Punctum
20 Kasım 2024, 11:36
Merhaba,
Bugün instagramda karşıma, motosiklet seçiminde sürücünün boy ve diğer fiziksel özelliklerinden bahseden bir gönderi çıktı. Bu benim çok önemsediğim ama ülkemizde pek de üzerine düşünülmediğini fark ettiğim bir meseledir.
Forumda neredeyse gün aşırı "hangi motosikleti seçmeliyim" diye konu açılır ama seçenekler belirlenirken, kişinin fiziksel özelliklerinin bu motosikletleri güvenli, sağlıklı, keyifli sürebilmek için yeterli olup olmadığı meselesi çoğunlukla görmezden gelinir. Halbuki seçtiğimiz motosikletin motor gücü, ağırlığı, hacmi, ağırlık merkezi, yüksekliği, tekerlek çapı, gidon genişliği vb. teknik özelliklerinin yanı sıra, sürücünün de boyu, kilosu, kas yapısı, hatta kol uzunluğu, hatta bacak boyu gibi özellikleri, o motosikleti nasıl kullanacağımıza doğrudan etki eden vazgeçilmez faktörlerdir. Çünkü motosikletin fiziksel özelliklerinin kullanıcısına uygun olması veya ona göre modifiye edilmesi, kullanıcının optimum performansı göstermesi, en iyi konforu elde etmesi ve olası ağrı ve rahatsızlıkları da minimize etmesi bakımından müthiş önemlidir.
Bisiklet camiasında buna Bike Fit deniliyor.
https://www.pedalturk.com/sayfa/bike-fit?srsltid=AfmBOoq5-LIasrvGreNs5drDb6i5IUlFOQz2HLymmO0mCR2knQ6w4CXk
Kısaca; bisikletin, sürücüsünün fiziksel özellik ve ölçülerine göre ayarlanarak, bisiklet sürüş keyfini ve performansını en üst düzeye çıkarabilme yöntemi diye tanımlanıyor. Burada bisikletin sele yüksekliğinden, gidonun rotasyonuna, Kallerin (bisiklet ayakkabısının pedala kitlenmesini sağlayan kilit parçası) lateral ayarlarından, aynakol (pedal çevirdiğiniz ön dişlilerin bulunduğu kısım) uzunluğuna kadar birçok değişken kişiye göre yeniden tanımlanıyor. Böylece bisikletin sürücüsünün vücuduna göre şekillenmesi sağlanarak, en verimli güç aktarımı elde edilmeye çalışılıyor. Tabii bu, özellikle yarış ve performans sürüşlerinde yapılan bir uygulama olsa da, günlük kullanımlarda da veya biraz daha aktif sürüş talep eden amatör bisikletçilerde de talep edilen bir uygulama. Ancak burada asıl önemli olan, bisikleti ilk alırken kişinin kendi fiziksel özelliklerine ve kullanım amacına uygun olanı seçmesidir. Yoksa baştan hatalı beden alınan bir bisiklette, istediğiniz kadar limitlerinde Bike Fit yaptırın, sonuç almak mümkün değildir.
Tabii bisiklet insan gücüyle hareket eden ve dolayısı ile insan vücuduna göre optimize edilecek daha fazla komponent barındıran bir araç olsa da, benzer bir fitting işlemi motosikletlerde de yapılıyor. Özellikle yarış amaçlı kullanılanlarda. Ancak amatör kullanımlarda, motosikletlerde yapılabilecek kişisel modifikasyonlara pek de önem verildiğini görmüyorum. Belki de bu konuda yeterli hizmet sunulmuyor olabilir, bilemiyorum. Muhtemelen en yapılanı sele tıraşlamaktan veya gidon yükseltmekten öteye gitmiyordur. Aslında belki de burada en önemli mesele, bisikletlerde olduğundan çok daha agresif biçimde, kişinin kendi fiziksel özelliklerine uygun motosiklet seçme konusunda hassasiyet gösterme zorunluluğu. Bana kalırsa, yapılan en büyük hata, bu hassasiyete pek de dikkat edilmemesi. Çünkü bizdeki amatör düzeyde motosikletler daha çok görünüş, ses, tarz, şekil ve egolarla yoğrulan bir süreçle seçiliyor.
Ezcümle; amatör kullanımlarda motosikletlerde nasıl, hangi modifikasyonlar, nerede yapılır? sorusu biraz havada kalmış görünüyor. Motosikletlerde Bike Fit yapılır mı, bunu yapan yerler var mı, yapıp da sonuç alan var mı, buna değer mi, veya daha önemlisi, motosiklet seçerken kendi fiziksel özelliklerimizi dikkate alıyor muyuz? sorularına yanıt arayacağımız bir konu olsun istedim...
Sağlıcakla...
Bugün instagramda karşıma, motosiklet seçiminde sürücünün boy ve diğer fiziksel özelliklerinden bahseden bir gönderi çıktı. Bu benim çok önemsediğim ama ülkemizde pek de üzerine düşünülmediğini fark ettiğim bir meseledir.
Forumda neredeyse gün aşırı "hangi motosikleti seçmeliyim" diye konu açılır ama seçenekler belirlenirken, kişinin fiziksel özelliklerinin bu motosikletleri güvenli, sağlıklı, keyifli sürebilmek için yeterli olup olmadığı meselesi çoğunlukla görmezden gelinir. Halbuki seçtiğimiz motosikletin motor gücü, ağırlığı, hacmi, ağırlık merkezi, yüksekliği, tekerlek çapı, gidon genişliği vb. teknik özelliklerinin yanı sıra, sürücünün de boyu, kilosu, kas yapısı, hatta kol uzunluğu, hatta bacak boyu gibi özellikleri, o motosikleti nasıl kullanacağımıza doğrudan etki eden vazgeçilmez faktörlerdir. Çünkü motosikletin fiziksel özelliklerinin kullanıcısına uygun olması veya ona göre modifiye edilmesi, kullanıcının optimum performansı göstermesi, en iyi konforu elde etmesi ve olası ağrı ve rahatsızlıkları da minimize etmesi bakımından müthiş önemlidir.
Bisiklet camiasında buna Bike Fit deniliyor.
https://www.pedalturk.com/sayfa/bike-fit?srsltid=AfmBOoq5-LIasrvGreNs5drDb6i5IUlFOQz2HLymmO0mCR2knQ6w4CXk
Kısaca; bisikletin, sürücüsünün fiziksel özellik ve ölçülerine göre ayarlanarak, bisiklet sürüş keyfini ve performansını en üst düzeye çıkarabilme yöntemi diye tanımlanıyor. Burada bisikletin sele yüksekliğinden, gidonun rotasyonuna, Kallerin (bisiklet ayakkabısının pedala kitlenmesini sağlayan kilit parçası) lateral ayarlarından, aynakol (pedal çevirdiğiniz ön dişlilerin bulunduğu kısım) uzunluğuna kadar birçok değişken kişiye göre yeniden tanımlanıyor. Böylece bisikletin sürücüsünün vücuduna göre şekillenmesi sağlanarak, en verimli güç aktarımı elde edilmeye çalışılıyor. Tabii bu, özellikle yarış ve performans sürüşlerinde yapılan bir uygulama olsa da, günlük kullanımlarda da veya biraz daha aktif sürüş talep eden amatör bisikletçilerde de talep edilen bir uygulama. Ancak burada asıl önemli olan, bisikleti ilk alırken kişinin kendi fiziksel özelliklerine ve kullanım amacına uygun olanı seçmesidir. Yoksa baştan hatalı beden alınan bir bisiklette, istediğiniz kadar limitlerinde Bike Fit yaptırın, sonuç almak mümkün değildir.
Tabii bisiklet insan gücüyle hareket eden ve dolayısı ile insan vücuduna göre optimize edilecek daha fazla komponent barındıran bir araç olsa da, benzer bir fitting işlemi motosikletlerde de yapılıyor. Özellikle yarış amaçlı kullanılanlarda. Ancak amatör kullanımlarda, motosikletlerde yapılabilecek kişisel modifikasyonlara pek de önem verildiğini görmüyorum. Belki de bu konuda yeterli hizmet sunulmuyor olabilir, bilemiyorum. Muhtemelen en yapılanı sele tıraşlamaktan veya gidon yükseltmekten öteye gitmiyordur. Aslında belki de burada en önemli mesele, bisikletlerde olduğundan çok daha agresif biçimde, kişinin kendi fiziksel özelliklerine uygun motosiklet seçme konusunda hassasiyet gösterme zorunluluğu. Bana kalırsa, yapılan en büyük hata, bu hassasiyete pek de dikkat edilmemesi. Çünkü bizdeki amatör düzeyde motosikletler daha çok görünüş, ses, tarz, şekil ve egolarla yoğrulan bir süreçle seçiliyor.
Ezcümle; amatör kullanımlarda motosikletlerde nasıl, hangi modifikasyonlar, nerede yapılır? sorusu biraz havada kalmış görünüyor. Motosikletlerde Bike Fit yapılır mı, bunu yapan yerler var mı, yapıp da sonuç alan var mı, buna değer mi, veya daha önemlisi, motosiklet seçerken kendi fiziksel özelliklerimizi dikkate alıyor muyuz? sorularına yanıt arayacağımız bir konu olsun istedim...
Sağlıcakla...