PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Plaka sınırlandırmasına motosiklet formülü / Metin Kalkavan



Erhan Erdil
05 Mart 2007, 18:32
İlkokuldayken öğretmenlerimiz bizlere bir köylünün kuyuya taş atması ve diğer sağlıklı köylülerin o taşı kör kuyudan çıkarmaları hikayesini anlatırdı. Geçen hafta buna benzer bir hikaye yaşadık. Trafik problemi için biri kuyuya taş attı ve bir hafta boyunca sokaktaki insan dahil bunu konuştu. Bende bu konu ile ilgili kuyuya taş atmak ve İstanbul'un trafik sorununu çözmek ve plaka sınırlandırmasına karşı düşünülen formülü sizlerle paylaşmak istiyorum. Trafik sorununun en etkin, pratik ve ekonomik çözümü: Motosiklet kullanımını yaygınlaştırmak... (Bugüne kadar hiç kimsenin aklına dahi gelmemiş olması Türkiye'ye has bir durum.) Başta İstanbul olmak üzere ülkemizin büyük şehirlerinin çok ciddi sorunu haline gelen trafik sıkışıklığı vatandaşlarımızı da isyan eder hale getirmiş, bir çok kesimden de çeşitli çözüm önerileri yoğun olarak ortaya atılmıştır. Çözümleri kısa vadeli ve uzun vadeli çözümler diye ikiye ayırabileceğimiz gibi zor, pahallı, kolay ve ucuz çözümler diye de ayırabiliriz. Maalesef uzun vadeli, pahalı ve de zor çözümler doğal olarak çok ciddi sorunları da beraberinde getirecektir. Bugün tüm büyük şehirlerimizin yollarını genişletmek, yeni yollar açmak, metro, tüp geçit, üst geçit, kavşak, köprü vs. yapmak belki ciddi çözüm sağlayacaktır ancak maliyet, zaman açısından sonunun ne olacağı tam olarak da bilinmemektedir. Dolmuş, taksi gibi araçları trafikten men etmek, araç sayısını kısıtlamak gibi ütopik çözümlerin de bu işten geçinen kişi, kuruluş ve de sektörlerin çok zor durumda kalmalarına neden olacağı da aşikardır. Çözüm kolay değildir. Önerilenlerin belli bölümlerinden oluşacak uzun vadeli çözümler alelacele değil doğru planlama ile yapılırsa arzulanan sonuçlara ulaşılabilir. Ancak kısa vadede en etkin ve en ekonomik çözüm nedense, belki de bilinçli bir şekilde gündeme gelmemektedir. Bugün gelişmiş ülkelerin değişik şekillerde trafiği rahatlatabilmek amacı ile çeşitli uygulamalarla teşvik ettiği motosiklet kullanımı, maalesef ne yetkililerin ne de önerilerde bulunanların gündemine bir türlü gelmemektedir. Motosiklet bugün bir taşıt olarak bir yerden bir yere ulaşmada en ekonomik olanıdır. Diğer araçlara oranla 1/6 oranında yakıt harcar, 1/4 oranında asfalt eskitir, 1/3 oranında havayı kirletir, 1/4 oranında yer kaplar. Motosiklet kullanımının artması ile sadece trafik rahatlaması sağlanmış olmaz, ayrıca dış ticaret açığının en önemli kalemi petrol giderinin azalmasına ciddi katkısı olur. Vakit tasarrufu da diğer ciddi bir katkıdır. Bugün Londra'da, Tokyo'da araçlar şehir merkezine girdiklerinde günlük bir bedel ödemektedirler (congestion tax). Ancak iki tekerlekli araçlar bundan muaftır. Bu da çok başarılı olmuş bir uygulamadır. Birçok şehirde park yeri sorunu şu anda bile çok ciddi boyuttadır. Motosikletler yol kenarında dahi park etseler hiçbir zaman tıkanmaya sebep olmazlar... Benzer uygulamaları dikkate alarak trafik sorununa pratik çözüm için motosiklet kullanımını artıracak formül önerileri aşağıdadır:

1) Trafik Kanunu'ndaki AB'ye uyum çerçevesindeki değişiklik taslağının bir an önce TBMM'de onaylanması;
* Trafikte Motosikletlere geçiş önceliği hakkının verilmesi
* Ehliyet konusunun kademelendirilerek basitleştirilmesi
* Kask kullanımı ile ilgili gerekli standardın getirilmesi
2) Motosikletlerden alınan vergilerin Avrupa Birliği standartlarına indirilmesi;
3) Motosikletlerden köprü ve otoyol geçiş ücreti alınmaması;
4) Şehrin belli caddelerinde sadece motosikletlerin park edebileceği motoparklar oluşturulması;
5) Şehir merkezlerine giriş yapan dört tekerlekli araçlardan günlük ücret alınması;
6) Motosiklet kullananların motosiklet ile ilgili tüm giderlerinin vergiden muaf tutulması. Motosiklet kullanımı ile; sadece trafikteki mevcut araçların yüzde 5'i motosiklet kullanmaya yönelse bile bugünkü trafik çilesi ciddi şekilde azalacaktır. Ben de bu fikirlere sahip olduğum için MOTED' in bu görüşünü aynen sizlerle paylaşıyorum.

http://www.sabah.com.tr/cpsabah/i/y/1681.jpg
Metin KALKAVAN
mkalkavan@sabah.com.tr
Motokeyf - Metin Kalkavan'ın Yazıları Sabah Gazetesi Cumartesi Ekinde Yayınlanır.

By Mükemmel
05 Mart 2007, 18:37
Tam süper olur ama bunu uygulayacak babayiğit lazım

TuğrulÖzbek
06 Mart 2007, 01:50
250 cc ye kadar olan modeller için vergilerin oldukça düşürülmesi ve sürücü belgesi için gerekli evrak işlemlerinin e-devlet altyapısı kullanılarak vatandaşlık numarası ile takip edilip vatandağın evrak toplama zahmetinden kurtarılması gerekir. sürücü belgesi için gerekli evrakların toplanması başlı başına bir mesai gerektiren durum halindedir.
fakat vergilerin indirilmesi konusunda pek umutlu değilim. konulmuş olan vergilerin azaltılması pek olmamış biri durum. bu vergilere vatandaş alıştır bir vergi daha icat edelim demesinlerde

GorkeM
06 Mart 2007, 03:20
2) Motosikletlerden alınan vergilerin Avrupa Birliği standartlarına indirilmesi;
3) Motosikletlerden köprü ve otoyol geçiş ücreti alınmaması;

sadece bu maddeler bile onaylansa büyük ilerleme görebiliriz...
Ayrıca:

*Motosikletler için özel yerlerde özel şeritler yapılması. (Örneğin; Boğaz köprüsü trafiğinde emniyet şeridini işgal etmemizin engellenmesi veya ceza kesilen günler aralardan gitmemizin engellenmesi için)

*Yolların motorlar için güvenli hale getirilmesi. (Örneğin otoyollardaki; en ufak temasta kafamızı koparan bacağımızı kesen yol kenarlarındaki çelik zincir ve metal korumalar yerine Avrupa standartlarındaki beton bloklar konularak güvenliğin arttırılması.**)

**Bu blokların otomobiller içinde kazanın emilimi açısından çok daha güvenli olduğu kanıtlanmıştır. Ayrıca ülkemizde beton mu yoktur??? Bakımı daha mı zordur?

Gökhan
06 Mart 2007, 20:08
yazara çok teşekkür ediyorum derdimize deva olacak önerilerde bulunmuş fakat bir yer dikkatimi çekti


Diğer araçlara oranla 1/6 oranında yakıt harcar, 1/4 oranında asfalt eskitir, 1/3 oranında havayı kirletir, 1/4 oranında yer kaplar
hangi motor arabalara oranla 1/6 oranında yakıt tüketiyo:mrgreen:

az önce merak ettim volkwagen golf 1.6 nin benzin tüketimine baktım . genel olarak 7,4/ 8,2 diyor. biz üst sınırı dikkate alacak olursak (8,2lt) yazarın dedigine göre motorların bir çogu 1,3 lt yakması gerekiyor ama yakıt tüketimini baktıgımızda 4,5lt gibi bir yakıt tüketimleri var. yazarın olayı biraz abarttığı kanatindeyim oradaki 1/6 yerine 1/2 veya 1/3 deseydi daha mantıklı bir sonuç olurdu...

alp_tunay
08 Mart 2007, 15:53
yazara çok teşekkür ediyorum derdimize deva olacak önerilerde bulunmuş fakat bir yer dikkatimi çekti


hangi motor arabalara oranla 1/6 oranında yakıt tüketiyo:mrgreen:

az önce merak ettim volkwagen golf 1.6 nin benzin tüketimine baktım . genel olarak 7,4/ 8,2 diyor. biz üst sınırı dikkate alacak olursak (8,2lt) yazarın dedigine göre motorların bir çogu 1,3 lt yakması gerekiyor ama yakıt tüketimini baktıgımızda 4,5lt gibi bir yakıt tüketimleri var. yazarın olayı biraz abarttığı kanatindeyim oradaki 1/6 yerine 1/2 veya 1/3 deseydi daha mantıklı bir sonuç olurdu...

Bazı motorlarda da tam tersi....Motor daha çok yakıyor...Havayı 2 zamanlılar daha çok kirletiyor...

Sanırım çok ta masum değiliz....:cat:

heyferhatbey
21 Mart 2007, 01:10
ama motor eğitiminede büyük önem vermek gerek :cat:

ozertr59
23 Ağustos 2007, 17:20
yazara çok teşekkür ediyorum derdimize deva olacak önerilerde bulunmuş fakat bir yer dikkatimi çekti


hangi motor arabalara oranla 1/6 oranında yakıt tüketiyo:mrgreen:

az önce merak ettim volkwagen golf 1.6 nin benzin tüketimine baktım . genel olarak 7,4/ 8,2 diyor. biz üst sınırı dikkate alacak olursak (8,2lt) yazarın dedigine göre motorların bir çogu 1,3 lt yakması gerekiyor ama yakıt tüketimini baktıgımızda 4,5lt gibi bir yakıt tüketimleri var. yazarın olayı biraz abarttığı kanatindeyim oradaki 1/6 yerine 1/2 veya 1/3 deseydi daha mantıklı bir sonuç olurdu...

Bende Kymco Aktiv 125 (kap) var.100 km de inanın 1,7 gibi bir tüketimi var ağırlığı 95 kg.Siz birde bununla kıyaslayın

halis
23 Ağustos 2007, 17:35
2) Motosikletlerden alınan vergilerin Avrupa Birliği standartlarına indirilmesi;
3) Motosikletlerden köprü ve otoyol geçiş ücreti alınmaması;

sadece bu maddeler bile onaylansa büyük ilerleme görebiliriz...
Ayrıca:

*Motosikletler için özel yerlerde özel şeritler yapılması. (Örneğin; Boğaz köprüsü trafiğinde emniyet şeridini işgal etmemizin engellenmesi veya ceza kesilen günler aralardan gitmemizin engellenmesi için)

*Yolların motorlar için güvenli hale getirilmesi. (Örneğin otoyollardaki; en ufak temasta kafamızı koparan bacağımızı kesen yol kenarlarındaki çelik zincir ve metal korumalar yerine Avrupa standartlarındaki beton bloklar konularak güvenliğin arttırılması.**)

**Bu blokların otomobiller içinde kazanın emilimi açısından çok daha güvenli olduğu kanıtlanmıştır. Ayrıca ülkemizde beton mu yoktur??? Bakımı daha mı zordur?

olurmu ya adamlar gecen sene motosiklet satışları artı diye alınan vergiyi yükseltiler ne diyorsunuz bizim ülkemizde hepimiz yoluncak kaz gözüyle bakıyorlar :queen::queen:

denizcimuzaffer
23 Ağustos 2007, 17:55
öneriler çok mantıklı, yazara teşekkürler. Ancak, AB standartlarını sadece kendimize göre yorumlamayalım. Özellikle 2 zamanlı ve klasik tip yağlamalı motosikletleri yasaklamalıyız. Avrupa da tamamen kaldırıldı hatta. Motosiklet eğitimlerini işler hale getirmeliyiz. Koruyucu ekipman zorunluluğu da olmalıdır.
Tam motor cenneti olur o zaman ülkemiz yaavv:queen: Özellikle avrupa da ve tropğik ülkelerde yağmur, kar olasılığı çok ve bu yüzden motosiklet kullanımı sınırlı zamanda yaygınlaşıyor. Oysa ben geçen kış 15- gün falan süremedim motorumu:cat:

viper22
23 Ağustos 2007, 18:18
simdi Metin Bey yazdi diye bu boylemi olacak.Bence bu ifadeleri gazetede kullanmak degil marifet bunu meclise tasimak.Keske bir milletvekilimizin dikkatini ceksek bu konuda.

sos112
27 Mayıs 2012, 18:16
yazın geçerler kışın arabaya devam geçici çözüm :)

Frank Lucas
27 Mayıs 2012, 18:49
adamlar,düzülmedik kim kaldı derdinde sizde motosikletlere köprü vs bedava derdindesiniz imkansız bu söylenenler