma ihtimaline karşı silebileceğimiz tüğ bırakmıyacak şekilde bir bez veya kağıt havlu vs.
[IMG]http://img134.imageshack.us/img134/6121/29141806.th.jpg (http://img134.imageshack.us/i/29141806.jpg/)
(http://img134.imageshack.us/i/29141806.jpg/)
İlk önce motorumuz eğer soğuksa kerterden yağı alırken yağın tamamını kolayca alabilmek için, karter iç yüzeyine yapışmış ve alamadığımız yağ miktarını minimuma düşürmek için motorumuzu 3-5 dk çalıştırarak motorun ısınmasını ve yağın incelmesini, akışkanlık kazanmasını sağlıyoruz. Motorumuzu düz bir zeminde orta sehpa üzerine kaldırıyoruz.
[IMG]http://img19.imageshack.us/img19/4480/37560246.th.jpg (http://img19.imageshack.us/i/37560246.jpg/)
(http://img19.imageshack.us/i/37560246.jpg/)
Yağ çubugunu saat yönünün tersine çevirerek çıkartıyoruz ve temiz bir bez veya kağıt havlu vs temizleyerek müsait bir yere bırakıyoruz. Kağıt havlu veya bez, yağ çubugu üzerinde kıl tüğ vs bırakmıyacak mahiyatte olmalıdır. Ayrıca ilk önce yağ çubugunu çıkartmamızın nedeni fizik kanunları gereği yağın karter tapasını söktüğümüzde daha kolay boşalmasını sağlamaktır. Yağ çubugunu çıkardığımızda, çubuğu çıkarttığımız, çubuk consatının temas ettiği kısım genelde toz-yağ ikilisi ile birlereşmiş ve kirlenmiş vaziyettedir. Ağız kısmınıda, karter içine partikül düşmemesine dikkat ederek, tüğ bırakmıyan bir bez veya kağıt havlu ile temizliyoruz.
[IMG]http://img5.imageshack.us/img5/4692/93521960.th.jpg (http://img5.imageshack.us/i/93521960.jpg/)
(http://img5.imageshack.us/i/93521960.jpg/)
[IMG]http://img200.imageshack.us/img200/6831/95730462.th.jpg (http://img200.imageshack.us/i/95730462.jpg/)
(http://img200.imageshack.us/i/95730462.jpg/)
Okla gösterdiğim somun karter tapasıdır. Bu tapanın altına kabımızı koyuyoruz. Motorun sol alt tarafından müdahale edebilirsiniz. Bu tapayı 12 anahtarımızla saat yönünün tersine doğru gevşeterek tapayı çıkartıyoruz. Tapayı aldığımızda hızla kirli yağ kaba boşalmaya başlayacaktır. Akma bittiğinde damlama şeklinde yağ damlamaya devam ediyor. Bu esnada motoru orta sehpa üzerinde sol yana hafif eğerek kardeki yağı almaya devam edebliyorsunuz. Tapa, karterin solunda olduğundan motoru hafif yatırmanız gerekiyor yağın tamamını alabilmeniz için. 3. Fotoğrafta karter tapası ve jontası, jonta sanırım aliminyum. Bu jonta eskidiğinde değiştirilmelidir diye doğru bi bilgi var. Ben 10000 deyim. Daha hiç eskime belirtisi yok.
[IMG]http://img43.imageshack.us/img43/4729/20799814.th.jpg (http://img43.imageshack.us/i/20799814.jpg/)
(http://img43.imageshack.us/i/20799814.jpg/)
[IMG]http://img43.imageshack.us/img43/7702/88624741.th.jpg (http://img43.imageshack.us/i/88624741.jpg/)
(http://img43.imageshack.us/i/88624741.jpg/)
[IMG]http://img134.imageshack.us/img134/407/15766080.th.jpg (http://img134.imageshack.us/i/15766080.jpg/)
(http://img134.imageshack.us/i/15766080.jpg/)
[IMG]http://img81.imageshack.us/img81/1908/67638515.th.jpg (http://img81.imageshack.us/i/67638515.jpg/)
(http://img81.imageshack.us/i/67638515.jpg/)
Yağ süzülme ve damlama, tamamen tamamlandıktan sonra karter ağızını, somunu çıkardığımız bölgeyi temiz ve tüğ bırakmayacak bir bezle temizlemenizde fayda var. Daha sonra tapayı, jontasını takmayı unutmadan saat yönüde çevirerek tapayı takıyoruz. Sıkarken çok fazla yüklenmenize gerek yok. Lakin yeteri kadar sıkılıp sıkılmadığını zaten anlıyorsunuz.
Eski motorumda yağ değişimi yaparken ağıza uygun bi huniye ihtiyaç duyuyordum ama cbf in yağını değiştirirken veya takviye yaparken huniye gereksinim duymuyorsunuz. İlk etapta 1 lt lik ambalajı komple boşaltıyoruz. 2. ambalajdan ise 200 gr kadar doldurup bi kaç dk bekliyoruz. Bundan sonra yağ çubuğunu artık takıp işlemi tamalayabilirsiniz. Ama isteyenler ne kadar doldurduklarını görebilmek amacıyla yağ seviyesinede bakabilirler. Eğer motorunuz düz bir zemindeyse 1 kaç dk bekledikten sonra (yağın karter içine iyice oturması açısından ve doğru seviye görebilmek amacıyla) yağ çubuğu ile kontrol edilebilir. Çubuğu karterin ağzına sokucaksınız ve çevirmeden çıkartarak seviyenin maksimum seviyesini 2-3 mm kadar geçtiğini görürsünüz. (yağ çubugunu çevirin ama ters yöne çevirin, amaç çubugun kople etrafını yağ olması ve seviyenin daha belirgin görülebilmesi) En kestirmesi 1200 gr yağı koyun (ambalaj üzerindeki seviye çizgilerinden ne kadar yağ koyduğunuzu anlayabilirsiniz.200 gr için yani) ve yağ çubuğunuzu takın. Kontrol etmenize gerek yok. bi kaç dk kadar yağın kartere iyicice oturmasını bekleyin ve marşa basın :)1000 km de birde seviye kontrolü yapsanız yeterli. Ben böyle yapıyorum. Servisimin tavsiyesiyle. bi 2000 km daha durmak yok. Yola devam :)
[IMG]http://img10.imageshack.us/img10/4678/41409691.th.jpg (http://img10.imageshack.us/i/41409691.jpg/)
(http://img10.imageshack.us/i/41409691.jpg/)
[IMG]http://img198.imageshack.us/img198/851/85774883.th.jpg (http://img198.imageshack.us/i/85774883.jpg/)
[img=http://img198.imageshack.us/img198/851/85774883.th.jpg] (http://img198.imageshack.us/i/85774883.jpg/)