PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Korozyon nedir?



NeO-SouL
27 Ekim 2005, 02:57
Merhaba,

Forumlarda uzun uzun arastirdim bu konuyu ama boyle bi baslik acilmamis.
Korozyon nedir? Uzun sure hic calismadan yatan motorlarda (ornegin 1-2 sene) ne gibi problemler bas gosterir? Omurleri kisalirmi? Belirtileri nelerdir? Eger calisir durumda cekiste yada hizda bir problem yoksa, standarta yakinsa, ileride sorun cikarabilirmi? :sunny:

:bestmt:

_Si_BeMoL_
27 Ekim 2005, 03:10
korozyon benım bıldıgım kadarıyla paslanma ve paslan ,ma belırtısıdır.yatan motorlarda eger yerınden oynatmazsan lastıkler yer yapar.yanı yere basan yerlerınde sekıl bozuklugu olur.eger uykuya yatırmadan once gereklı koruyucuları uyguladıysan (kı shadow abı yazısında acıklamıs) pek bısey olcaanı sanmıyomç

Eger calisir durumda cekiste yada hizda bir problem yoksa, standarta yakinsa, ileride sorun cikarabilirmi?
eger bakımlarını duzenlı ve duzgun bı sekılde yaparsan ve motoruna gereklı ozenı gosterırsen hıcbı sorunun olmaz.

LesPaul
27 Ekim 2005, 03:29
korozyonla çalışmayan motorun alakası yoktur. halk arasında korozyon paslanma diye bilinir. ancak korozyon sadece paslanmadan ibaret değildir, korozyonun bir çok çeşidi vardır.
malzemenin dışında oluşan korozyonun motora bir zararı yoktur. dışarıda kalan kısımlar boyanmış ya da kromla vb kaplanmışsa (galvanizleme) su yüzünden oluşan paslanma gerçekleşmez. korozyona en dirençli kaplama kromdur. bu yüzden kaliteli motorlarda nikelaj diye bildiğimiz ayna gibi parlayan kısımlar krom kaplamadır. nikel de kaplanır ama korozyon direnci krom kadar iyi değildir.
ayrıca korozyonun elektro kimyasal korozyon ve mekanik korozyon gibi çeşitleri de vardır (bi kaç tane daha var, konu uzar çok detay olur).
elektro kimyasal korozyonun suyla alakası yoktur. elektro kimyasal korozyon iki metalin bir arada bulunması durumunda oluşur. yani kaplamalarda görülür. kaplama yapılırken kaplama malzemesi ve kaplanacak parça uyumlu olmalıdır. elektron ilgisine göre kaplama mazlemesi seçilir. öyle her parçayı nikel ya da krom kaplama yapamazsınız! merak etmeyin motorunuzdaki krom ya da nikel kaplamalara kolay kolay birşey olmaz. uygun olmayan kaplama içten içe korozyona uğrar, siz farkına bile varmazsınız. bu uzun vadede gerçekleşir. 5-10-20 sene sonra olabilir, malzemeye göre değişir. bir gün pul pul kaplamanın döküldüğünü görürsünüz. ama dediğim gibi, o kadar nasıl olsa kullanmazsınız motoru.
elektro kimyasal korozyon en tehlikeli korozyon tipidir. parçanın üstünde boya da olsa kaplama da olsa siz bunu göremezsiniz.
mekanik korozyon da, parçanın içindeki mikro çatlaklar sebebiyle oluşur. boya da yapsanız, kaplama da yapsanız mikro çatlaklar yüzünden oluşan korozyonu engelleyemezsiniz. içten içe parça çürür. bu çatlaklardan su vb. sızması sebebiyle korozyon görülür.

gelelim motora...
motorun dış kısmında paslanma olsa da, önemli olan iç kısmı olduğundan çalışmasında sorun çıkarmaz.
iç kısmı için de, motor malzemesi tamamen alaşımdır, yüksek sıcaklığa dayanıklıdır. korozyona karşı direnci çok iyidir. içinde krom, mg gibi alaşım elementleri bulunur. magnezyum sertliği artırır, krom da korozyon direncini. içinde krom falan var diye kaplamayla karıştırılmasın. kaplama ve alaşım tamamen farklı şeylerdir. motorun alaşım malzemesinde elektro kimyasal ya da mekanik korozyon görülmez. su ile de temas etmediğinden fiziksel korozyon da olmaz. motorun iç kısmında mikro çatlaklar da yok denecek kadar azdır. dolayısıyla korozyonla ilgili böyle endişeleriniz olmasın.
ancak;
çalışmayan motorda, motorun hareketli parçaları arasında elektro kimyasal korozyon görülebilir. motor dediğin gibi 1-2 sene çalışmazsa, karter yağı tamamen dibe çöker. işleyen aksamlar yağsız kalır. bu aksamlar birbiriyle temas halinde olduğundan elektro kimyasal korozyon görülebilir. dolayısıyla motorun iç kısmında sadece böyle bir korozyon görülebilir.

sonuç olarak;
"motorunuzu kullanmıyorsanız haftada bir çalıştırınız ve işleyen aksamların yağlı kalmasını sağlayınız. :cat: " ==== Bu cümleyle ilgili şu linke bakınız, uykulu yazdığım için dikkatimden kaçmış:
http://www.motosiklet.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=8004
anlaşılmayan bi yer varsa sorun lütfen, uykulu bir halde ancak bu kadar yazabildim...

Makine
27 Ekim 2005, 10:52
Ellerine sağlık. Teşekkürler.

sereye
28 Ekim 2005, 01:36
Klavyene sağlık lespaul_84 çok güzel ve açıklayıcı yazmışsın.

shadow-vt
28 Ekim 2005, 03:53
sonuç olarak;
motorunuzu kullanmıyorsanız haftada bir çalıştırınız ve işleyen aksamların yağlı kalmasını sağlayınız. :cat:

anlaşılmayan bi yer varsa sorun lütfen, uykulu bir halde ancak bu kadar yazabildim...

lespaul_84, uzun süre park halınde kalacak mesela kışın kullanılmayacak motorun kısa süreli durduğu yerde çalıştırılması çok sakıncalıdır.. bu tavsiyenızı arkadaşlar kışında uygulayabılır !!lütfen bu eksik bilgiyi düzeltiniz..!!
bu konu hakkında daha genış açıklamayı aşagıdaki lınkten okuyabilirsiniz...
http://www.motosiklet.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=8004

LesPaul
28 Ekim 2005, 04:11
estağfurullah arkadaşlar ne demek...

shadow-vt düzelttiğin için teşekkürler. gecenin bi vakti uykuluyken yazmıştım. asıl konu korozyon olduğundan motorun nasıl çalıştırılacağına dair üzerinde durmamıştım.
yanlış yönlendirdiysem özür dilerim arkadaşlar... :rendeer: