motorhocası
21 Nisan 2009, 02:18
Birçok motosiklet sürücüsü için, özellikle yeni motosiklet alacaklar için motosiklet testleri çok önemlidir. Peki, bu testler hangi etmenler göz önünde bulundurularak hazırlanır? Kıstas ne olmalıdır? Bu testi sizler de yapabilirmisiniz?
Bu makalede genel olarak bir motosikletin hangi kıstaslara göre test edildiğini, neleri değerlendirmemiz gerektiğini anlatmaya çalışacağız. Elbette, profesyonel bir test sadece sürüş tecrübeleri ve bazı parametrelere dayalı değildir. Bunun için deney ortamı, bazı araç ve gereçlere de ihtiyaç vardır. Dolayısıyla bizler sadece ve sadece elimizdeki parametreler ve sürüş zevkimize göre değerlendirme yapabiliriz. Örneğin test edilen bir motosikletin, amortisörlerinin sert veya yumuşak olması değerlendirmesinde; A sürücüsüne göre sertken. B sürücüsüne göre yumuşak olarak değerlendirilebilir. Amortisörlerin ölçü olarak sertliğini ise ancak profesyonel olarak çeşitli araçlarla ve ölçümlerle değerlendirilebiliriz. Bu değerlendirme ise elbette mühendislerin işidir.
Bahse konu parametreler ise motosiklete ait teknik verilerdir. Bu verileri normal bir sürücü sürüş yaparak değerlendiremez. Sadece diğer motosikletlerle (aynı segmentteki) karşılaştırılabilir.
Özetle aşağıdaki kıstaslara göre değerlendirme yapılabilir:
1.Motosikletin Fiziksel Görünümü ile İlgili Değerlendirmeler.
1.a.Yolcu kapasitesi-Yük durumu
Motosikletin dış görünüş açısından iki kişiyi taşıyacak büyüklüğe sahip olup olmadığı, Scooter ise sele altı bagaj kapasitesi, normal motosiklet için bagaj durumu… Ne kadar yük taşıyabileceğinin ve bagajları bağlama yerlerinin tespiti.Selenin dizaynı ve materyali, konforlu olup olmadığı, yüksekliği, sürücü ve artçının rahatça oturup oturamadığı vb..
1.b. Göstergeler-Gidon
Gidon üzerinde bulunan düğme ve kumandalara rahatça ulaşılıp ulaşılmadığı, kullanım kolaylığı, ön panelde bulunan göstergeler ve özellikleri, göstergelerin işlevselliği, seyir halinde rahat kullanılıp kullanılamadığı ( Km ve devir saati göstergesinin haricinde saat, hararet, yakıt, ortalama benzin tüketim bilgisi, odyometre göstergeleri, basit bir yol bilgisayarı gibi göstergelerin bulunup bulunmadığı) vb..
1.c.Aynalar
Motosikletin aynalarının boyut olarak ölçüleri, işlevsellik yönünden görüntü açısı ve derinlik hissine haiz olup olmadığı, aynaların gidondan yüksekliği ile dışarıya çıkıntısının orantı olarak problem yaratıp yaratmadığı, sürücünün kolaylıkla aynaları ayarlayabilmesi vb..
1.d. Ayak Mesnetleri
Öncünün ve artçının motosiklet üzerinde ayaklarını koymuş olduğu mesnedin lastik bir yüzeye sahip olup olmadığı (Lastik veya kauçuk olması elektriklenmeyi önler). Öncünün ve artçının ayaklarının mesnede yetişip yetişmediği, Özellikle artçının seyir halinde mesnedin bulunduğu yer dolayısıyla ayaklarının rahat edip etmediği, egzozun artçının ayaklarına zarar ve ısı verip vermediği (bazı egzozların sıcaklığı artçıları son derece rahatsız etmektedir)
1.e.Orta ve Yan Ayaklık
Orta ve Yan Ayaklık olup olmadığı, kullanım kolaylığı, yan ayaklığın motoru kesip kesmediği (bazı motosikletler güvenlik açısından yan ayak indirilince otomatik olarak stop eder).Motosiklet üzerindeyken yan ayaklığın açılıp açılamadığı vb..
1.f. Genel Görünüm
Motosikletin granajı, genel görünümü, iki aks arası uzaklık, yükseklik ve bu durumların ivmelenme, frenleme, viraja etkileri. Rüzgârlık varmı-yokmu. Var ise yüksek hızlarda titreme yapıp yapmadığı, sürücüye etkisi vs..
1.g.Işıklandırma
Motosikletin farları,sinyalleri,işlevselliği,kullanım kolaylığı vb..
2.Motosikletin Gücü ile İlgili Değerlendirmeler.
Motosikletin: cc, beygir gücü, tork bilgilerinin değerlendirilmesi. İlk kalkıştaki ivmelenmesi, gazı hemen alıp almadığı, (Scooterlar için otomatik şanzıman olup olmadığı ve buna paralel olarak ilk hızlanma ve ivmelenme durumu).
İlk çalıştırmada titreme olup olmadığı. İlk çalıştırmada ve sonrasında gaz verme ve motorun karşılık vermesi arasında geçiş zamanı.
Ara hızlanmalarda(gazlarda) ve vites geçişlerinde ivmede düşüş olup olmadığı. Vitesin sınır tork ve devirine göre gücü (vitesin hakkı olan güce sahip olup olmadığı). Devirlerdeki oran ve tork paylaşımı.Yokuş yukarı ivmelenme, yokuş aşağı ivmelenme, virajlarda ara gaz ve gücün tepkisi vb..
Yüklü ve yolculu kullanımda ivmelenme, güç te kayıp olup olmadığı, Motosikletin ağırlığı, ağırlık durumlarının hızlanmaya-ivmelenmeye etkisi,
Motosikletin rodajda olup olmadığı…(Eğer rodajda ise %30 luk bir hız kaybı normaldir). Sürüş esnasında yapılabilecek hızlanmalar, süreler, viteslerin hangi devirde ve oranda hızlanmaya müsaade ettiğini değerlendirme vs..
3. Motosikletin Fren Sistemi ve lastikleri ile İlgili Değerlendirmeler.
Motosikletin fren sistemi nasıl? (Sabit diskli, bileşik fren sistemi,ABS vs..). Frenlerin ayrı ayrı uygulanması ve sonuçları. Sadece ön fren-sadece arka fren ve kızaklama durumları. Motosiklet üzerinde yapılan frenleme çalışmalarında gerek denge ve gerekse acil durumlarda sürücüye kolaylık sağlama açısından performansı.Frenleme ve denge bağlantısı.Virajlarda frenleme.vb..
Lastiklerin markası,yazlık-kışlık olması veya motosikletin kullanım amacına uygun olup olmadığı, yola tutunma ile ilgili değerlendirmeler.
4. Amortisörler ve İlgili Değerlendirmeler
Amortisörlerin yeri. Kaç adet ayar derecesinin olduğu. Ayarlanabilir olup olmadığı. Kasisli yollarda yapılan denemelerde titreşimin hangi seviyede sürücü ve artçıya aksettiğinin tespiti.Scooterlarda süspansiyonun sertliğine bağlı olarak altın zaman zaman yere sürtmesi veya sürtmemesi.Değişen yol yüzeylerine göre rolü vs..
5.Yakıt Tüketimi ve sürüş keyfi
Motosikletin yakıt hacmi, bir depo benzin ile ne kadar mesafe gidilebildiği, yakıtı ne kadar yaktığının hesap edilmesi vs.
Ayrıca sürüş esnasında motosiklete hâkimiyet, rahatlık veya dezavantajları, araç sollama, yolda akıcılık, sürüş esnasında veya sonrasında sürücüyü yorup yormadığı, ses ve titreşim vb..
Oktay ÇELİK
Motosiklet Eğitmeni
Baş komiser :bounce:
Bu makalede genel olarak bir motosikletin hangi kıstaslara göre test edildiğini, neleri değerlendirmemiz gerektiğini anlatmaya çalışacağız. Elbette, profesyonel bir test sadece sürüş tecrübeleri ve bazı parametrelere dayalı değildir. Bunun için deney ortamı, bazı araç ve gereçlere de ihtiyaç vardır. Dolayısıyla bizler sadece ve sadece elimizdeki parametreler ve sürüş zevkimize göre değerlendirme yapabiliriz. Örneğin test edilen bir motosikletin, amortisörlerinin sert veya yumuşak olması değerlendirmesinde; A sürücüsüne göre sertken. B sürücüsüne göre yumuşak olarak değerlendirilebilir. Amortisörlerin ölçü olarak sertliğini ise ancak profesyonel olarak çeşitli araçlarla ve ölçümlerle değerlendirilebiliriz. Bu değerlendirme ise elbette mühendislerin işidir.
Bahse konu parametreler ise motosiklete ait teknik verilerdir. Bu verileri normal bir sürücü sürüş yaparak değerlendiremez. Sadece diğer motosikletlerle (aynı segmentteki) karşılaştırılabilir.
Özetle aşağıdaki kıstaslara göre değerlendirme yapılabilir:
1.Motosikletin Fiziksel Görünümü ile İlgili Değerlendirmeler.
1.a.Yolcu kapasitesi-Yük durumu
Motosikletin dış görünüş açısından iki kişiyi taşıyacak büyüklüğe sahip olup olmadığı, Scooter ise sele altı bagaj kapasitesi, normal motosiklet için bagaj durumu… Ne kadar yük taşıyabileceğinin ve bagajları bağlama yerlerinin tespiti.Selenin dizaynı ve materyali, konforlu olup olmadığı, yüksekliği, sürücü ve artçının rahatça oturup oturamadığı vb..
1.b. Göstergeler-Gidon
Gidon üzerinde bulunan düğme ve kumandalara rahatça ulaşılıp ulaşılmadığı, kullanım kolaylığı, ön panelde bulunan göstergeler ve özellikleri, göstergelerin işlevselliği, seyir halinde rahat kullanılıp kullanılamadığı ( Km ve devir saati göstergesinin haricinde saat, hararet, yakıt, ortalama benzin tüketim bilgisi, odyometre göstergeleri, basit bir yol bilgisayarı gibi göstergelerin bulunup bulunmadığı) vb..
1.c.Aynalar
Motosikletin aynalarının boyut olarak ölçüleri, işlevsellik yönünden görüntü açısı ve derinlik hissine haiz olup olmadığı, aynaların gidondan yüksekliği ile dışarıya çıkıntısının orantı olarak problem yaratıp yaratmadığı, sürücünün kolaylıkla aynaları ayarlayabilmesi vb..
1.d. Ayak Mesnetleri
Öncünün ve artçının motosiklet üzerinde ayaklarını koymuş olduğu mesnedin lastik bir yüzeye sahip olup olmadığı (Lastik veya kauçuk olması elektriklenmeyi önler). Öncünün ve artçının ayaklarının mesnede yetişip yetişmediği, Özellikle artçının seyir halinde mesnedin bulunduğu yer dolayısıyla ayaklarının rahat edip etmediği, egzozun artçının ayaklarına zarar ve ısı verip vermediği (bazı egzozların sıcaklığı artçıları son derece rahatsız etmektedir)
1.e.Orta ve Yan Ayaklık
Orta ve Yan Ayaklık olup olmadığı, kullanım kolaylığı, yan ayaklığın motoru kesip kesmediği (bazı motosikletler güvenlik açısından yan ayak indirilince otomatik olarak stop eder).Motosiklet üzerindeyken yan ayaklığın açılıp açılamadığı vb..
1.f. Genel Görünüm
Motosikletin granajı, genel görünümü, iki aks arası uzaklık, yükseklik ve bu durumların ivmelenme, frenleme, viraja etkileri. Rüzgârlık varmı-yokmu. Var ise yüksek hızlarda titreme yapıp yapmadığı, sürücüye etkisi vs..
1.g.Işıklandırma
Motosikletin farları,sinyalleri,işlevselliği,kullanım kolaylığı vb..
2.Motosikletin Gücü ile İlgili Değerlendirmeler.
Motosikletin: cc, beygir gücü, tork bilgilerinin değerlendirilmesi. İlk kalkıştaki ivmelenmesi, gazı hemen alıp almadığı, (Scooterlar için otomatik şanzıman olup olmadığı ve buna paralel olarak ilk hızlanma ve ivmelenme durumu).
İlk çalıştırmada titreme olup olmadığı. İlk çalıştırmada ve sonrasında gaz verme ve motorun karşılık vermesi arasında geçiş zamanı.
Ara hızlanmalarda(gazlarda) ve vites geçişlerinde ivmede düşüş olup olmadığı. Vitesin sınır tork ve devirine göre gücü (vitesin hakkı olan güce sahip olup olmadığı). Devirlerdeki oran ve tork paylaşımı.Yokuş yukarı ivmelenme, yokuş aşağı ivmelenme, virajlarda ara gaz ve gücün tepkisi vb..
Yüklü ve yolculu kullanımda ivmelenme, güç te kayıp olup olmadığı, Motosikletin ağırlığı, ağırlık durumlarının hızlanmaya-ivmelenmeye etkisi,
Motosikletin rodajda olup olmadığı…(Eğer rodajda ise %30 luk bir hız kaybı normaldir). Sürüş esnasında yapılabilecek hızlanmalar, süreler, viteslerin hangi devirde ve oranda hızlanmaya müsaade ettiğini değerlendirme vs..
3. Motosikletin Fren Sistemi ve lastikleri ile İlgili Değerlendirmeler.
Motosikletin fren sistemi nasıl? (Sabit diskli, bileşik fren sistemi,ABS vs..). Frenlerin ayrı ayrı uygulanması ve sonuçları. Sadece ön fren-sadece arka fren ve kızaklama durumları. Motosiklet üzerinde yapılan frenleme çalışmalarında gerek denge ve gerekse acil durumlarda sürücüye kolaylık sağlama açısından performansı.Frenleme ve denge bağlantısı.Virajlarda frenleme.vb..
Lastiklerin markası,yazlık-kışlık olması veya motosikletin kullanım amacına uygun olup olmadığı, yola tutunma ile ilgili değerlendirmeler.
4. Amortisörler ve İlgili Değerlendirmeler
Amortisörlerin yeri. Kaç adet ayar derecesinin olduğu. Ayarlanabilir olup olmadığı. Kasisli yollarda yapılan denemelerde titreşimin hangi seviyede sürücü ve artçıya aksettiğinin tespiti.Scooterlarda süspansiyonun sertliğine bağlı olarak altın zaman zaman yere sürtmesi veya sürtmemesi.Değişen yol yüzeylerine göre rolü vs..
5.Yakıt Tüketimi ve sürüş keyfi
Motosikletin yakıt hacmi, bir depo benzin ile ne kadar mesafe gidilebildiği, yakıtı ne kadar yaktığının hesap edilmesi vs.
Ayrıca sürüş esnasında motosiklete hâkimiyet, rahatlık veya dezavantajları, araç sollama, yolda akıcılık, sürüş esnasında veya sonrasında sürücüyü yorup yormadığı, ses ve titreşim vb..
Oktay ÇELİK
Motosiklet Eğitmeni
Baş komiser :bounce: