PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Ne kadar yavaş o kadar sıcak!!!



lektonlu
15 Kasım 2005, 14:49
selam dostlar
yardım istediğim bi konu var sürat motorları ile yavaş hızlarda gidildiğinde motorda normalden fazla ısı artışı oluyo enaz 70 80 le gitmek gerekiyo.peki bu durum büyük hacimli enduro ve touringler içinde geçerlimi yardımlarınız için şimdiden teşekkürler. :brave:

Makine
15 Kasım 2005, 14:54
Su soğutmalı ve fanlı motorları bağlamaz. Yalnız hava/yağ soğutmalı veya sadece hava soğutmalı motorlarda değişken hızlarda gitmek daha doğru olur. Günümüzde çoğu Enduro ve touring'ler su soğutmalı. Eğer su soğtuma sisteminde bir arıza yoksa motor normal sıcaklığında çalışır. Asıl kullanılması maharet isteyen motor hava soğutmalı motordur.

userneym
15 Kasım 2005, 17:51
makine haklı sanırım ama şimdiki hava soğutmalılar bayaa iyi hiç şişmiyorlar,
ben o kadar ikinici vitesde Uludağda dik yokuşları tırmandım daha bir kez bile
zorlanma şişme belirtisi göstermedi benim hava soğutmalı çinli...

distinto
26 Kasım 2005, 23:53
hava soğutmalı motorlarda değişken hızlarda gitmek daha doğru olur.
bunun mantığı nedir hocam?

Makine
27 Kasım 2005, 01:27
distinto,


bunun mantığı nedir hocam?

Mantığı şu: Eğer devamlı düşük hızda sabit olarak gidersen aynı hava debisinde sıcaklık artmaya başlar. Yüksek süratlerde sorun çıkmıyor daha çok sıcak havada yavaş sabit sürüşler için geçerli. Değişkenlik dediğim bu sabit hız sürüşünde arada bir hızlanmalı ve bir müddet böyle gidilmeli sonra tekrar aynı sürate inebilirisiniz.

Yokuş aşağı-yukarı bir yolda seyrediyorsanız yokuşu optimum vitesde çıktıktan sonra inerken gene aynı sabit hızda ama en üst vitesde inip devri düşük tutup motorun soğumasını sağlarsınız.

Diğer önemli bir konuda motorun soğutma petek yapısı. Bazı motorlarda petek sayısı daha fazla bu motorlar yavaş sürüşlerde biraz daha avantajlı görünmekte.

Görüşmek üzere.

distinto
27 Kasım 2005, 02:02
Makine, yani sabit hızda hızlı gidersek sorun olmaz ozaman. teşekkürler... :rendeer:

motorinn
29 Kasım 2005, 00:29
yani sabit hızda hızlı gidersek sorun olmaz ozaman. teşekkürler... :rendeer:
Sabit hız değil de motorun istediği hız:
Motora hararet veren unsur verdiğimiz gazdır.Yani gaz kolunu çevirmemiz ile hararet artar.Dikkat edersek büyük vitesle rampayı çıkmak istemeyen,nazlanan motora gayri ihtiyari gaz veririz(bayıltırız)Bu arada soğutmak için hava akımı yetersiz kalır.Aslında o anda vites küçülttüğümüzde aynı sürat için daha az gaz yeterli olacaktır(devir artmasına rağmen).

Asıl mantık şudur; gaz verdikçe(yani ısıttıkça)soğutma da o oranda artmalıdır(hava akımı).Yani motor gaz verdikçe hızlanmalıdır.Rampa yukarı sürüşlerde verdiğimiz gazın karşılığını alamıyorsak yani motor hızlanmıyor,bayılarak gidiyorsa hararet de artıyor demektir .Endişeleri atmak için hava pasif hava soğutmalılarda, sıcak hava ve uzun rampa çıkışlarında büyük vitesle süratlendireyim de soğusun yerine,küçük vitesle hararetlendirmiyeyim mantığı geçerli olmalıdır.

Makine
29 Kasım 2005, 09:48
motorinn, zaten motoru bayıltmak doğru bir sürüş tarzı değildir. Hele uzun rampalarda uygun vitesde çıkmak sürücü içinde doğru harekettir. Motor uygun devirde olmalı ve gaz verdiğiniz anda bayılmadan çıkmalı. Dediğine katılyorum. Baygın sürüş harareti daha çok arttırıyor. Ama böyle baygın sürenlerde herhalde ya çok tembeldir vites değiştirmez yada tam acemidir sürüşten anlamaz.

mertmertmert
29 Kasım 2005, 10:29
sanırım yeni makinalarda artık fan , radyatör vb bir donanım yeterli oluyor....

hararet falan eskisi gibi olmuo sanırım.....(eski makinalarda olduğu gibi)

motorinn
29 Kasım 2005, 12:35
motorinn, zaten motoru bayıltmak doğru bir sürüş tarzı değildir. Hele uzun rampalarda uygun vitesde çıkmak sürücü içinde doğru harekettir. Motor uygun devirde olmalı ve gaz verdiğiniz anda bayılmadan çıkmalı. Dediğine katılyorum. Baygın sürüş harareti daha çok arttırıyor. Ama böyle baygın sürenlerde herhalde ya çok tembeldir vites değiştirmez yada tam acemidir sürüşten anlamaz.

dostum öyle deme çoğu insan bunu farkında bile olmadan yapıyor hatta araba kullanırken bile.Ayak veya el gaza gayrıihtiyari gidiyor bu da bize yakıt maliyeti+hararet olarak olarak geri dönüyor.Senin de söylediğin gibi acemilikten ya da bilinçsizlikten olabilir ama niceleri var araç nerdeyse stop edecek öyle gidiyor.Tabii motosiklet kullanıcıları o kadar bayıltmaz elbette ancak yine de gaza dikkat etmek gerekiyor,yediği kadar vermek yada uygun vitesle gitmek hararetin armasına bir nebze de olsa engel olacaktır.
mertmertmert, Haklısın dostum söylediklerim fan,radyatör,yağ soğutma vb. bulunmayan motorlar için geçerli.Ancak öyle sıcak+ rampa+artçı oluyor ki bazen onlarda bile dikkat gerekebiliyor.Hele küçük hacimli ise motor daha fazla zorlanıp hararet daha çok artıyor.Bazen dinlenmek bile gerekebiliyor.

cbrvv
09 Aralık 2005, 14:19
race tipinde aerodinamik amaçlı kapalı grenaj olduğundan fan harici pek hava girişi olmuyor.
hava girişi yüksek devirlerde yanma için girişe tasarlanmıştır. Yani önce makinenin nefes alması lazım ki istediğimiz yüksek devirleri çevirsin.
Dolayısı ile de şehiriçi düşük hız yada akmayan trafikte paso fan açıyor. 108de falan açıyor benim makine fanı.

Makine
09 Aralık 2005, 17:34
Arkadaşlar su soğutmalı motorlarında hava ile soğuduğunu hatırlatmak isterim. Her ne olursa olsun genelde hava soğutmalı bir motoru yapan mühendis hacime ve motor tipine göre soğutma düzeyini ayarlamaktadır. Neticede ben şehir içinde çok yavaş süren büyük hacimli chopper motorlarda gördüm. Hiç kitlenipte yolda kalan yok. Biz işi garantiye alalım diye söylüyorum. Bunun yanında su soğutmalı motorun daha özenli bakımlarının ve kontrollerinin yapılması gerektiğini, tamirininde bilgili ciddi servislerde yapılması gerektiğini hatırlatmak isterim. En ufak bir devir daim arızasında motoru elinize alırsınız. Yola çıkmadan motorun sağına soluna bakın, akmış bir sıvı varmı diye. Radyatörünüz temiz olsun. Mutlaka yaz-kış antifiriz suda olsun.

Hava soğutmayı ben seviyorum. Hele küçük hacimli motorlarda su soğutma gibi teferruatlı bir sisteme hiç gerek yok. Ayrıca su pompası bu tip ufak motorlarda güç kaybınada yol açar. Hava soğutma iyidir.

Görüşmek üzere.

motorinn
09 Aralık 2005, 22:12
+1 Makine dostumun yazdıklarına aynen katılıyorum.Su soğutmalı sistemler daima hararet göstergesine dikkatimizi vermemizi gerektirirler.Diyeceksiniz ki ben bakmıyorum hiç bir sorunum da yok ama sorun çıktığında mutlaka bakacaksınızdır ve o da size ben burdaydım daha önce niye bakmadın diyecektir.Yani adamlar göstergeyi boşuna koymaz.Demek ki en ufak bir hararet sorununu öngörmemiz gerekir.Daima hortum ve bağlantıları,su seviyesi,antifriz,petekler,devirdaim,fan motorunun çalışıp çalışmadığı,hararet,fan müşirleri vb.kontrol edilmek ister.Komplike sistemdir,tek birinin arızası tüm sistemi etkiler.Buna fan müşiri arızası veya motoru yıkamaktan mütevellit soketlerde oksidasyondan dolayı fanın devreye girememesi,antifrizsiz sıvıdan dolayı aliminyum sistemlerdeki yıpranmalar+getirdikleri arızalar örnek gösterilebilir.
Başa beladır küçük motorlarda,gereksizdir kanımca.Büyük motorlar daha güçlü,devirli ya da diğer bir deyişle daha büyük fırınlı olduğundan sıvı ile soğutmaya ihtiyaç duyarlar.Buna yağ sogutma,turboşarjlarda karışım havası soğutma (intercooler)da eklenebilir.Bir motor vardı yağı kadro içinde dolaşıp soğuyordu yanlış hatırlamıyorsam(ne hikmetse).
Benim tercihim de kafa dinç sürüş için daha az sorun çıkaran hava soğutma sisteminden yanadır.

watercolours
11 Aralık 2005, 08:03
onun için mi honda, yamaha gibi firmalar 250cc'lik motorlarında (rebel mesela) hava soğutma kullanıyorlar? su soğutmaya gerek olmadığı için mi?

Makine
11 Aralık 2005, 16:03
watercolours evet. öncelikle maliyeti düşürmek, ardındanda servis kolaylığı ve bu hacimde çokda gerek duyulmaması.

YZF_750R_EXUP
13 Aralık 2005, 19:31
su sogutmalı bi makinada fan varsa hararet sorunu yoktur hava sogutmalı makinalarda durum farklı

motor18
30 Ocak 2009, 15:10
en iyisi su soğutma ama hava soğutmada iyi benim popcorn hava soğutma sıcak yaz günlerinde tam gaz 45 km yol yaptım iki kişi bişi bile olmadı tıklamadı bile şişme belirtisi felanda olmadı:mrgreen: