PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Oktan meselesinin açıklaması. Kendinizi kandırmayın.



Sayfa : 1 [2] 3 4

memin1857
27 Eylül 2006, 02:02
Oktanın artmış olması daha hızlı yandığını (patladığını) gösterir.

Bu bilgi yanlış. Oktanın artmasıyla benzin daha YAVAŞ yanar. Daha hızlı yanıyor olsaydı daha kolay vuruntu yapardı.

kayasertac
29 Eylül 2006, 17:50
teşekkürler verdiğin bilgiler için :cat:

ER6ha-n
29 Eylül 2006, 18:38
abi yazıların tüm islam alemine faydalı.ama şu imzana takıldım.ne farkı var şaftlı motorun birde onu izah etsen.ben acemiyim henüz.
Dostum bildiğim kadarıyla şaftlı aktarım sistemleri zincirlilere göre daha az ve seyrek bakım gerektirir.Mesela zincirlileri her 500-600 km de bir(motora göre değişir) yağlamak gerekir fakat şaftılarda öyle bir sorunun olmaz ayrıca bana kalırsa zincirlilereden daha güvenli bir sistem çünkü zincirlilerde kopma veya yetersiz yağlanmaktan dolayı birçok sorun ve hatta kazalar yaşanıyor.Zaten yeni üretilen birçok cruiser(Yamaha Midnightstar gibi) ve touring(Yamaha FJR 1300AS,Honda Deauville gibi)modelleri şaftlı olarak üretiliyor

Thunder79
29 Eylül 2006, 18:54
Bu bilgi yanlış. Oktanın artmasıyla benzin daha YAVAŞ yanar. Daha hızlı yanıyor olsaydı daha kolay vuruntu yapardı.
O zaman 110 oktan yerine neden 95 oktan kullanılmıyor uçaklarda? daha ucuz değil mi?
Asıl olay vuruntu değil bir kimsayal malzemenin tepkimeye girme süresidir. Bu oktan yükselince daha azalır.

kuvva
29 Eylül 2006, 19:08
memin1857 dostum,
gerçekleri anlattığın i,çin teşekkürler ben çok dil döktüm ama malesef anlaşılamadım.
sevgiler,

velespit-cbr
30 Eylül 2006, 16:51
vayyy be oktanın hikayesi demek böylemiş...çok teşekkürler memin...

memin1857
30 Eylül 2006, 16:52
O zaman 110 oktan yerine neden 95 oktan kullanılmıyor uçaklarda? daha ucuz değil mi?
Asıl olay vuruntu değil bir kimsayal malzemenin tepkimeye girme süresidir. Bu oktan yükselince daha azalır.Bir sayfa önceki mesajındada bunun tersini yazmışsın. Bir söylediğin diğer söylediğini tutmuyor. Thunder79 nasıl olacak böyle?



Sadece içten yanmalı piston motorlu uçaklar benzin kullanır. Modern jet motorlu uçaklarda benzin kullanılmaz. Gazyağına benzeyen özel bir yakıt kullanılır. Ayrıca her benzinli uçakta 110 oktan kullanmaz. Jet olmayan uçak motorlarıda otomobil motorlarına benzer. İçlerinde 90 oktan, 95 oktan, 100 oktanla çalışan motorlarda var. 110 oktanla çalışan uçak motoru 110 oktanın altında vuruntu yaptığı için 110 oktana ihtiyaç duyar. Pekçok uçak motoru yüksek irtifadaki düşük basınçtan dolayı güç kaybetmemek için SuperCharger (turboya benzer) kullanır. Buda silindir içi basınçlarını yükselttiği için oktan ihtiyacı artar. Ayrıca uçak motorlarında vites vs yoktur otomobiller motosikletler gibi değişken devirlerde değil genelde sabit devirde kullanılır. Yani sabit tam yükte kullanılma olasılığı daha yüksektir.
95 oktanla çalışabilen uçaklar daha ucuz olduğu için 95 oktan kullanabilirler. 110 oktan o uçaklarda farketmez ok? 90 oktanla çalışan tek kişilik bir uçağa 110 oktan benzin koyarsanız aynı gezinti size 10 liraya değil 40 liraya mal olur aklınız başınıza gelir. Uçak dediğimiz zaman tek kişilik uçaklarda uçak, 300 yolcu taşıyan dev yolcu uçaklarıda uçak. Önünde pervane varsa benzinlidir. Uçağınızın kitapçığına bakın yani!!! :)

Not: Bu yazdıklarım kural değil tabiki. Piston motorlu olup egzantirik yakıtlar kullanan uçaklar var vs. Ayrıca her oktanı ölçülen yakıt benzin değil. Ama sonuçta oktan oktandır.

Carcharoth
30 Eylül 2006, 17:22
Valla ne diyim bir tabuyu yıktın gerçi daha hiç 95 oktandan fazla benzin almadım ama dediğin mantıklı ve bilimsel bir açıklama. Eline koluna sağlık. Paylaşım için teşekkürşer :rendeer:

memin1857
30 Eylül 2006, 17:31
Kör Test ve A-B-A Testi:

Arkadaşlar yukarıda bahsettiğim kör ve A-B-A testlerinden bahsetmek istiyorum.
Performansın arttığını psikolojik olarak aldanmadan anlayabilmeniz için önce 95 oktan sonra yüksek oktan sonra tekrar 95 oktan kullanmanız gerekli. Buna A - B - A testi denir. Yani önce A ürünü sonra B ürünü sonra tekrar A ürünü test edildiğinde aldanmalar azalır. Çünkü yüksek oktan koyduğunuzda aa daha iyi gidiyo sanki diyebilir, sonra tekrar 95 oktana döndüğünüzde yok ya buda aynıymış bişi farketmiyo diyebilirsiniz.

Kör test ise size söylenmeden yüksek oktan konmasıdır. Bunu nasıl ayarlarsınız bilmiyorum ama eğer bir performans farkı varsa sizin haberiniz olmadan yüksek oktan konduğunda bunu farketmeniz gerekir. En kralı ise A-B-A testini kör yapmaktır. Yani testte hangi benzin A hangi benzin B bilmemek en az aldanmalı sonucu verir.

BEN DENEDİM YÜKSEK PERFORMANS VERDİ DİYEN ARKADAŞLAR:
Bu arkadaşların çoğunluğu kendi bilinci ile yüksek oktan koyup daha sonra performansın arttığına İNANMAK İSTEDİĞİ için kendini kandırmaktadır. Daha benzini koymadan reklamlar ve tanıtım yüzünden performansın artacağına o kadar emin oluyorki ondan sonra daha iyi gidiyor sanıyor.
Çok az bir miktarında ise kullandıkları 95 oktan benzinle ilgili ciddi bir sorun olmasından kaynaklanıyor. Bu sorun benzinin 95 oktan olmasından değil, su katılmış, solvent katılmış, pis vs olmasından olabilir.

Benzin firmalarının arkasına saklandığı şu: Gerçekten çok yüksek oktana ihtiyaç duyan turbo beslemeli, yada 300 beygir yada herhangi yüksek performans bir motorun 95 oktan koyulduğunda vuruntu sensörü yüzünden performansının (%4) kadar düşmesine ve yüksek oktan koyulduğunda bu performans düşüklüğünün ortadan kalkmasına (yani performansın %4 artmasına) güveniyorlar. %4 çok komik bi değer bu arada. Hissedilecek birşey değil. 300 beygirde 10 beygir yapıyor. Ha birde "nasılsa kimse ölçemiyor anlamıyor" güveniyorlar. AMA SİZİN MOTORUNUZDA BÖYLE OLMUYOR. Sizinki zaten sıradan %95 oktan benzinlede %100de çalışıyor. Kitapçığında 95in üzerinde oktan kullanmalısınız demiyorsa gerek yok. Yani sizin 10 beygirlik motorunuz %4 artıp 10.4 beygir olmayacak. %0 artacak. Daha önce söylediğim gibi yüksek oktandan yararlanan racing ss motorunuz olsa bile o motor 10 saniyede çıktığı 200km/h hıza 9 saniyede çıkmayacak. (10 bölü 9 %11 yapar)
Dikkat: Kitapçıklarda genelde "95 ve üstü" kullanabilirsiniz diyor. VE kelimesi çok önemli. "95 ve üstü" ile "95in üstü" farklı anlamlardadır. 95ten yüksek kullanabilirsiniz demek birşey farkedecek demek değil. Sadece 95 bulamazsanız daha yükseğide olur demek. Ayrıca 95 oktan 91 oktanın YÜKSEK OKTANLISIDIR. Yani 95te yüksek oktan :)
ESKİDEN SÜPER VE NORMAL benzin diye iki çeşit benzin vardı. Biri 91 biri 95 oktandı. Şu andaki durumun aynısı. O dönemde normal benzinle çalışır denilen araçlar nasıl süper benzin koyulunca performansları artmadıysa şimdide durum aynı. Aaah ah, dünya değişmiyor. Büyük firmalar vatandaşı sömürüyor ve bu bütün Dünyada böyle. Sadece bizde değil.

Ha birde ölçümlerinizi saniye cinsinden yaparsanız daha anlamlı olacaktır. "His" cinsinden sağlıklı çıkmıyor :) Rüzgarda ÇOK önemli. Benim motosikletim büyük bir bulvarda 100-135km/h arasını önden rüzgarla 8 saniyede, arkadan rüzgarla 6 saniyede alıyor. (%33 bir fark!) Aynı yerde denemeniz aynı sonuçları vermek zorunda değil. Sonuçta aynı dakikalar içinde iki farklı benzinle denemek pek pratik değil. Çoğunuz depo bittiğinde başka benzin alıp başka bir gün deniyor. Bu işin en sağlamıda dynoda ölçümle olur ama bu pek kolay erişebileceğimiz bir şey değil malesef. Hiçbirşey farketmediğini ancak orda görürsünüz.

İHTİYAR
30 Eylül 2006, 18:20
95, 98? Oktan Hakkındaki Gerçekler!..

Derleyen: Volkan Akkoç (Makina Mühendisi)

Reklamlarda bahsedildiği gibi aracınızın performansının artması için yüksek oktanlı benzin alıyorsanız bu yazıyı okumanızı tavsiye ederiz...

İşte size oktan hakkında bilmeniz gereken en önemli madde: Piyasada satılan araçların (benzinli araçlar) hemen hemen hepsi normal oktan sayıları ile en iyi performansı sağlamak üzere tasarlanmıştır. Dolayısıyla, daha yüksek oktan sayısına sahip bir benzinli yakıt motorunuzun performansını arttırmaz...

Peki nasıl oluyor da akaryakıt firmaları yüksek oktanlı yakıtın motorunuzun performansını arttıracağını iddia edebiliyor:Bununla ilgili gözden kaçan (veya gözden kaçırılmak istenen!!) durum, yüksek oktanlı yakıtın tüm motorlarda değil fakat bazı özelliklere sahip olan motorlarda az miktarlarda performans artışı gösterebilmesidir.

Bu bahsettiğimiz özelliklerden en önemlisi yüksek performanslı ve yeni tip motorlarda bulunabilen vuruntu-algılama sistemidir (bazı motorlarda oktan-ayar sistemi de bulunur). Yurt dışındaki benzin istasyonlarında satılan benzinler oktan sayısı göz önüne alındığında üç sınıfa ayrılır:- 87 oktan ve altı (regular)- 88-91 oktan (mid-grade)- 92 oktan ve üstü (premium) Aracınız için doğru oktan sayısını nasıl anlarsınız...

Bunu anlamanın tek yolu aracınızın kullanım kılavuzuna bakmaktır. Piyasadaki araçların çoğu “regular” olarak nitelendirilen yakıtlar ile çalışmak üzere tasarlanmıştır. Fakat yüksek sıkıştırma oranları ile çalışan motorlara sahip bazı spor araçlar, eski araçlar ve lüks sınıftaki bazı araçlarda daha yüksek oktanlı yakıtların kullanılması gerekebilir. Fakat paragrafın başında da söylediğimiz gibi hangi benzini kullanmanız gerektiğini anlamak için yapmanız gereken tek şey aracınızın kullanım kılavuzuna bakmaktır.

Daha yüksek oktanlı yakıt motorunuzu daha iyi temizler mi?Akaryakıt istasyonlarında satılan yakıtların hemen hemen hepsinde silindir içindeki birikmeyi önleyici katkı maddeleri bulunur. Motorun temizlenmesine yardımcı olmak bu katkı maddelerinin görevidir ve oktan sayısının bu konuda bir etkisi yoktur.Vuruntu – Oktan sayısı arasındaki ilişki...

Aracınızın motorunu dikkatlice dinleyin... Eğer vuruntu sesi gelmiyor ise aracınızın kullanım kılavuzunda tavsiye edilen yakıtı kullanmaya devam edin. Bildiğiniz gibi vuruntu silindirlerde yanlış zamanda meydana gelen ateşlemeden veya tutuşmadan kaynaklanır ve performansınızı düşürmesinin yanı sıra uzun süre devam etmesi halinde motora zarar verebilir. Eğer motorunuzda vuruntudan şüpheleniyorsanız daha yüksek oktanlı bir yakıt kullanmayı deneyebilirsiniz. Fakat bunun yerine motorunuzun ateşleme sistemini kontrol ettirmek üzere servise gitmek daha akılcı bir yöntemdir.

Yüksek oktanlı yakıt ile daha çok kilometre yapabilir misiniz?Aracınız, örneğin 87 oktanlı bir yakıt ile çalışmak üzere tasarlanmış ise sizin 98 oktanlı bir yakıt kullanmanız aracınızın aynı benzin ile daha çok yol almasını sağlamaz. Bununla ilgili teknik ayrıntıları bir önceki sayımızda kapsamlı olarak sizlere sunmuştuk. Eğer 98 oktanlı bir yakıt kullanmaya başladıktan sonra aracınızın aldığı yol artıyorsa bu, motorunuzun ateşleme avansının tekrar ayarlanmaya ihtiyacı olduğunu gösterir ve bu ayarı yaptırdıktan sonra 87 oktanlı bir yakıt ile aynı verimi sağlayabilirsiniz.

Motor, yüksek oktanlı yakıt ile daha mı kolay çalışır?Bu sorunun cevabı kesinlikle “hayır”dır.Yüksek oktanlı yakıt performansı arttırır mı?Eğer aracınız 87 oktanlı bir yakıt ile çalışacak şekilde tasarlanmış ise daha yüksek oktanlı bir yakıt kullandığınızda motorunuzda bir performans artışı hissedemezsiniz. Daha önce de söylediğimiz gibi eğer hissedilir bir artış oluyor ise bu, motorunuzun ateşleme avansının yeniden ayarlanmaya ihtiyacı olduğu anlamına gelir...

Reklamlarda bahsedildiği gibi aracınızın performansının artması için yüksek oktanlı benzin alıyorsanız bu yazıyı okumanızı tavsiye ederiz...

Oktan ile ilgili gerçekler:

•Yüksek oktanlı benzin, düşük oktanlı benzinden daha yavaş yanar. Bu yavaş yanma da yüksek devirlerde iken motorunuzda vuruntu oluşmasını engeller. Dolayısıyla yüksek oktanlı benzin, vuruntuya daha dirençlidir.

• Eğer motorunuz düzgün çalışıyorsa ve vuruntu gibi sorunları yoksa daha yüksek oktanlı bir benzin türüne geçmenize gerek yoktur.

• Eğer motorunuzda vuruntu veya aşırı ses var ise bunun sebebi mutlaka benzin olmak zorunda değildir. Bu sorunlar motorun elektronik kontrol sisteminden, ateşleme zamanından v.s. kaynaklanıyor da olabilir. Eskiyen motorlarda (150.000 – 200.000) silindir içinde biriken karbon, silindir içi basıncının normalden yüksek olmasına sebep olarak vuruntu meydana getirebilir. Bu da yüksek kilometre yapmış motorlarda normaldir ve biriken karbonlar temizlenerek bu sorun giderilebilir.

• Günümüz otomobillerinin bir çoğu yakıt enjeksiyon sistemine sahiptir. Bu modern otomobillerin, üretici yüksek oktanlı yakıt kullanılmasını tavsiye etmediği sürece, yüksek oktanlı yakıtla çalıştırılmalarına gerek yoktur.









Oktan ile ilgili yanlışlar

• Yüksek oktanlı benzin ile daha fazla yol alırsınız.Genelde araçlar 87 oktanlı benzin ile çalışacak şekilde dizayn edilmiştir ve aynı miktardaki yüksek oktanlı benzin alacağınız yolu arttırmaz.

• Yüksek oktanlı benzin, motorun daha kolay çalışmasını sağlar.Hayır, sağlamaz.

• Yüksek oktanlı benzin motor gücünü arttırır.Aracınızı daha yüksek oktanlı bir benzin ile çalıştırırsanız güçte hiçbir farklılık olmaz.

• Yüksek oktanlı benzin daha fazla rafine edilmiştir, daha iyi bir benzindir. Doğru. Fakat bu fazladan uygulanan rafine işlemleri zaten oktan sayısını arttırmak içindir ve yüksek oktanlı benzinin tüm motorlar için daha iyi bir yakıt olacağı anlamına kesinlikle gelmez. Bu işlemler sadece yakıtın içindeki hidrokarbon dizilişini değiştirir ve daha yavaş yanma özelliği katar. Bu ilave işlemler ayrıca . yatı da arttırır!..



Ali Yener

Shell Türkiye Akaryakıt Ürünleri Kalite Sorumlusu

Vuruntu kısaca kontrolsüz yanma olarak tanımlanabilir. Benzin yapısı gereği çok kolay tutuşabilir. Bujinin amacı, sıkışma sonucu artan sıcaklığa bağlı benzin hava karışımı kendi kendine yanmadan önce ateşlemeyi başlatarak yanmayı kontrol altına almaktır.

Motorlardan daha yüksek verim alabilmenin en önemli çözümlerinden bir tanesi, kompresyon oranını artırarak operasyon sıcaklığını yukarı taşımak ve ayni hacimli motordan daha yüksek verim elde etmektir.Ancak yukarıda da değinildiği üzere, yüksek kompresyon oranı, yüksek sıcaklık, kendi kendine tutuşma olasılığını gündeme getireceği için, yakıtın kimyasal yapısında iyileştirmeye gidilerek, kolayca tutuşum eğilimi daha az olan hidrokarbonların oranı artırılır ve bu da oktan cinsinden ifade edilir.

Özet olarak, kompresyon oranı yüksek ve verim arattırmak üzere tasarlanmış modern motorlar, yüksek oktanlı benzinlere ihtiyaç duyarlar.Vuruntunun zararları...

1- Yanma hızı ve basınçların çok yükselmesi nedeniyle, piston ve yataklar üzerine inen darbeler bu elemanların malzemelerinin yorulmasına neden olur.

2- Ani basınç yükselmesi ile meydana gelen basınç dalgaları titreşimlere neden olur. Bu titreşimler ısı kayıpları ve yakıt sar. yatını arttırarak verim ve gücü düşürür.

3- Sıcaklıkların artması, motorun daha fazla ısınmasına neden olur ki bu da vuruntuyu daha fazla şiddetlendirir. Bu ve buna benzer daha birçok zararlara neden olan vuruntu olayını önleyebilmek için, ilk olarak, kullanılan yakıtın kendi kendine tutuşma yeteneğini düşürülmesi sağlanmalıdır. Böylece yakıtın vuruntuya direnci arttırılır. Bu nedenle, ilk çözüm olarak, benzinin vuruntuya daha çok dirençli hidrokarbonlardan teşkil etmeye çalışmak olacaktır. Teşkil edilen benzinin vuruntuya direnci “Oktan Sayısı” denilen bir değer ile anlaşılır. Oktan Ölçümü Benzinlerin vuruntuya karşı dirençleri hakkında . kir veren ‘oktan sayısı’ değerleri, sıkıştırma oranı değiştirilebilen ve vuruntu değeri elektrikle ölçülen bir benzin motoru (C.F.R-Cooperative Fuel Research Motor) ile saptanır. C.F.R motoru ile yapılan deneyde, oktan sayısı ‘100’ olarak kabul edilen izo-oktan ile ‘0’ olarak kabul edilen normal heptan yakıtları referans yakıt olarak kullanılır. Oktan sayısı saptanacak benzin,

1- C.F.R motoru yakıt deposuna doldurulur

2- Yakıtın motora giriş sıcaklığı ile motor devir adedi,kullanılacak yöntemlere göre belirli değerlerde sabitleştirilir, motordan vuruntuyu haber veren darbe sesleri gelinceye kadar sıkıştırma oranı arttırılır.

3- Oluşan vuruntunun miktarı nokmetre (knockmeter) ile saptanır ve yakıt deposu boşaltılır.

4- Bundan sonra depoya, muayyen yüzdeler dahilinde izo-oktan ile heptan doldurulur. Daha önce saptanmış devir sayısı, giriş sıcaklığı ve sıkıştırma oranı değiştirilmeksizin aynı vuruntuyu meydana getirecek şekilde, izo-oktan ile heptan yüzdeleri değiştirilmek suretiyle deney tekrar edilir.İlk bulunan vuruntuya eşit bir değer ortaya koyan deneyde kullanılmış olan izo-oktan yüzdesi, deney benzinin oktan sayısını verir. Örneğin, aynı vuruntuyu elde edebilmek için %95 oranında izo-oktan kullanılmış ise, deney benzinin Oktan Sayısı 95’dir.



95 Oktan ile 98 Oktan benzin arasındaki farklar

1- 98 Oktanlı benzinin 95 Oktanlı benzine göre en büyük avantajı, daha yüksek Oktan Sayısına sahip olması nedeniyle motorun çalışması sırasında oluşabilecek vuruntuya karşı direncini arttırmaktadır. Bu da 98 Oktan Benzin kullanan bir aracın daha sessiz çalışmasını sağlar.Titreşimsiz çalışan bir motorun performansı da paralel olarak artmakta ve en yüksek verim elde edilmektedir. Bu sayede motor ekipmanlarının ömrünü uzatmaktadır.

2- 98 Oktanlı benzin,sahip olduğu yüksek oktan sayesinde, yakıtın birkaç noktada kendi kendine tutuşmasını önleyip düzensiz basınç dalgalanmalarının önüne geçer. Bu nedenle yanma, en yüksek verimde gerçekleşir. Böylece motordan maksimum güç ve ivmelenme elde edilmesini sağlayarak motor üreticisinin belirttiği değerlere ulaşmasını sağlar.

3- 98 Oktan benzin, motordaki yanmanın en verimli şekilde gerçekleşmesini sağladığı için, egzoz gaz sıcaklıklarının da düşmesine neden olur. Bu da katalitik konvertör ömürlerinin uzamasını sağlar. Bu sayede egzoz emisyonlarında da ciddi bir iyileşme sağlanmaktadır.

4- Yüksek oktana göre tasarlanmış (98 oktan gibi) ve vuruntu sensörü içeren araçlarda, yüksek oktan, hava-yakıt karışımının yanma verimini arttırdığı için hem güç artışı sağlar hem de egzoz emisyonlarının insan ve çevre sağlığı açısından daha uygun olmasını (NOX’leri azaltır) sağlar. Turbocharged ve vuruntu sensörü olan araçlarda yüksek oktanlı (98 oktan) yakıtın %6’lara varan güç kazancı yarattığı tespit edilmiştir.Vuruntu yapan araçlarda ise hava/yakıt karışımının yanmaya başlangıç zamanını (ignition time), gecikmeyi önleyerek ve optimize ederek vuruntuyu ortadan kaldırır. Benzinde oktanın yükseltilmesi, otomobil üreticilerinin yüksek sıkıştırma(hava/yakıt karışımını) oranı ile daha yüksek performanslı motor dizayn edebilmelerine ve dolayısıyla daha fazla güç kazanılmasına,yakıt ekonomisi sağlanmasına ve egsoz emisyonlarının iyileştirilmesine yardımcı olmaktadır.



Ahmet Yılmaz

BP Türkiye Akaryakıt Direktörü

Akaryakıttaki kalite standartları, TSE tarafından belirlenmiş olan oktan değeri, yoğunluk, kurşun oranı, kükürt oranı, buhar basıncı, donma noktası, parlama noktası, elektrik iletkenliği gibi değerlerin bütünüdür.Bir benzinin oktan numarası, yakıtın bir motorun silindirinde kontrol dışında yanma veya vuruntuya direncini belirler.

Oktan sayısı ne kadar yüksek olur ise motorda vuruntuya direnç artar. Oktan sayısı 0 ile 100 arasındaki bir skalaya göre belirlenmektedir.Bu skalada 0 oktan sayısı n-heptan adlı maddenin, 100 oktan sayısı iso- oktan (benzini temsil eden madde) adlı maddenin oktan sayısını belirtmektedir.

Oktan sayısı 92 olan benzin demek; motorda yandığında % 92 oranında iso-oktan ile %8 oranında n-heptan içeren karışıma benzer yanma davranımı gösteren, bir başka deyişle bu karışım gibi vuruntu direnci gösteren benzimiz var demektir. Benzinli motorda, silindire gelen benzin-hava karışımı ateşlendiğinde, o anda ordan başlayan kontrollü bir yanma olsun isteriz. Eğer bu ateşleme yerinden uzakta, kendi kendine yanma başlangıcı olup, yanma sonucu kararsız bileşikler oluşursa ve bu sırada metalimsi sesler çıkıp, sarsıntı oluyorsa, motor vuruntu ile çalışıyor denir ve bu durum istenmez. Bir benzinin oktan sayısı ne kadar yüksekse bu vuruntu daha az oluşur, yani yakıt vuruntuya direnç gösterir.

Benzinin hidrokarbon bileşimine ve içerdiği oktan arttırıcı katıklara göre oktan sayısı değişir. Oktanda yüksek seviye yanmayı iyileştirir, vuruntuyu azaltır, motor malzemelerinin ömrünü uzatır.Ancak vuruntu olmasın diye çok yüksek oktanlı benzin motora verilemez. Çünkü oktan sayısı, sıkıştırma oranı ile yakından ilgilidir. Bu nedenle hangi taşıtta, hangi oktan niteliğinde benzin kullanılacağı belirtilir. Motor tasarımına uygun oktan sayılı benzin kullanmak gerekir. Tüketiciler bu önerileri dikkate almalıdırlar.

BP Kurşunsuz, içeriğindeki “özel 4. nesil katıklar” sayesinde de:

• Daha verimli yanar ve motor performansının yükselmesine katkıda bulunur.

Alıntıdır kaynak

http://www.obitet.gazi.edu.tr/obitet/yakit_sistemi/Oktan_Hakkinda.htm

memin1857
30 Eylül 2006, 21:19
İHTİYAR Teşekkürler.

...Yurt dışındaki benzin istasyonlarında satılan benzinler oktan sayısı göz önüne alındığında üç sınıfa ayrılır:- 87 oktan ve altı (regular)- 88-91 oktan (mid-grade)- 92 oktan ve üstü (premium)...
...Genelde araçlar 87 oktanlı benzin ile çalışacak şekilde dizayn edilmiştir...İHTİYAR'ın paylaştığı dokümanla ilgili olarak önemli not:
Yalnız İHTİYAR'ın paylaştığı dokümanda Regular, Premium benzinler için yazılan Oktan numaraları AMERİKA için geçerli. Avrupa ve Türkiye için bu rakamlara 3-5 eklemeniz gerekir. İHTİYAR'ın paylaştığı dokümanda 87 denilen 91, 92 denilen 95 oktandır (Yaklaşık). Başlığın ilk mesajında belirttiğim RON ve MON ölçüm farklarından kaynaklanıyor. Avrupa ve Türkiyede sadece RON kullanılmakta, Amerikada RON ve MON'un ortalaması alınmaktadır. Bu sebeple Amerikadaki eşdeğer benzinler burada daha yüksek oktan değerine sahip olarak lanse edilir. Türkiyede 87 oktan benzin almanız (bulabilirseniz tabi) çok kötü sonuçlar doğurur.


Birde derlemedeki BP ile Shell'in sitelerinden gelen bölümler yeterince tarafsız değil, dikkat.

starblazer
01 Ekim 2006, 02:31
Motorlari bilmem ama ben su anda kullandigim arabami aldigim zaman
ilk aldigim yere sormustum ( arac vw polo 2004) , bu 97 oktanlar 100 oktanlar falan (100 ozaman varmiydi hatirlamiyorum ama 97 vardi)

Servis aynen soyle cevap ver
aracin tum ayarlari 95 oktan benzine gore yapilmistir , yuksek oktan ile performans veya yapilan kilometre artmaz demisti usta .

Test ettim ve ustanin dediginin dogru oldgunu gordum . Ayda bir de 97 oktan al
diye soylemisti ( 50 milyonluk yeter) bunuda eger 95 oktan kotu bir benzin aldiysan 97 oktan ve ustu biraz daha kalieli uretiliyor motoru temizler demştir.


benim tespitlerim ki bu konuyu hep aynı yolda ve aynı performansta kattetiğim ortamda

BP nin benzini en hızlı biten ve performans saglamayan
Shell in benzini normal hatta dusuk performans ama kilometre olarak orta ustu
PO benzini en uzun menzil ve daha az titresim ( ozellikle shellde titresimni hissedebiliyorum)
Opet , gayet performanslı ama bir okadar cabuk biten
Total ( bunu sadece uzun yolda test ettim ) 45 litre + yede kdepo ile 780 kilometre gittim ortalama 100 km ile ve halen ısık yanmamıstı .

Oktani bilmem ama esa performans sanirim benzin kalitesi ile alakalı .
Orda ne yazarsa yazsın onemli olan kalitesi , ve malesef bunu deneyerek ogreniyoruz .
Gerci hic motor icin bir tespit yapamdım ama konuda zaten benzin :)

Saygilar sevgiler

beto_977
04 Ekim 2006, 15:33
Tabiki dinlenmiş gerçekten kaliteli benzin gayet iyi performans verir, star blazer nereden hangi totalden aldın benzini bende arabaya alıp bi deniyim benim araba çok yakıyor gibi oldu son zamanlarda.

Incredible
04 Ekim 2006, 16:07
abi opet ve po nun benzinleri 10 numaradır... test edildi ve onaylandı... :cat: :cat:

Starwars-14
09 Ekim 2006, 21:16
memin 1857 ; usta yeni okudum benzin oktan konusunu bayağı bir şey öğrendik teşekkürler..

nizamo
11 Ocak 2007, 14:22
Gayet güzel bilgiler girilmiş foruma. Katkısı olan herkese gönülden teşekkürler.

Naci63
11 Ocak 2007, 14:54
memin1857 arkadaşım ellerine sağlık güzel bilgiler vermişsin. Benim de bir sorum olacak cevaplarsan memnun olurum. Biliyorsun ki kurşunsuz benzin katalitik konvertörleri olan araçlar için olmazsa olmaz türden bir yakıt. Ancak bizim kullandığımız (çin malı) motorların çoğunda kurşunsuz filanca oktan benzin kullanınız diyor. Bu motorlarda katalitik konvertörler olmadığına göre (arabadaki konvertör eksozun bir parçası motosiklette ise buna benzer bir parça yok) neden üretici kurşunsuz kullanılmalı diyor? Bunun yerine örneğin PO'nun "süper extra"sı olabilirmi? bilgilendirisen sevinirim. Selamlar.

İHTİYAR
11 Ocak 2007, 15:40
memin1857 arkadaşım ellerine sağlık güzel bilgiler vermişsin. Benim de bir sorum olacak cevaplarsan memnun olurum. Biliyorsun ki kurşunsuz benzin katalitik konvertörleri olan araçlar için olmazsa olmaz türden bir yakıt. Ancak bizim kullandığımız (çin malı) motorların çoğunda kurşunsuz filanca oktan benzin kullanınız diyor. Bu motorlarda katalitik konvertörler olmadığına göre (arabadaki konvertör eksozun bir parçası motosiklette ise buna benzer bir parça yok) neden üretici kurşunsuz kullanılmalı diyor? Bunun yerine örneğin PO'nun "süper extra"sı olabilirmi? bilgilendirisen sevinirim. Selamlar.

Memin arkadaşımız bir dargınlık neticesi 3 aydır sitemizde aktif değil.

Sorunuza gelince,motorunuz karbüratörlü ise bunun tek anlamı AB vb ülkelerin emisyon standartlarını karşılamak üzere yazılmış uyarı bilgileridir(kitabına uydurma).

Naci63
11 Ocak 2007, 15:52
Yani bir önemi yok. Teşekkürler İhtiyar.

digi_boy26
10 Eylül 2007, 23:19
valla normal benzin olsaydı kurşunsuz yerine ucuz diye onu alırdık sonuçta.oktan dediğimiz patlamayı yanmayı felan artırmıyor... petrol şirketlerinin göz aldatması işte...

ozzy73
10 Eylül 2007, 23:31
onu bunu bilmem arkadaş benzin de alsan mazot da alsan sabah erken saatte alıcan dinlenmiş yakıt en iyisi.15 yıllık şoförüm 2 yıllık motorcuyum benim gözlemim bu yönde herkeze selamlar.....:cat:

motorcu48
16 Eylül 2007, 05:51
iyide peki küçük uçaklar neden 110 oktan benzinden aşağı benzin alamıyolar.bilemiyorum senin dediğinde mantıklı zaten tüketiciyi kandırmayanmı varrr.güzel paylaşım(yeni gördüm)

talha150HS
16 Eylül 2007, 11:38
evet çok teşekkürler 95 oktan yeter diyosunuz yani peki önerdiğiniz bir benzin firması varmı ? :)

enolaguy
21 Eylül 2007, 15:04
Benim bildiğim yüksek oktanlı benzin daha hızlı yanar, dolayısıyla düşük devirli ve düşük oktan kullanan bir motorda yüksek oktan kullanmak benzinin olması gerekenden hızlı yanıp vuruntuya sebep olacağı yönündedir (pistonun üst ölü noktaya ulaşması için verilen standart avanstan daha da önce benzinin tutuşması nedeniyle pistonu dönüş yönüne karşı geri itmesi ve vuruntu oluşması durumu) Buna bağlı olarak düşük oktana göre ayarlı olan bir motorun ateşleme ayarını avansa almadan olması gerekenden yüksek oktanlı benzin kullanmak fayda yerine zarar verecektir.

KRAL444
21 Eylül 2007, 15:27
Topikk Hortlatmış:queen: Ama bilgi İçin iyi olduu bilmiyorduk Öğrendikk

zion1
21 Eylül 2007, 15:54
eline saglık arkadaşım bilgiler için sagol :cat:

okun mamış haber yenidir :mrgreen::mrgreen:

yalniz_prens_07
22 Eylül 2007, 10:33
kardeş yararlı bilgiler için saol. Zaten motoru alıdğım yerde bana 95 kurşunsuz dedi. 98 alırsan belli bir zaman sonra motoru aşındırır filan demişti. Ama Türk milleti değil mi aldanıyor herşeye. Aslında anlamıyorum neden amerikayı kazıklamıyoruz da kendi kendimizi kazıklıyoruz ki?

İHTİYAR
22 Eylül 2007, 11:38
Benim bildiğim yüksek oktanlı benzin daha hızlı yanar, dolayısıyla düşük devirli ve düşük oktan kullanan bir motorda yüksek oktan kullanmak benzinin olması gerekenden hızlı yanıp vuruntuya sebep olacağı yönündedir (pistonun üst ölü noktaya ulaşması için verilen standart avanstan daha da önce benzinin tutuşması nedeniyle pistonu dönüş yönüne karşı geri itmesi ve vuruntu oluşması durumu) Buna bağlı olarak düşük oktana göre ayarlı olan bir motorun ateşleme ayarını avansa almadan olması gerekenden yüksek oktanlı benzin kullanmak fayda yerine zarar verecektir.

Benim bildiğim yüksek oktanlı benzin daha hızlı yanar, dolayısıyla düşük devirli ve düşük oktan kullanan bir motorda yüksek oktan kullanmak benzinin olması gerekenden daha yaşaş yanmasına neden olur.

Yazıyı dikkatlice okuyun lütfen.:wiinkk:

enolaguy
23 Eylül 2007, 00:02
İhtiyar Arkadaşım düşük oktanlı benzin mi hızlı yanar diyorsunuz ? Tam anlamadım...

Benim bildiğim yüksek oktanlı benzinin daha hızlı yandığı ve ağır devirli olan ve dolayısıyla düşük oktan kullanmaya müsait bir motorda yüksek oktan kullanıldığında motorun silindiri yine düşük oktana göre ayarlı olan noktada ateşleyecek ama buna mukabil yüksek oktanlı benzin hızlı yandığı için geri tepme oluşacak bu tepmeyi gidermek için motorun ateşleme zamanını erkene almak gerekecek şeklinde bir bilgiye sahibim yanlışsam düzeltiniz lütfen

yürekçe
23 Eylül 2007, 00:17
emeğine sağlık...iyi zaman harcamışsın .

Yardır git
23 Eylül 2007, 01:00
Harika bir araştırma olmuş çok ama çok teşekkür ederim.İnşallah yenileri de gelir.

İHTİYAR
23 Eylül 2007, 21:10
İhtiyar Arkadaşım düşük oktanlı benzin mi hızlı yanar diyorsunuz ? Tam anlamadım...

Benim bildiğim yüksek oktanlı benzinin daha hızlı yandığı ve ağır devirli olan ve dolayısıyla düşük oktan kullanmaya müsait bir motorda yüksek oktan kullanıldığında motorun silindiri yine düşük oktana göre ayarlı olan noktada ateşleyecek ama buna mukabil yüksek oktanlı benzin hızlı yandığı için geri tepme oluşacak bu tepmeyi gidermek için motorun ateşleme zamanını erkene almak gerekecek şeklinde bir bilgiye sahibim yanlışsam düzeltiniz lütfen

Evet düşük oktanlı benzinler daha hızlı yanar hatta patlar ve o yüzden yüksek kompresyon oranına sahip yüksek devirli motorlarda dengesiz,kararsız ve vuruntulu çalışmaya sebep olurlar.
Bunu önlemek için oktan arttırıcılar eklenir.
Lütfen 1. sayfa başındaki yazıyı okuyunuz.:cat:

http://tr.wikipedia.org/wiki/Oktan

http://tr.wikipedia.org/wiki/Oktan_%28yak%C4%B1tlar%29

enolaguy
23 Eylül 2007, 22:10
İyi Bilgi :cat:

Teşekkürler :)

mete_han
23 Eylül 2007, 22:11
memın1857 nerdeysen çık ortaya hacım...lazımsın bize...

bluedead
23 Eylül 2007, 22:22
Çok güzel açıklamışsın gerçekten.
Teşekkürler..

kemerlim
23 Eylül 2007, 22:26
valla ben 82 model motora 100 oktan benzin attım 50cc lik motorla 150cc lik motora kafa tuttum sonra motor sekmanları attı seninde bilgilerinden cok teşekkür ederim

ozaktasi
23 Eylül 2007, 22:41
Bilgiler için teşekkürler..

ardatun
23 Eylül 2007, 23:06
Çok güzel ve anlaşılır bir şekilde üşenmeden yazmışsınız.
Üzerine eklenecek pek birşey yok.
Böyle güzel içerikli mesajlarınızın devamını bekliyoruz :)

Bu konuyu gerçekten çoğu insan hala yanlış biliyor ve hala yanlış bildiklerinde israr ediyorlar.

Bundan dolayı bu konunun sabit olarak işaretlenmesi gerekir.

tan21
31 Ekim 2007, 20:46
fakat yüksek oktanlı benzinin daha çabuk yandığı ve bu sebepten dolayı performansı etkilediği söyleniyor hatta motoru bile ferahlattığı söyleniyor ben ayda bir sefer 97 koyuyorum ne değişiklik hissediyorum derseniz biraz daha hızlı kalkıyor yokuşlarda daha hevesli virajdan çıkarken daha hevesli hızlanıyor .. 95 üstü benzinler 100 oktana doğru daha incelmesi lazım burada bir yanlışın var ? benzin kolay yandıkça daha ii performans verir benim bildiğim kadarıyla buradaki pek çok motosiklet ustası ile konuştuğumda 97 oktan benzinin motorun sıcaklığını arttırdığı sebebiyle her zaman iyi olmadığını söylüyorlar yani çabuk ısınması silindire zarar ... ayrıca 95 oktan senin teorine göre 100 oktandan daha iyi yada farkı yok :) bu biraz farklı bir yorum olmuş o kitapçıklara fazla güvenmek doğrumudur bilemem ama 97 98 100 oktan benzinler incedir hızlı yanar ,motoru çok ısıtır ,performansı etkiler benim bildiğim içindeki kimyasal katkılarla benzinin inceltildiği ve yanıcı hale getirildiği .. neyse herkesin yorumu ve bilgisi kendine ama yanlış anlaşılmasını istemem bu oktan meselesi biraz hayal ürünü ...açıp içinde ne olduğunu görmeden inanmam ...:D

okayyorukcuoglu
01 Kasım 2007, 10:12
benim motor 95 ile 98 i anında ayırıyor abi 95 alıyorum 10 km süratten düşüyor oyüzden hep 98 kullanıyorum servisimde 98 i öneriyor problemyok :)

İHTİYAR
01 Kasım 2007, 10:54
Yakıt oktanının arttırılmasında ki amacın,yakıtın yanma hızını düşürüp daha kontrol edilebilir bir yanma sağlamak amacıyla yapıldığını daha kaç defa yazmak gerekiyor bilemiyorum.

Bu işlemin performans arttırabilmesi için,yüksek teknolojili,ECU lu,Katalitik konvertörlü,VVTİ gibi sistemlerle donatılmış yüksek devirli makinalar olması gerekiyor.Hiç kimse sıradan motorundan daha yüksek performans aldığını söylemesin.

Söyleyenlerin ateşleme ve valf zamanları fazla avanslı olabilir bu dengesizliği nispeten düzelten yüksek oktanlı yakıtın kullanılması ancak Nasrettin hocanın önce eşşeğini kaybedip sonra bulmasına benzer bir şeydir.
Lütfen yazıyı tekrar okuyunuz.

İHTİYAR
24 Şubat 2008, 13:17
Şu oktan meselesi bayağı bir ilginç değil mi?:wiinkk:

Rigel
24 Şubat 2008, 17:05
Hocam ben de bir defa daha belirteyim....


"Oktan oranı yüksek benzinler sıkıştırma oranı yüksek motorlarda erken patlamayı önlerler. Biliyorsunuz akaryakıtlar sıkıştırıldıklarında ısınırlar ve belli ısıdan sonra da kendi kendilerine patlarlar. Dizel motorlar yüksek sıkıştırma oranına sahiptirler ve yakıt kendisi alev alır, bunlarda buji bulunmaz. Benzin de yeterince sıkıştırılırsa kendisi patlar. Yüksek sıskştırma oranına sahip motorlarda benzinin yüksek basınçla kendiliğinden patlamasını önlemek için yüksek oktanlı benzin kullanırlar, böylece motordaki vuruntuları en aza indirirler. Yüksek oktanlı benzinin tek özelliği daha yavaş yanmasıdır. Yoksa verimi ve temizliği vs 95 oktanla hemen hemen aynıdır. Motorunuz 12/1 den daha fazla bir sıkıştırma oranına sahipse 97, daha azsa 95 kullanmalısınız."

İHTİYAR
05 Mart 2008, 20:28
Anlaşıldı......
Memlekette bu kadar oktan ve yüz numara:P meraklısı varken bir yatırım ile 200 oktan benzin üretip satarsam köşe olacağım demektir.:queen:

gvnzglr
05 Mart 2008, 21:12
ne yapmak lazimmis kaziklanmamak lazimmis bilgiler icin tesekkurler

B.m.O
19 Mart 2008, 00:34
Ellerinize, emeğinize sağlık.

gulumseee
19 Mart 2008, 00:50
bilgi içerikli bir topic gayet güzel devamı olur umarım...:cat:

HRC
19 Mart 2008, 08:29
600cc de olsa 1000de olsa genelde 95oktan şehiriçi diyorum bende.

chopper-delisi
19 Mart 2008, 09:31
yaw bu oktan meseleside amma oktan meseleymiş:queen:..

Şaka bir yana teşekkür ederim sana arkadaşım ben bilgilendim ve bu bilgiden faydalanacağım

darksilence
19 Mart 2008, 10:24
çok çok çok teşekkür ederim arkadaşım bu engin bilgilerin için...bizi hakikaten aydınlattın...:cat: